AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Jeg legger merke til at fler og fler av familie, venner og bekjente velger å gifte seg utenlands, gjerne der det er sol og varmt. Jeg forstår at det er flott og fint, samt at brudeparet ofte får mer for pengene, men jeg må ærlig talt si at jeg irriterer meg. De første gangene dro vi (da vi var barnløse), men har de senere årene takket nei til mer en ett bryllup utenlands fordi det rett og slett blir for upraktisk og dyrt for oss (veldig leit fordi vi gjerne vil være tilstede og feire de vi er glade i). Skal bryllupet stå f.eks. i et middelhavsland er det naturlig å ta en uke fri i forbindelse med reisen da det er styrete å få til helgetur med såpass lang flyreise. Og selvom brudeparet ofte står for innlosjering av gjestene selve bryllupsnatten koster det jo gjerne flere tusen for fly + evt opphold utover dette. Nå har mannens bror besluttet at de skal gifte seg i kroatia på sensommeren. Vi vil på det tidspunktet ha en 3-åring, samt en liten på 6 måneder. Det vil med andre ord ikke være aktuelt å reise bort fra barna spesielt lenge. Samtidig har vi lite lyst til å ha med to så små barn i et bryllup, med vielse, middag og fest som strekker seg over mange timer. Og de aktuelle barnevaktene er jo gjester selv. I tillegg koster det jo en del penger å fly en hel familie ned dit, samt hotell etc. Vi prøver å spare opp midler så vi kan få fullført oppussing av huset hjemme, så en slik reise vil definitivt gjøre et innhugg på den kontoen. Er litt rådvill om hva vi skal gjøre. Det er jo mannens bror, så det ville vært veldig trist hvis vi ikke får vært med. De har forøvrig ingen tilknytning til andre land enn Norge, så det er kun fordi de har lyst. Det ville såklart vært noe annet hvis brudeparet har tilknytning til stedet de gifter seg. Så, er det bare meg som mener at det er en "uting" å legge bryllupet til utlandet dersom man ikke har tilknytning til stedet?Anonymous poster hash: 9ac41...e48 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Det er helt greit å legge det akkurat der man ønsker, så lenge man ikke blir snurt når gjester må takke nei. Anonymous poster hash: a396c...31e 44
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Det er helt greit å legge det akkurat der man ønsker, så lenge man ikke blir snurt når gjester må takke nei. Anonymous poster hash: a396c...31e Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 Ts her Jeg må presisere at vi selvfølgelig står fri til å gjøre som vi vil, men brudeparet blir nok skuffet om vi ikke kommer. Det er allerede blitt antatt at vi selvfølgelig skal komme (utfra samtaler omkring temaet).Anonymous poster hash: 9ac41...e48
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Ts her Jeg må presisere at vi selvfølgelig står fri til å gjøre som vi vil, men brudeparet blir nok skuffet om vi ikke kommer. Det er allerede blitt antatt at vi selvfølgelig skal komme (utfra samtaler omkring temaet).Anonymous poster hash: 9ac41...e48 Det er ganske frekt av dem, synes jeg. 11
Marie90 Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Mannen din kan jo lufte det for sin bror? Si at han er litt usikker på hvordan dere skal arrangere dette med to små barn. Ellers er jeg enig med AB over, jeg synes ikke det er egoistisk men man må ha forståelse for at ikke alle kan komme. 5
Portvinpiken Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes som over, at folk kan gifte seg akkurat hvor/når de vil så lenge de ikke forventer at alle kommer. Det er brudeparets dag, og personlig ville jeg ikke ha giftet meg et sted jeg ikke hadde lyst, for at flest mulig skulle komme. Dette er jo helt individuelt, og mange finner et kompromiss. Jeg synes dog brudeparet har lov å være "ego" når det gjelder valg av sted de ønsker å gifte seg. Som sagt, så lenge de ikke blir sure/skuffet om folk ikke dukker opp. Joda, det er synd for de som ikke har muligheten til å komme, og jeg forstår TS sitt dilemma. I dette tilfelle ville jeg/vi som brudepar lagt mer til rette for at søsknene våre kunne komme - HVIS det var viktig for de. Vi giftet oss selv i utlandet, men hadde en ordentlg fin bryllupsfest kort tid etterpå når vi kom hjem, slik at våre familier som ikke kunne/ønsket å reise - også fikk delta. 2
Pimpel Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Vi skal kun ha med de nærmeste. Og vi spurte alle på forhånd. Alle har sagt at de gleder seg kjempe mye. Og er veldig gira. Hvis noen ikke har lyst eller råd, må de gjerne bli hjemme. Det er ingen tvang å bli med. Bryllup er dyrt uansett, hvis man må reise til en annen by. Vi sparer eller absolutt ingenting på å ha bryllupet i utlandet. Så det er ikke pga pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Jeg syns det er fryktelig egoistisk og ikke så rent lite frekt. Folk vil jo gjerne feire de man er glad i og vil anstrenge seg for å få det til. For mange betyr det da at andre ting må vike. Anonymous poster hash: 35e4a...1df
Portvinpiken Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Jeg syns det er fryktelig egoistisk og ikke så rent lite frekt. Folk vil jo gjerne feire de man er glad i og vil anstrenge seg for å få det til. For mange betyr det da at andre ting må vike. Anonymous poster hash: 35e4a...1df Jeg synes det er mer egoistisk å forvente at brudeparet gjør som gjestene vil... 19
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Jeg synes det er mer egoistisk å forvente at brudeparet gjør som gjestene vil... Vewl.. 1
Portvinpiken Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Vewl.. hehe regnet med at du ville reagere på den ja. Men i forhold til hvor bryllupet skal holdes, så ja - da synes jeg selvfølgelig dette er helt opp til brudeparet. Og poengterer (for tredje gang) at de da ikke skal være sure/skuffet om folk melder avbud. Om noen vil gifte seg kun med forlovere på en øde øy i Stillehavet, så synes jeg man skal få lov til det. Og forvente at familien kanskje blir sure/skuffet. Men det er som sagt opp til en selv. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2014 #13 Skrevet 20. januar 2014 Jeg mener at brudeparet må få gjøre som de vil - akkurat som gjestene. Dvs at brudeparet må forvente at deres valg ikke passer alle gjestene og at de derfor ikke har grunn til å være fornærmet når noen ikke kommer. Som regel er det den yngre garde og de nyetablerte som ikke har råd / mulighet til å delta i et bryllup langt borte hjemmefra så velger man slik bør man tenke gjennom akkurat dette.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #14 Skrevet 20. januar 2014 Skulle ønske flere la bryllupet sit ttil utlandet jeg da, så ville hatt en bedre unnskyldning til å ikke komme. Bryllup er så inni granskauen kjedelig! Men uansett, brudeparet legger bryllupet slik de vil, hvor de vil, så får heller gjestene si ifra om det er noe de kan eller ikke. Men kan ikke mannen din dra alene? Du klarer deg vel en helg uten han, så han får dratt i bryllupet til sin bror. Anonymous poster hash: dc9a9...1cd 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #15 Skrevet 20. januar 2014 Siden brudeparet forventer at dere stiller, så får dere svare at da forventer de at brudeparet bestiller reise og opphold til en person som har rollen som barnvakt under hele oppholdet. Da får dere en fin tur samtidig som barna kan være med Anonymous poster hash: 1e56f...dae 5
Gjest Pheel Skrevet 20. januar 2014 #16 Skrevet 20. januar 2014 Er det èn dag i livet man har lov til å være egosentrisk så er det vel på bryllupsdagen sin. 5
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 Siden brudeparet forventer at dere stiller, så får dere svare at da forventer de at brudeparet bestiller reise og opphold til en person som har rollen som barnvakt under hele oppholdet. Da får dere en fin tur samtidig som barna kan være med Anonymous poster hash: 1e56f...dae Det var et fint forslag.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 Det var et fint forslag. Takk Anonymous poster hash: 1e56f...dae
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Jeg synes ikke at å holde bryllup i utlandet er egoistisk... Det kan være mange årsaker til at man ønsker å ha bryllupet i utlandet. Mennesker er ulike... Men, samtidig, er jeg veldig enig med de overfor. Velger man et bryllup i utlandet kan man ikke automatisk forvente at alle skal komme. Dette kan være av økonomiske årsaker, jobb, familie etc. Jeg forstår deres situasjon, og synes jo selvfølgelig det vil være dumt om dere ikke får deltatt i et så nært familiemedlems bryllup. Selv kommer jeg trolig til å ha mitt bryllup i utlandet. Men, dette er pga. jeg mistet min far i tidlig tenårene. Jeg klarer ikke å se for meg et tradisjonelt bryllup uten at han er til stedet. Så, det kan være mange årsaker til at mennesker velger å gifte seg i utlandet Anonymous poster hash: 1e6a0...707
Carazko Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 Enig med det mange har nevnt: Velger man å gifte seg i utlandet, kan man ikke forvente at alle absolutt kan komme (og heller ikke bli fornærmet hvis de velger å la være)! Én ting er å reise fra vest til øst innenlands for en helg, men synes det er drøyt å stelle i stand slike ting i utlandet, for så å forvente at alle gjestene automatisk skal rydde sin timeplan for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå