Gå til innhold

Dere som rakker ned på andres studier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva folk har studert (eller om de har studert) er revnende likegyldig. Jeg velger etter personlighet. Selv har jeg vel et lavstatus-studie, og om noen velger meg bort av den grunn så er det helt greit, for da er det ikke en person jeg kan tenke meg uansett.

Jeg syns det er leit å lese at du beskriver studiet ditt som "lavstatus", det viser bare hvor arrogante og tåpelig mange er som stempler andres studier som lavstatus. Jeg kunne aldri valgt noen bort på grunn av utdanningen de har, det viktigste er at de trives med arbeidssituasjonen de er i og at de faktisk har interesse av å jobbe. Blir flau av vedkommende som skriver at han\hun ikke dater noen som har gått "fattigmannsstudier", viser bare hvor lite gjennomtenkt vedkommende er. Studerer selv et femårig masterprogram innenfor naturvitenskap og teknologi, og kunne aldri dømt noen på grunn av hva de studerer.

Anonymous poster hash: 77d0d...07a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke ned på andre mennesker som studerer slike ting.. Har masse venner som studerer andre ting enn realfag, og de er kjempeflotte folk!

Men rent kjærestemessig, hvis jeg skulle valgt mellom en sivilingeniør og en med master i historie eller en med yrkesfag fra vgs, så hadde jeg valgt sivilingeniøren.

Mest fordi jeg er en realfagsperson selv. Jeg liker noen med litt samme interesser. Noen med høye ambisjoner. Jeg ønsker å gjøre karriere og ha nok penger til å gjøre det jeg vil, og jeg ønsker en partner med noe av de samme planene. Hvis jeg drar på blinddate med en sykt koselig fyr og han tjener 350k i året, så synes jeg ikke det er bra nok. Det kan faktisk være en dealbreaker.

Jeg har ikke lyst til å fø på han resten av livet. Vi må ligge ganske likt lønnsmessig. Dessuten er det greit å være med noen på litt samme mentale nivå.

Anonymous poster hash: 719e3...920

Vet du hva? For meg virker det som at du later som at du er realfagsstudent for å gi oss dårlig rykte.

Anonymous poster hash: 77d0d...07a

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er leit å lese at du beskriver studiet ditt som "lavstatus", det viser bare hvor arrogante og tåpelig mange er som stempler andres studier som lavstatus. Jeg kunne aldri valgt noen bort på grunn av utdanningen de har, det viktigste er at de trives med arbeidssituasjonen de er i og at de faktisk har interesse av å jobbe. Blir flau av vedkommende som skriver at han\hun ikke dater noen som har gått "fattigmannsstudier", viser bare hvor lite gjennomtenkt vedkommende er. Studerer selv et femårig masterprogram innenfor naturvitenskap og teknologi, og kunne aldri dømt noen på grunn av hva de studerer. Anonymous poster hash: 77d0d...07a

Jeg burde sikkert ha skrevet "lavstatus-studie" for jeg mener selvfølgelig ikke at det er forskjell på studier personlig. Det var en annen over her som brukte denne betegnelsen. For min del er interesse for sitt yrke mye mer viktig enn om/hva folk har studert eller ikke. Og det prøver jeg å få mine barn til å skjønne også. Alle er like mye verd, vi er bare flinke på forskjellige ting.

Skrevet

Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb?

Min erfaring er snarere tvert i mot at mange av de med den type studiebakgrunn passer på å holde folk med prestisjeutdanninger i øra. "Du skal ikke tro du er noe bare fordi du tok en prestisjeutdanning", og alle som har tatt humaniora på Blindern har selvfølgelig en slags esoterisk innsikt i hvordan verden fungerer, så man skal ikke komme her med noe mer matnyttig og tro at man skjønner noe om verden.

Kort sagt føler jeg at mange av dem hele tiden må bevise noe. Og lærere og sykepleiere er selvfølgelig bedre mennesker enn andre på bakgrunn av deres yrkesvalg. Sånt synes jeg blir slitsomt i lengden, og er en grunn til at jeg foretrekker mennesker med lignende utdanning.

Skrevet

Jeg driter da langt loddrett i hvilke studier han tar, så lenge han klarer å stå på egne bein. :)

Skrevet

Tror du virkelig at størsteparten av høyt utdannede mennesker deler disse holdningene?

Nei!

Det var satt på spissen.

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre studerer eller ikke studerer, og for min partners vedkommende er dte viktigste at han trives med den jobben/utdannelsen han har. Mannen min er smartere og mer verdensvant enn meg, så tror genene hans er alldeles perfekte selv om han ikke er profesjonsutdannet :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min erfaring er snarere tvert i mot at mange av de med den type studiebakgrunn passer på å holde folk med prestisjeutdanninger i øra. "Du skal ikke tro du er noe bare fordi du tok en prestisjeutdanning", og alle som har tatt humaniora på Blindern har selvfølgelig en slags esoterisk innsikt i hvordan verden fungerer, så man skal ikke komme her med noe mer matnyttig og tro at man skjønner noe om verden.

Kort sagt føler jeg at mange av dem hele tiden må bevise noe. Og lærere og sykepleiere er selvfølgelig bedre mennesker enn andre på bakgrunn av deres yrkesvalg. Sånt synes jeg blir slitsomt i lengden, og er en grunn til at jeg foretrekker mennesker med lignende utdanning.

Hvis det er sånn det virkelig er der, så må dere virkelig være en gjeng strebere med en kjepp opp i ræva alle mann der nede i Oslo/Universitetsgryta. Dog mine erfaringer med folk fra disse stedene er at de stort sett ikke er det, og ikke utstråler noen slike holdninger. Og de fleste lærere og sykepleier jeg kjenner jobber hardt og finner de har en givende jobb, men har krevende arbiedsmijø. Må slutte å være så fordomsfull og unyansert!

Jeg er samfunnsfagutdannet i en by full av ingeniører og økonomer og andre slike utdanninger, men har fremdeles til gode å bli møtt med holdninger den ene eller andre veien. Tror en del ting ligger i folks hode og jeg. Har jobbet i såkalte lavstautusyrker, og de som tror de mest blir sett ned på, er de som sitter med mye av formdommene selv. Dog, skal man tro KG virkeligheten så er det visst ikke slik.

(edit.)

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Hvis det er sånn det virkelig er der, så må dere virkelig være en gjeng strebere med en kjepp opp i ræva alle mann der nede i Oslo/Universitetsgryta. Dog mine erfaringer med folk fra disse stedene er at de stort sett ikke er det, og ikke utstråler noen slike holdninger. Og de fleste lærere og sykepleier jeg kjenner jobber hardt og finner de har en givende jobb, men har krevende arbiedsmijø. Må slutte å være så fordomsfull og unyansert!

Jeg er samfunnsfagutdannet i en by full av ingeniører og økonomer og andre slike utdanninger, men har fremdeles til gode å bli møtt med holdninger den ene eller andre veien. Tror en del ting ligger i folks hode og jeg. Har jobbet i såkalte lavstautusyrker, og de som tror de mest blir sett ned på, er de som sitter med mye av formdommene selv. Dog, skal man tro KG virkeligheten så er det visst ikke slik.

(edit.)

Her var det dårlig sammenheng mellom avsnittene du! Litt vanskelig å få fatt i hva du egentlig mener.

Skrevet

Her var det dårlig sammenheng mellom avsnittene du! Litt vanskelig å få fatt i hva du egentlig mener.

Fint forståelig hvis du gidder å lese.

Skrevet

Fint forståelig hvis du gidder å lese.

Kan du forklare litt nærmere hva det betyr å ha hodet oppi ræva? Og hva refererer "dere" til i første setning. Er det meg og mine medborgere i Oslo (og hvorfor antar du jeg er fra Oslo?) , er det universitetsutdannede, eller kanskje studenter generelt?

Nei, jeg skjønner fortsatt ikke bæret. Og konklusjonen din henger ikke sammen med resonnementet.

Skrevet

Kan du forklare litt nærmere hva det betyr å ha hodet oppi ræva? Og hva refererer "dere" til i første setning. Er det meg og mine medborgere i Oslo (og hvorfor antar du jeg er fra Oslo?) , er det universitetsutdannede, eller kanskje studenter generelt?

Nei, jeg skjønner fortsatt ikke bæret. Og konklusjonen din henger ikke sammen med resonnementet.

Innlegget var jo fullt forståelig.

Anonymous poster hash: a567b...a5e

• Liker 2
Skrevet

Innlegget var jo fullt forståelig.

Vel, da kan du kanskje gjenta hovedbudskapet for oss mindre begavede!

Skrevet

Hva med å ta til fornuft, Genesis? Ta litt luft, få bedre holdninger, generelt bli et bedre menneske.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du viser jo at du ikke har brukt energien på å lese det en gang. "Huet i ræva" ?! Fikk du det fra? :fnise:

Endret av Cordelia
Skrevet (endret)

Kjære deg. Hvis du legger godvilja til så vet du hva jeg skriver, så vanskelig er det ikke. Mine erfaringer er andre enn dine. Og tydeligvis slik du beskriver det så sitter dere på hver enda av skolegården der nede og skuler stygt på hverandre. Iom. at min erfaring ikke er slik, så må det være et voldsomt lokalt fenomen, og at dere på begge sider er like ill, men den oppførselen du selv beskriver, At du holder deg til "dine egne". Dog har jeg møtt folk fra ulike studiemiljøer og steder rundt omkring, og aldri opplevd noe slikt,

Kan det ha noe med modenhetsnivået i visse studentgjenger? :ler2: Eller mest deres egen overbevisning. Jeg aldri møtt folk som har har skydd meg pga. utdanningen min.

Og disse skal ut i arbeidlivet. Skal dere sitte på hvert deres bord i kantina da og eller?

Endret av Cordelia
Skrevet

(Edit OT)

Og hvis du har sett hva jeg skriver så er det mange steder hvor slik utdanninger kan bli bruk for. Å du som sagt, historie er også et lærefag, så det et plenty bruk for det. Noen ser ikke ut til å ha vett nok til å se at en en utdanning kan brukes til så mange ting. Utdanning i historie er feks. aldri ubrukelig da det er en del av almenndannelsen.

Folk som påstår det er ubrukelige utdannelser og ser ned på mennesker med utdannelsen er patetisk. om man har nok plasser utdanningsplasser innen ditt og datt, er politikk.

Dette handler egentlig om hvordan man ser på andre mennesker. Respekt for andres livsvalg og at ikke ikke alle fungerer likt. Det er plass til alle. At visse her på KG feks. utviser en ekstrem snobbethet når det gjelder utdannelse. Vil man ha en høyprestisje utdannelse, så greit, men det er fordi det er rett for den personen, ikke andre. Man er ikke ididoter fordi man velger anderledes enn andre. Kulturen er med på å skille oss fra apene. Uten mye av de fagene som blir snakket ned hadde vi ikke hatt vitenskapen heller. Så enkelt er det.

Ja det er mange steder der slik utdannelse er nyttig, men det utdannes altfor mange i disse studiene til at alle kan utnytte utdannelsen. Som vennene mine på SamPol forteller:"hva sier du til en sampoler i arbeid? En bigmac takk".

At historie er en del av almennutdannelse er greit, men historien på universitet er mye dypere enn dette. Selvsagt trenger man noen som studerer historie, f.eks så vi kan ha lærere på videregående, men igjen, det er altfor mange i forhold til ledige jobber. Er enig i at det er politikk, og jeg er helt uenig med den politikken. Jeg synes det er meningsløst at man bruker milliarder av kroner på å gi folk gratis utdannelse som er helt ubrukelig. Jeg synes det er sløsing av penger å utdanne tusenvis av samfunnsvitere i Norge hvert år, mens næringslivet SKRIKER etter ingeniører.

GReit nok at vi trenger noen samfunnsvitere, men det utdannes alt for mange! Det er jo ikke ledige jobber til halvparten av de!

Skrevet

Hva med å ta til fornuft, Genesis? Ta litt luft, få bedre holdninger, generelt bli et bedre menneske.

Du snakker som om du kjenner meg godt! Er det deg Roger?

Skrevet

Jeg holder for tiden på med å utdanne meg til å bli lærer på mellomtrinnet (5. klasse til og med 10. klasse), og må helt ærlig si at "status" på utdanning eller yrke ikke krysset tankene mine engang da jeg valgte utdanning. Om noen mener at utdanningen min er 'lavstatus', så må de gjerne få mene det. Selv mener jeg at jeg utdanner meg innen et av de mest interessante feltene som finnes, og jeg gleder meg stort til å komme meg ut i en jobb som helt garantert vil være både spennende, utfordrende, interessant og meningsfylt. :)

Skrevet

Ja det er mange steder der slik utdannelse er nyttig, men det utdannes altfor mange i disse studiene til at alle kan utnytte utdannelsen. Som vennene mine på SamPol forteller:"hva sier du til en sampoler i arbeid? En bigmac takk".

At historie er en del av almennutdannelse er greit, men historien på universitet er mye dypere enn dette. Selvsagt trenger man noen som studerer historie, f.eks så vi kan ha lærere på videregående, men igjen, det er altfor mange i forhold til ledige jobber. Er enig i at det er politikk, og jeg er helt uenig med den politikken. Jeg synes det er meningsløst at man bruker milliarder av kroner på å gi folk gratis utdannelse som er helt ubrukelig. Jeg synes det er sløsing av penger å utdanne tusenvis av samfunnsvitere i Norge hvert år, mens næringslivet SKRIKER etter ingeniører.

GReit nok at vi trenger noen samfunnsvitere, men det utdannes alt for mange! Det er jo ikke ledige jobber til halvparten av de!

Men da er det politikerne som er ubrukelige, ikke utdannelsen eller de som tar den i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...