Gå til innhold

En Smitt til Smule


Mafalda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

...hva med å gråte seg til et keisersnitt? ;)

Eller i det minste ta en tur på føden for å sjekke om det har vært noe nytte i disse riene i det hele tatt? Det kan jo ikke være bra å gå med sånne rier i evigheter heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller i det minste ta en tur på føden for å sjekke om det har vært noe nytte i disse riene i det hele tatt? Det kan jo ikke være bra å gå med sånne rier i evigheter heller?

Nei, det kan jo ikke være bra for livmoren heller. Den blir jo sliten av alle maseriene den og. Og så har jo Mafalda fått høre før at livmoren muligens er litt sliten.

Syns fryktelig synd på deg Mafalda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg befinner meg forøvrig nå på Storsenteret! Hjelpes.

Når du endelig(og det skjer jo snart) befinner deg på Ullevål så kan trøsten være: Shit could be worse. Du kunne vært i fødsel på Storosenteret.

Dog har de lege, spa og Claes Ohlson her- så vi hadde nok klart å få det til nesten som på sykehuset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Jeg befinner meg forøvrig nå på Storsenteret! Hjelpes.

Når du endelig(og det skjer jo snart) befinner deg på Ullevål så kan trøsten være: Shit could be worse. Du kunne vært i fødsel på Storosenteret.

Dog har de lege, spa og Claes Ohlson her- så vi hadde nok klart å få det til nesten som på sykehuset!

Meeen har de vinmonopol?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da det man trenger for å mekke alkohol på Claser'n, hallo! :opplyser:

Og med fødetempoet så rekker vi nok å lage noen alkohyler :nigo: (Unnskyld Mafalda, det er i grunn ikke morsomt lenger :kose:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

De har vinmonopol ja :nigo:

Og en sånn "enklere liv" butikk hvor det stort sett bare selges tull, men vi kan jo forhøre oss om epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de kaller seg for "Enklere liv" burde de da ha noen poser med epidural liggende ett eller annet sted? Komplett med slanger og nåler og instruksjoner til teknisk anlagte vordende pappaer? :ler:

(nå fikk jeg festlige bilder i hodet av Gubben som sitter dypt konsentrert og pusler sammen en "DIY-Epidural". Han hadde sikkert tatt det som en utfordring på linje med å montere bæresele til cellokasser og andre morsomheter. Noe å holde på med, liksom, han liker jo å tro at han er fryktelig handy).

Pol har de vel på Storosenteret også, tror jeg, og hvis ikke får vi ty til Tekolas Claser'n-bryggeri. Det fremstår for øvrig stadig klarere hvorfor tilnavnet til den butikken er Gubbgodis :fnise: Men heldigvis og takk og pris har jeg faktisk klart å unngå hjemmebrygg i alle varianter (både lovlig og litt mindre lovlig) i løpet av mine snart 40 år, og med fare for å tråkke noen på tærne tror jeg neppe jeg har gått glipp av stort. Husker godt en kompis av meg på videregående, da, som brygget sitt eget supersterke øl og klarte å vorse med det i et helt år før han brøt hulkende sammen og innrømmet at det smakte helt forferdelig. Nei, jeg tror jeg satser på Polet. Sist jeg var innom- og det er naturlig nok en stund siden- synes jeg at jeg så en flaske med Absinth!? Det kan jo være noe, hvis byggesett-Epidural ikke er å få tak i.

Kroppen din skal jo lade opp til fødsel, ikke slite deg ut før alt har begynt!
Håper du får slappet av litt, før hele bøtteballetten setter igang igjen.
Og, som du sier, nå har du jo nesten glemt at du engster deg.

Tusler og går her. Fremdeles sykemeldt, begynner vel så smått å jobbe littegrann neste mnd. Men jeg nyter ikke akkurat det å være gravid. Er liksom en rullgardin ned over øya med sløvhet :fnise:Så vidt jeg orker å konsentrere meg om å kjøre bil.

Må si jeg tenker på deg støtt og stadig, hvordan orker Mafalda 6 barn? Jeg gruer meg nesten til nr 2 kommer i hus! Og dine to siste, smitt og smule, kommer jo så tett!

:kose:

Den rullegardina tror jeg mange kjenner igjen, altså. Merkelig at det skal være sånn, men jeg har inntrykk av at mer enn bare rosa skyer og kos, er graviditet innmari utmattende for mange. Man surrer rundt i bomullståka og drømmer egentlig bare om å få sove, sove og sove litt til... Men håper du klarer deg sånn noenlunde likevel, og for all del: kjør forsiktig (og ikke mer enn du må!).

Ja, det blir tett på slutten her. Og selv om vi nå er rimelig desperate etter å få denne ungen ut, sånn at vi i alle fall er ferdig med det rent praktiske rundt akkurat det, så må jeg vel innrømme at både Gubben og jeg ser det praktiske i å ha baby på innsiden kontra utsiden. Det skal bli noen festlige måneder fram til jul (eller sommeren, for å være mer realistisk). Men, jeg har hatt to tette før og det gikk jo fint, det også. Og selv om vi nå har et mye travlere program, er vi også flere som kan ta i et tak.

Egentlig kjenner jeg at jeg er aller mest opptatt av at Smitt og Smule får et godt forhold når de blir litt større. At de blir som Susain og Nani, som av og til kan glefse til hverandre men stort sett har et veldig fint og nært forhold. Det er liksom aldri noe tull med de to, og de passer på hverandre (herlig eksempel på to storesøstre i sving: Nani hadde kjøpt seg ny jakke, og en gutt i klassen hans hadde foraktelig påpekt at det var en "homo-jakke". Nani sladret til Susain, som er venninne med storesøsteren til denne gutten, og hun på sin side hadde sporenstreks kalt lillebror inn på teppet og slått ham i hodet for å a) være en dust og b) benytte "homo" som et skjellsord. Altså, du kødder ikke med smarte storesøstre!)

Hvis Smitt og Smule derimot har tenkt å tilbringe de neste 18 årene med å være konstant i tottene på hverandre, har vi et problem. Men det får vi ta når det kommer, i så fall... ;)

Huff, så innmari slitsomt og kjedelig å gå sånn Mafalda!
Har du noen jordmor/legetime snart? Hva med å ta det opp med dem, høre om du kan få noe hjelp? Evt. akupunktur?
Sender over mange gode tanker, varme klemmer og fødevibber :klem:

Tusen takk, La Traviata, og tusen takk til dere andre også, for sympatien! Det kommer godt med!

Og ja, jeg har time hos jordmor på fredag. Ingen av oss regnet egentlig med at den ville bli brukt, men det kan jo nesten se sånn ut... :sukk: Å ringe Ullevål blir litt over the top, får sikkert bare beskjed om å vente og se. Og de har en egen evne til å få en til å føle at du virkelig ringer og forstyrrer. "Her kommer hysterisk masedame nummer 73 i dag", liksom :fnise: Men, hvis Smitt begynner å oppføre seg slapt inni der, har jeg lav terskel for å ringe likevel. Så lenge alt er bra med ham, skal vi alltids tåle noen dager til, men jeg liker ikke tanken på at han kanskje trenger å komme ut og så blir han bare liggende der fordi mor er så treig i avtrekkeren...

Mase-riene har snudd døgnet, da! Før har de jo alltid kommet tidlig på natten og forsvunnet, mens i dag sov jeg som en stein fram til klokka fire da det satte i gang på nytt. Og nå, borte. Jaja, vi får se det positive: jeg rekker sangkurset til Smule i dag! ;)

I dag kommer også min stemor tilbake fra seminar, men nå har hun begynt å stresse med at han må komme før helgen. Da drar hun nemlig til Skottland. Min mor er jo allerede i New York med en venninne. Hehe, ingen skal si at det er like spennende med barnebarn nummer seks :lol:

Huff, så kjedelig at det ikke har tatt seg opp ordentlig! :klemmer:

Du skal se kaffespøken blir realitet likevel!! :fnise:

Haha, ja- det kan nesten se slik ut!

