AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #61 Skrevet 24. januar 2014 Ser IKKE ned på de, men tenker at en som f.eks. studerer sosiologi ikke helt har tenkt igjennom alt så veldig grundig dersom en velger å betale mye for å få en utdanning det ikke er så lett å få en relevant jobb i. Man kan ha tenkt veldig nøye igjennom ting, selv om man ikke ender opp med å prioritere på samme måte som du ville gjort.Anonymous poster hash: 99c52...de4
alamigo Skrevet 25. januar 2014 #62 Skrevet 25. januar 2014 (endret) Men da er det politikerne som er ubrukelige, ikke utdannelsen eller de som tar den i seg selv. Slik jeg ser det er det begge deler. Politikerne er dumme som tillater et slikt sløseri, men de som tar ubrukelige utdannelser tar ikke noen god avgjørelse overfor seg selv heller. Men selvfølgelig finnes det nyanser. Har en venn som studerer historie, som jobber steinhardt, reiser ned til konsentrajsonsleirer og jobber der for luselønn og engasjerer seg i diskusjoner, fordi hun vet at det er vanskelig å få seg jobb etter endt utdannelse, så alt man kan ha på cven hjelper. Det respekterer jeg. Men det er de som "tar seg noen år på HF", hopper fra spansk, til organisasjon, til kunshistorie uten noe mål og mening. Det er meningsløst. Endret 25. januar 2014 av alamigo
Gjest made4u Skrevet 25. januar 2014 #63 Skrevet 25. januar 2014 Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb? Personlig beundrer jeg de som viser engasjement for det dem driver med, i så måte er det ingen automatikk i at jeg heller ville vært i en med doktor- eller master-grad sine sko, heller enn en uten utdanning. En av dem jeg beundrer aller mest er faktisk en med begrensede ressurser, hver gang jeg møter han så tenker jeg at jeg vet om få som presterer bedre og utretter mer enn han - få har også hans humør og livsgnist. Hvor mye penger noen har, hvilken tittel dem har etc., jeg ser det som ganske irrelevant med tanke på hvor lykkelige dem er og hvor meningsfulle liv dem har.
Perseverer Skrevet 25. januar 2014 #64 Skrevet 25. januar 2014 Jeg vet at en del realfagsstudenter ser ned på nesten alt som ikke er realfag. Desverre for dem hadde ikke samfunnet fungert om alle var ingenører. Jobb handler da om mer enn å jage penger.
Gjest made4u Skrevet 25. januar 2014 #65 Skrevet 25. januar 2014 Jeg vet at en del realfagsstudenter ser ned på nesten alt som ikke er realfag. Desverre for dem hadde ikke samfunnet fungert om alle var ingenører. Jobb handler da om mer enn å jage penger. Nå blir man ikke ingeniør eller lege dersom målet er å bli veldig rik...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #66 Skrevet 26. januar 2014 Jeeesus, jeg leser noen av innleggene her og blir bekymret for menneskehetens framtid. Jeg er mann og tjener godt, over gjennomsnittet. Er hardtarbeidende og har ikke problem med å sjonglere flere jobber samtidig. Høy utdannelse og lever et liv jeg vet mange synes er spennende. Til de single kjerringer som er ute etter en mann med "riktig" høy utdannelse og status: keep on dreaming. Det er vel en grunn til at dere er singel fremdeles. Her, ta dette kronestykket og kjøp deg en ny personlighet Jeg har vært i lag med damer med alle slags bakgrunner og utdanninger. Er svært glad i alle sammen. Så lenge kjemien stemmer så driter jeg langt på vei hva de holder på med. Som mann gir jeg blanke f i hva du driver med så lenge du er sexy, smart, selvsikker og har glimt i øya. Anonymous poster hash: bedf0...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #67 Skrevet 26. januar 2014 Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb? Slik vil det alltid være. Noen utdanninger er for rikmannsbarn som ønsker å se hvordan de fattige har det før de sitter sammen med de andre rikmannsbarna i Bærum og forteller om hvor urettferdig livet er. Før de spiser snitter og drikker champagne. Anonymous poster hash: b6451...8ee
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #68 Skrevet 26. januar 2014 Jeg bare lurer på en ting: Jeg skjønner det slik at mange ser på lærer som en lavstatusjobb. Men gjelder det alle lærerstillinger? Lærer på barneskolen tjener noe helt annen enn en lektor med opprykk f.eks. Vet om ei som nyutdannet lektor fikk seg jobb i skolen med en startlønn på 470 000kr. Er det virkelig lavstatus å være lektor? PS! Dette er til de som synes lærer er lavstatus Anonymous poster hash: 3220c...b1d
