Gå til innhold

Rasistiske vakter på utesteder? Slipper ikke utlendinger inn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at rasisme ikke forekommer, men som en med personlig erfaring fra denne bransjen, så vil jeg påstå at det er masse detaljer som elegant omgåes i denne diskusjonen.

Har opplevd å bli kalt rasist ved flere anledninger fordi jeg har nektet noen av en annen hudfarge servering med begrunnelsen at de åpenbart er for fulle.

Rasist kortet er et kort endel folk spiller veldig ofte - det blir litt som ulv - ulv historien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kjæreste jobber på forskjellige utesteder, og slipper inn alle så lenge de ikke er synlig beruset eller oppfører seg truende.

Spiller ingen rolle om personen er svart eller hvit, og han har selv noen i familien som er fra afrika (adoptert) men på det utestedet der det er mest bråk (han jobber aldri akkurat der da, for de har egne vakter) så er de som lager mest bråk de som ikke bor i byen fast og som gjerne er her for å arbeide (gleder like mye en mørkhuda som en polakk liksom).

Er også faste personer kjæresten ikke slipper inn fordi at de er kjent for at de går kun på byen for å lage bråk.

Men så er det sånn at dørvakta faktisk kan bestemme hvem som slippes inn og ikke. Men om det er sånn at dørvakta ikke slipper inn mørkhuda mennesker osv i det hele tatt, så bør man da snakke med de som driver stedet eller eventuelt arbeidsgiver til vekteren.

Jeg vet jo at det var en gang min kjæreste ikke slapp inn en fyr som han absolutt ikke liker selv om det ikke var noen grunn til det.. Synes det var litt dumt gjort da, men han bestemmer jo hvem han vil slippe inn og ikke.

Anonymous poster hash: ad851...5e7

Det gjør han aldeles ikke. Det er bestemte retningslinjer han skal følge. Han MISbrukte makten sin.

Anonymous poster hash: 311b5...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de stenger innvandrere ute. Dette er åpenbart og de gir andre unnskyldninger.

Eksen til en venninne jobbet i utelivet (jobbet og vært deleier flere populære steder) og sa at dørvakter blir bedt om å stenge enkelte ute - hovedsakelig pakistanere og somaliere. Også øst-europeere, dog noen av disse har kontakter og er kjent som farlige, så enkelte må man bare slippe inn.

Hovedgrunnene var ifølge ham;

- de skaper 90% av slosskampene på byen

- de oppfører seg ufint mot jenter

- de drikker som regel mye før da drar ut og kjøper ingenting på byen, for å spare penger

Han sa også at hvis du først slipper dem inn kommer det flere, og hvis baren blir kjent som et "pakkissted" så slutter jenter og kjøpesterke norske gutter å gå dit, og det er døden for utestedet. Det er på linje med å miste sjenkebevilgningen.

Alle vet det er diskriminering, men tar heller sjansen.



Anonymous poster hash: 8a612...d5f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg kjenner flere utlendinger og har opplevd at flere av de ikke har kommet inn på diverse utesteder.

Flere av de har igjen drukket svært lite (2-3rusbrus) og ser ikke påvirket ut i det hele tatt. De oppfører seg også.

Men jeg som er 100% norsk som kanskje har drukket en halv flaske vodka, jo, jeg kommer inn! Uten problemer selv om jeg sjangler litt og ser beruset ut og kommer med fylla-kommentarer.

Vaktene kommer med begunnelser som at de er før beruset eller så har de rett og slett ingen grunn og sier at de får vente litt...altså, ingen gode grunner! Ikke problemer med legitimasjon heller.

For meg virker det som dette er rasistisk. For tenk deg om, ser du ikke flest lyshudete på utesteder? Jeg gjør, noen få utlendinger.

Har spurt noen vakter også om hvorfor de ikke lar de komme inn og spør om de ikke vil at utlendinger skal få komme inn. Har aldri fått noe svar på dette, de snakker seg vekk fra det!

Så har dere opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 0b8e1...22f

sett mange utenlandske på utesteder. Spesielt på slike steder som jeg kaller "kjøttmarked"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at en del utesteder kan ha eiere som er utlendinger selv, og de er ikke så keene på å ha mange utlendinger på utestedene sine. Hva kaller du dem da, hvis de tilhører samme "rase"?



Anonymous poster hash: aab8a...768
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utelivet har forøvrig alltid vært verdens mest diskriminerende bransje, enten det gjelder opphav, hvor mye penger du har, gutt vs. jente, bekledning, utseende osv.

Slik er det i alle andre større byer også, folk er bare vant med det. Ingen som klager på sånt i London eller NY, alle kan bli nektet adgang en hvilken som helst kveld.



Anonymous poster hash: 8a612...d5f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Utelivet har forøvrig alltid vært verdens mest diskriminerende bransje, enten det gjelder opphav, hvor mye penger du har, gutt vs. jente, bekledning, utseende osv.

Slik er det i alle andre større byer også, folk er bare vant med det. Ingen som klager på sånt i London eller NY, alle kan bli nektet adgang en hvilken som helst kveld.

Anonymous poster hash: 8a612...d5f

ja Dørvakter har en merkelig type makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja Dørvakter har en merkelig type makt.

De får direkte beskjeder fra de som driver stedet. Eiere bryr seg katta om hudfarve eller opphav, de bryr seg om profitt. Det en klubb vil ha er a) pene, unge jenter. b) attraktive menn med penger.

Innvandrere er en underklasse i Norge, de har ingenting å bringe utestedet som ikke er negativt. De har ikke mye penger og de er ikke, kulturmessig eller utseendemessig, attraktive for norske kvinner.

De blir ikke utestengt fordi de er mørke i huden, de blir utestengt fordi de ikke har penger eller sosial status, og de er kun identifiserbare på hudfarven i et lite land som Norge.

I London florerer det av menn fra Midtøsten og Saudi-Arabia på de dyreste klubbene, rett og slett fordi de har pengene. Der ville en ung norsk jypling gjerne blitt stanset i døren.

Anonymous poster hash: 8a612...d5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

De får direkte beskjeder fra de som driver stedet. Eiere bryr seg katta om hudfarve eller opphav, de bryr seg om profitt. Det en klubb vil ha er a) pene, unge jenter. b) attraktive menn med penger.

Innvandrere er en underklasse i Norge, de har ingenting å bringe utestedet som ikke er negativt. De har ikke mye penger og de er ikke, kulturmessig eller utseendemessig, attraktive for norske kvinner.

De blir ikke utestengt fordi de er mørke i huden, de blir utestengt fordi de ikke har penger eller sosial status, og de er kun identifiserbare på hudfarven i et lite land som Norge.

I London florerer det av menn fra Midtøsten og Saudi-Arabia på de dyreste klubbene, rett og slett fordi de har pengene. Der ville en ung norsk jypling gjerne blitt stanset i døren.

Anonymous poster hash: 8a612...d5f

Hva med mørkhudede menn som har jobb og tjener gode penger eller som er adopterte da?

Dessuten er det mange stygge norske menn som slipper inn på uitesteder og? Etter den logikken skulle ikke de nektes å komme inn fordi de er mindre pene da?

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Dørvakter diskriminerer ja, det har vært mye medieoppslag om det hvor journalister selv har løpt rundt og testet teorien, og Næringsetaten er til og med ute og kontrollerer det iblant.

Dørvakter har jo mandat og makt til å nekte folk å komme inn uten å egentlig oppgi noen som helst grunn, drar du på et populært utested i Berlin, London, New York, Roma etc. så avviser de jo halve køen bare på trynefaktor.

Nordmenn på reise blir alltid like snurt, for her til lands er liksom regelen at man skal komme inn når det er ens tur i køen, så lenge man følger eventuelle kleskoder og ikke er overstadig beruset. Men i flere andre land så avviser de deg gjerne bare fordi du ser for fattig/gnien ut, ikke passer inn i konseptet, er en turist og de vil bare ha lokale, ikke er pen nok eller fordi du er mann og de har mer enn nok mannfolk inne fra før osv. Dette praktiseres jo til en viss grad her til lands også, plutselig var det gjesteliste eller 26års-grense eller krav til finsko når en fyr dørvakta ikke likte kom dinglende, imens 23 år gamle jenter har sluppet inn rett før han i Converse og uten å være på noen liste. Helt vanlig.

Problemet oppstår jo når det er systematisk diskriminering basert på rase, da dette er forbudt ved lov.

Men jeg kjenner dørvakter jeg vet gjør det, de har opplevd problemer med at utlendinger lager bråk, er fryktelig ufine mot kvinner og så bruker de visstnok fryktelig lite penger. Diskriminerende å skjære alle over en kam selvsagt. Da blir det jo faktisk rasisme, men i bunn så er det bare folk som tenker business - de som eier utestedene eller står i døra er jo ikke så altfor sjelden utlendinger selv.

Endret av Hooty McOwlface
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i mange år for Vaktvesenet til vi ble kjøpt opp av Securitas. Det var HELE tiden beskyldninger om at vi var rasistiske i døren og så videre. Det er ganske sært når man tenker på at vaktene våre kommer fra hele norge, og også fra sverige, finland, danmark, usa, sierra leone, libanon, israel, kenya, brazil OG SÅ VIDERE! De mest rasistiske handlingene kom fra gjester som ble triste og lei seg fordi de ble nektet i døren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere utlendinger og har opplevd at flere av de ikke har kommet inn på diverse utesteder.

Flere av de har igjen drukket svært lite (2-3rusbrus) og ser ikke påvirket ut i det hele tatt. De oppfører seg også.

Men jeg som er 100% norsk som kanskje har drukket en halv flaske vodka, jo, jeg kommer inn! Uten problemer selv om jeg sjangler litt og ser beruset ut og kommer med fylla-kommentarer.

Vaktene kommer med begunnelser som at de er før beruset eller så har de rett og slett ingen grunn og sier at de får vente litt...altså, ingen gode grunner! Ikke problemer med legitimasjon heller.

For meg virker det som dette er rasistisk. For tenk deg om, ser du ikke flest lyshudete på utesteder? Jeg gjør, noen få utlendinger.

Har spurt noen vakter også om hvorfor de ikke lar de komme inn og spør om de ikke vil at utlendinger skal få komme inn. Har aldri fått noe svar på dette, de snakker seg vekk fra det!

Så har dere opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 0b8e1...22f

Jeg har ikke bare opplevd noe lignende, jeg utførte det også, bevisst.

Problemet er først og fremst at de sier til oss at vi alle er en alen av det samme, men i virkeligheten så er vi jo langt fra det.

Problemet er jo først og fremt at vi alle ikke er like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal straffe eieren ved å si: Jeg skal ikke gi pengene mine til en rasist som diskriminerer etter hudfarge, da er det bare å dra et annet sted da. Skjønner ikke problemet - det er jo eieren som tar risikoen å tjene mindre ved å avvise penger på døra. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utested kan ikke forskjellsbehandle kun pga. hudfarge, som nevnt av flere allerede.

Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv., paragraf 4 sier:

Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.

Lov om likestilling mellom kjønnene, paragraf 5 sier:

Diskriminering på grunn av kjønn er forbudt ... Med direkte forskjellsbehandling menes en handling eller unnlatelse som har som formål eller virkning at en person blir behandlet dårligere enn andre i tilsvarende situasjon, og at dette skyldes kjønn. Med indirekte forskjellsbehandling menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som fører til at personer stilles dårligere enn andre, og at dette skjer på grunn av kjønn.

Straffeloven, paragraf 349a sier:

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester på de vilkår som gjelder for andre. På samme måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile legning, leveform eller orientering eller nedsatte funksjonsevne, såfremt nektelsen ikke skyldes manglende fysisk tilrettelegging.

På samme måte straffes den som av slik grunn som nevnt i første ledd, nekter en person adgang til offentlig forestilling eller oppvisning eller annen offentlig sammenkomst på de vilkår som gjelder for andre.

På samme vis straffes også den som tilskynder eller på annen måte medvirker til en handling som nevnt i første eller annet ledd.

En dørvakt (ordensvakt eller vekter er riktig tittel) kan ut fra lov og vanlig domstolspraksis nekte adgang for personer som:

- er påvirket av rusmidler (åpenbart påvirket)

- nyter medbrakt alkohol på utsiden eller innsiden av lokalet

- viser usømmelig oppførsel

- man av erfaring vet vil skape uro

- bråker og plager andre gjester

- tidligere er nektet adgang

- ikke har antrekk i forhold til kleskode

- ikke er gamle nok

- ikke har korrekt ID

Dersom dere merker at et utested eller en vakt gjentatte ganger nekter adgang pga. hudfarge, anbefaler jeg at dere tar en telefon eller sender en e-post/brev til eieren av utestedet eller vaktselskapet. Men husk at det ikke alltid trenger å være hva det kanskje ser ut som, så det er greit å være 100% sikker. Noen personer er også veldig raske med å dra "rasisme-kortet", selv om grunnen til at de ikke slapp inn er en helt annen.

I tillegg, som i alle andre yrker, finnes det dessverre folk som er mindre seriøse enn andre.

Endret av Garm_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror, som noen tidligere i tråden har pekt på, at vakter ikke er skeptiske mot alle utlendinger, men noen. Dersom en gjeng på fire venner er ute, hvorav tre av disse har nordisk utseende og den fjerde ser ut til å komme fra Pakistan/Afghanistan/Somalia osv, tror jeg ikke det er noe problem for dem alle å komme inn. Derimot, dersom en guttegjeng på 10-12 somalere/pakistanere (eller annet) ønsker å komme inn, kan det være dørvaktene heller er litt restriktive. Dette grunnet frykt for bråk/slossing, voldtekt og frykten for å bli et "pakkissted" (beklager det stygge uttrykket).



Anonymous poster hash: 98730...be0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...