Men det betyr jo at du snart skal i ilden... har falt litt av lasset på andres dagbøker i det siste (pre-fødsels-tunnellsyn, er jeg redd. Skjerpings!), må prøve å oppdatere meg igjen!

Så kan vi sitte der mellom stativene med røde blodlegemer og slurpe herlig institusjons-kaffe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Mafalda!

Jeg skal ikke si noe, for jeg presterte å bekymre meg for barnepass til Eldstemann da jeg fødte Softie, enda Eldstemann bare var ett barn, vi har to sett besteforeldre i samme by som oss, og Softie ble født på 5,5 time fra første ri (og ingen falske alarmer). Så jeg skjønner godt at du bekymrer deg for pass.

Men jeg kjenner INGEN som ikke hjelper til hvis det behøves i sånne situasjoner. Det er helt sikkert noen andre foreldre som vil ta med seg en ekstra unge fra ballett/fotball/speider! Eller en venninne av dere som vil overnatte med ungene om det behøves!

Smitt, smitt, smitt. Der har du en som tar livet med knusende ro, hehe. Vi kan satse på at dette er et lite frampek til tilværelsen utenfor magen? :)

Glemte jo denne... og vil bare si at jeg er helt med på tankemåten din. Absolutt :)

Om vi så ikke får til all logistikken akkurat denne uka, og ender opp med å be om en tjeneste eller to fra folk vi ikke vanligvis har det med å mase på, så tror jeg nok de har forståelse for det. Det ville vi vel alle hatt, i tilsvarende situasjon. Så, når Gubben kommer hjem fra jobben i dag skal vi se om vi ikke finner en backup til Nanis bortekamp i morgen. En eller annen skal sikkert kjøre, og så får vi heller gjengjelde tjenesten ved en annen anledning! :Nikke:

Og så innså jeg hvor innstilt jeg er på å ha god tid, da du nevnte Softie og 5,5 timer. Hjelpes! Hvordan rakk du å komme i orden og ut døra på den tiden? :fnise: Det er vel en eneste god ting ved slike sneglefødsler: her rekker vi både å pakke og rydde litt og legge eventuelle småbarn og smøre matpakker før vi må dra. Takk og pris :ler:

Smitt som en rolig livsnyter, uten sans for stress og mas?

Åh, ja takk! Satser på at du har rett der, altså. Han må gjerne komme ut og være en sånn liten fredelig soveklump, fornøyd med livet og fornøyd med alle fang. Lille, blide turbo-Smule har jo ikke vært overvettes glad i verken soving eller alternativer til pupp, så en typisk "Grei lillebror-unge" hadde absolutt gjort seg! ;)

**************

Ellers overlevde vi mandagen, med henting, obo-, cello- og fløytetimer, panikkhandling og det hele, og det var deilig å ha det overstått. Syntes nesten litt synd på Gubben, som måtte ta fotballkampene etterpå mens jeg tok leggingen av småjentene, men det var ingen som kunne forutse at det skulle bøtte fullt så mye ned. Det var, for å si det forsiktig, tre ekstremt våte og kalde gutter som kom hjem og forlangte ostesmørbrød i store mengder :ler:

I dag tar han med seg HK-jenta på prøvedansing (hvis ikke noe skjer, da. I så fall trår storesøster til), det blir fryktelig spennende. Og mor? Mor skal være hjemme, vente på Smitt, og forsøke å holde det sånn noenlunde shinet og klart hvis min stemor plutselig må rykke inn. Det var fryktelig fint her på onsdag/torsdag i forrige uke, da vi trodde at Smitt kom til å komme ganske snart, men jammen blir det fort rotete igjen... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kjenner jeg at jeg er aller mest opptatt av at Smitt og Smule får et godt forhold når de blir litt større. At de blir som Susain og Nani, som av og til kan glefse til hverandre men stort sett har et veldig fint og nært forhold. Det er liksom aldri noe tull med de to, og de passer på hverandre (herlig eksempel på to storesøstre i sving: Nani hadde kjøpt seg ny jakke, og en gutt i klassen hans hadde foraktelig påpekt at det var en "homo-jakke". Nani sladret til Susain, som er venninne med storesøsteren til denne gutten, og hun på sin side hadde sporenstreks kalt lillebror inn på teppet og slått ham i hodet for å a) være en dust og b) benytte "homo" som et skjellsord. Altså, du kødder ikke med smarte storesøstre!)

[...]

I dag kommer også min stemor tilbake fra seminar, men nå har hun begynt å stresse med at han må komme før helgen. Da drar hun nemlig til Skottland. Min mor er jo allerede i New York med en venninne. Hehe, ingen skal si at det er like spennende med barnebarn nummer seks :lol:

Storesøstre som ordner opp en bra ting! ...sier jeg hvertfall som storesøster :ler: Tror egentlig jeg satte pris på det som lillesøster også. Hva lillebror som hadde to utgaver av arten mener er jo en annen sak ;) Blir sikkert bra med Smitt og Smule også - selv om søskenforhold har en del med personlighet å gjøre, tror jeg det har mye med innstilling i familien forøvrig å gjøre også. Har man i utgangspunktet en funksjonell familie hvor man tar det som en selvfølge at man er glad i og bryr seg om hverandre skal det nok mye (mer) til å ende om med søsken som ikke tåler trynet på hverandre. Selv om litt søskenkrangling i barndommen hører med...

Pappa var på langhelg i Praha da søster hadde termin med hans første barnebarn. I følge KG er visst det en kardinalsynd som betyr at han ikke bryr seg overhodet - i min mer pragmatiske familie var det mer "Det er nå den helgen som passer best, og det er ingen garanti for at hun føder akkurat til termin. Og om ungen er 1 dag eller 4 dager gammel første gang bestefar får se henne er det tross alt ikke verdens undergang". Et syn den vordende mor forøvrig støttet fullt ut *hører KG gispe i sjokk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for supersøstre! Dere har virkelig en gjeng bra unger :jepp:

Jeg håper også på at Vesla og Lillebror får et godt forhold, det hadde vært himla kjekt! Lillebroren min og jeg kranglet mye i oppveksten (fire år imellom), men aldri på ferier. Kanskje litt småkjekling, men ellers så hadde vi bare hverandre, så da måtte vi gjøre det beste ut av det :ler:

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig glad for at vi har to smokkeunger, spesielt med tanke på at deres far ikke var det (i tillegg til at han hadde kolikk og såpass mye andre greier at hans far jo til slutt motoriserte vugga med drill i ren desperasjon :fnise: ). Vesla er også veldig glad i koseklutbamsegreia si, og jeg er superfrustrert på meg selv for at vi ikke kjøpte en til i tilfelle noe skulle skje med den :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de kaller seg for "Enklere liv" burde de da ha noen poser med epidural liggende ett eller annet sted? Komplett med slanger og nåler og instruksjoner til teknisk anlagte vordende pappaer? :ler:

(nå fikk jeg festlige bilder i hodet av Gubben som sitter dypt konsentrert og pusler sammen en "DIY-Epidural". Han hadde sikkert tatt det som en utfordring på linje med å montere bæresele til cellokasser og andre morsomheter. Noe å holde på med, liksom, han liker jo å tro at han er fryktelig handy).

Pol har de vel på Storosenteret også, tror jeg, og hvis ikke får vi ty til Tekolas Claser'n-bryggeri. Det fremstår for øvrig stadig klarere hvorfor tilnavnet til den butikken er Gubbgodis :fnise: Men heldigvis og takk og pris har jeg faktisk klart å unngå hjemmebrygg i alle varianter (både lovlig og litt mindre lovlig) i løpet av mine snart 40 år, og med fare for å tråkke noen på tærne tror jeg neppe jeg har gått glipp av stort. Husker godt en kompis av meg på videregående, da, som brygget sitt eget supersterke øl og klarte å vorse med det i et helt år før han brøt hulkende sammen og innrømmet at det smakte helt forferdelig. Nei, jeg tror jeg satser på Polet. Sist jeg var innom- og det er naturlig nok en stund siden- synes jeg at jeg så en flaske med Absinth!? Det kan jo være noe, hvis byggesett-Epidural ikke er å få tak i.

*snipp*

Egentlig kjenner jeg at jeg er aller mest opptatt av at Smitt og Smule får et godt forhold når de blir litt større. At de blir som Susain og Nani, som av og til kan glefse til hverandre men stort sett har et veldig fint og nært forhold. Det er liksom aldri noe tull med de to, og de passer på hverandre (herlig eksempel på to storesøstre i sving: Nani hadde kjøpt seg ny jakke, og en gutt i klassen hans hadde foraktelig påpekt at det var en "homo-jakke". Nani sladret til Susain, som er venninne med storesøsteren til denne gutten, og hun på sin side hadde sporenstreks kalt lillebror inn på teppet og slått ham i hodet for å a) være en dust og b) benytte "homo" som et skjellsord. Altså, du kødder ikke med smarte storesøstre!)

*snipp*

til å få en til å føle at du virkelig ringer og forstyrrer. "Her kommer hysterisk masedame nummer 73 i dag", liksom :fnise: Men, hvis Smitt begynner å oppføre seg slapt inni der, har jeg lav terskel for å ringe likevel. Så lenge alt er bra med ham, skal vi alltids tåle noen dager til, men jeg liker ikke tanken på at han kanskje trenger å komme ut og så blir han bare liggende der fordi mor er så treig i avtrekkeren...

*snipp*

Nå har ikke jeg vært gjennom en fødsel, men jeg tror ikke jeg ville anbefale å være fyllesjuk på absinth dagen derpå. Jeg vil faktisk ikke anbefale noen å være fyllesjuk på absinth noen gang ... Og egentlig ikke hjemmebrent heller :P

Flinke storesøstre. De har tydeligvis skjønt det.

Det er selvfølgelig derfor du ringer tidlig, sånn rundt 4 f.eks., siden du allerede er våken da. For da blir du selvfølgelig hysterisk mamma nr.1, og det er jo langt bedre :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var fryktelig fint her på onsdag/torsdag i forrige uke, da vi trodde at Smitt kom til å komme ganske snart, men jammen blir det fort rotete igjen... :plystre:

Du får dra føde-kortet så familien får shina opp litt mens du later deg på sofaen ;)

Neida, men nå er du uansett nærmere enn du har vært før, selv om det sikkert er det siste du vil høre nå. Noe av det verste jeg kunne høre (selv om det var godt ment) var "Men ho har det jo sikkert så koselig der inne i magen, vil være der lengst mulig vet du!". Kunne kverka folk for mindre. Men det er jo sånn, nå på slutten, at nesten enhver sms om "åssen går det da?" betyr : Har du rier eller tror du det er noe på gang? - Husker en melding jeg fikk av søstra til mannen, som ikke hadde noe som helst med baby eller fødsel å gjøre, og husker hvor glad jeg var for det.

Dere har jo forferdelig mye på planen, synes du det hjelper litt på dagene? Blir de mindre lange? Plutselig er det freddag, eller er det like treigt fordi du venter og har vært offer for lurerier?

Endret av Mus-Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig glad for at vi har to smokkeunger, spesielt med tanke på at deres far ikke var det (i tillegg til at han hadde kolikk og såpass mye andre greier at hans far jo til slutt motoriserte vugga med drill i ren desperasjon :fnise: ). Vesla er også veldig glad i koseklutbamsegreia si, og jeg er superfrustrert på meg selv for at vi ikke kjøpte en til i tilfelle noe skulle skje med den :rolleyes:

:hoho: Løsningsorientert og handy - hva mer kan man ønske seg... :fnise:

*mimrer om en SATC-episode med Samantha, en skrikende unge og et massasjeapparat...*

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo denne... og vil bare si at jeg er helt med på tankemåten din. Absolutt :)

Om vi så ikke får til all logistikken akkurat denne uka, og ender opp med å be om en tjeneste eller to fra folk vi ikke vanligvis har det med å mase på, så tror jeg nok de har forståelse for det. Det ville vi vel alle hatt, i tilsvarende situasjon. Så, når Gubben kommer hjem fra jobben i dag skal vi se om vi ikke finner en backup til Nanis bortekamp i morgen. En eller annen skal sikkert kjøre, og så får vi heller gjengjelde tjenesten ved en annen anledning! :Nikke:

Og så innså jeg hvor innstilt jeg er på å ha god tid, da du nevnte Softie og 5,5 timer. Hjelpes! Hvordan rakk du å komme i orden og ut døra på den tiden? :fnise: Det er vel en eneste god ting ved slike sneglefødsler: her rekker vi både å pakke og rydde litt og legge eventuelle småbarn og smøre matpakker før vi må dra. Takk og pris :ler:

Smitt som en rolig livsnyter, uten sans for stress og mas?

Åh, ja takk! Satser på at du har rett der, altså. Han må gjerne komme ut og være en sånn liten fredelig soveklump, fornøyd med livet og fornøyd med alle fang. Lille, blide turbo-Smule har jo ikke vært overvettes glad i verken soving eller alternativer til pupp, så en typisk "Grei lillebror-unge" hadde absolutt gjort seg! ;)

Det kan du si. Første ri kom 17.30, så da var vi heldigvis allerede hjemme og hadde spist middag. Mannen pusset opp i nytt hus (det var vel på den tiden den festlige facebookstatusen min ble postet ;)), jeg hadde planlagt å holde ut til 19 da jeg kunne legge Eldstemann, men det fikk jeg ikke gjort. Mannen kom hjem, la Eldstemann etter hvert, vi fikk nabo til å komme ned og være standbyvakt i stua mens pappa kom seg til oss. I mens hev vi oss i en taxi (jævlig taxitur). Så det gikk i grunnen som smurt. Og pappa - som er av det bekymrede slaget - rakk bare å sitte i stua vår og bekymre seg i halvannen time før mannen ringte ham og sa Softie var født :)

Ja, jeg hadde virkelig unnet deg en liten Softie. En kosete en som fant seg i alt så lenge han fikk kos og pupp. Inn i bæresjalet med ham, så var det lykkelig snorking lenge. En mønsterunge på den måten!

...faktisk tror jeg mange synes det er hyggelig at andre spør om en tjeneste. Jeg synes i hvert fall det er en tillitserklæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh...Bilkjøring med rier...Det er noe av det værste!! Og bare det å stå og vente i gangen på sykehuset mens mannen parkerer....Akkurat DET gruer jeg meg mest til ved neste fødsel, og det var jo ikke det at jeg opplevde fødselen av O som enkel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk storesøster-historie. :)

Jeg krysser fingrene for at denne treige måten å komme på, sier noe om guttens bedagelig anlagte personlighet. Jeg har mange ganger ledd av min yngstes måte å komme til verden på, med masse luregreier og så til slutt bare et par timer før igangsetting var planlag fordi jeg bikket offisiell overtid. Og så kom han som ei kule. Og akkurat sånn er han. Supertålmodig, men plutselig har han kavet seg gjennom stua, på vei mot trappa, mens jeg ikke skjønte at han kunne åle en gang. Håper veldig at så mye masing betyr noe for fødselen. Det sa de nok at den gjorde mye for min veldig raske fødsel. Jeg har ikke fått det med meg, men har noen av de andre mast så mye i forkant som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er storesøsteren sin! :nigo:

Er glad for at våre eldste har så godt forhold, de er veldig nære, selv om de kan krangle over de mest utrolige småting. :fnise:

Begge to er veldig glade i lillebror, og han lyser opp når de kommer, så jeg håper forholdet blir bra der også!

Lillebror var også treg i avtrekkeren, hadde all verdens tid med å komme til verden - og han er verdens roligste og blideste gutt på utsiden, så jeg håper det er en sammenheng der som også gjelder lille Smitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...