Gjest Celine* Skrevet 27. januar 2014 #69 Skrevet 27. januar 2014 Folk kan studere det de vil og jeg legger meg ikke opp i det, men (og her kommer det store men), da kan de ikke syte i ettertid over at "Yrket mitt har så dårlige arbeidsvilkår" eller "Buhu, du kommer til å tjene så mye mer enn meg." Velger du et studium av typen sykepleie, sosionom, sosiologi eller lignende, ligger det i kortene at du aldri vil få en million lønning. Mitt inntrykk er likevel at mange som begynner på samfunnsfag ofte ikke vet hva de vil, og det synes jeg ikke er spesielt attraktivt. Jeg liker folk som har mål og mening i livet. Samboeren har profesjonsutdanning, samt en MBA som han tok i ettertid, men det er ikke derfor jeg falt for ham. Kunne like gjerne falt for en ingeniør eller en elektriker så lenge vedkommende hadde litt mål og mening her i livet. Folk uten tanker om hva de vil er i mine øyne like lite attraktive enten de er økonomer eller samfunnsvitere. Jeg rakker selvfølgelig ikke ned på andres studier, men det er klart, når folk whiner i vei og legger ut lenker til fagforeninger som ifølge dem ikke gjør en god jobb på Facebook, tenker jeg at "det kan du vel ikke bli overrasket over." 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #70 Skrevet 27. januar 2014 Ja det er mange steder der slik utdannelse er nyttig, men det utdannes altfor mange i disse studiene til at alle kan utnytte utdannelsen. Som vennene mine på SamPol forteller:"hva sier du til en sampoler i arbeid? En bigmac takk". At historie er en del av almennutdannelse er greit, men historien på universitet er mye dypere enn dette. Selvsagt trenger man noen som studerer historie, f.eks så vi kan ha lærere på videregående, men igjen, det er altfor mange i forhold til ledige jobber. Er enig i at det er politikk, og jeg er helt uenig med den politikken. Jeg synes det er meningsløst at man bruker milliarder av kroner på å gi folk gratis utdannelse som er helt ubrukelig. Jeg synes det er sløsing av penger å utdanne tusenvis av samfunnsvitere i Norge hvert år, mens næringslivet SKRIKER etter ingeniører. GReit nok at vi trenger noen samfunnsvitere, men det utdannes alt for mange! Det er jo ikke ledige jobber til halvparten av de! Hvis vi trenger fem historikere i året, og vi utdanner fem historikere, får vi sannsynligvis fem dårlige historikere, både fordi studentmiljøet blir for lite til faglig stimulering, og fordi det ikke vil være noen konkurranse om jobbene. Får man ikke jobb direkte under sin egen utdannelse finnes det en mengde jobber der man allikevel får bruk for kunnskapen. Vi utdanner ikke nødvendigvis for mange, men utnytter ressursene hos de ferdig utdannede for dårlig. En akademisk utdannelse er langt mer anvendelig enn det folk tror. Det dreier seg nok også til en viss grad om det gamle klassehatet, der akademia var fienden. Det finnes ikke noen grunnleggende respekt for høyere utdannelse i dette landet, og dermed klarer vi heller ikke å utnytte ressursene til fulle.Anonymous poster hash: fb387...baf 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #71 Skrevet 27. januar 2014 Nå studerer jeg teknologi fordi jeg er interessert i det, så skulle jeg vært sammen med noen som ikke har en teknologirettet utdannelse måtte ihvertfall interessen for teknologi vært tilstede. Om jeg skulle sett ned på andre studier måtte det blitt studier som tiltrekker seg megaultrakapitalisert som bare vil tjene penger, bruke penger og se penger i omløp, typisk megler- og finansfag. Sånt blir jeg litt kvalm av. Anonymous poster hash: e292a...2b1 1
Perseverer Skrevet 27. januar 2014 #72 Skrevet 27. januar 2014 Nå blir man ikke ingeniør eller lege dersom målet er å bli veldig rik... Det er klart man ikke blir millionær, men du er jo så å si garantert status some øvre middelklasse, minst. Så kommer det an på hvor mye du klatrer karrierestigen etter utdanning.
Gjest made4u Skrevet 29. januar 2014 #73 Skrevet 29. januar 2014 Det er klart man ikke blir millionær, men du er jo så å si garantert status some øvre middelklasse, minst. Så kommer det an på hvor mye du klatrer karrierestigen etter utdanning. Man har penger til mer enn sukker på grøten og salt på maten som ingeniør ja, økonomiske bekymringer bør enn være fri for om man jobber fulltid eller mer. Mitt poeng var i grunn at dersom målet er å bli rik, da velger man noe annet, ingeniører blir det av interesse og fordi dem søker utfordringer etc., heller enn av et ønske om å bli rik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå