Gå til innhold

Dere som rakker ned på andres studier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har prestisjeutdanning.

Han jeg har hatt mest følelser for noensinne er snekker. Jordnær, tok vare på meg, silte alltid opp for meg og var skikkelig Mann. Vi kranglet aldri, og han hadde ikke et behov for å sette meg på plass eller demonstrere makt på noe vis. Han var deilig trygg på seg selv. Det betyr mye mer for meg enn diverse advokater og leger som bare liker å tro de er sånn. Kroppen hans hadde også litt å si. Han så bra ut fordi han var aktiv dagen lang. Ingen helsestudiomuskler, kostholdsnykker eller dekadent snobberi og høy sigarføring. Bare M A N N.

Anonymous poster hash: bfcde...4e7
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke ned på andre mennesker som studerer slike ting.. Har masse venner som studerer andre ting enn realfag, og de er kjempeflotte folk!

Men rent kjærestemessig, hvis jeg skulle valgt mellom en sivilingeniør og en med master i historie eller en med yrkesfag fra vgs, så hadde jeg valgt sivilingeniøren.
Mest fordi jeg er en realfagsperson selv. Jeg liker noen med litt samme interesser. Noen med høye ambisjoner. Jeg ønsker å gjøre karriere og ha nok penger til å gjøre det jeg vil, og jeg ønsker en partner med noe av de samme planene. Hvis jeg drar på blinddate med en sykt koselig fyr og han tjener 350k i året, så synes jeg ikke det er bra nok. Det kan faktisk være en dealbreaker.

Jeg har ikke lyst til å fø på han resten av livet. Vi må ligge ganske likt lønnsmessig. Dessuten er det greit å være med noen på litt samme mentale nivå.

Anonymous poster hash: 719e3...920
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er spennende å kjenne mange forskjellige mennesker. Så lenge de driver med noe de brenner for og trives med, bryr jeg meg ikke om de hva de jobber med. Å kjenne et mangfold av mennesker er berikenede og det hadde blitt kjedelig om jeg bare skulle omgås mennesker med den "riktige" utdanningen.

Jeg utdanner meg selv til et høystatusyrke. Hos menn faller jeg først og fremst for intelligens. Vi må være på nogenlunde samme område der. Men om han er flink på helt andre områder enn meg, bryr jeg meg ikke så veldig om.

Anonymous poster hash: 9ef33...29b
  • Liker 2
Skrevet

Er det virkelig så ille å ønske seg en mann med en viss utdanning/jobb? Det er jo bare en preferanse - som alt annet. Du ønsker deg kanskje en kvinne med mørkt hår, eller en slank kropp, eller du ønsker deg en kvinne som elsker spontanitet. Kanskje jeg vil ha en mann som er høyt utdannet?

Det er ingenting galt med lærere, sykepleiere, historikere, etc. Jeg innser jo at alle har lik verdi og betydning i samfunnet. Og takk lov for at disse stillingene fylles av andre som ønsker dem. Hva så om jeg foretrekker en ingeniør, advokat, revisor som kjæreste? Det gjør ikke meg til en dårligere person. Det gjør ikke meg mer overfladisk enn de som ser etter andre ønskede kvaliteter i en person.

Jeg ønsker å dele livet mitt med en person som har en stabil og trygg jobb. Men også en jobb som gjerne betaler godt. Ikke fordi penger er alt her i livet, men det er selvfølgelig ikke en ulempe å kunne bygge drømmehuset, kjøpe drømmebilen, og sikre barna våre økonomisk i fremtiden. Og det faktum at jeg tenner på en mann som har mye ansvar i jobben sin, som er særdeles flink og lidenskapelig i det han gjør, er jo også viktig.

Anonymous poster hash: 7b7d4...5e1

Nei det er ikke det, men jeg tror det ts mente var de som rett og slett ser ned på slike utdanninger. Er nok flere typer i visse type yrker som hadde passet for meg og. Feks. ville det nok være mindre sjanse for meg å få klaff hos en finansmann, akjsjemegler etc, Ikke dermed sagt at det ikke er fine folk der, eller at noen hadde passet. Interesser og bakgrunn kan jo ofte ha en del å si for klaff. Men det er jo heller ingen regel. Ofte har det jo med livsstil og forventninger til det og. Hvis en partner er vant til dyre reiser og mat, mens en annen har en mer sparsom livsstil, kan det jo bli kræsj.

Skrevet

Jeg studerte medisin med hoppet av. Skal innrømme at jeg var noe "høy på pæra" før jeg begynte, men etter jeg sluttet kom jeg tilbake på jorden igjen. Før hadde utdanning mye å si for meg, men nå handler det mer om verdier, livssyn, personlighet, og familieverdier. Mitt største ønske er å finne noen som rett og slett bare er seg selv, uavhengig av status/utdanning.

Anonymous poster hash: 1e235...282
  • Liker 4
Skrevet

Hæ? Visste ikke at det var ett dilemma en gang. Personlig hadde jeg driti ganske lang marsj i hvilken utdannelse en potensiell kjæreste har, flott om han har utdannelse i det hele tatt! Man kan da ikke velge studieretning etter hva andre måtte tenke..

• Liker 1
Skrevet

Holder på med ingeniørstudiet og er samboer med en taxisjåfør. Nei jeg ser ikke ned på de med lavere utdannelse eller de med enklere studier. Man velger det man trivs med :-) og det er det viktigste. Uansett hvilken utdanning du har, er du pottesur og syter dagen lang, DA ser jeg ned på deg.

Anonymous poster hash: 14ca0...b58

• Liker 1
Skrevet

Er selv student og merker meg at mange som studerer prestisjeutdanninger ser ned på de som studerer fag som sosiologi, barnehagelærer, historie, osv. Så spørsmålet er til dere som både rakker ned på andres studier og sier at høyere utdanning er viktig for valg av partner, kunne dere vært sammen med en førskolelærer eller en med master i sosialantropologi uten veldig relevant jobb?

Selvfølgelig, gjort mye dumt i 20 årene selv. Var 25 før jeg begynte på mitt studium, så skal ikke skryte av tiden mellom 19 og 25 selv, men når jeg først kom i gang med studiumet så hadde jeg livserfaringen og folkevettet med meg til å holde meg unna studier som feks sosiologi, historie og engelsk. Barnehagelærer derimot har jeg ingenting i mot, på samme måte som jeg ikke har noe som helst i mot en vernepleier. Det er en utdannelse som trengs og gir jobb.

Det bør også nevnes at det er svært få som rangerer studier etter lønn, det folk reagerer på er folk som studerer seg ut i arbeidsledighet.

Anonymous poster hash: c8598...a36

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer til å bli helsesekretær og gleder meg til å komme meg ut i jobb! Det er et yrke jeg ser på som spennende og viktig. Folk må gjerne se ned på meg fordi jeg velger denne utdannelsen. De ser kanskje ikke så ned på meg den dagen barnet deres skal ta en blodprøve og jeg får dem til å glemme det helt og gå ut med et smil :) Eller når jeg setter opp timen sånn at de slipper å være alt for lenge borte fra den super viktige jobben de har ;) Jeg får jobbe med mennesker, får en jobb jeg kan kombinere med barn og jeg får jobbe med omsorg. Jeg har så mye omsorg at jeg ønsker å dele det med mange! Og jeg vet om helsesekretærer som tjener like godt som legene på legekontoret. Ganske greit å ha samme lønnen uten studielånet :)

Anonymous poster hash: 7e8dd...224
  • Liker 3
Gjest Awzm me
Skrevet

Ser IKKE ned på de, men tenker at en som f.eks. studerer sosiologi ikke helt har tenkt igjennom alt så veldig grundig dersom en velger å betale mye for å få en utdanning det ikke er så lett å få en relevant jobb i. Men dersom dette er noe en virkelig brenner for og baserer hele livet sitt på, så er det jo fint for han/henne. Det viktigste er jo at en får en jobb en trives med.

Førskolelærer/barnehagearbeidere og slikt er jo i hvert fall ikke noe å se ned på, bare fordi det ikke inneholder realfag eller kjempevanskelige matematiske ligninger. Om jeg skulle sett ned på det, så hadde det vært fordi at de faktisk valgte å bli det fordi de trodde det kanskje var noe som var lettvint å utdanne seg til, og egentlig ikke hadde noe interesse innenfor det

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg studerer til å bli helsesekretær og gleder meg til å komme meg ut i jobb! Det er et yrke jeg ser på som spennende og viktig. Folk må gjerne se ned på meg fordi jeg velger denne utdannelsen. De ser kanskje ikke så ned på meg den dagen barnet deres skal ta en blodprøve og jeg får dem til å glemme det helt og gå ut med et smil :) Eller når jeg setter opp timen sånn at de slipper å være alt for lenge borte fra den super viktige jobben de har ;) Jeg får jobbe med mennesker, får en jobb jeg kan kombinere med barn og jeg får jobbe med omsorg. Jeg har så mye omsorg at jeg ønsker å dele det med mange! Og jeg vet om helsesekretærer som tjener like godt som legene på legekontoret. Ganske greit å ha samme lønnen uten studielånet :)

Anonymous poster hash: 7e8dd...224

Men hvorfor se ned på dem. Og det er inge automatikk at disse fagene automatisk gir arbeidsledighet. Mange har vett til å kommer seg inn i det private. Og vel NAV har fremdeles plenty behov, vi har lærermangel hvor mange av vikarene har relevant utdannelse i feks. engelsk, historie, samfunnsfag og språk. Fancy that! Og hvis noen velger feil, så kan det ha litt med den manglende kvaliteten på karriereveiledningen ved mange skoler her i landet. Men å se ned på folk fordi de ikke har truffet helt riktig her i livet, er for meg rett og slett usmaklig. Er det noen jeg ser ned på så er det slike folk.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fullfører en Siv.Ing-utdannelse for tiden, og er helt enig med TS!

Svært mange forvridde syn ute og går. Jeg greier ikke å forstå at dersom en person som studerer noe med antatt "status" i samfunnet, så skal den personen da ha noen rett til å rakke ned på andre som velger å studere det DE ønsker?

Nei, jøss. Jeg valgte mitt studium fordi jeg er teknologisk interessert og syntes det hørtes ut som noe jeg vil like å jobbe med. Dersom man velger sitt studium for å få anerkjennelse eller utelukkende å få høy lønn er du en ræv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har master i sosiologi, og har en kjempespennende jobb i et departement. Den inndelingen noen her har delt inn i fattigmanns- og rikmannsstudier er bare tull, og vitner om mangel på kunnskap. Veldig mange som velger såkalte høystatusyrker som medisin er studenter med innvandrerbakgrunn som i utgangspunktet har dårlig økonomi. De som velger å studere jus kommer fra alle klasser, og ender også opp med ulik inntenkt avhengig av hva de ønsker å jobbe med. En som ønsker å jobbe privat med feks shipping eller eiendomsrett kommer sannsynligvis til å tjene mye mer enn en bistandsadvokat. Jeg tror sistnevnte er mye mer meningsfullt, og synes selv det er mye viktigere at folk brenner for hva de jobber med enn å kun gå etter innbilt status og inntekt. Folk som kun er opptatt av slikt er bare tragisk.

Anonymous poster hash: 4e565...0de
  • Liker 5
Skrevet

Selvsagt rakker jeg ikke ned på folk med en annen utdanning enn megselv, eller de uten en høyere utdanning for den saks skyld.

Er bra jeg kommer fra en "arbeiderfamilie" om sånne holdninger er vanlige for folk fra "akademikerfamilier".

Æsj helt ærlig nei. Sånne fattigmannsstudier holder jeg meg langt unna. Det man må tenke på er at man kanskje ender opp med å få barn med vedkommende, og da vil jeg ikke at min unge skal få så dårlige gener.

Anonymous poster hash: 03e40...d17

Håper virkelig ikke du har studert biologi!

Studievalg har ingenting med intelligens å gjøre. Da jeg antar det er en intelligent unge du er redd for å ikke få?

At man har x antall bokstaver foran navnet sitt sier ingenting om vedkommendes intelligens, og det gjør heller ikke mangel på akademiske titler.

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke bruk for slike yrker mener du?I hvilken verden er det en uting å vite hva som skjer i Europa feks? Du tror ikke det kan kombineres med andre utdannelser og stillinger? Du tror ikke feks, en foretningsmann med europeiske land som reisemål eller samarbeidspartnere kan ha bruk for litt forståelse av de landene? Du tror ikke folk som jobber på museer, hos rikantikvaren kan ha bruk for litt historie og arkeologi? Du tror ikke en som ender opp som nyhetsjournalist kan ha bruk for å vite hva som skjer i politikken og ha de analytiske egenskapene til å tolke det?

De fagene du ramser opp er jo ting som alle kan har bruk for i verden. Å ta zoologi hvis man ønsker å bli diplomat eller ingeniør er jo noe annet.....

Det er greit at noen som studerer historie ender opp på museum, og noen som studere sammenliknende politikk ender opp som journalister. Men faktum er at slike studier har ekstremt små sjanser for relevant jobb etterpå. Slik jeg ser det utdanner man seg til arbeidsledighet og det er sløsing av tid og andres penger.

Hvert år tas det opp 150 arkeologi-studenter i Norge. Hvor mange yrkesaktive arkeologer tror du det er marked for her i landet?

Skrevet (endret)

Det er greit at noen som studerer historie ender opp på museum, og noen som studere sammenliknende politikk ender opp som journalister. Men faktum er at slike studier har ekstremt små sjanser for relevant jobb etterpå. Slik jeg ser det utdanner man seg til arbeidsledighet og det er sløsing av tid og andres penger.

Hvert år tas det opp 150 arkeologi-studenter i Norge. Hvor mange yrkesaktive arkeologer tror du det er marked for her i landet?

(Edit OT)

Og hvis du har sett hva jeg skriver så er det mange steder hvor slik utdanninger kan bli bruk for. Å du som sagt, historie er også et lærefag, så det et plenty bruk for det. Noen ser ikke ut til å ha vett nok til å se at en en utdanning kan brukes til så mange ting. Utdanning i historie er feks. aldri ubrukelig da det er en del av almenndannelsen.

Folk som påstår det er ubrukelige utdannelser og ser ned på mennesker med utdannelsen er patetisk. om man har nok plasser utdanningsplasser innen ditt og datt, er politikk.

Dette handler egentlig om hvordan man ser på andre mennesker. Respekt for andres livsvalg og at ikke ikke alle fungerer likt. Det er plass til alle. At visse her på KG feks. utviser en ekstrem snobbethet når det gjelder utdannelse. Vil man ha en høyprestisje utdannelse, så greit, men det er fordi det er rett for den personen, ikke andre. Man er ikke ididoter fordi man velger anderledes enn andre. Kulturen er med på å skille oss fra apene. Uten mye av de fagene som blir snakket ned hadde vi ikke hatt vitenskapen heller. Så enkelt er det.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Og utdannelse er et personlig valg. Det er ikke(redigert,lagt til) en persons ansvar å vurdere utdannelse ettter andres skattepenger. De fleste velger utdannelse etter det de tror passer dem, og uten veldig mye veiledning fra skoler. Der ligger en vesentlig del av skylden for at det er mange som har endt opp arbeidsledige.Det er myndighetenes ansvar.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Ser ikke noe problem med å date folk som tar lærerutdanning eller noe sånt som fører til et "lavstatusyrke". Men det jeg hadde hatt problemer med ville vært sånne folk som tar ubrukelige utdannelser kun for gøy, uten noe fremtidige jobbplaner. Typisk folk som studerer historie, arkeologi, sammenlignende politikk, europastudier og sånt.

Du mener helt seriøst at lærer er et lavstatusyrke?

Grunnen til at vi har så lite opplyste folk som deg i samfunnet er mangel på gode lærere.

Er selv økonomistudent på et eliteuniversitet i Europa og hater utdanningssnobberi. Folk får ta seg sammen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det jeg svarte på var at du påsto at de var ubrukelige, noe jeg påpekte med gode eksempler at de ikke er.

Endret av Cordelia
Skrevet

Selvsagt rakker jeg ikke ned på folk med en annen utdanning enn megselv, eller de uten en høyere utdanning for den saks skyld.

Er bra jeg kommer fra en "arbeiderfamilie" om sånne holdninger er vanlige for folk fra "akademikerfamilier".

Tror du virkelig at størsteparten av høyt utdannede mennesker deler disse holdningene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...