Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det betyr det. Når innskuddet er lavt (her: 500k) blir fellesutgiftene tilsvarende høye.

• Liker 3
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

hehe 36 m² det var voldsomt

Hvis en er 1-2 personer så går 36 m² helt greit.

• Liker 1
Skrevet

36m2 kan funke til 2 personer og også 1 barn i en mindre periode. Ja, det er riktig som de sier over, innskuddet er et lån for seg selv du må betale ned på + renter, + fellesutgifter som er et fast beløp hver mnd med mindre styret i borettslaget finner på noe lurt. Sjekk at borettslaget har forsikringer i orden, slik at hvis noen ikke skulle betale fellesutgiftene, så vil det ikke gå utover deg. De aller fleste borettslag har forsikringen i orden, men det finnes useriøse aktører. Synes fellesutg er veldig høy på denne, så da blir det dyrt. Regn med nesten 10000kr totalt å betale hver mnd.

Anonymous poster hash: 4eefa...7af
Skrevet

Husk at du må ha innboforsikring utenom. Du må nok totalt regne med 12-13000 i utgifter pr mnd med lånet.

Anonymous poster hash: b41ff...572
  • Liker 1
Skrevet

Husk at du må ha innboforsikring utenom. Du må nok totalt regne med 12-13000 i utgifter pr mnd med lånet.

Trenger man innboforsikring i borettslag? Isåfall er denne inkl. i fellesutgiftene mine.

Skrevet

Trenger man innboforsikring i borettslag? Isåfall er denne inkl. i fellesutgiftene mine.

Den forsikringen som er inkludert i fellesutgiftene er forsikring av selve bygningen.

Innboforsikring må du ordne selv, det er bare du som vet hva du har av innbo..

Anonymous poster hash: f2698...a70

• Liker 12
Skrevet

Trenger man innboforsikring i borettslag? Isåfall er denne inkl. i fellesutgiftene mine. Anonymous poster hash: 4eefa...7af

Ja. Innboforsiktring er ikke inkludert i fellesutgifter. Da forveksler du den med husforsikringen, som ER inkludert. (Innbo dekker dine ting og alt i din leilighet, hus dekker tak og grunnmuren og råte i veggene og slikt)

Men en innboforsikring koster ca 1000 kr/år, så det er billig og fint.

Anonymous poster hash: f231e...ebd

• Liker 2
Skrevet

Du har forstått det riktig. Men det kan vel ikke bli så veldig mye i renter og avdrag?

Skrevet

Ja. Innboforsiktring er ikke inkludert i fellesutgifter. Da forveksler du den med husforsikringen, som ER inkludert. (Innbo dekker dine ting og alt i din leilighet, hus dekker tak og grunnmuren og råte i veggene og slikt)

Men en innboforsikring koster ca 1000 kr/år, så det er billig og fint.

Anonymous poster hash: f231e...ebd

Da har ikke jeg innboforsikring, så det kan ikke være et KRAV om det i borettslaget.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke krav om innboforsikring, men det er veldig vanlig å ha det.

• Liker 2
Skrevet

Da har ikke jeg innboforsikring, så det kan ikke være et KRAV om det i borettslaget.

Nei, det er ikke noe krav om ikke å være dum i borettslag.

Anonymous poster hash: 16af0...3d8

• Liker 14
Skrevet

Nei, men du vil bli ansvarlig for økonomisk tap hvis foreksempel lekkasje som berører naboen(e).

Verd å merke seg at dette borettslaget ikke har forsikringsordning hvis noen ikke kan betale.

Renta på fellesgjeld er som regel flytende og fellesutgiftene kan fly i taket hvis renta stiger.

Ville ikke kjøpt.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Du har forstått det riktig. Men det kan vel ikke bli så veldig mye i renter og avdrag?

Nei, det blir ikke så mye i renter og fradrag for 500 000 kr i lån. Det er dette som kommer i tillegg til fellesutgiftene.

Renter og fradrag for fellesgjeld er inkludert i fellesutgiftene.

Skrevet

For din egen del svarer det seg med innboforsikring. Forsikringen borettslaget har er for bygning. Hvis du har brann eller vannskader må du betale alt selv. Som regel ved en vannskade kan dette renne ned til din nabo og du må betale for skaden der også. Anbefaler alle og ha det. Mange som har gått i fella og ikke ha det.

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier her, innboforsikring er aldri inkl. i i fellesutgiftene.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du er medlem av et LO fagforbund har du innbo forsikring i kontingenten din.

Innboforsikring dekker ditt innbo dersom du utsettes for brann eller vannskade - dvs dine klær og møbler. Husforsikringen som er inkludert i felleskostnadene i sameier og borettslag dekker skader på bygget - også når en annen leilighet forårsaker skade på ditt soverom f.eks.

Altså: din innboforsikring dekker klærne i skapet ditt, boligforsikringen dekker det fastmonterte klesskapet, tak, vegger og gulv.

innboforsikring skal man ha veldig dårlig råd for å prioritere bort da den dekker maten i fryseren ved strømbrudd, skader på tingene dine pga lyn, innbrudd, etc.

Skrevet

Dette er en av grunnene for at jeg foretrekker alt annet enn et borettslag. Før betalte jeg ca 11500.- I lån og husleie... Helt lattelig. Foretrekker selveie eller hva det heter. Du komunale avgiftene er mye lavere enn den husleien jeg betale før.

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe denne leiligheten

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=46091020

Men det står at fellesutgifter er 6 272,-

Betyr dette at jeg må betale 6272,- i tillegg til renter og fradrag per måned? Blir jo ganske dyrt :P

Anonymous poster hash: aae69...20b

Lurer litt på hvorfor du ønsker å kjøpe denne leiligheten? Banken tar jo uansett høyde for den høye fellesgjelden slik at du må ha en låneramme for å dekke hele summen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...