Sheltay Retrac Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Hvorfor er det alltid kaffe man blir tilbudt, og hvorfor blir man aldri tilbudt noe annet isteden? Jeg sier alltid "neitakk, jeg har ikke lært meg å like kaffe ennå", men får sjelden tilbud om noe annet å drikke. Dette gjelder på møter, venterom, fly og masse andre steder der det serveres kaffe. Gratis kaffe, og alt annet er enten utilgjengelig eller koster penger. Jeg har prøvd å lære meg å like kaffe, men jeg greier det bare ikke. Svart kaffe smaker blærgh. Jeg elsker te og drikker gjerne også vann fra krana, men det er visst vanskelig å tilby. Hvorfor er kaffe ofte det eneste tilgjengelige alternativet, og er det ikke litt frekt å ikke engang tilby et glass vann når man er i en slik setting? Er sånn på jobben også, kaffen er gratis og lages til alle av kontordama, mens te må vi betale og lage selv. Hvorfor er det sånn med kaffe? 18
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Kaffe er kultur. Nå drikker jeg både kaffe og te, men om jeg takker nei til kaffe så tilbys jeg ofte te. Kanskje du bare må bevisstgjøre omgivelsene dine, og svare "Nei takk, jeg drikker ikke kaffe, men du har ikke tilfeldigvis te eller bare vann?". Anonymous poster hash: 0b4ad...a79 19
Corvo Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Hvorfor er det alltid kaffe man blir tilbudt, og hvorfor blir man aldri tilbudt noe annet isteden? Jeg sier alltid "neitakk, jeg har ikke lært meg å like kaffe ennå", men får sjelden tilbud om noe annet å drikke. Dette gjelder på møter, venterom, fly og masse andre steder der det serveres kaffe. Gratis kaffe, og alt annet er enten utilgjengelig eller koster penger. Jeg har prøvd å lære meg å like kaffe, men jeg greier det bare ikke. Svart kaffe smaker blærgh. Jeg elsker te og drikker gjerne også vann fra krana, men det er visst vanskelig å tilby. Hvorfor er kaffe ofte det eneste tilgjengelige alternativet, og er det ikke litt frekt å ikke engang tilby et glass vann når man er i en slik setting? Er sånn på jobben også, kaffen er gratis og lages til alle av kontordama, mens te må vi betale og lage selv. Hvorfor er det sånn med kaffe? Fordi folk flest drikker kaffe. Selv er jeg slik som deg, kaffe tåler jeg ikke smaken av. Nå er jeg heller ikke glad i te, eller noen varme drikker sånn generelt, men jeg opplever det ikke helt slik som deg. Når jeg er ute hos kunder på besøk og takker nei til kaffe får jeg alltid tilbud om noe annet, ofte te, men i det minste vann. Drakk en utrolig god kakao her på mandag ute hos en kunde, men måtte vente en stund på at den skulle bli lunken :D
Gjest Riskjeks Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Haha, kjenner meg igjen, jeg drikker heller ikke kaffe. Smaker fælt. Kan til nød drikke det med melk og sukker, hvis jeg er veldig trøtt eller noe Spesielt irriterende det der med gratis kaffe, mens alt annet må betales for! Og at det er dyrere å kjøpe en kopp te enn en kopp kaffe (tviler på at en kopp varmt vann med en tepose koster noe mer enn en kopp kaffe). Er vel bare vane/kultur. 2
Hoppetaujenta Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Ta med deg en liten Thermos med drikke som du selv liker i sånne nødstilfeller? Jeg har gjort det selv og det funker helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Jeg tror det er dyrere med te per liter, i hvert fall hvis det er snakk om en pose per kopp, så sånn sett er det forståelig at man må betale for det. Men det er jo urettferdig, samtidig som vi lever i en kaffedrikkende kultur. At det ikke tilbys vann skjønner jeg ikke. Jeg drikker både kaffe, te og vann, og av og til er det bare vann jeg vil ha, særlig hvis jeg allerede har drukket mange kopper kaffe og te allerede. Anonymous poster hash: ef34a...19d 3
Gjest Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Drikke heller ikke kaffe, men pleier å si "Jeg drikker ikke kaffe,men tar gjerne en kopp te eller ett glass vann om du har" Skjønner ikke problemet? 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Jeg tilbyr alltid te eller vann til gjester dersom de ikke vil ha kaffe. Har jeg brus, juice eller farris så tilbyr jeg så klart det! Burde vært en selvfølge Anonymous poster hash: ab331...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 På SAS er det slik at man kan få en kopp med kaffe eller te, og også et glass vann om man spør. Føler det er en grei indikator på hva som er vanlig å servere. Føler man som regel også får tilbud om te eller vann der det serveres gratis kaffe. Anonymous poster hash: 31064...16b 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 Altså på SAS sine flyvninger^ Anonymous poster hash: 31064...16b 3
Anje Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 De fleste har te nå vel? Jeg drikker heller ikke kaffe til daglig og har så vidt jeg kan huske alltid fått tilbud om enten te eller, om de ikke har tilgang til varmt vann, et glass vann. Det være seg i banken, på fly, hos firmaer rundt forbi e.l. Og jeg farter endel rundt. Det var mer et problem før, da måtte et ofte letest i skap etter teposer. Til og med bilverkstedet mitt har fått seg yogi-tea på venterommet. Og en maskin som lager kakao. 1
ini Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Jeg elsker kaffe, og skjønner ikke at folk ikke liker det, men jeg pleier -alltid- å tilby noe annet å drikke hvis jeg har besøk som ikke drikker kaffe. Trodde det var ganske normalt? 3
Gjest Blomst83 Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 På SAS er det slik at man kan få en kopp med kaffe eller te, og også et glass vann om man spør. Føler det er en grei indikator på hva som er vanlig å servere. Føler man som regel også får tilbud om te eller vann der det serveres gratis kaffe. Anonymous poster hash: 31064...16b Jeg også.På NSB, Nor-way bussexspress og lavprisekspressen tilbyr de både kaffe og te
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Bortskjemte nordmenn... Anonymous poster hash: 715ed...48c 1
Vera Vinge Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Jeg syns alltid jeg får tilbudt noe annet, jeg. Men det kommer litt an på settingen. Det hender jeg takker ja til kaffe, hvis jeg ikke vil bry med å be om noe annet og de ikke tilbyr selv. Bare for å ikke sitte der og føle meg dum. Liker ikke traktekaffe, men tar da noen slurker likevel. Det har nok litt med å gjøre at jeg svært sjelden tåler kaker eller kjeks som serveres, så da syns jeg det blir ekstra rart å bare sitte der. Men som oftest får jeg tilbud om annen drikke.
Lea2 Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Hjemme hos meg finnes det ikke te. Jeg kjøper kanskje inn en pakke te om jeg vet at det kommer en te-drikker, men jeg har ikke peiling på te.. og har heller ikke melk, suketter eller sitron liggende på lur. Selvsagt tilbyr jeg et glass vann eller annen kald drikke. Jeg setter riktignok pris på om gjesten sier noe om hva han/hun vil ha i stedet.
Snurrebart Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Hvorfor er det sånn med kaffe? Jeg opplever alltid å få spørsmål om jeg ønsker kaffe først, men har aldri opplevd å ikke bli tilbudt noe annet. Og hvis jeg har takket ja har jeg alltid fått det servert. Sier forsåvidt det samme som deg, at jeg ikke har lært å like det :D
Susa Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Enig! Husker jeg var i et bryllup hvor de serverte kaffe til kakene, ville du ha noe annet, måtte du kjøpe selv. Hadde jo gått ann å hatt te til og da... 2
Fuglen Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 Jeg mener også at det som oftest serveres ihvertfall te i tillegg til kaffe de fleste steder? Eller kanskje jeg bare ikke legger merke til det, fordi jeg selv drikker kaffe. Når jeg har besøk tilbyr jeg alltid mer enn én type drikke. Men så er vi som mange har nevnt en kaffe-kultur da. Er det ikke slik at Norge er et av landene i verden det drikkes mest kaffe? Det er også en del av dagligdagse uttrykk. Selv venninnene mine som ikke drikker kaffe, spør ofte om jeg vil være med og ta en kaffe 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå