Gå til innhold

En Smitt til Smule

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slenger meg på den andre. Sykemelding, Mafalda! Gå til det legekontoret i dag, så slipper du å grue deg. Det er ingen som kommer til å lide noen nød på grunn av det, og du vil få det bedre. Du skylder alle - ikke minst deg selv - å være i så god form som mulig. Herregud, det er helt ubegripelig at du er i ditt sjette svangerskap og har holdt ut så lenge. Hvis det er noen som kan benytte en sykemelding uten så mye som et snev av dårlig samvittighet så er det deg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Neferet
Skrevet

Jeg er enig med de andre og sier at det er på tide å legge stahet til side og få litt bedre vilkår for kropp og sjel de siste ukene!! :opplyser: Det er ikke sikkert den strenge fastlegen er på jobb engang, stor sannsynlighet for at det er ferietid der også!! :jepp:

Spennende med barnehagestart for Smule! :hoppe: Tenker det går greit både for hovedpersonen og foreldrene hennes jeg! :jepp:

Og så må jeg :ler: litt av at Nani og de andre ungdommene er de mest jordnære. Jeg regner med at bildet snus på hodet når det gjelder helt andre ting, så godt de har klarsyn innimellom ;) Det er jo forsåvidt en kjent sak at foreldre kan ta av litt i slike sammenhenger, men en skikkelig bivirkning av dagens samfunn og sosiale medier må jo være FB-posting på vegne av potens fotballag med alkohol innabords!! :daane::haar: Jeg vil egentlig si at de burde vite bedre, men jeg vet også dessverre at det ofte ikke er tilfelle...:sjenert:

Håper mandagen er overlevelig Mafalda! :klemmer:

Skrevet

Jeg tenker som de andre at det kan være lurt å gå noen runder på om det er verdt å presse seg sånn nå, eller om det hadde vært greit å be om sykemelding (helt eller delvis). Det er bare snakk om uker, du har mange, mange år på deg etter dette til å jobbe og slite (dagens trøstende ord, helt sikkert)

Her skal guttungen også starte i barnehagen i morgen, og selv om han er overlklar (han er jo 21 måneder) så får jeg lettere panikk ved tanken. Men; trøster meg med at det tilsynelatende blir folk av barnehagebarn også! Neida, jeg har all mulig respekt og beundring for de som jobber i barnehage - det er en jobb jeg ikke hadde klart!

Skrevet

Jeg slenger meg med resten som mener det er på tide med en sykemelding, Mafalda. Det høres ut som om det virkelig er på tide å roe ned, og du er jo ikke nødt til å ha 100%. Dersom du fungerer fint frem til lunch, og synes det er greit å være litt på jobb, så kan du jo klare deg ed f.eks 50%. :)

Og masse, masse lykke til med barnehagestart for Smule! Her ble Knerten levert i barnehagen etter å ha hatt ferie i 4 uker, og det var visst ikke populært skal jeg tro samboeren. Men, jeg har ikke hørt noe derfra enda, så han må ha roet seg sånn passe greit. :)

I dag er første dag med hverdag igjen, og skal jeg være ærlig, så er det ikke bare litt godt med hverdag igjen, det er veldig godt! Jeg og Bolla har ikke hatt huset for oss selv på 4 uker, og jeg kjenner at det skal bli veldig deilig med litt alenetid igjen, både med og uten Bolla. Og for første gang har jeg kjent et lite stikk i hjertet ved å sende Knerten i barnehagen. Han har virkelig storkost seg hjemme i ferien, og han har blitt så stor! Ikke bare har han blitt mye flinkere til å prate (nå kan han blant annet sette sammen to ord), men han har bitt høyere også, og begynner å få typisk "guttefasong" fremfor "babyfasong". Før ferien hadde han sånn god babymage som stikker litt ut, men nå er magen nesten borte og kroppen har fått en mye rettere fasong. Sukk! Sentimental, anyone? :sukk:

Gjest Magdalene
Skrevet

Slenger meg med i koret om sykemelding!

Du fungerer fint frem til lunsj? Ja, da er det fint med 50%.

Noen ganger kan det være greit å innse at man faktisk MÅ tenke på seg selv og barna, og la jobben gå sin gang. Nå er vel uansett ferietiden der over, og folk tilbake igjen?

Gjest Neferet
Skrevet

Jeg tror Madalda ignorerer oss fordi hun vet vi har rett :fnise:

Skrevet

Gratulerer til Nani for god plassering i NC og enda bedre sportsånd! :D Hvordan gikk det med Susain? Kom hun seg trygt hjem? Og grattis med at familiens (hittil!!) yngste har begynt med husarbeidet. Det må ha vært utrolig søtt, hihi! :)

Jeg merker at jeg har hatt et usedvanlig langt fravær her nå - tror jeg måtte bla meg tre sider bak for å få oppdatert meg i dagboka, og det til tross for at jeg ikke er den eneste som har vært mindre aktiv nå i det siste. Men uansett så håper jeg at formen enten tar seg opp eller at du tar til fornuft og drar en tur til legen, Mafalda! :) Det er ingen skam i å tenke litt på seg selv og egne behov midt oppi 5 barn og jobb. Du er en helt!

Skrevet

Og lykke til med barnehagestart i morgen (? graviditetshormonene gjør at jeg ikke husker selv innlegg jeg akkurat har lest og ikke orker å bla meg tilbake i. Enten det eller så er jeg bare lat og liker å skylde på graviditet, u chose :D ) Håper at det går fint (noe jeg så absolutt har trua på) og at Smule blomstrer i sin nye tilværelse!

Skrevet

Ja, hurra for Smule! Hvor hun nå bare kunne lære seg å sette på vaskemaskinen (hun er allerede en racer på å dra ut rene klær) ville det virkelig blitt vei i vellinga! :ler:

Det er vel bare å vise henne en gang så sitter det nok :D

Men om ikke annet, har jeg i alle fall fått et nytt argument i forhold til litt sløve, større barn (og mann)... når Smule kan, så kan dere også! Hah!

Ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe :)

Og ja, det hadde vært fristende å trappe litt ned på jobbinga nå, for det går virkelig på de siste reservene løs. Etter lunsj sitter jeg for det meste foran pc'en og... sitter der. Men, jeg får gjort unna litt om morgenen, og nå er det ikke mange dagene igjen. Dessuten har jeg klart å holde meg unna den strenge fastlegen min helt til nå, så jeg er lite lysten på å kreke meg opp på kontoret og mase om sykemelding. To små uker igjen, pluss et par dager på slutten- det skal gå!

For din egen del er nok det en fordel

Men ja... nå er vi over i august. Siste måned som fembarnsmor :sjokk:

Egentlig håper jo både Gubben og jeg intenst at Smitt skal finne veien ut før Den Store Skjebnedatoen 1. september, men det spørs vel om vi har så flaks.

Formen er "så där"... er slapp og kvalm, og så varm i kroppen at det kjennes ut som å gå rundt i konstant feber-rus. Det er dette jeg skal huske når sentimentaliteten kicker inn og jeg tenker at "Jammen, det er jo så koselig å gå gravid også". Merkelig det der, hvordan hukommelsen er så til de grader selektiv!

Uansett fikk jeg nyttig "hjelp" av Nani og laget hans. De tapte knepent (og motstanderen endte opp med å vinne hele årsklassen), mest på grunn av at halve laget fikk nerver og ikke presterte som de burde. Men da må jeg si at jeg er stolt av sønnen min. For bare et par år siden ville dette vært Krise Katastrofe, han ville blitt sur og sint på lagkompiser som burde spilt bedre, han ville gnurt og gnålt om alt som burde vært gjort annerledes. Gjerne midt i kampen, jeg har ikke tall på de gangene jeg har sett ham gå rundt som en tordensky på banen og vært mer irritert enn fokusert. Men, han fullførte med stil, og etterpå var han smått irritert i fem minutter, før han av egen maskin fant ut at hei, de leder serien og skal snart ha åttendels finale i Adidas Cup, på tide å se fremover!

Verre var det for en del av foreldrene :roll:

Det skjedde litt tullball både rundt denne kampen (feil i oppsettet, vi skulle egentlig møtt et lag vi har slått med god margin tidligere) og rundt medaljeutdelingen, og noen foreldre både i og utenfor laget brukte rødvinskvelden på fredag på sosale medier med rimelig dårlig resultat. Uff, det var flaue greier. Så før dagens trening ga jeg Nani klar beskjed: hvis noen av gutta begynner å mase om kampfiksing og favorisering av andre lag og sånt, så bare ikke bli med på det. Hvorpå det smeller fra min eldste sønn: Pytt mamma, det er ingen av oss som gidder å tenke på sånt, det er foreldrene som er sprø!

Med andre ord: fjortiser kan være langt mer fornuftige enn opphavet sitt ;)

:sjokkert: Det er for galt når fjortisene ser hvor idiotisk foreldreoppførselen er bedre enn foreldrene selv (Selv om fjortiser ofte skjemmes over sine foreldre) Men dette er nok dessverre ikke noe unntak. Ungene våre er vokst opp med nettvett i sekken. Vi foreldre har det ikke.

Har sønnen din fått napp noe sted, Smilo? Leste i dagens Aftenposten at det skulle være godt med leiligheter, kollektiver og hybler tilgjengelig utenfor bykjernen, men hva som menes med "godt med" kan jo være så mye. Hva det koster er jo også en sak for seg. Men håper at han snart er klar til å fokusere på studier mer enn å få seg et sted å bo, det er jo ingen optimal start på studentlivet!

Ikke noe napp enda, men i skrivende stund sitter han på nattoget til Oslo for å gå på to-tre visninger i morgen. Jeg krysser fingre. Han kommer med dagtoget i retur og er hjemme kl 23 i morgen :)

Håper alle får en god start på den nye uka! Her blir det nesten full fart: HK-jenta skal ha en runde til med dansing, SnillVimsen skal på sommerskole, Nani har daglig trening. Og ikke minst: Smule skal ha sin første dag i barnehagen på tirsdag! Uff, kjenner at jeg gruer meg litt til det (ikke så mye som Gubben, riktignok. Akkurat den dagen er det jeg som går av med seieren, der jeg sitter og svimer på kontoret). Men, hun er så klar som hun kan få blitt, jeg er sikker på at hun kommer til å trives kjempegodt. Utfordringen er jo at hun aldri (!) har vært borte fra mamma og pappa så mye som en time en gang, så det er akkurat oppstarten jeg er litt bekymret for. Heldigvis kjenner vi avdelingen godt fra før, og de drevne damene som jobber der har jeg full tillit til. Så det skal nok gå bra. Jeg har hørt at unger har startet i barnehage og overlevd før ;)

Lyjje til med barnehagestarten. Jeg har en mistanke om at det går bedre enn mor og far frykter :)

Nå skal jeg dra med meg den digre gravidkroppen min ned på vaskerommet og gjøre noe fornuftig før bølingen kommer hjem fra søndagsmiddag. Og jeg har forresten tillatt meg en dose høygravid-luksus: gikk til innkjøp av slike uøkonomiske, rådyre, miljøsvin-engangskluter til gulvvask. Nå som jeg har bikket 34 uker kjører jeg ego, altså, og orker ikke sitte på knærne foran vaskebøtta og vri opp kluter i møkkete vann. Hah! Snakker om opprør :ler:

Kluter og møkkete vann?? Det jar jeg ikke sett på mange år. Her går det i microfibermopp og vann fra springen. Ikke brukt annet de siste 15 årene :)

Ha en god uke, folkens!

Du også :hug:

Skrevet

Håper sønnen din har hell med visningene her i morgen. Jeg har tenkt på om jeg kjenner noen som leier ut, men dessverre. Ser jo i avisen at det er vanskelig med bolig for studentene.

Gjest Neferet
Skrevet

Hvordan gikk barnehagestarten til Smule?

Håper du har hodet nogenlunde i vannkanten, og/eller at du har hørt på oss her inne... :ler:

Skrevet

Håper barnehagestarten går fint! Det gjør det helt sikkert. Men jeg kom plutselig på at lillebror begynner i barnehage på denne tida neste år, og fikk heeeelt panikk :ler: Så forstår godt hvordan dere føler det! :klem:

Og så håper jeg at du har hørt på alle de kloke damene her inne og trappet litt ned. Du har all grunn til å tenke på deg selv akkurat nå, og det er ingen som er tjent med at du er helt utslitt før fødsel. Barseltida kan være veldig utmattende, men er nok enda verre om man har presset seg selv altfor mye i forkant. Selv strenge fastleger burde kunne se det!

Ikke lenge igjen nå Mafalda :hoppe:

Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Og jeg synes du skal bytte fastlege om han er streng. Min er dødsgrei. Og kjekk. Og veldig flink med barn. Han er en sånn som tiltrekker seg en masse kvinnelige pasienter som har behov for å prate om ting, så derfor passer det fint med en Mafalda som helst ikke vil prate - men bare trenger en underskrift i ny og ne på sykemelding i supergraviditeter/jerntilskudd/antibiotika og sånt.

Han trenger en sånn som deg :ler:

Men du må kjøre helt til Storosenteret da, og det er vel kanskje ikke så attraktivt for sjåførMafaldasomerdritleiavåværesjåfør...........................kanskje han har en tvillingbror?

Skrevet

Sånn jeg har forstått det er heller saken at Mafaldas lege helst hadde sett at hun var sykemeldt for lenge siden. Så alle vil at Mafalda skal være sykemeldt, bortsett fra Mafalda selv, som selvfølgelig setter sin ære i å holde ut til the bitter end. Man skjønner jo hvorfor Mafalda rekker så innihampen mye med den arbeidsmoralen! ;)

Skrevet

Nå vil Mafalda verken snakke med oss eller fastlegen. ;)

Håper det går bra eller så bra det kan med deg.

Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Mafalda, nå kommer vi snart på besøk til deg og tvinger deg til å ta et boblebad med en sånn masserende pute i nakken og fotmassasje :nigo:

Jeg har en gigantisk svær boks med kvalmestillende lakrispastiller som inntas rett før(ikke hele boksen altså), og så er det bare å vente på det...................du har kjent det engang, hva er nå dette? Du merker noe innmari rart innta kroppen du husker fra engang på 90tallet.....................det kalles "ro og hvile", er visstnok veldig populært og ettertraktet.

• Liker 3
Skrevet

Mafalda, Du merker noe innmari rart innta kroppen du husker fra engang på 90tallet.....................det kalles "ro og hvile", er visstnok veldig populært og ettertraktet.

:ler:

Skrevet

Mafalda, nå kommer vi snart på besøk til deg og tvinger deg til å ta et boblebad med en sånn masserende pute i nakken og fotmassasje :nigo:

Jeg har en gigantisk svær boks med kvalmestillende lakrispastiller som inntas rett før(ikke hele boksen altså), og så er det bare å vente på det...................du har kjent det engang, hva er nå dette? Du merker noe innmari rart innta kroppen du husker fra engang på 90tallet.....................det kalles "ro og hvile", er visstnok veldig populært og ettertraktet.

At det var? Dette tror jeg ikke jeg vet hva er lenger, jeg... ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvordan går det med deg?

Ro og hvile ja... Her lurer mannen på om han skal ta med begge ungene til svigers i Spania fra lørdag til onsdag.

Jeg går og drømmer om at han skal dra, men jeg vil jo liksom ikke kaste de ut heller, så jeg går her og snakker om hvor deeeeeilig vi hadde det der i fjor, og hvor godt det er på stranden der etc..

*drømmer om noen dager alene*. Har faktisk ikke vært alene, uten mannen OG barna siden 2009.

Tenk deg fem dager helt alene. Uten middag, mas og klesvask 😊

Gjest AllisHagtorn
Skrevet (endret)

At det var? Dette tror jeg ikke jeg vet hva er lenger, jeg... ;)

Det er litt som å sykle. Man vakler i starten, tror man skal dette i bakken - og så siger det innpå. Spesielt om man gjør dette samtidig som man inntar et glass vin.

Jeg skal ha alenehelg neste helg, mannen skal ha denne. Det var en sånn idè vi trodde var lur, nå gruer begge seg til å være hele to dager uten babyen(mannen gråt noen tårer idag når babyen lå på skuldra hans fordi han skal til pers imorra - jeg har gruet meg i ukesvis og tilogmed ligget våken om natta og lurt på hva i helsike jeg tenkte på) :ler::sjokkert:

Ble skikkelig ille når jeg snikleste i dagboka her når Smule skulle til Spania og Mafalda snakket om turen til flyplassen, da innså jeg hva som var i vente! :trist: Er litt i tvil om jeg tør følge dem helt til togstasjonen i tilfelle jeg får et hulkesammenbrudd på Oslo S. Så kommer jo noen til å lure på om alt er greit, hvorpå jeg tar en "neeheeeeiiiii......det er bare att......babyen min har reist bort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" - og så spør jo da folk om jeg har mistet omsorgsretten eller noe, hvorpå jeg hulker frem at "nææææi, men de kommer ikke tilbake før sø-ø-ø-hhndag" med mascara utover alt. Det går jo ikke, så tror jeg skal si hadet i døra hjemme altså.

Endret av AllisHagtorn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...