Gå til innhold

En Smitt til Smule


Mafalda

Anbefalte innlegg

Åh, så mye å lese for å holde meg oppdatert, men når? NÅR?!

Tips?

Har fått med meg at Smalltalk har fått ei lita jente da, Gratulerer!

Endret av Mus-Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med barnehageplass! :) Barnehagen følte vel en viss forpliktelse, dere har vel hatt unger der siden kambrium, omtrent? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Oppdatert...

Mafalda da, hva er det du lurer deg selv med? Da yngstemann har forlatt vgs så er du garantert blitt bestemor, og da må du jo bare til byen for å se de skjønne små :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, som du hører på SmallTalk finnes det de som gleder seg også! ;)

Og jeg skjønner jo greia. Det blir som med julaften. Det er hakket mer stas med barn til stede, og deres glede er jo halve moroa- minst.

Men i og med at jeg har hatt skolebarn i mange år, i Oslo av alle steder, så er 17. mai nå for evig og alltid knyttet opp mot stress, mas og utgifter. Og dugnader. Og gnagsår. Og opp klokka seks og hjem klokka seks og dautrøtte unger i møkkete pentøy. Så jeg kan styre meg (julaften har unngått denne skjebnen, antagelig fordi jeg er skikkelig streng på alt jeg ikke gidder å slite meg ut med før jul.)

Men dagen kan absolutt ha sine små lyspunkter av lykke og idyll. Jeg bare håper inderlig at det blir bedre vær enn det vi har i dag her i byen. Blir det like dårlig på 17. mai tror jeg at jeg legger meg ned og griner. Tanken på å drasse rundt på våt, sutrete Smule med iskalde fingre og se på korps som først og fremst er

opptatt med å tømme tubaene for vann, er trist så det holder.

Så: hvis det blir bare oppholdsvær, så lover jeg å ikke sutre (hvis vi klarer å finne pentøyet til alle). Kors på halsen. Ikke har vi dognadsarbeid på skolen heller, vi har friår i år :hoppendeglad: så jeg skal virkelig prøve å være litt positiv. Jepp.

Hehe! Det er ikke sikkert jeg kommer til å glede meg like mye til 17. mai etter noen år med skolebarn i hus, men all den tid Knerten sikkert kommer til å storkose seg med å gå noen hundre meter i tog og vi ikke har noen plikter denne dagen, så tror jeg at det kommer til å bli stor stas. :)

Og at jeg bor på er tettsted, og ikke i by, gjør nok feiringen litt mer behagelig enn den er i Oslo. Vi har gangavstand til der hvor toget starter opp (ca 200 meter), hele togløypa er på rundt 2,5 km og det er vel ikke oppmøte før kl 9 dersom man skal gå sammen med klassen etc. For oss andre så er det bare å slenge seg på rett før "avgang" og hoppe av der det passer. :)

Med andre ord så er vi langt unna Oslo-tilstander hvor man nesten må ta t-banen for å få krysset gaten. :)

SmallTalk, jeg har på følelsen at det er ganske typisk :fnise:

Det morsomme, slik jeg har forstått det, er å lage, konstruere og få det til å funke... ikke å bruke det. Og når det gjelder dette med å være oppdatert i forhold til ungenes bruk, så tror jeg du kan overse SnapChat med god samvittighet. Den dagen Knerten blir aktiv på sosiale medier (og med dagens utvikling er vel det... en fire-fem år til, kanskje? :lol: Det blir jo bare tidligere og tidligere, kanskje Knerten og Smule etter hvert legger hverandre til som venner på en eller annen barneplattform om ikke lenge...) er SnapChat for lengst en dinosaur og alle holder på med noe annet.

Hvordan går det forresten som tobarnsmor? Og hvordan har Knerten taklet å få en lillesøster? Håper dere koser dere alle sammen og at formen fremdeles er ganske god! :)

Jeg antar det... Det er ihvertfall ikke så mange av de jeg jobber sammen med som har så veldig mye annet enn en FB- og LinkedIn-konto, så jeg trøster med med at jeg ikke er helt alene. :fnise:

Livet som tobarnsmor går foreløpig veldig bra. Slitsomt er det jo, og det er uvant å våkne 2-3 ganger på natten for mat og eventuelt bleieskift, men alt i alt har det så langt gått veldig bra. :)

Knerten er kjempe flink og snill, og har tatt det å få Bolla i hus overraskende bra. Nå passer vi riktig nok på å rose og skryte litt ekstra av han for tiden, og vi passer på at han får lekt og koset litt med oss uten at Bolla også er med, og jeg liker ihvertfall å tro at dette er med på å gjøre overgangen litt enklere for han. :)

Og Bolla er jo et kapittel for seg selv. Hittil har hun spist, sovet og produsert bleier til den store gullmedaljen, men i går var hun faktisk våken i flere timer. Hun hadde nemlig en ting på agendaen da, og det var MAT, og roet seg ikke skikkelig før utpå kveldingen. Heldigvis så skjønner hun tydelivis at moren hennes foretrekker å sove på natten, for det er ikke mye liv i henne mellom kl 23 og 07. Hun spiser jo, men utover dette så er hun virkelig utrolig rolig. :)

Og i dag bringer også med seg positivt nytt: vi har fått plass i barnehagen! :strix:

HK-jenta har sin siste dag 27. juni (gråt og tenners gnissel, ikke minst hos mor...), og så starter Smule opp 18. august. Hipp hipp hurra, det er mer verdt en flaggheis enn selveste 17. mai! :nigo:

Gratulerer! :hoppe:

Du har jo vært litt bekymret for dette, så det å få brev om innvilget plass må jo omtrent ha vært en stor lettelse?

Hurra for barnehageplass! :hoppe:

Jentene som kan stille opp i ViMenn er 96-modeller i år... Just sayin'. Jeg begynner å føle meg gammel :ler:

Nå begynte jeg plutselig å føle meg veldig gammel! :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

96-modeller? Det er lillesøs det! Hun stiller ikke opp altså, hun er bare så gammel. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevene vi skal ta imot til høsten er født i 1998 - vi nærmer oss (ok, strengt tatt er vi der) det punktet hvor jeg faktisk kunne vært moren deres :daane:

Jentene som kan stille opp i ViMenn er 96-modeller i år... Just sayin'. Jeg begynner å føle meg gammel :ler:

Kan dere slutte å snakke om dette nå? Jeg føler meg gammel! :sjokkert:

Jeg satt ved siden av en som var født på 90-tallet på julebordet sist...!! :daane: Beklager Wolfmoon, måtte bare ;)

Nå begynte jeg plutselig å føle meg veldig gammel! :sjokk:

96-modeller? Det er lillesøs det! Hun stiller ikke opp altså, hun er bare så gammel. Hjelp!

Godt å høre, LilleBallerina, jeg var litt i tvil der et øyeblikk...! :fnise:

Men haha, nå lo jeg godt. Deilig å se at jeg ikke er helt alene om tiltagende alderspanikk (ja, bortsett fra Tekola og et par andre unghopper som henger rundt her og ikke skjønner hva som er rart med å være født på 90-tallet :ler:).

I min ungdom het idrettsheltene Jens Weissflog, hadde stygg, tynn bart, snakket gebrokkent engelsk og var født i 1971. Så det så.

Men apropos disse aldersgrensene som nå er i ferd med å dytte enkelte av oss i graven, eller i alle fall sterkt mot APF-grensa, så hadde jeg en nesten koselig opplevelse av "Ja, se som tiden har gått, dere" her om dagen. For plutselig så jeg en av mine tidligere elever i Si-D, du, og det med et flott og intelligent innlegg (og ikke det typiske "Åååå det er så slitsomt å være russ, altså, med skole OG lekser og alt, og å være tynn og pen og få masse likes på Facebook. Jeg blir utbrent!") . Tvert imot var innlegget gjennomsympatisk, svært velskrevet, med Kants kategoriske imperativ og tips til en etisk livsførsel og det hele. Jeg ble helt imponert, til tross for at det skinte temmelig tydelig igjennom at vedkommende har tatt ExPhil i høst .

Forfatteren var en liten rabagast da jeg var vikarlærer, men har altså vokst opp til å bli en over gjennomsnittet reflektert og moden (og ok, overraskende gammel, er det SÅ mange år siden altså!?) person. Nå skal jeg ikke påberope meg noen stor rolle i dette, det var nemlig ikke mange månedene jeg hadde den klassen så det er nok begrenset hva jeg kan skryte på meg av påvirkningskraft :ler: Men likevel da. Moro å se at det blir folk av sjuendeklasseslamper også! :nigo:

Sånn ellers, når det gjelder alder og slikt, så har jeg fornuftig nok gjort det eneste en kvinne kan gjøre for å føle seg evig ung: fått meg en mann som er såpass mye eldre at jeg alltid er ung og vakker i forhold.

:sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Godt å se at jeg kan engasjere! :hoho:

Jeg er "bare" 90-modell, da, men som novemberbarn kan jeg ikke en gang skryte på meg å være påbegynt på 80-tallet! Mamma mener at jeg kompenserer gjennom musikksmaken min, siden jeg hører på heller lite laget etter eget fødselsår :ler:

Joooda, ta ALL ære for det leserinnlegget, du :nigo:

Håper helgen ikke blir alt for travel, men det er vel bare ønsketenkning? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers, når det gjelder alder og slikt, så har jeg fornuftig nok gjort det eneste en kvinne kan gjøre for å føle seg evig ung: fått meg en mann som er såpass mye eldre at jeg alltid er ung og vakker i forhold.

:sminkedokke:

Det gjorde jeg også!

Og en gang var det meg de andre sukket over at var så ung. "Herregud, ER DU FØDT PÅ 80-TALLET?????" fikk jeg høre på mang en fest.

Begynner å forstå hva de tenkte den gangen :ler:

...og jeg begynner å forstå litt av min far, som blir lettere forvirret hver gang han har rundt bursdag: "Er jeg virkelig 55?" sa han en gang, undrende. "Jeg føler meg jo ikke som det i det hele tatt?"

Og det er jo det alle sier. Jeg lurer på hvorfor mange av oss sitter fast i en alder eller epoke. Var det den tiden vi følte oss best vi henger fast i?

Selv har jeg nemlig tenkt mye på at jeg er så etablert. Jeg er gift, har to barn, har fast jobb (og har hatt det i årevis), rekkehus, lån og bil. Likevel føler jeg meg ikke etablert, jeg er fortsatt underveis, jeg! Mentalt føles det som om jeg er i midten av tjueårene og fortsatt studerer på Blindern - jeg føler meg ikke nedlesset av forpliktelser, og jeg føler fortsatt at framtiden er åpen.

Jeg har, med andre ord, bestemt meg for at jeg fortsatt er ung og lovende! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, når du sier det sånn blir det straks litt mindre fristende :ler: Det er så mangt som ser mer tiltalende utenfra enn innenfra... Julaften har jeg faktisk, helt seriøst, begynt å diskutere alternative single-venninner-løsninger på. Jeg har små tantebarn, og julaften på deres premisser blir fort litt stusslig... Vi raser gjennom middag, kaffe og gaver, i 20-tiden pakker foreldrene dem sammen og drar hjem, og så er julaften i praksis over. Men det er jo litt festlig når det toåringen blir mest begeistret for er fire trefrukter pakket i en papirpose - de kan jo tas ut av posen og puttes nedi igjen, gang på gang på gang på gang... :fnise:

Vet du, det skjønner jeg faktisk veldig godt.

Som du sier, det blir en kamp mot klokka, noe som kan være kjedelig nok når det er ens egne barn. Det er ikke så veldig mange år til det blir bedre, men at ikke alle i slekta er like interessert i den super-barnevennlige varianten tror jeg mange har forståelse for...

(men som du sier: gave-gleden, og ikke minst hvilke gaver som gir mest glede, kan være et fascinerende skue. Trefrukter i papirpose? Yay! :ler:)

Åh, så mye å lese for å holde meg oppdatert, men når? NÅR?!

Tips?

Har fått med meg at Smalltalk har fått ei lita jente da, Gratulerer!

Mulig jeg begynner å bli pre-senil her, men når hva? Eller hva når? :fnise:

Og ikke minst, hvilke tips? *skjønnerikkeno*

Håper alt står bra til, Mus-Katt! Når er det du har bursdagsbarn igjen, det er vel ikke riktig ennå?

Gratulerer med barnehageplass! :) Barnehagen følte vel en viss forpliktelse, dere har vel hatt unger der siden kambrium, omtrent? :ler:

Ikke sant... :ler: Det er jo intet mindre enn "stam-barnehagen" vår. Gubben stilte opp (ikke helt uten baktanker) på dugnad på tirsdag også han, og fylte igjen hull og skrapte maling, med største selvfølgelighet, så sikker var han på å få plass der før eller siden.

Og personalet har heldigvis vært på vår side. En av dem var oppe og kjeftet litt på styrer da Smule ikke fikk plass i første runde. Er det noen sak når vi har sånn en flott barnehage? :)

Puh! Oppdatert...

Mafalda da, hva er det du lurer deg selv med? Da yngstemann har forlatt vgs så er du garantert blitt bestemor, og da må du jo bare til byen for å se de skjønne små :fnise:

Uff. Du har selvsagt helt rett. Jeg kommer aldri vekk fra Karl Johan på 17.mai, jeg er dømt til å stå der til jeg faller død om i år 2069. Og etter det forlanger jeg å begraves med bunadsskoene på, og med champagneflasken jeg aldri rakk å åpne innen rekkevidde.

"Her hviler mor, bestemor og oldemor. Hun så på tog."

Joda, det funker det? :lol:

Hehe! Det er ikke sikkert jeg kommer til å glede meg like mye til 17. mai etter noen år med skolebarn i hus, men all den tid Knerten sikkert kommer til å storkose seg med å gå noen hundre meter i tog og vi ikke har noen plikter denne dagen, så tror jeg at det kommer til å bli stor stas. :)

Og at jeg bor på er tettsted, og ikke i by, gjør nok feiringen litt mer behagelig enn den er i Oslo. Vi har gangavstand til der hvor toget starter opp (ca 200 meter), hele togløypa er på rundt 2,5 km og det er vel ikke oppmøte før kl 9 dersom man skal gå sammen med klassen etc. For oss andre så er det bare å slenge seg på rett før "avgang" og hoppe av der det passer.

Med andre ord så er vi langt unna Oslo-tilstander hvor man nesten må ta t-banen for å få krysset gaten. :)

Det har jeg faktisk gjort... tatt t-banen for å krysse Karl Johan, altså. Da hadde jeg med meg Simo-vogna, hvilket ikke var spesielt smart (men da var jo HK-jenta skikkelig baby også, så jeg hadde ikke noe valg. Riktignok har ungene begynt tidlig med trille, men de må jo kunne sitte først!). Med trille har det stort sett gått fint. Det gjelder bare å ta sidegater så ofte som mulig, og passe seg for iltre, middelaldrende damer i bunad som stikker deg med paraplyen hvis du kommer for nær kamerautsikten deres.

Men sånn som du scisserer 17.mai tror jeg det skal bli levelig i årene fremover også, jeg. Med et mulig unntak for de årene du må arrangere potetløp eller servere pølser, men den tid den sorg! Og så lenge det ikke striregner og du har gnagsår, så er det jo på grensen til hyggelig, faktisk... :fnise:

Livet som tobarnsmor går foreløpig veldig bra. Slitsomt er det jo, og det er uvant å våkne 2-3 ganger på natten for mat og eventuelt bleieskift, men alt i alt har det så langt gått veldig bra. :)

Knerten er kjempe flink og snill, og har tatt det å få Bolla i hus overraskende bra. Nå passer vi riktig nok på å rose og skryte litt ekstra av han for tiden, og vi passer på at han får lekt og koset litt med oss uten at Bolla også er med, og jeg liker ihvertfall å tro at dette er med på å gjøre overgangen litt enklere for han. :)

Og Bolla er jo et kapittel for seg selv. Hittil har hun spist, sovet og produsert bleier til den store gullmedaljen, men i går var hun faktisk våken i flere timer. Hun hadde nemlig en ting på agendaen da, og det var MAT, og roet seg ikke skikkelig før utpå kveldingen. Heldigvis så skjønner hun tydelivis at moren hennes foretrekker å sove på natten, for det er ikke mye liv i henne mellom kl 23 og 07. Hun spiser jo, men utover dette så er hun virkelig utrolig rolig. :)

Ingenting er bedre enn det!

Så godt å lese at du synes det har gått seg fint til. Og det virker jo som du får god hjelp av to gullgode unger- på hver sin måte. Knerten som er snill storebror og hjelper til, og Bolla som har skjønt at natt er natt (bare det er jo en triumf i seg selv!).

Og så tror jeg du har rett i det at det har en effekt at dere passer på å gjøre litt ekstra stas på Knerten og finne på ting bare med ham. Det er noe med det at hvis det blir kult eller gøy å være stor, så er overgangen lettere. Og ikke minst tror jeg at det motsatte har en enorm negativ effekt: hvis mor og far går helt opp i lillegull og knapt har tid til den eldste lenger...

Håper det fortsetter i det gode sporet for dere alle fire! :)

**********************

Her er ting helt... passe.

Kan jo klage ferdig først: er helt sylta, til tross for at det er burot jeg er mest allergisk mot, og den har ikke sesong før langt utpå sommeren. Men jeg snørrer og hoster og øynene renner. I tillegg så er jeg nesten på griner'n, men jeg tror egentlig at det handler mest om trøtthet og ikke om hormoner. I to dager på rad har legginga av Smule gått ganske greit, og da har jeg selvsagt våknet i firetida uten å få sove igjen. Så mitt noe variable humør skyldes nok rett og slett søvnmangel... håper jeg.

68 arbeidsdager igjen.

Det skal gå!

Jeg har herved lagt ned alle andre områder av livet enn jobben og barna (pluss litt pensumlesing mens jeg venter på arbeidsoppgaver innimellom), og da håper jeg at energien strekker til fram til 15. august, som er siste dagen. Jeg skal. Skal, skal, skal, skal, skal! (slik snakker en godt voksen dame med tonnevis av livserfaring, ref. forrige innlegg. Modent, ikke sant? :hoho:)

Så livet går sin skjeve gang. Jeg hører folk sier at det er fredag og at det er fint, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva de maser om. Hverdag, helg, hva er egentlig forskjellen? Full rulle er det uansett.

Men, som jeg minner meg selv på konstant: ting er egentlig bra. Har lastet opp Kevin Carters udødelige "gribb og sultende jente"-bilde på mobilen, og når jeg synes litt ekstra synd på meg selv holder det med et kjapt blikk på det før jeg rødmer av skam og tar meg effektivt sammen. No more klaga ;)

Ha en god helg, gode damer! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen av oss har aldri gått i denne her fella med mann og barn, studerer fortsatt på Blindern, reiser når jeg føler for det og jobber frilans, Ciara. Det mest etablerende jeg har gjort, er å kjøpe meg leilighet :laugh:

Til tross for det føler jeg meg gammel når idrettshelter blir eldre enn meg, ungjentene svermer for Bieber og folk rundt meg begynner å bli godt etablerte ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

"Her hviler mor, bestemor og oldemor. Hun så på tog."

:skratte: Fantastisk Mafalda, rett og slett fantastisk!!! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drikke champagne OG se på tog samtidig, vet du. Men stilig er det absolutt ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad, trange sko, frenetisk vifting av kamera i retning barna, barnebarna eller oldebarna...

.... og champis i brun papirpose. Med sugerør!

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad, trange sko, frenetisk vifting av kamera i retning barna, barnebarna eller oldebarna...

.... og champis i brun papirpose. Med sugerør!

:skratte:

Herlig! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad, trange sko, frenetisk vifting av kamera i retning barna, barnebarna eller oldebarna...

.... og champis i brun papirpose. Med sugerør!

:skratte:

Woho, denne dama har stiiiiiil! :ler:

Hurra for barnehageplass. Så deilig når det løyser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke sant, det bare ooooser av stil og klasse! :sjarmor:

Argh.

Denne artikkelen var full av tips og fine råd, bare så synd at ungene mine (og da spesielt de to yngste) er fullstendig uinteressert i å lese den. Alle vet at du kan bli trøtt, sur, tiltaksløs, tjukk g får dårlig sexlyst av dårlig søvn, men det gjør det ikke særlig lettere å gjøre noe med årsakene, gjør det vel...?

Pytt.

Speideren er levert, fløytisen/cellisten og danseren er levert (hun har general- og tråkkeprøve i NI samfulle timer på en lørdag. Stakkars jente!), fotballgutten har vunnet dagens første kamp. Og det før majoriteten av Norges befolkning har stått opp. Da får jeg heller leve med å være litt trøtt og bruke trøstespising til å holde meg våken (i dag også).

Men været er bra, da! :ler: Håper alle har en fin lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har falt helt ut her.. vet dere kjønnet på babyen? Altså den inni magen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sitert deg ordentlig. Haha, å holde meg oppdatert på Smitts Dagbok, såklart!

Sveiper innom daglig men neimen om jeg får lest. Ligger som regel som et slag før mannen kommer hjem fra jobb og i seng klokken 20.00, jodler litt med lillemor men å danse og synge The Fox har jeg slutta med. Graviditeten gjør meg, som forrige gang, helt kake stort sett hele dagen.

Bursdagsbarn er hun i September, så en stund til enda. Tenk hvis Smitt kommer 7 september? Da har vi noe å feire begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...