Sheltay Retrac Skrevet 18. januar 2014 Forfatter #41 Skrevet 18. januar 2014 Synes jeg opplever det hele tiden jeg, men så jobber jeg i kommunen også da. Har alltid med meg vannflaske, og tar den gjerne frem der jeg ikke blir tilbudt noe annet. Og det er faktisk ikke så rent sjelden. Men blir mest overrasket over at alle synes det er så rart at man ikke drikker kaffe, og at folk kvier seg for å servere vann. Vann er jo godt, og absolutt ikke noe annenrangs alternativ. Men noen synes tydeligvis det er bedre å ikke servere noe enn å servere vann. Skulle kjøpe bil og på kontraktsmøtet fikk vi tilbud om kaffe. Spurte pent om de hadde litt vann isteden, og selgere ble veldig rar. Jaaa, jooo, de hadde jo vann, men de hadde bare kopper på kjøkkenet, og han syntes det var litt rart å servere vann av kopp... 1
Gjest Linda sofie Skrevet 18. januar 2014 #42 Skrevet 18. januar 2014 Urk liker heller ikke kaffe. Smaker jo kjempe vondt! Som regel blir man jo spurt om te å da, så tar heller te. Smaker i alle fall litt bedre enn kaffe.
Glitnir Skrevet 18. januar 2014 #43 Skrevet 18. januar 2014 Tror aldri jeg har vært på et møte der jeg ikke har blitt tilbudt alternativer til kaffe. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #44 Skrevet 18. januar 2014 Synes jeg opplever det hele tiden jeg, men så jobber jeg i kommunen også da. Har alltid med meg vannflaske, og tar den gjerne frem der jeg ikke blir tilbudt noe annet. Og det er faktisk ikke så rent sjelden. Men blir mest overrasket over at alle synes det er så rart at man ikke drikker kaffe, og at folk kvier seg for å servere vann. Vann er jo godt, og absolutt ikke noe annenrangs alternativ. Men noen synes tydeligvis det er bedre å ikke servere noe enn å servere vann. Skulle kjøpe bil og på kontraktsmøtet fikk vi tilbud om kaffe. Spurte pent om de hadde litt vann isteden, og selgere ble veldig rar. Jaaa, jooo, de hadde jo vann, men de hadde bare kopper på kjøkkenet, og han syntes det var litt rart å servere vann av kopp... Ja rart dette. Er jo faktisk ganske mange som blir dårlig av kaffe. Hos meg utløser det migrene så kan ikke drikke det. Hender også jeg får vondt i magen av det. Hadde vert greit med ett alternativ. Anonymous poster hash: e761f...832 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #45 Skrevet 18. januar 2014 Til og med bilverkstedet mitt har fått seg yogi-tea på venterommet. Og en maskin som lager kakao. Beste teen! Bortskjemte nordmenn... Anonymous poster hash: 715ed...48c Hvordan det? Men enkelte har jo hakk i plata:"jasså, du har ikke blitt voksen enda?" Etter x antall ganger, så blir det litt unødvendig. Det er jo ikke akkurat uvanlig å ikke drikke kaffe nå for tiden, men som vanlig så forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig om man gjør x og ikke y. Ja hvorfor egentlig?! Er kaffe virkelig et voksensymbol?? Te er jo klasse, eleganse, og veldig voksent syns jeg. Husker fortsatt mitt første møte med en god kopp te som 12 åring! Før elsket jeg lukten av kaffe, men nå blir jeg bare irritert! Og jeg kommer aldri til å bli så "voksen" at eg drikker kaffe! Kaffe har jeg ikke i mitt hus, gjester må ta med kaffe selv om de absolutt vil ha det Anonymous poster hash: d104a...5e4 2
Rainbow Skrevet 18. januar 2014 #46 Skrevet 18. januar 2014 Ja, hvorfor er ikke vann godkjent som drikke? Når jeg er på besøk hos folk er liksom ikke vann bra nok. Selv om jeg ber om det selv. - jammen, vi har jo brus, vil du ha cola? - Nei, takk, jeg tar gjerne vann jeg. - Fanta da? - Nei, vann holder fint for meg. - Farris? - Helst ikke, Jeg er ikke noe glad i brus, jeg drikker stort sett bare vann. - Juice? - VANN!!! (OK, det der bare tenker jeg da ) Haha, nemlig! Kan vi ikke få lov til å drikke vann når det er det vi vil ha? "Vann??? Nei, vi har da så mye annet!!" Ei jeg kjenner er helt ekstremt, tror hun ramser opp alt det er mulig å drikke omtrent, ikke noe av det er vann! Folk hang seg helt opp i det fordi de mente det ikke gikk an å være journalist og ikke drikke kaffe. Når jeg i tilegg ikke liker øl var det enda mer sjokkerende.
pinar Skrevet 19. januar 2014 #47 Skrevet 19. januar 2014 Jeg tror der med å tilby mye annet enn vann ligger litt i en underliggende følelse av å kanskje ikke være en god nok vert om man ikke har noe å tilby utover det som er gratis (vann). Eventuelt det at mange kanskje er litt beskjedne og ikke vil bry den man er hos etc, og at verten derfor vil forsikre om at de kan få noe annet enn vann, at det er greit. På fly har jeg aldri opplevd at de ikke tilbyr te/vann i tilegg til kaffe. Det samme gjelder møter/kurs. 2
Anglofil Skrevet 19. januar 2014 #48 Skrevet 19. januar 2014 (endret) Har tenkt det samme selv, siden jeg heller ikke drikker kaffe. Men jeg drikker ikke te engang, så jeg foretrekker et glass vann. Heldigvis er det gratis kaffe, te og kakao på jobb, i tillegg til at de har satt opp vannkjøler slik at vi får godt vann. Men men, har lært til å leve med det, det som irriterer meg mest er at det er så mange som spør "drikker du virkelig ikke kaffe?!". Nei, jeg gjør ikke det. Mvh Yvonne Endret 19. januar 2014 av Yvonne
Askmeagain89 Skrevet 20. januar 2014 #49 Skrevet 20. januar 2014 Jeg drikker heller ikke kaffe, men opplever sjelden at jeg kun blir tilbudt kaffe. Det er alltid "Vil du ha kaffe eller te?" 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #50 Skrevet 20. januar 2014 Jeg, som av og til er resepsjonist i et statlig firma med mange besøkende, tilbyr alltid "kaffe, te, eller vann?". Folk får nesten bakoversveis, men takker så mye for gode valgmuligheter Tilbyr også kakao hvis det er unger med, eller hvis noen sier de ikke liker kaffe eller te. Anonymous poster hash: cfd36...db2
Dragonfly84 Skrevet 20. januar 2014 #51 Skrevet 20. januar 2014 Jeg syns det er slitsomt at det ofte tilbys svart kaffe uten noe til. Jeg er glad i kaffe, men bare med melk og sukker, og hvis ikke det står framme har jeg ikke lyst til å være til bry. Har et par ganger opplevd folk som leter frenetisk og lenge etter sukker, og slått meg til ro med at det er jeg som er rar så jeg sier ofte nei takk til kaffe og spør om jeg kan få et glass vann i stedet. Og så ser jeg lengselsfullt på de andre som drikker kaffe
Gjest navnelapp Skrevet 20. januar 2014 #52 Skrevet 20. januar 2014 Eg har lang rutine som kaffenektar og tedrikkar, og har alltid med meg teposar i veska i ein liten boks. Den einaste gongen eg gløymde det var i juleselskap hos tanta mi, og ho hadde ikkje ein einaste tepose i huset! Det syns eg er snodig. Dei fleste har vel ein eller annan variant bakerst i skapet? Eg har alltid hatt pulverkaffe og presskannekaffe ståande, i tilfelle gjestar kjem innom og vil ha kaffe.
pinar Skrevet 20. januar 2014 #53 Skrevet 20. januar 2014 Eg har lang rutine som kaffenektar og tedrikkar, og har alltid med meg teposar i veska i ein liten boks. Den einaste gongen eg gløymde det var i juleselskap hos tanta mi, og ho hadde ikkje ein einaste tepose i huset! Det syns eg er snodig. Dei fleste har vel ein eller annan variant bakerst i skapet? Eg har alltid hatt pulverkaffe og presskannekaffe ståande, i tilfelle gjestar kjem innom og vil ha kaffe. Jeg forventer ikke å få kaffe hos mine ikke kaffe drikkende venner. Synes ikke det er spesielt snodig og ikke ha te om man ikke drikker det selv. Da blir det jo fort noe man ikke tenker på å kjøpe.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #54 Skrevet 20. januar 2014 Hvis man aldri drikker te selv og bare har tedrikkere på besøk en gang i skuddåret, vil jo den teen man har å servere være gammel og tam i smaken, tenker jeg. Anonymous poster hash: 0015b...47a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #55 Skrevet 20. januar 2014 Jeg drikker ikke kaffe, men får ofte tilbud om te, som jeg heller ikke drikker Anonymous poster hash: 1467e...a77
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #56 Skrevet 21. januar 2014 Eg har lang rutine som kaffenektar og tedrikkar, og har alltid med meg teposar i veska i ein liten boks. Den einaste gongen eg gløymde det var i juleselskap hos tanta mi, og ho hadde ikkje ein einaste tepose i huset! Det syns eg er snodig. Dei fleste har vel ein eller annan variant bakerst i skapet? Eg har alltid hatt pulverkaffe og presskannekaffe ståande, i tilfelle gjestar kjem innom og vil ha kaffe. Det er vakkert tenkt, men hvis kaffen blir stående over lang tid er den jo ikke noe god. Jeg drikker både kaffe og te og har alltid med teposer på tur selv siden jeg ikke drikker svart te. Anonymous poster hash: ef34a...19d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #57 Skrevet 21. januar 2014 Det er typisk norsk. I utandet er man hos noen blir man tilbydt, kaffe, te brus, saft, vann, vin, pils....Anonymous poster hash: c4f15...e30
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 21. januar 2014 #58 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Når noen spør "kaffe?", så betyr det egentlig bare "noe å drikke?", folk er bare så vant med at det er kaffe. Du sier nei takk, og så må du legge til "men jeg tar gjerne et glass vann/en kopp te etc". Dersom du bare sier nei så er det ikke alle som ramser opp alternativene. "vil du ha te da? kakao? melk? saft? juice? ..." Å tilby møtegjester drikke er ikke gjetteleken, det er vanlig at gjesten selv sier hva de vil ha. Et nei takk til spørsmål om kaffe betyr at man ikke vil ha noe å drikke, enkelt og greit. Selv drikker jeg kaffe, men jeg når et punkt på dagen hvor jeg har fått dosen. Da takker jeg nei til kaffe og sier at jeg gjerne tar et glass vann i stedet. Det har noe med høflighet og skikk og bruk og møtekultur å gjøre. Sier jeg bare "nei takk, jeg har fått nok kaffe i dag" så forventer jeg ikke at de skal spørre om jeg vil ha te i stedet, det var et nei takk til drikke fra min side. Skjønner du "reglene"? Jeg så forresten en uhøytidelig TV-forskning om jobbintervjuer en gang, de som takket nei til drikke i starten kom dårligere ut enn de som takket ja! Dersom du er selger e.l. så bør du kanskje ikke starte møter med nei takk Endret 21. januar 2014 av Hooty McOwlface 3
Frisørdama Skrevet 21. januar 2014 #59 Skrevet 21. januar 2014 Synes jeg alltid får andre alternativer når jeg sier at jeg ikke drikker kaffe, og hos meg tilbyr vi alltid diverse drikkevarer
Gjest navnelapp Skrevet 21. januar 2014 #60 Skrevet 21. januar 2014 Det er vakkert tenkt, men hvis kaffen blir stående over lang tid er den jo ikke noe god. Jeg drikker både kaffe og te og har alltid med teposer på tur selv siden jeg ikke drikker svart te. Anonymous poster hash: ef34a...19d Eg har såpass ofte besøk (og av og til tek kjæresten min seg ein kopp), så det er sirkulasjon på den. Eg kjøper vel ny presskannekaffe annakvar månad, tenker eg. Oppbevart i posen sin i tett boks burde vel det gå bra? Uansett: Eg syns det er høfleg å tilby gjestar ulike ting, og då høyrer kaffe (og te!) med på lista.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå