Gå til innhold

En Smitt til Smule

Mafalda

Anbefalte innlegg

Når overtar forresten Gubben stafettpinnen på hjemmebane? Det kan ikke være lenge til nå? Og hvordan har det gått med forsøket på avvenning av nattepupp?

---

34 uker i dag, og skal jeg se på statistikken fra sist, så har jeg da 14 dager igjen. :P

Jeg har et visst håp om at jeg går litt lenger enn dette, men jeg begynner å miste troen på at jeg går helt frem til datoen som er satt. Den siste uka har jeg hatt mange kraftige kynnere (tidvis flere i timen) som har vært ubehagelige (de har sikkert liknet på det folk anser som menssmerter) og som har ført til stikkinger. Ikke akkurat behagelig, om man kan si det sånn, og ille nok til at jeg er par dager blånektet plent å løfte på Knerten så lenge samboeren var hjemme. Samboeren har, i motsetning til meg, fortsatt klokketro på at alt går etter planen, så det er godt at han er litt mer optimistisk enn meg! :bond:

Av og til kan mannfolk av typen "Dette går sikkert bra, det ordner seg!" absolutt være av det gode.

Men, jeg skjønner godt at du tar dine forholdsregler når kynnerne blir kraftige og ubehagelige. Håper alt går greit og at du seiler inn de siste ukene også, så Knertine kommer helt i mål! :klem:

Her i huset bytter vi til påske :)

Akkurat det lagde nesten så mye trøbbel hos NAV at vi sto i fare for å oversitte fristen for å få pappapermen, men heldigvis innså NAV at det var de som hadde bæsjet på leggen ved å ikke lese søknaden skikkelig, så Smule og pappa får sine 12 uker. Han skal få kjørt seg, Gubben, for makan til aktiv jente skal du lete lenge etter :fnise:

I forhold til det siste der, har vi hatt noen samtaler på hva det vil innebære å være "i permisjon". Er jobben bare å passe barn? Lage middag? Shine huset? Jeg tror Gubben har kjent litt på frykten for å aldri komme i mål med noen ting, mens jeg har kjent på frykten for å komme hjem etter en dag på jobben og oppdage at frokostserviset fremdeles står på bordet og at han har latt absolutt alt av husarbeid vente på meg. Men vi er egentlig ganske enige: med Smule stabbende rundt er det ikke så fryktelig mye man rekker (store prosjekter kan man bare glemme), men han skal gjøre det han kan. Ikke sånn som en felles venn av oss, som har gått ut i pappaperm, og daglig legger ut minst 4-5 bilder av alle mulige avkroker i Oslo for å vise at han er en fantastisk god pappa som går masse tur med gutten sin. De må jo ha vært byen rundt, fra øverst til nederst og på kryss og tvers, men han lurer ikke meg: han er ute etter å få pappakred, samtidig som han slipper å løfte en finger hjemme. Og jeg har sagt klart i fra til Gubben at akkurat den strategien har jeg gjennomskuet! :fnise:

Avvenningen har gått litt opp og ned, men i går sovnet hun rimelig tidlig uten pupp, og ikke minst: Gubben fikk henne til å sove igjen på første oppvåkning også :overrasket: Det var ikke før klokka fire at jeg tok henne inn til oss for litt pupp og samsoving- da la hun seg på tvers med føttene mot Gubbens hode og hodet inn mot mitt, så det er godt det begrenser seg til et par tidlige morgentimer, gitt. Håper det fortsetter sånn!

Og så må jeg si at jeg smilte godt av at storesøster hjelper lillebror med å skrive kjærlighetsbrev :rodmer: Det må jo virkelig være sjarmen med å ha så store og så små barn samtidig! :nigo:

Ikke sant!

Det er virkelig mye hjelp i de eldste nå. De er kjempeflinke begge to, og tar i et tak når det trengs. Ikke for ofte eller mye, de er ikke reserveforeldre, men at de kjenner sin besøkelsestid og kan følge lillesøster på ballett eller hjelpe lillebror med lekser eller kjærlighetsbrev, det er veldig godt.

Og akkurat SnillVimsen har ekstra god nytte av Susain. Hun har såpass mange års forsprang at hun definerer seg selv som "stor" og ham som "liten", og har derfor en høyere tålegrense for alle hans rare påfunn. Hun trekker bare på skuldrene og ler litt- jaja, han er jo liten ennå- mens Nani på sin side er mye raskere til å dra i gang en krangel. Akkurat der blir den lille aldersforskjellen på Susain og Nani ganske tydelig, for han klarer ikke skille på samme måte, han er nok akkurat litt for nær SnillVimsen i alder selv. Mens Susain godmodig trer inn i rollen som Storesøster med stor S, og hjelper sin surrete yngstebror når verden går ham imot.

Men som i de fleste tilfeller så ender det bra til slutt Håper bare din datter har skjønt at rydding er en del av bakingen. Der sliter jeg litt med min datter nemlig. Når kaken endelig er på plass i ovnen da er alt gjenstående mammas jobb ;)

Hehe.... joda, Susain har skjønt det sånn omtrent, i hvert fall. Det var ikke så mye rot og søl igjen etter henne som det pleier å være når de andre har vært i aksjon. Gutta er spesielt ille: de påstår til og med at de har ryddet, men halve benken er full av melsøl og klissete flekker og skitne redskaper, og man skal lete lenge for å få øye på noe som minner om rydding... :ler: Tror det der er ganske klassisk, egentlig.

Faktisk har Gubben min et snev av det samme fremdeles, og han er godt over 40!

Men altså, skal jeg tolke dette som at et punkt = en dags aktivitet? Så jeg skal vaske skapdørene den ene dagen, skapknottene den neste, innsiden av badeskapet den tredje og badegulvet den fjerde? Jeg begynner jo å skjønne hvorfor dette tar fire uker... Selv for en selverklært sjuske som meg faller det seg helt naturlig å vaske skapknottene når jeg vasker dørene, og kranen når jeg vasker servanten.

Hmm, kanskje du skal ta deg en tur inn på plusstid.no og rett og slett analysere hele greia? For å komme fram til riktig fremgangsmåte og tolkning? For øvrig enig i at en dag på knotter og kraner er i meste laget, så lang tid bruker selv ikke den mest pertentlige husmor.

Men den lista så jo ganske fiffig ut, smllo (selv om jeg nok hadde aller mest sansen for dine kommentarer i kursiv :fnise: Fikk meg en god latter der, altså!). Kanskje jeg skal rote meg inn på nettsiden og lese mer om denne vårrengjøringen? Kanskje det er et passende prosjekt for Gubben og Smule (å vaske knottene på badet høres omtrent ut som det han kan rekke på en dag, med den turbojenta i hælene...)

Dette blir moro :rolleyes:

Gikk og la meg etter første omgang, jeg.

Men som jeg sa til min sønn, som gruet seg til møtet med City-supporterne på skolen: United hadde i det minste seks britiske spillere på banen. City hadde en. EN eneste! Laget er jo bare et sjeikoljepengekjøpelag totalt uten sjarme, jeg fatter ikke at noen gidder å heie på noe sånt. Såh!

Fattig trøst er også en trøst. Og på fredag er det avspark i tippeligaen (jeg gidder ikke en gang nevne det begredelige El Clasico-resultatet. Den kampen representerte alt som er galt med La Liga, så for en gang skyld er det Berre & co jeg må sette min lit til. Kryss fingrene, du også!)

Jeg gikk inn på Daboka di her på... tja, hvilken dag var det, torsdag tenker jeg? og scrollet meg ned til der jeg hadde lest sist gang. Ble ikke noe lesning før idag, og siden stod fremdeles på der jeg hadde stoppet for å lese videre forrige uke. :fnise: Lillemor er nemlig veldig oppmerksomhetssyk, og er det en ting jeg ønsker meg når jeg leser her hos deg så er det virkelig egentid. Jeg må nesten gå så langt som å kalle det kvalitetstid. For meg selv. Litt blanding av terapi, en god dose humor og artige hverdagshistorier. Det er nesten så jeg føler for å knekke en flaske god Sauvignon Blanc, låse meg inne på soverommet, få mannen til å ta lillemor resten av kvelden og bare kose meg.

Sånn, det var det. Men det jeg egentlig skulle si, i og med at jeg siterte det du skrev, var at jeg lurer på hva det første du har tenkt å gjøre da barna blir så gamle at dere f.eks kan dra på ukelang ferietur alene? Da vi var på bryllupsreise til Karibien for et par år siden synes jeg dette var så fantastisk at jeg kan tenke meg at en gang i fremtiden, når barna er så gamle at de klarer seg uten oss (skrekk og gru), kan jeg tenke meg en 10-dagers ferie i latmannsland, med palmesus, solnedgang, og "Happy-Hour" på strandbaren.

Hvem vet, forandres det kanskje. Det er litt skremmende å tenke så langt frem i tid, men synes det er veldig interessant hvordan andre tenker over dette? Man får jo ikke barn for å kunne slappe av, og selv med kun ett barn er det jo mye å holde på med om dagene, men litt dagdrømming er vel ok ? =)

Åh, ja.....! :hjerter:

Det synes jeg du skal prøve en kveld! Om nødvendig med ørepropper, så du slipper å høre hva som foregår på den andre siden av døra.

Faktisk har jeg lekt litt med tanken på å sende hele bølingen til fjells en tur i høstferien. Da er Smitt omtrent en måned. Ikke helt nyfødt, men fremdeles liten nok til at den sover mesteparten av døgnet (det blir det jo fort slutt på). Så altså: jeg og Smitt og fotball på TV og en god bok (og ikke en flaske hvitvin, riktignok, men kanskje et lite glass?), og resten av unger og mann og bikkje på fjellet, i et par dagers tid.

Og du har også en oppmerksomhetssyk liten frøken, altså? :ler:

Det ER en herlig alder. De er så blide og entusiastiske og fulle av energi. Men jeg skal glatt innrømme at bare det å få lagt inn de få regningene som ikke kommer på e-faktura, er en jobb som plutselig tar langt mer tid enn jeg noen gang hadde trodd. Litt på etterskudd med alt her i gården, med andre ord.

Fremtidsdrømmer?

Å jo, det har jeg i massevis! Tror ikke du er alene om å fabulere om deilige aleneferier langt inn i fremtiden. Ikke på en sånn måte at man er desperat etter å dra NÅ, men heller det at det er hyggelig å tenke på at man en gang får sjansen til å dra til Karibien igjen...

Jeg har en totrinnsplan:

- Når Smitt og Smule er 3-4-5 år: Da skal jeg og Gubben bevilge oss et par rådyre Champions League-billetter, og ta en langhelg med fotball, behagelig klima (Madrid vinner nok over Manchester akkurat denne gangen), hotellfrokost og det hele.

- Og langt inn i fremtiden, etter at vi har fått unnagjort alle familieferiene vi drømmer om aller først, tenker jeg to uker i Mexico eller Vietnam eller et annet sydenparadis med nogo attåt (kultur og severdigheter og slikt).

... og aller først kan vi jo drømme om årets sommerferie: pappaperm på Gubben, jobb på meg, og selve ferieopplevelsen blir å beise kåken. Det tar vel et par uker, avhengig av været. Men som et klokt hode sa en gang: Fritid er å gjøre noe annet. Så da går det vel som ferie, da... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Neferet

Gikk og la meg etter første omgang, jeg.

Men som jeg sa til min sønn, som gruet seg til møtet med City-supporterne på skolen: United hadde i det minste seks britiske spillere på banen. City hadde en. EN eneste! Laget er jo bare et sjeikoljepengekjøpelag totalt uten sjarme, jeg fatter ikke at noen gidder å heie på noe sånt. Såh!

Fattig trøst er også en trøst. Og på fredag er det avspark i tippeligaen (jeg gidder ikke en gang nevne det begredelige El Clasico-resultatet. Den kampen representerte alt som er galt med La Liga, så for en gang skyld er det Berre & co jeg må sette min lit til. Kryss fingrene, du også!)

Vi så faktisk hele, uten at det hjalp stort. Men det eneste som kan sies er jo at det var akkurat som forventa egentlig. Jeg fryktet noe sånn som 12-0 etter den første tidlige scoringen, og så ille ble det jo ikke, men uansett er det jo trist. Og litt fremgang i banespillet er jo tross alt noe å henge håpet på. Men at dette ikke er sesongen vi skal stråle om kapp, det er ihvertfall sikkert :rolleyes: Og jeg så faktisk en overskrift her denne uka over hvor mye penger det faktisk har kostet Shitty å komme dit de er nå, uten at jeg leste hele greia. Kjære mente det var snakk om fire milliarder mer enn det United har brukt på noen få år, det sier jo sitt egentlig!!

Og jeg og kjære snakket faktisk også om det, at når man må sette sin lit til Vålerenga for de gode resultatene, da er det jammen mye som er endret her i verden! :ler: Vanligvis har det vært United som har kunnet bøte på et begredelig Tippeligaresultat samme helg, nå ser det ut til å måtte være omvendt...:sjenert: Jeg får for sikkerhets skyld ikke med meg serieåpningen heller, fagsamling på jobb fra fredag ettermiddag til lørdag ettermiddag, du må heie litt ekstra for meg! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire milliarder ja... det gir en ganske høy snittpris per poeng, gitt!

Og på fredag skal flagget vaie fra balkongen, jeg skal heie litt ekstra for deg :jepp:

Må bare poste Smules siste dille. Hun er jo definitivt en musikalsk liten tass, og spiller allerede piano, fløyte og gitar så fort hun får sjansen (hun har prøvd seg på Susains cello også, men der går grensen!). Men det er ingenting som får fram dansefoten som denne sangen her:

http://www.youtube.com/watch?v=dhsy6epaJGs

(og før jeg blir beskyldt for å sette ungen foran skjermen osv osv... dette er selvsagt storebrors verk. Jeg var vel i dusjen eller lagde middag eller noe sånt, og storebror ble stuck med en mindre happy Smule. Løsningen ble da en liten sang fra spansktimene, som nå har gitt Makka Pakka hard konkurranse og får den lille bleiestumpen til å hoppe opp og ned. Et herlig syn :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Og når vi først er inne på spanske sanger, så var

en stor hit hjemme hos oss for et par år siden (og det helt uten barn i husholdningen...) :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Fire milliarder ja... det gir en ganske høy snittpris per poeng, gitt!

Og på fredag skal flagget vaie fra balkongen, jeg skal heie litt ekstra for deg :jepp:

Må bare poste Smules siste dille. Hun er jo definitivt en musikalsk liten tass, og spiller allerede piano, fløyte og gitar så fort hun får sjansen (hun har prøvd seg på Susains cello også, men der går grensen!). Men det er ingenting som får fram dansefoten som denne sangen her:

(og før jeg blir beskyldt for å sette ungen foran skjermen osv osv... dette er selvsagt storebrors verk. Jeg var vel i dusjen eller lagde middag eller noe sånt, og storebror ble stuck med en mindre happy Smule. Løsningen ble da en liten sang fra spansktimene, som nå har gitt Makka Pakka hard konkurranse og får den lille bleiestumpen til å hoppe opp og ned. Et herlig syn :fnise: )

For en festelig sang.

Den skal jeg spille for min minste danseglade bleiestump også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til kan mannfolk av typen "Dette går sikkert bra, det ordner seg!" absolutt være av det gode.

Men, jeg skjønner godt at du tar dine forholdsregler når kynnerne blir kraftige og ubehagelige. Håper alt går greit og at du seiler inn de siste ukene også, så Knertine kommer helt i mål! :klem:

Det hjalp å få Knerten i barnehagen igjen, for det har vært litt roligere de siste dagene. Uansett så tar jeg dette som et tegn på at kroppen min ikke helt setter pris på styre på med en mark på 12 kg mer enn høyst nødvendig. :)

Her i huset bytter vi til påske :)

Akkurat det lagde nesten så mye trøbbel hos NAV at vi sto i fare for å oversitte fristen for å få pappapermen, men heldigvis innså NAV at det var de som hadde bæsjet på leggen ved å ikke lese søknaden skikkelig, så Smule og pappa får sine 12 uker. Han skal få kjørt seg, Gubben, for makan til aktiv jente skal du lete lenge etter :fnise:

Avvenningen har gått litt opp og ned, men i går sovnet hun rimelig tidlig uten pupp, og ikke minst: Gubben fikk henne til å sove igjen på første oppvåkning også :overrasket: Det var ikke før klokka fire at jeg tok henne inn til oss for litt pupp og samsoving- da la hun seg på tvers med føttene mot Gubbens hode og hodet inn mot mitt, så det er godt det begrenser seg til et par tidlige morgentimer, gitt. Håper det fortsetter sånn!

Da er det ikke lenge igjen av permisjonen ihvertfall! Og jeg liker det jeg hører om at han kommer til å få kjørt seg! :ler:

Samsoving høres omtrent like rolig ut som det gjør her de få gangene Knerten ligger i senga sammen med oss mer enn en halvtimes tid av gangen nå. Han er det man kan kalle en skikkelig kålmark, sover absolutt ikke stille og vrir og vender på seg i de mest utrolige stillinger. Og ikke minst, han er en mester til å slå og sparke til oss i søvne! :P

Faktisk har jeg lekt litt med tanken på å sende hele bølingen til fjells en tur i høstferien. Da er Smitt omtrent en måned. Ikke helt nyfødt, men fremdeles liten nok til at den sover mesteparten av døgnet (det blir det jo fort slutt på). Så altså: jeg og Smitt og fotball på TV og en god bok (og ikke en flaske hvitvin, riktignok, men kanskje et lite glass?), og resten av unger og mann og bikkje på fjellet, i et par dagers tid.

Jeg har en totrinnsplan:

- Når Smitt og Smule er 3-4-5 år: Da skal jeg og Gubben bevilge oss et par rådyre Champions League-billetter, og ta en langhelg med fotball, behagelig klima (Madrid vinner nok over Manchester akkurat denne gangen), hotellfrokost og det hele.

- Og langt inn i fremtiden, etter at vi har fått unnagjort alle familieferiene vi drømmer om aller først, tenker jeg to uker i Mexico eller Vietnam eller et annet sydenparadis med nogo attåt (kultur og severdigheter og slikt).

... og aller først kan vi jo drømme om årets sommerferie: pappaperm på Gubben, jobb på meg, og selve ferieopplevelsen blir å beise kåken. Det tar vel et par uker, avhengig av været. Men som et klokt hode sa en gang: Fritid er å gjøre noe annet. Så da går det vel som ferie, da... :ler:

Det uthevede synes jeg absolutt at du skal gjøre realitet av! :)

Jeg har også en "fremtidsplan" for meg og samboeren når Knerten og bolla har flyttet hjemmefra og vi ender opp med å ha mer enn nok fritid. Da blir det en 4 ukers tur til Hawaii på oss. Vi var på ferie der året før vi fikk Knerten, og vi har store planer om å ta med oss Bolla og Knerten dit om noen år, når det er mulig å dra de med på en tur med en reisetid på 25 timer en vei og 12 timers tidsforskjell, men det blir ikke akkurat like avslappende som å reise kun to voksne. :)

Men, du har helt rett i at ferie er å gjøre noe annet, og årets ferie ser ihvertfall ut til å bli tilbrakt i hagen her hjemme. Vi må ha nytt gjerde rundt tomta, skal pløye opp en del av plenen, hugge ned en hel haug med buskas og må få opp et huskestativ og ei sandkasse til Knerten. Samt ha på ny grus i gårdplassen og ordne litt i et par-tre bed. Jeg kan ikke si jeg gleder meg... :P

Oh my! :bond:

Nå vet jeg hva jeg ikke skal vise til Knerten, ihvertfall! Han har dilla på to ting for tiden, nemlig ballonger ("bange") og fugler/ender ("gakkakker"), og det første han babler om på morgenen nå er "bange". De er han faktisk så glad i at han prater om de i søvne også. :fnise:

Nr 2 på lista er "gakkakker", og det er som oftest det andre ordet vi hører om morgenen pga fuglekvitteret utenfra. Jeg tror virkelig ikke han har godt av å se en hel musikkvideo med gakker i, gitt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Synes en sånn høstferieplan høres fornuftig ut, jeg :jepp:

Vesla likte sangen, måtte jo teste :hoho: Men favoritten er fortsatt litt mer heavy greier. Rockebaby to the max :ler:

Angående dette med skjerm, så var det en toåring på toget som lurte på om ikke konduktøren kunne sette på "jutub" på tv'n i familievogna. Mora så drøyt flau ut :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

For en festelig sang.

Den skal jeg spille for min minste danseglade bleiestump også :ler:

Passet perfekt som underholdning når minsten ble så tett i pusten og måtte få forstøveraparatet i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først er inne på spanske sanger, så var denne en stor hit hjemme hos oss for et par år siden (og det helt uten barn i husholdningen...) :ler:

Takk for tipset, da har vi trinn to i spanskopplæringen klar :tommelopp:

Med en daglig dose Pio Pio regner jeg med at dyrelydene snart sitter, så da er det tid for alfabetet! Kan ikke ligge på latsiden, nei :ler:

Passet perfekt som underholdning når minsten ble så tett i pusten og måtte få forstøveraparatet i kveld :)

Så morsomt at din lille bleiestump også hadde sansen for den, og at den funket som avledning når pusten kjelket seg til... Er han mye plaget med det?

Vesla likte sangen, måtte jo teste :hoho: Men favoritten er fortsatt litt mer heavy greier. Rockebaby to the max :ler:

Angående dette med skjerm, så var det en toåring på toget som lurte på om ikke konduktøren kunne sette på "jutub" på tv'n i familievogna. Mora så drøyt flau ut :hoho:

"Øh, neimen søte lille Petter, hvor tok du det fra?" :flau::ler:

Fra barn og fulle folk etc, er det ikke sånn?

Når det er sagt, tror jeg det er ganske vanlig- og ufarlig, så lenge det ikke blir for mye- at småbarn får seg en dose youtube eller annen underholdning innimellom. Men jeg skjønner godt at hun ble flau, det er noe med signaleffekten her som ble litt... avslørende :fnise:

Pio Pio er nok et kroneksempel på hva småtasser liker. Enkle bilder og fengende toner, det skal ikke så mye til for å få Smules bleiestump til å riste. Jeg passer på å sette på mye forskjellig, særlig når vi kjører i bilen, men min største bekymring er egentlig all den techno-greia som storesøsknene pøser på med. One Direction er langt å foretrekke framfor Animals, altså! Håper Smule ikke blir permanent skadet av dunka dunka!

Samsoving høres omtrent like rolig ut som det gjør her de få gangene Knerten ligger i senga sammen med oss mer enn en halvtimes tid av gangen nå. Han er det man kan kalle en skikkelig kålmark, sover absolutt ikke stille og vrir og vender på seg i de mest utrolige stillinger. Og ikke minst, han er en mester til å slå og sparke til oss i søvne! :P

:ler:

Det høres jo herlig avslappende ut, hehe. Smule er også sånn, men hun er jo liten ennå. De store barna er det stor forskjell på. HK-jenta virrer rundt, men ligger noenlunde greit. Nani ligger stille som en mus, det er jo ekstremt sjelden at han forvirrer seg inn i senga vår nå, men om det skulle skje ville vi ikke merket det en gang. SnillVimsen, derimot.... oh boy. Han har av og til spurt om å få sove med meg når Gubben er bortreist, men etter at Smule kom orker jeg bare ikke. Han er helt propell. Du kan høre det når han sover i sin egen seng også. Det er dunk og kræsj og smell halve natta, og dagen etter at nyee sengetøy er lagt på ligger dyna i en krøll nederst i dynetrekket og lakenet er halvveis av. Kan ikke skjønne hvordan det går an å bli uthvilt av noe sånt, og med mindre det gir seg synes jeg allerede fryktelig synd på hans fremtidige samboer :ler:

Jeg har også en "fremtidsplan" for meg og samboeren når Knerten og bolla har flyttet hjemmefra og vi ender opp med å ha mer enn nok fritid. Da blir det en 4 ukers tur til Hawaii på oss. Vi var på ferie der året før vi fikk Knerten, og vi har store planer om å ta med oss Bolla og Knerten dit om noen år, når det er mulig å dra de med på en tur med en reisetid på 25 timer en vei og 12 timers tidsforskjell, men det blir ikke akkurat like avslappende som å reise kun to voksne. :)

Men, du har helt rett i at ferie er å gjøre noe annet, og årets ferie ser ihvertfall ut til å bli tilbrakt i hagen her hjemme. Vi må ha nytt gjerde rundt tomta, skal pløye opp en del av plenen, hugge ned en hel haug med buskas og må få opp et huskestativ og ei sandkasse til Knerten. Samt ha på ny grus i gårdplassen og ordne litt i et par-tre bed. Jeg kan ikke si jeg gleder meg... :P

Godt å høre at det er flere som kan se frem til en heller kjedelig ferie i år. Pløying og hugging, buskas og grus... det blir jo omtrent det samme som oss, det. Men da har vi i alle fall en god unnskyldning for å virkelig kreve godt vær til sommeren. Arbeid utendørs er ganske mye mer behagelig i oppholdsvær enn i pøsende regn, så jeg håper vi får "betalt" i et par måneder med strålende sol (og plaskebasseng i hagen)!

Hawaii... bare for to... Da snakker vi drømmetur, altså!

Her står også Hawaii på planen, den dagen vi er ferdige med at hele lønna til mor blir sugd ut i barnehage og skolepenger og aktiviteter og reiser for de små. Men da som en tur for mamma og SnillVimsen.

Surf's Up er kanskje hele familiens favorittfilm, men SnillVimsen ble nesten litt manisk opphengt i den en periode. Han omtalte seg selv som Cody Maverick, og nektet å gå inn i barnehagen på vanlig vis- han skulle "surfe" inn på en flattråkket melkekartong ("surfebrett") i flere uker. Og jeg lovte ham dyrt og hellig: en dag skal vi dra til Hawaii, bare du og jeg. Og det løftet har jeg tenkt å holde! :jepp: Så får heller Gubben nøye seg med en fotballtur til Madrid.

Torsdag, og en helt masse praktisk dill og dall som skal ordnes. Styremøte i kveld, og passe svart samvittighet i forbindelse med det, og en Smule som er sånn halvdårlig i formen. Alt ved det normale, med andre ord ;)

Men Smitt er med, altså. Kjenner foreløpig ikke noe til dytt eller spark, det er nok litt i tidligste laget, men de to siste kveldene har den bittelille pinglemagen min allerede klart å produsere en god del kynnere. Sær følelse, hadde glemt hvordan det var. Men ærlig talt, det er jo noe tidlig å plutselig måtte vagge rundt og pruste inne i butikken. Hvordan skal dette gå de neste månedene, mon tro? :sjokk::ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, skal jeg tolke dette som at et punkt = en dags aktivitet? Så jeg skal vaske skapdørene den ene dagen, skapknottene den neste, innsiden av badeskapet den tredje og badegulvet den fjerde? Jeg begynner jo å skjønne hvorfor dette tar fire uker... Selv for en selverklært sjuske som meg faller det seg helt naturlig å vaske skapknottene når jeg vasker dørene, og kranen når jeg vasker servanten.

Et punkt er en dags "jobb" men det var selvfølgelig ikke meningen at man skulle bruke hele dagen. Uansett så klarte jeg ikke å se Mafalda skvise dette inn i sin travle hverdag 6 dager i uken.

Men det med skapdørene og knottene så lurer jeg på om det egentlig gjaldt alle skapdører og knotter i hele huset. Da tar det selvfølgelig en del mer tid enn kun baderomsskapene. Men dette går jo i såfall på oppdelingen. For min del synes jeg det er like greit når jeg (endelig) vasker et rom å ta skapene på det rommet da, ikke litt her og litt der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Han er heldigvis ikke så veldig plaget. Går veldig i perioder, men kommer en forkjølelse- ja da blir han fryktelig tett, og vi må ofte opp på natten. Må si samvittigheten gnager litt til tider. KSunge, fostret opp på MME, men den friskeste storesøsteren kom rett vei og fikk mm. Ja, ja.. Alt man skal klandre seg for.

Samsoving funker særs dårlig hos oss. Om storesøster kommer, lister jeg meg pent og forsiktig inn i hennes seng. Hun sover så urolig, at vi flere ganger i løpet av natten hører smell i veggen mellom rommene våre. Om plutten kommer, ja da er det mammakos som gjelder... MEN han er en kålmark! Snur rundt og rundt, og ender som regel på tvers mellom meg og mannen, eller med beina opp i ansiktet mitt eller slikt. Men på natten gidder jeg liksom ikke stå på prinsippet om at allemann i hver sin seng.

Forstår meg ikke på vei venninne som klager over at hun flyr opp og ned hele natten for å dytte smokken i munnen på minsten der på 3mnd, når han sover som en Stein når han får sove i sengen med henne.

Gleder meg litt til andre filmer ann barbieprinsesse, lillefe, karsten og Petra fenger hjemme 😉

Håper formen til Smule kommer seg. Kjedelig med halvsyke unger!

Alt for mye på tapeten i dag. (Ikke at jeg skal klage til deg da ;) )Er endelig friskmeldt etter en operasjon, og har ei bursdagsfrøken om ei uke, en svigerfarmor som skal til legen, og en gammel tante som må gå litt påfyll av smertestillende, så har litt å ordne 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Det høres jo herlig avslappende ut, hehe. Smule er også sånn, men hun er jo liten ennå. De store barna er det stor forskjell på. HK-jenta virrer rundt, men ligger noenlunde greit. Nani ligger stille som en mus, det er jo ekstremt sjelden at han forvirrer seg inn i senga vår nå, men om det skulle skje ville vi ikke merket det en gang. SnillVimsen, derimot.... oh boy. Han har av og til spurt om å få sove med meg når Gubben er bortreist, men etter at Smule kom orker jeg bare ikke. Han er helt propell. Du kan høre det når han sover i sin egen seng også. Det er dunk og kræsj og smell halve natta, og dagen etter at nyee sengetøy er lagt på ligger dyna i en krøll nederst i dynetrekket og lakenet er halvveis av. Kan ikke skjønne hvordan det går an å bli uthvilt av noe sånt, og med mindre det gir seg synes jeg allerede fryktelig synd på hans fremtidige samboer :ler:

Høres ut som lillesøstra mi, hu våkna inni dynetrekket flere ganger da hu var mindre :fnise: Nå ha hu heldigvis ei kone som omtrent må ha ei bøtte kaldt vann over seg for å våkne, så er nok håp for SnillVimsen også!

Høres deilig ut med ferietur til Hawaii for bare dere to! Når er forresten konserten du skal ta med Susain på?

Prøver så godt jeg kan å holde meg oppdatert her, men ikke så ofte jeg skriver. Er veldig sliten om dagen, full jobb som innebærer maaaange tunge løft om dagen og rosiner til muskler gjør meg ganske sliten! (Ikke at jeg burde klage når jeg leser om dagene dine...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del synes jeg det er like greit når jeg (endelig) vasker et rom å ta skapene på det rommet da, ikke litt her og litt der ;)

Enig her også.

Mine stakkarslige forsøk på storrengjøring blir i hvert fall sånn- når jeg først er i gang med ett rom, så er det da like greit å gjøre det ferdig?

Min store drøm er for øvrig at hele huset er rent omtrent samtidig. Det aner meg at det kan bli lenge til den går i oppfyllelse :fnise:

Han er heldigvis ikke så veldig plaget. Går veldig i perioder, men kommer en forkjølelse- ja da blir han fryktelig tett, og vi må ofte opp på natten. Må si samvittigheten gnager litt til tider. KSunge, fostret opp på MME, men den friskeste storesøsteren kom rett vei og fikk mm. Ja, ja.. Alt man skal klandre seg for.

Samsoving funker særs dårlig hos oss. Om storesøster kommer, lister jeg meg pent og forsiktig inn i hennes seng. Hun sover så urolig, at vi flere ganger i løpet av natten hører smell i veggen mellom rommene våre. Om plutten kommer, ja da er det mammakos som gjelder... MEN han er en kålmark! Snur rundt og rundt, og ender som regel på tvers mellom meg og mannen, eller med beina opp i ansiktet mitt eller slikt. Men på natten gidder jeg liksom ikke stå på prinsippet om at allemann i hver sin seng.

Forstår meg ikke på vei venninne som klager over at hun flyr opp og ned hele natten for å dytte smokken i munnen på minsten der på 3mnd, når han sover som en Stein når han får sove i sengen med henne.

Prinsipper er flotte saker, men når det står mellom prinsippene og nattesøvnen... ja, da gjør jeg som deg og lar prinsippene være prinsipper. Selvsagt er det deilig å ha senga for seg selv, men hvis alternativet er å måtte opp X antall ganger om natta og inn på et annet rom, så får det bare være altså. Og det er jo ikke snakk om sååå mange år :ler:

Uff, skjønner tankene dine om lillebror og pustingen. Samtidig- man vet jo aldri hva som er årsaken til at noen blir friskere/sykere enn andre i enkelttilfellene. Og så vidt jeg skjønner har du ikke hatt noe valg verken i forhold til amming eller KS, da må du ikke være så streng og fokusere på de mulige sammenhengene... du har gjort så godt du har kunnet ut fra situasjonen! :jepp:

Gleder meg litt til andre filmer ann barbieprinsesse, lillefe, karsten og Petra fenger hjemme

:fnise:

Det er bare å glede seg!

Husker jula for et par år siden, da jeg følte at de store ungene endelig var store nok til å se voksenfilmer. Om kveldene i ferien hadde vi skikkelig film-maraton, og så oss i tur og orden gjennom Forrest Gump, Den Siste Keiser, Schindlers Liste, Max Manus, Evita... det var innmari gøy! Ikke minst å høre ungenes reaksjoner og snakke med dem etter filmene. Ikke et vondt ord om Pelle Politibil, Karsten og Petra, Langbein og Drømmehagen, men som voksen er det jo naturlig nok hakket mer fengende å se noe som vi liker selv også.

Høres ut som lillesøstra mi, hu våkna inni dynetrekket flere ganger da hu var mindre :fnise: Nå ha hu heldigvis ei kone som omtrent må ha ei bøtte kaldt vann over seg for å våkne, så er nok håp for SnillVimsen også!

Høres deilig ut med ferietur til Hawaii for bare dere to! Når er forresten konserten du skal ta med Susain på?

Prøver så godt jeg kan å holde meg oppdatert her, men ikke så ofte jeg skriver. Er veldig sliten om dagen, full jobb som innebærer maaaange tunge løft om dagen og rosiner til muskler gjør meg ganske sliten! (Ikke at jeg burde klage når jeg leser om dagene dine...)

"Rosinmuskler" :fnise:

Er disse musklene noe som hører sammen med spaghetti-armer, mon tro?

Og å våkne opp inni dynetrekket- da har hun virkelig jobbet hardt med å marke seg mest mulig rundt, altså! Men jeg synes bare det er sånn halvveis morsomt likevel, for jeg vet nemlig hva som skjer med disse dynetrekkene når de er utsatt for altfor hard behandling... *frem med nål og tråd* :sukk:

Susain og jeg skal på konsert 14. juni. Det skal bli så kult! Når du nevner det, så er det vel snart på tide å tenke litt praktisk på overnatting og reise og sånt. Gubben har jo allerede vendt tommelen ned for roadtrip'en jeg hadde planlagt, og han er neppe mer velvillig innstilt nå. Så det aner meg at tog kommer til å bli løsningen.

Puh, da var vi ferdige med denne helgen. Neste blir mye verre :ler:

Det har selvsagt vært travelt, men selv jeg (som hardnakket påstår at jeg ikke blir påvirket av været) har blitt båret av sted på en lykkebølge av "nesten-sommer". På lørdag var det Gubben som fikk gleden av å stå i Kiosk 3 i fire timer på dugnad, mens jeg kjørte taxi for bøtteballeten. På ettermiddagen var det tid for SnillVimsens kamper, og da kjente jeg for første gang siden i fjor sommer at det var direkte behagelig å være fotballtilskuer! Vindstille, solvarmt og herlig. Smule koste seg i trilla uten lue (!), HK-jenta turnet rundt uten jakke, og alle ungene (bortsett fra SnillVimsen som sto på banen, og Susain som var på en filmkveld ett eller annet sted) koste seg med is i sola. På sånne dager er det helt greit å være fotballmamma.

Litt morsomt var det også at NaniRonaldo vakte sånn oppsikt blant de små fotballspillerne i klubben. "Se, er ikke det Nani 'a?" "Jo! Det er han!" tisket og hvisket det rundt oss. Joda, guttungen har fremdeles en lang og kronglete vei fram til proffspill, men for småtassene innad i klubben er han visst en helt allerede, hehe.

På søndag endte HK-jenta, Smule og jeg med å GÅ hele veien fra treningsfeltet og hjem. Vi var innom fruktbutikken, somlet hjemover og spiste jordbær rett fra kurven, og bare koste oss. Det er så nydelig med skikkelig vårvær, jeg krysser fingre og tær og alt for at det blir en varm og deilig vår! :)

Så det var en fin helg, tett program til tross. Fysisk, derimot, er pila i ferd med å peke nedover. Kvalmen og fordøyelsestrøbbelet har virkelig begynt å komme, alt av "vanlig" mat gjør meg kvalm og dårlig i timevis. Så nå er jeg over på frukt og smoothies og yoghurt, og litt sjokolade innimellom for å få opp kaloriinntaket (! Helt absurd situasjon, altså. Men med så lite og begrenset matinntak står jeg i akutt fare for å ta form av et sugerør med en ball midt på, og det er ikke helt optimalt...).

Magen har også begynt å bli tydelig. Veldig tydelig. Nå er vi der at alle ser og lurer, og ingen tør spørre :ler: Litt dumt, for jeg skulle gjerne vært innom jobben, men det hadde vært kjekt å vente til UL og offentliggjøring- og sånn som det er nå kan jeg ikke vise meg før folk tenker sitt. Mitt tidlig-gravide sjokoladespekk på lår og hofter er ikke stort nok til at magen kan gjemme seg bort, her er det liksom ingen tvil om hva som foregår :roll: Gubben har begynt å få tvilling-angst, for han mener jeg aldri har vært så stor så tidlig før. Det hjalp ikke på at min stemor, som er på ferie, sendte en melding om at hun drømte at jeg hentet to babyer ut av tørketrommelen... Men min egen teori er nok bare at det ikke er så lenge siden magen var strukket ut sist, og at det bare er en liten Smitt inni der- med masse tumleplass. Vi satser på det!

Ønsker alle en nydelig april-uke! (med et mulig unntak for Reka, som seriøst må drive litt taktikktenking fram mot søndag!!) :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Prøver han å si at tvillinger ikke er øverst på ønskelisten, altså? :ler:

Jeg er veldig klar for en sommer med verdens beste kuleis- og softis-unnskyldning i magen! HerrTekola mener at Snicker-is kan være en mulig kalorimulighet for deg, muligens fordi det har gått unormalt store mengder av det her i huset :plystre:

Jeg får skikkelig vårstemning når loppemarkedlappene nå begynner å komme opp! Bare synd de ikke vil ha bøker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Oj, tenk om det hadde vært to inni der! :overrasket: Da hadde hele julekalenderen måtte revurderes enda en gang :fnise: Neida, vi får håpe det bare er Smitt som vet å ta plass! :jepp:

Og jeg sier som deg, alle andre enn Reka kan kose seg :ler: Nå var jeg jo på fagsamling, og så bare det siste kvarteret av første omgang før det var tid for mingling og middag, men det var nesten nok egentlig :flau: Men da var det jo ekstra deilig at United gjorde jobben på lørdag sånn at helga ikke ble helt traurig! Det hørtes uansett ut som dere ikke kunne fått det så mye bedre vær- og aktivitetsmessig i helga, håper våren holder seg sånn så det blir mer kos og :sol: på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest åffårno

Du som har litt erfaring Mafalda; de derre nyfødte; er det bare noen veldig få unntak som hater å sove stort sett?

Jeg skyr liksom en nr.2 - men om du klarer overbevise meg om at omtrent alle snorker seg gjennom timesvis så kan jeg overtales altså.

Har liksom lest det der flere steder i fagbøker og slikt, men samtidig så ser jeg like mange tråder her og andre steder om "hjelp, ungen sover jo faaaaaader meg ikke for *W¤%EHE%&/Y&¤¤" at jeg tror kanskje de bøkene overdriver for å sørge for at folk orker flere barn :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nummer to sov mye mer enn den første. Han har vært en fryd - sove, spise, kose, fornøyd. Begge har sovet natta gjennom fra 10 mnd. Vi har vært heldige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå eg bør halda munn? :P Min første sov nokså godt i vogna på dagen, men ikkje spesielt bra (for seg sjølv) på natta. Eg kunne vel telja på ei hand alle dei gongene han sov heile natta gjennom før han var 1,5 år. Då begynte det å gå seg litt til. Og nå søv han stort sett godt.

Og då hadde eg jo bestilt ein skikkelig sovebaby som nr. 2. Jadda... Han sov gjerne godt i bæresjalet, på ammeputa og ved puppen i dobbeltsenga. Men der stoppa det. Ved sovetid var det hylskriking alle andre plassar, også hos faren, og vogna trengte me iallfall ikkje finna fram. On the positive side: Sidan eg stort sett la meg tidlig, var eg jo alltid utkvilt. Så det var mest eigentid og kjærestetid det gjekk utover. Og delvis storebror, dessverre. :( Nå er nr. 2 straks året, og det er klart bedre. Sjølv om eg blir noko bekymra dei gongene han søv så lenge som 3 timar utan ein lyd og utan kroppskontakt. ;) Likevel har eg på ingen måte gitt opp tanken på ein tredjemann. Sjølv om tanken kanskje ikkje akkurat er forbunde med vill glede. Og ein eventuell tredjemann har fint med å venta ei stund til! Eg treng eigentid på kvelden ei stund først! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har litt erfaring Mafalda; de derre nyfødte; er det bare noen veldig få unntak som hater å sove stort sett?

Kort og greit?

Ja. :ler:

Unntakene finnes, altså. Som dreia har gjort klart over her. Alle babyer er forskjellige, og det finnes de som har en drømmebaby som nummer en, og så får en med kolikk- for å sette det på spissen.

Men for alle de andre- dvs den store majoriteten som får en helt vanlig baby som nummer en, og en helt vanlig baby som nummer to, så fremstår det likevel som to veldig forskjellige ting. Og jeg synes det er en gjenganger her på KG: førstemann var slitsom, nummer to er en drøm (nå må vi kanskje holde litt igjen akkurat på det som skjer de første ukene, da det virkelig er vanlig for babyer å sove store deler av døgnet. Den fasen går fort nok over, det er først i månedene etterpå at sovebabyen eller ikkesovebabyen gjør sin ankomst). Jeg har samme erfaring: Susain var et jordskjelv, og da NaniRonaldo kom hjem fra sykehuset og levde sine første uker hjemme hos oss, var jeg fra meg av forundring. Han bare sov, jo! Sånn kunne jeg overhodet ikke huske at det var, og Susain var jo for lengst over i en superaktiv toddlerfase, så sammenligningen falt uansett ut til hans fordel :ler:

Forklaringen er nok sammensatt, og varierer fra person til person, men foreldrenes mentale innstilling, og ikke minst erfaring, har nok mye å si. Jeg ser det på Smule også, som slett ikke har vært en enkel baby: det æ'kke så farlig. Det går seg til. Ikke stress, liksom. Mens med Susain jaktet jeg på symptomer og løp rundt Munch-museet midt på natta med ungen i vogn og ringte Ammehjelpen med gråten i halsen "Jeg ka-ha-ha-n ikke sitte hele da-ha-hagen med puppen u-hu-huuuu-te!" (nå vet jeg jo at selvsagt kan man det, og det går over- det også, men da var jeg oppriktig helt ute av meg) I tillegg har man flere triks i ermet som man lærte med førstemann, og "det vanlige livet", som før var rolig tosomhet, er nå uansett et liv som dreier seg om en spinnvill ett- to- eller treåring, så babygreiene blir bare kos i forhold.

Så altså: det er lys i enden av tunnellen. Og det er veldig mange som overhodet ikke kunne tenke seg flere barn i babytiden med nummer en, men som likevel setter i gang når det bare har kommet litt på avstand. Man behøver heldigvis ikke bestemme seg sånn med en gang :)

Men dreia, jeg visste ikke at du vurderte nummer tre? Var sikker på at du skulle stoppe på to, men kanskje jeg blander med noen andre, det hadde vært typisk meg ;) Men skjønner godt at du ønsker litt alenetid før en eventuell nykommer, i og med at du ennå blir bekymret når lillemann sover mer enn tre timer i strekk...

Apropos store babyer og soving: vi har fremgang, smått og pent, med Smules soving. Vel, enten er det fremgang, eller så bytter vi bare ut ett problem med et annet :lol: Men hun har lagt av seg vanen med å puppe hver time, noe som er stort. Og hun sovner på skulderen til Gubben, blir lagt i senga, og så har han pleid å roe henne der en gang før han legger seg. Så henter jeg henne inn når hun våkner (i går var det så sent som klokka fem, hurra!), og hun sovner mellom oss uten pupp, sånn stort sett. Så får hun evt pupp hvis klokka blir sånn fem-seks. Og så er det morgen. Stor fremgang, altså! Akkurat nå er fokus bare at hun skal slutte å puppe hele tiden, for jeg tror hun falt inn i en vane med å våkne for og ta seg en sup støtt og stadig, og det har hun virkelig ikke behov for. Ikke jeg heller :ler: Så får vi se hvordan det går etter hvert. Målet er jo at hun skal sovne i sin egen seng uten verken det ene eller andre, men vi har nok et lite stykke igjen dit.

Tekola og Neferet: tvillinger står definitivt ikke på ønskelista! Ikke nederst en gang! :fnise:

I tillegg til en haug praktiske utfordringer som vi ikke trakter etter, så ville det faktisk slått bunnen ut av hele "en Smitt til Smule"-prosjektet. I steden for å få to små som kan leke med og underholde hverandre, så ville vi fått to tvillinger som drev på med sitt, og en stakkars Smule som var utenfor... :sukk: Klart de kunne hatt mye glede av hverandre for det, men jeg kjenner selv et tvillingpar med en litt eldre søster, og det er helt klart sånn at det er tvillingene som henger sammen, selv i voksen alder, og søsteren er litt sånn femte hjul på vogna.

Men, det var faktisk Gubben som kom med uttalelsen: "Jaja, skulle det være sånn, så er det like greit at det ble oss. Vi fikser jo det også." Og må man, så må man. Men jeg satser nå likevel på at det er min teori som stemmer, og at jeg bare er litt slæff i mageskinnet (insert overskrift fra tabloidavis: "Holdt seg like sprek og slank etter fem barn- så kom sjettemann og ødela ALT!") :ler:

Og takk til Herr Tekola for is-tips! Jeg er ikke vond å be :sjarmor:

Det er ingen vekt-krise på gang foreløpig, men hvis kvalmen og trøbbelet vedvarer kan is og andre kaloribomber komme veldig godt med. Det er nemlig ikke plass til stort i min ellers så svært elastiske magesekk.

Ute er det sol og fint, og magetrøbbel til tross: jeg har fremdeles ikke begynt å grine! :bolledeig:

Satser på at dette blir en fin dag, og at det blir kos i sofaen med Champions League i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...