smilo Skrevet 2. juni 2014 #741 Del Skrevet 2. juni 2014 Tusen takk for en veldig hyggelig stund her om dagen, Mafalda Og lykke til med et skritt av gangen. Det var en meget god plan. Man må finne sin motivasjon uansett hva man skal gjennom Jeg er sikker på at du og gubben kommer dere gjennom juni med begge bena trygt på bakken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 3. juni 2014 Forfatter #742 Del Skrevet 3. juni 2014 Takk for det, Smilo! Og veldig hyggelig å treffes her om dagen, selv om det bare ble sånn i forbifarten Håper du koste deg resten av dagen i sola! Nå nærmer jeg meg slutten på boka jeg fikk til bursdagen min, og da står Momo for tur! Så endelig skal jeg få skjønne referansen sånn på ordentlig! Bare å glede seg! Det er en skjønn bok. Noen barnebøker er så fulle av livsvisdom at de tåler å leses av voksne også (tips til Ciara hvis du er ute etter noe litt utenom det vanlige: Skippy Dies av Paul Murray. Susain sverger på at det er den beste boka hun noen gang har lest, og jeg er nysgjerrig på om det er velbegrunnet. Hva er vel mer naturlig enn å spørre deg? ) Smule på sangkurs?? Hun begynner jammen tidlig! Huff, jeg mener jo egentlig babysang... Vet ikke hvorfor jeg har omdøpt det til "sangkurs" i mitt eget hode, kanskje det henger igjen fra da Susain og Nani gikk siste runden som femåringer eller noe slikt. Uansett høres det ganske teit ut, og gir en aldri så liten anelse tiger mom-vibber Jeg elsker slike morgener som din i dag. Det er virkelig de små øyeblikkene som har så mye å si. Man må bare være flink til å huske dem. Som i går, da Eldstemann og jeg gikk tur i et skogsområde i solskinnet og plukket blomster. Og kom med følgende kommentar (husk at dette er den lille gutten som elsker Spiderman-kostymet sitt og brøler så ofte han får sjansen ellers): "Mamma, jeg ELSKER syriner! Og jeg ELSKER deg!" Kan man bedre ha det!? Nei, man kan ikke det! Det er lettere sagt enn gjort, men jeg tenker at slike øyeblikk MÅ jeg klare å gjemme bort ett eller annet sted, og ha på lager til den dagen da tenåringen slamrer med døra og hater meg, eller jeg hjelper til med å pakke flyttelass til studenthybelen. Grøss. Da er det nok godt å ha mange gode minner i bagasjen (selv om det nok bare hjelper sånn passe... ) Nå begynner jeg å komme i flyttefasen "Nå MÅ vi jo bare komme i gang", så vi kommer vel i mål. Åtte dager til flytting. Det jeg gleder meg mest til er å kaste ting Og så å innrede et eget barnerom, da. Åh! Hurra for veske! Mannen her i huset har en messengerbag han bruker når han skal ut med Vesla, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan bruke den jeg også. Jeg er visst litt mer forfengelig enn jeg trodde Liten måned igjen, så er dere ferdig med juni! You can do it! - og mannfolk er herlige de også. På sin måte! Og gled deg til å innrede barnerom! Det er gøy! Og så kan du bare begynne å grue deg til å rydde barnerom, men det er en annen historie... Lykke, lykke til med flytting, kjære deg! Og ja, nå er vi tre dager inn i juni, og lever fremdeles. Overlevde helgen også... Ha en deilig helg, Mafalda! ... takk for det! Det var i alle fall deilig vær, hehe! Ellers var det mye pliktbesøk hit og dit, og henting av sønn som kom hjem fra Danmark på det ukristelige tidspunktet 04:00 søndag morgen. Vi har vært på Operaen og sett svanesjøen, vært på førstekommunionsmesse til noen bekjente og hatt en fugl boende på verandaen i akkurat fire timer (vi døpte ham Karl Ove, men han møtte dessverre skjære-døden til tross for god kamuflasje) Dessuten fikk jeg tatt a trip down memory lane og laget den gode, gamle slageren kokosbollekake, det har jeg ikke gjort på mange år! Anledningen var Susains bursdag, som vi feiret i miniatyrversjon i helgen. Hun er heldigvis blitt så stor at hun ikke gjør så innmari mye av det. Men hun var fornøyd med lommeboka hun fikk, og ikke minst med kokosbollekaka. HK-jenta fikk også kjøpt neglelakk til storesøster (straffen for å sende en seksåring inn i en Vitabutikk med en tohundrelapp: hun kjøper det dyreste hun finner, Susain har aldri hatt noe så eksklusivt på neglene før ). SnillVimsen ble betuttet fordi han hadde sovet over hos en kompis og glemt bursdagen til storesøster, så han tok med seg HK-jenta og GIKK til nærmeste kjøpesenter, der han kjøpte to blyanter og et par Depend-neglelakker (mer riktig prisklasse). For å virkelig slå til skrev han også et dikt. Husker bare brokker av det, men det gikk omtrent sånn: Kjære Susain Du er den beste søstra på jord Ditt hår er som en snor (....) Og jeg er så glad i deg, du er så snill mot meg Så derfor blir jeg redd Når du ikke kommer hjem (og DER fikk Oslos kanskje snilleste og greieste tenåring seriøse problemer med å holde maska. Hun har aldri noen sinne kommet senere hjem enn avtalt, så hva akkurat det handlet om er ikke godt å si. Får håpe at det ikke er en spådom om hva som venter i det kommende året... ) Ha en flott uke, alle sammen! Jeg kikker innom støtt og stadig og prøver å henge med, men de neste ukene blir bare pyton. I dag er det førskoledag for HK-jenta (og vi gruer oss til å få førsteklassing til høsten allerede. Førstegangsforeldre på speed, mammafester og pappakvelder og vennegrupper og sukk og stønn, haha!), og så er det barnehagens sommerfest etterpå. I morgen må jeg ta informasjonsmøtet angående forsering på videregående, mens Gubben tar kamp- og speiderkjøring. Torsdag er det huskonsert for en og kamp for en annen og fredag har Nani astmatest og mulig Adidas-cupkamp etterpå. Som om det ikke er nok, er det sykdom på jobben. Ingen krise, bortsett fra for den stakkaren som er backup for arbeidsoppgavene. Jada- jeg kunne ha spart meg for bekymringen om å få for lite å gjøre... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 3. juni 2014 Forfatter #743 Del Skrevet 3. juni 2014 (og under og vidunder: det har gått opp for moren min at yngste barnebarn har blitt over ett år og hun har fremdeles ikke passet henne en eneste gang. Enten det, eller så har hun fått dårlig samvittighet over at hun skal til New York når Smitt kommer. Uansett luftet hun her om dagen at det kunne vært hyggelig om Smule komme noen dager på besøk til mormor i sommer... Jeg mener, det er kjempesnilt av henne og en veldig pen tanke, men Smule har vært sammen med mamma eller pappa 24/7 og har aldri blitt passet av noen. Å sende henne av gårde flere dager i strekk, til en dame hun så vidt har sett en gang i måneden eller så, er jo å be om katastrofe... Samtidig vil jeg jo ikke være utakknemlig heller. Dilemma!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. juni 2014 #744 Del Skrevet 3. juni 2014 (og under og vidunder: det har gått opp for moren min at yngste barnebarn har blitt over ett år og hun har fremdeles ikke passet henne en eneste gang. Enten det, eller så har hun fått dårlig samvittighet over at hun skal til New York når Smitt kommer. Uansett luftet hun her om dagen at det kunne vært hyggelig om Smule komme noen dager på besøk til mormor i sommer... Jeg mener, det er kjempesnilt av henne og en veldig pen tanke, men Smule har vært sammen med mamma eller pappa 24/7 og har aldri blitt passet av noen. Å sende henne av gårde flere dager i strekk, til en dame hun så vidt har sett en gang i måneden eller så, er jo å be om katastrofe... Samtidig vil jeg jo ikke være utakknemlig heller. Dilemma!) Ai ai. Si: "Det blir for lenge for Smule, men hva om vi fordeler det på noen halve lørdager resten av året?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 3. juni 2014 Forfatter #745 Del Skrevet 3. juni 2014 Tror nesten jeg må ta mot til meg og si det som det er, ja, Ciara. Jeg er nemlig ganske sikker på at overnattingsopphold hos tilnærmet ukjente personer på helt ukjent sted ville blitt en veldig traumatisk opplevelse for alle parter... Det er ikke så innmari gøy å sitte barnevakt for en unge som bare hyler, heller! Så det blir vel noe a la: Kjempekoselig at du spurte, og takk for tilbudet, men skal vi ikke prøve i små porsjoner først? Så får jeg bare krysse fingrene for at hun ikke synes jeg er totalt håpløs og overbeskyttende- hun sendte jo meg av gårde i en uke da jeg var ett år, og det gikk jo heeeelt fint (at det er over 35 år siden og at hukommelsen har det med å være selektiv, teller selvsagt ikke med i denne sammenhengen!) Ser ut til at det blir sol på barnehagens sommerfest i dag også, hurra! Håper Gubben har husket å lade kameraet, så får vi sikret oss noen blinkskudd av trommeslageren i barnehagekorpset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. juni 2014 #746 Del Skrevet 3. juni 2014 Ja, jeg ville aldri sendt ungen til et ganske ukjent menneske over flere dager. Og hun i tillegg er så liten. Men nå blir jeg titt og ofte stemplet som hysterisk på barneforumet, da Men som du sier, tror det lett kan bli lite hyggelig for alle. ...dessuten blir det ofte litt styr når ungen skal passes i dagesvis. Mer pakking, flere spørsmål, flere bekymringer. Mens jeg synes det er helt fantastisk når svigers plutselig feier innom en lørdag og spør: "Hei! Kan vi ta med ungene på skogstur noen timer?" Og vips er de borte, og vi får 2-3 timer barnefri som ren bonus. Man skal ikke kimse av noen få timer heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 4. juni 2014 Forfatter #747 Del Skrevet 4. juni 2014 Det er sant! Noen timer hist og her kan jeg tenke meg gjør godt, og gjerne som en overraskelse! Her passer svigers aldri barna, og da mener jeg aldri. Det har ikke skjedd. Det er greie folk, altså, for all del, men de har ikke noe behov for å tilbringe mer tid med barnebarna enn den vanlige søndagsmiddagen og that's it. Helt uinteressert i fotballkamper og danseoppvisninger og skoleavslutninger. Litt rart, men sånn er nå de. Og nå begynner de å bli gamle også, stakkars. Der har vi heldigvis mer flaks med min side av familien- om det nå er dårlig med barnevakt for vår skyld, så mangler det ikke på engasjement for barnas gjøren og laden, og det er jeg veldig takknemlig for! Men jo, overnattingsbesøk blir nok i meste laget. Hadde hun 1) vært vant til barnevakt, eller 2) kunnet snakke, så ville det vært en annen dans, men hun kommer ikke til å forstå et kvekk av hva som foregår, og det blir for drøyt. VI får ta det porsjonsvis, på en eller annen måte! (og bare for å ha sagt det: hysterisk? Jeg er villig med på at B&F/Gravidforumet kan være hysterisk til tider. I beste fall hysterisk morsomt, i verste fall bare hysterisk. Men du har liksom aldri slått meg som den mest fanatiske debattanten i noen av retningene... men så feil kan man altså ta! ) Vi hadde en topp barnehagefest i går, i knallvær! Og apropos B&F, så sendte jeg en tanke til de som omtaler barnehager som "oppvekst-institusjoner" da vi satt rundt på plenen og ungene løp rundt med vannmelon og hylte av latter i sola. Guri så fælt de har det HK-jenta spilte stortromme i korpset så det sanden i sandkassa hoppet, og fikk rose på avslutningsseremonien for skolestarterne. Da var det selvsagt nummeret før mor måtte tørke en tåre, men utrolig nok klarte jeg å ta meg sammen. Vel hjemme var jeg helt gåen og måtte legge meg så fort småjentene var i seng. Det er vel det jeg ser resultatet av nå, hipp hurra for onsdag med jobbkaos og foreldremøte på kvelden, det er jeg skikkelig klar for! (men som alltid: hvor misfornøyd kan man egentlig tillate seg å være når man våkner opp med en bitteliten fot hvilende mot kinnet? Når Smitt vel er ute, magen er borte, søvnmønsteret normalt og kroppen har stabilisert seg noenlunde, så blir det bare velstand. Og enda en dose fot-på-kinnet-nytelse!) Dessuten har vi antagelig lagt kabalen for neste permisjon allerede, og det ser ut som vi får til ferie sammen neste sommer! Og Smule kan få tidlig oppstart i barnehagen, før det store innrykket av ferske barnehagebarn kommer! Livet er bra, selv uten søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 4. juni 2014 #748 Del Skrevet 4. juni 2014 Gærne dama våken 3.44 og skal på jobb? Litt ekstra kaffe idag, tenker jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 4. juni 2014 #749 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg må innrømme jeg trodde det var seriøs nattevåk og syke barn eller noe sånt når jeg så du hadde skrevet en lang oppdatering før kl fire...! Men så var det tydeligvis "bare" søvnmangel fordi du stupte tidlig i seng.... Det hørtes hyggelig ut med barnehagefest, og så i knallvær da! Litt kontrast til nattens og morgenens striregn, men det handler jo om timing det også! Håper dagen blir overkommelig til tross for en altfor tidlig start!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. juni 2014 #750 Del Skrevet 4. juni 2014 Ja, du vet, jeg er hysterisk fordi jeg ikke har tro på å sende unger på overnatting i flere dager før de har rundet året, og fordi jeg helt ærlig mener det må være grenser for hvor mye barnevakt folk har behov for. Skjønner at man blir sliten med baby, altså, men trenger man virkelig en helg borte når barnet er fire måneder? Jeg har veldig stor tro på å ta livet med ro den første tiden, og la barnet få bli trygt og få gode rutiner hjemme først. Og så kommer det en tid hvor de kan overnatte mye, og alle parter har glede av det. Mine barn sov ikke en natt borte før de var halvannet (og jeg innrømmer gladelig at det også var fordi det verket i mammahjertet!) og vi har alltid hatt veldig stramme leggerutiner. Begge mine har sovet natta gjennom fra de var 10 måneder, våkner aldri om natta og er verdens enkleste å legge. Da får man til svar: "Jamen alle unger er forskjellige!" Og det er helt sant, barna mine er nok også født med godt sovehjerte. Men samtidig liker jeg ikke den setningen alltid, for da kan man skylde alt på barna og ingenting på manglende rutiner. Jeg har en fetter som har et barn på to som aldri har sovet natta gjennom og som lager et helsikes spetakkel hver eneste natt. Samme barn har blitt sendt på overnatting alene over flere dager fra hun var TRE måneder, og fortsatt overnatter hun hos andre MINST en natt hver eneste uke. Ja, unger er forskjellige, men du får meg ikke til å tro at det ikke er en sammenheng der... Dette ble langt, men det er et utrolig interessant tema! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 4. juni 2014 #751 Del Skrevet 4. juni 2014 Rydde barnerom? Nei, nei. Det er jo derfor de har dør! Hva? Gleder du deg ikke masse til en hel haug med førstegangs-førsteklassingforeldre som skal overgå hverandre med lekemøter, cakepops, vimpler, strøkne hus og alle-skal-være-venner? Dere slipper nå i hvert fall å kjede dere. Det er sikkert! Mamma har passet Vesla to netter en gang. Litt egoisme fra min side (eller, KUN egoisme fra min side, jeg ville veldig gjerne ha med meg den jentehelgen og HerrTekola hadde noe viktig fore, tror jeg det var), men samtidig har både mamma og svigermor passet henne en del, mamma fulgte leggeregimet mitt slavisk og Vesla er veldig trygg på henne. Ellers ville jeg ikke tenkt tanken en gang. Er veldig spent på hvor mye barnepass vi kommer til å be om når vi nå plutselig får barnevakter innenfor radiusen. Nå blir det jo litt prekært med tanke på lillebror som sannsynligvis kommer før Vesla har barnehageplass. Time will show! Jeg er vokst opp med besteforeldre tvers over plena, og med en mor som jobbet nattevakter og far som tidvis kunne bli sendt ut for måneder av gangen så har jo de nærmest vært reserveforeldre. Men det er liksom noe med det, det kommer så veldig an på både besteforeldrene og barnet! ...Her ble det fryktelig lite sammenheng, men det er kanskje fordi min lille snorkfrøken sov helt til ti på ni i dag, så Mafalda stod opp en del timer før oss og hjernen min er omtåket av for mye søvn Jeg kjenner at jeg kommer til å savne veldig den solstrålepludringen som tidvis møter meg om morgenen, når hun flytter inn på eget rom. Samtidig skal det bli deilig å kvitte seg med øreproppene igjen, som jeg har måttet bruke de siste to månedene for å skjerme meg mot smålydene og faktisk klare å sove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 4. juni 2014 Forfatter #752 Del Skrevet 4. juni 2014 Her var det- som alltid- mange fine innspill og spennende temaer! Skal komme sterkere tilbake og spinne videre, særlig på dette med barnepass (som er en bra ting) eller mangel på barnepass (som kan være en bra ting det også), og andre viderverdigheter (som for eksempel rotete barnerom, som defintivt IKKE er en bra ting!). Men akkurat nå må jeg bare konsentrere meg veldig veldig hardt om å ikke sovne her jeg sitter. På en annen sin pult. Midt i glaningen til alle sammen. Uten å ha spist lunsj. På fire times søvn. Og ikke får gjort unna mine egne arbeidsoppgaver, som bare baller på seg inne på kontoret mitt og biter meg i rumpa før helgen. Og aller, aller verst: jeg har for lengst drukket opp min tillatte dose kaffe! Da er det jammen bra at det bare er halvannen time igjen... til jeg kan gå hjem og lage middag og vaske litt tøy og stryke speiderskjorte og dra på foreldremøte og se om Smule har lyst til å sove eller kanskje ikke. Mammalivet er ikke for pyser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 4. juni 2014 #753 Del Skrevet 4. juni 2014 Husk at det bare er prioriteringene det går på om du ikke får slengt inn en treningsøkt, støvtørking innerst i skapene og himmelske blowjobs til Gubben, samtidig som du lærer opp barna i tre språk, står på som frivillig et eller annet sted og får lest bøker eller drevet med håndarbeid, da, du Stooor, virtuell kaffekopp til deg, det er KGskapelig bevist at den ikke påvirker babyen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 4. juni 2014 #754 Del Skrevet 4. juni 2014 Da er det jammen bra at det bare er halvannen time igjen... til jeg kan gå hjem og lage middag og vaske litt tøy og stryke speiderskjorte og dra på foreldremøte og se om Smule har lyst til å sove eller kanskje ikke. Mammalivet er ikke for pyser! er jeg slem som måtte lol'e av det der? Du vet når man egentlig har sympati, men personen slår seg/gjør noe/sier noe på en veldig artig måte slik at det blir morsomt istedet. Lykke til resten av dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 4. juni 2014 Forfatter #755 Del Skrevet 4. juni 2014 Helt i orden at du LOL'er litt, Mus-Katt! Jeg LOL'er litt sjæl, innimellom store slurker virtuell kaffe servert av den godeste Tekola (og ja, i dag tenker jeg vi går for 40 minutters cardiotrening, en blowjob, mors hjemmespa med lakkering av tenner og tørrbørsting av neglecellulitter eller tilsvarende (viktig å føle seg vel i svangerskapet, vet dere!)- og litt italienskopplæring til ungene etter middag! Yessda!) Håper dere også lever i tiden og forventer effektivitet- fordi dere fortjener det! Subsidiært håper jeg dere får en hyggelig ettermiddag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. juni 2014 #756 Del Skrevet 4. juni 2014 Nå kom jeg på vår alles kjære fotballfrue. Som jeg snikleser en del for underholdningens skyld. Hun elsker å skrive om HVOR MYE hun jobber! BLOGGING ER SÅ SLITSOMT! Det er MYE mer jobb enn folk tror! Hun jobber døgnet rundt! Helt til det viser seg at... Trening? Det er jobb. Hun lever jo tross alt av å bli tatt bilder av, og da er det jobben hennes å sørge for å se bra ut. Sminking? Det er jobb, av samme grunn. Matlaging? Jobb, det også, hun må jo tross alt fotografere maten for å kunne legge ut oppskriften. Shopping? Jobb, hvordan skulle antrekksbildene sett ut om hun gikk i det samme hele tiden? Og da tenker jeg: Er det mulig å ha så liten forståelse for folks hver dag. Jeg trener (ikke så mye), jeg sminker meg (heller ikke så mye, heldigvis), jeg shopper (heller ikke så mye, heldigvis) og det gjør jeg NÅR DEN ANDRE JOBBEN MIN ER FERDIG. Er det rart dagens unge får seg en i fleisen når de flytter for seg selv og begynner å jobbe, når de tydeligvis ikke forventer at trening, shopping og matlaging skal være på "fritiden"... (Håper virkelig ikke fotballfrue er representative for noen som helst.) 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBallerina Skrevet 4. juni 2014 #757 Del Skrevet 4. juni 2014 Ja, du vet, jeg er hysterisk fordi jeg ikke har tro på å sende unger på overnatting i flere dager før de har rundet året, og fordi jeg helt ærlig mener det må være grenser for hvor mye barnevakt folk har behov for. Skjønner at man blir sliten med baby, altså, men trenger man virkelig en helg borte når barnet er fire måneder? Jeg har veldig stor tro på å ta livet med ro den første tiden, og la barnet få bli trygt og få gode rutiner hjemme først. Og så kommer det en tid hvor de kan overnatte mye, og alle parter har glede av det. Mine barn sov ikke en natt borte før de var halvannet (og jeg innrømmer gladelig at det også var fordi det verket i mammahjertet!) og vi har alltid hatt veldig stramme leggerutiner. Begge mine har sovet natta gjennom fra de var 10 måneder, våkner aldri om natta og er verdens enkleste å legge. Da får man til svar: "Jamen alle unger er forskjellige!" Og det er helt sant, barna mine er nok også født med godt sovehjerte. Men samtidig liker jeg ikke den setningen alltid, for da kan man skylde alt på barna og ingenting på manglende rutiner. Jeg har en fetter som har et barn på to som aldri har sovet natta gjennom og som lager et helsikes spetakkel hver eneste natt. Samme barn har blitt sendt på overnatting alene over flere dager fra hun var TRE måneder, og fortsatt overnatter hun hos andre MINST en natt hver eneste uke. Ja, unger er forskjellige, men du får meg ikke til å tro at det ikke er en sammenheng der... Dette ble langt, men det er et utrolig interessant tema! Å, det er SÅ godt å lese at noen har samme mening som meg. ...bare det at barna mine skjønner seg ikke på dette sove gjennom natta-opplegget... Barnevakt kan man tidsnok ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 4. juni 2014 #758 Del Skrevet 4. juni 2014 Haha.. bloggere er så morsomme (sorry Mafalda, men jeg snikleser mer enn jeg skriver for tia.. Men nå hadde jeg plutselig mer tid enn vanlig. Du vet jo hvor slitsomt det er med EN unge.. Da må man jo bruke natta til å sove ) Kjenner at min største frykt må være å få ei datter og ho skal ende opp som ei platinablond Rannveig Heitmann som lever av å taste på en data med alt for lange fingernegler.. Synes forøvrig også at det er veldig spennende å lese når folk diskuterer både barnehage og barnepass. Blir litt irritert når jeg leser om de som mener det er sååååå fælt å ha en 1 åring i bhgn. Det eneste som er såååå fælt med det må være alle baseluskene ungen drar med seg hjem og at man selv går rundt og er sjuk i 6 mnd samtidig som man skal ta seg av villbassen som helst ikke skal sitte stille Mini her elsker å være i barnehagen så mye at jeg må løpe etter han og fange han når jeg skal hente han. Ser hvor glade de andre ungene er når foreldrene kommer, og de løper mot de og gir de verdens største klem. Mens min smiler lurt til meg og løper i motsatt retning Jeg er nesten litt bekymra for at noen av de ansatte skulle tro at han har det fælt hjemme med den oppførselen der Jeg skjønner godt synspunktet ditt med overnatting ang Smule. Jeg er ikke den som setter bort ungen min hver sjans jeg får. Når man jobber og ungen er i barnehagen så ser man de kanskje 2-3 timer hver dag. Og når helga endelig kommer vil jeg heller være sammen med ungen min istedenfor å dra ut og sove lenge om morran Første gang Mini var på overnatting er ca 1 år siden. Da var han 6 mnd. Søstra mi skulle gifte seg og mamma passa han når jeg var på utdrikningslaget hennes. Som en testrunde før svigers skulle ha han under selve bryllupet. Jeg slengte med en liste over rutinene hans og ga streng beskjed om at søvnrutinene måtte følges, hvis ikke kom ungen til å bli et helvette å legge :opplyse: Min 4 barns mor var i hvertfall snill nok til å nikke og lese det jeg skrev. Hva ho evt gjorde når jeg hadde dratt er en anna sak. Men det gikk i hvertfall bra Nå skal jeg støvsuge, vaske gulvet, badet, brette alle klær, skifte på alle senger, trene, lage en sunn kveldsmat og gi mannen det han fortjener før det er natta… Drit nå i at jeg har fått kyssesyka med "gjøre noe som helst" forbud av legen.. Her kommer mitt vakre "må ta masse bilder av og legge på instagram" hjem først Godt jeg har en flink mann som i det minste lager middag til meg…(les: han kommer inn døra hver øyeblikk med take away fra den nærmeste Kinashappa ) Håper du får mer søvn i natt Mafalda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 4. juni 2014 #759 Del Skrevet 4. juni 2014 Puh! Travle dager, og jeg må stort sett nøye meg med å sniklese på mobilen. (Eller travelt og travelt... Sammenlignet med deg er vel dette rene feriekolonien, men snuppa her vet å kreve sitt iløpet av dagen. _p) Jeg må derimot skyte inn at det høres ut som om diplomat-løsningen på Smules overnattingstilbud høres ut som det beste for alle parter, og jeg skjønner godt at du en litt (mer enn litt) skeptisk til å sende henne avgårde på overnatting slik du skisserer situasjonen. Ja, du vet, jeg er hysterisk fordi jeg ikke har tro på å sende unger på overnatting i flere dager før de har rundet året, og fordi jeg helt ærlig mener det må være grenser for hvor mye barnevakt folk har behov for. Skjønner at man blir sliten med baby, altså, men trenger man virkelig en helg borte når barnet er fire måneder? Jeg har veldig stor tro på å ta livet med ro den første tiden, og la barnet få bli trygt og få gode rutiner hjemme først. Og så kommer det en tid hvor de kan overnatte mye, og alle parter har glede av det. Mine barn sov ikke en natt borte før de var halvannet (og jeg innrømmer gladelig at det også var fordi det verket i mammahjertet!) og vi har alltid hatt veldig stramme leggerutiner. Begge mine har sovet natta gjennom fra de var 10 måneder, våkner aldri om natta og er verdens enkleste å legge. Da får man til svar: "Jamen alle unger er forskjellige!" Og det er helt sant, barna mine er nok også født med godt sovehjerte. Men samtidig liker jeg ikke den setningen alltid, for da kan man skylde alt på barna og ingenting på manglende rutiner. Jeg har en fetter som har et barn på to som aldri har sovet natta gjennom og som lager et helsikes spetakkel hver eneste natt. Samme barn har blitt sendt på overnatting alene over flere dager fra hun var TRE måneder, og fortsatt overnatter hun hos andre MINST en natt hver eneste uke. Ja, unger er forskjellige, men du får meg ikke til å tro at det ikke er en sammenheng der... Dette ble langt, men det er et utrolig interessant tema! Dersom dette er definisjonen på hysterisk, så er nok jeg også hysterisk, for jeg har heller ikke troen på at det lønner seg å sende så små barn avgårde på overnatting flere dager i strekk hos "fremmede" med mindre man er klin nødt. En natt eller to hos noen man kjenner godt regner jeg med at går fint for de fleste, men jeg for min del hadde nok slitt med å sende barnet mitt avgårde for mer enn en natt så tidlig. Og ikke minst så må jeg vel si at jeg nok har en over-hysterisk samboer i hus. Han syntes det var direkte fælt første gang vi hadde barnevakt for Knerten (da var han 6 mnd og vi var borte i 4 timer for å spise middag og å dra på kino) og ringte hjem minst to ganger for å spørre hvordan det gikk. Og han syntes det var helt grusomt første gang Knerten sov borte og var ute av døra før kl 9 på morgenen for å hente han igjen, imens jeg for min del ikke akkurat hadde noe hast med å komme meg ut av senga når vi endelig kunne sove lenge en morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 5. juni 2014 #760 Del Skrevet 5. juni 2014 God morgen! Håper det er greit at jeg kan spørre om noen råd her inne, selv om det tross alt er dagboka di Mafalda! Lillemor har nå i løpet av et par dager begynt å dra seg opp og stå. Det er det eneste hun vil holde på med, og nå sitter jeg bak/rundt henne hele dagen slik at hun ikke faller hardt osv. Står hun ved tv-bordet så har hun en tendens til å bare lene seg til en side og "lar seg falle"... Lærer de selv utifra knall og fall hva som gjør vondt og ei? Bør jeg ta imot alle bevegelser som ser ut som det blir til fall? Er et par ganger at jeg har vært for sen og hun har havna feil eller med knollen på gulvet og skriker da i 10 sekunder... Vanligvis sover hun hele natta uten problem, men inatt var jeg oppe 9 ganger fordi hun stod i senga og ropte. Hun har ikke fått dreisen på å sette seg ned fra stående enda, så det blir mye fall hvis jeg ikke er der og passer på.. Hva er riktig av meg å gjøre? La henne holde på eller være der for å unngå at hun slår seg hele tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå