Gå til innhold

Rasistiske vakter på utesteder? Slipper ikke utlendinger inn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere utlendinger og har opplevd at flere av de ikke har kommet inn på diverse utesteder.

Flere av de har igjen drukket svært lite (2-3rusbrus) og ser ikke påvirket ut i det hele tatt. De oppfører seg også.

Men jeg som er 100% norsk som kanskje har drukket en halv flaske vodka, jo, jeg kommer inn! Uten problemer selv om jeg sjangler litt og ser beruset ut og kommer med fylla-kommentarer.

Vaktene kommer med begunnelser som at de er før beruset eller så har de rett og slett ingen grunn og sier at de får vente litt...altså, ingen gode grunner! Ikke problemer med legitimasjon heller.

For meg virker det som dette er rasistisk. For tenk deg om, ser du ikke flest lyshudete på utesteder? Jeg gjør, noen få utlendinger.

Har spurt noen vakter også om hvorfor de ikke lar de komme inn og spør om de ikke vil at utlendinger skal få komme inn. Har aldri fått noe svar på dette, de snakker seg vekk fra det!

Så har dere opplevd noe lignende?



Anonymous poster hash: 0b8e1...22f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Awzm me

Av egne erfaringer så er det i de fleste tilfeller utlendinger som har laget bråk.

Jeg vet ikke om noen utlendinger som ikke har kommet inn, sikkert 4/5 ganger jeg har sett slåsskamp så har det vært med utlendinger.

Sier ikke at det er sånn det er, så ikke overtolk det til det, men det er ihvertfall det jeg har sett.

Også er det jo noen utesteder som er veldig nøye på hvem de slipper inn også, mange fancy steder i Oslo som man ikke slipper inn på bare fordi man ikke har de rette klærne, for eksempel.

Men hva kan man si, verden er urettferdig.

Og Norge kan være veldig rasistisk i mange tilfeller, veldig trist egentlig, men det er jo en grunn til at det er sånn også. Når et fåtall råtass-utlendinger skal tøffe seg, så blir de fort representanter for alle utlendinger

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasistisk er det ikke nødvendigvis, har du som innehaver av et utested eller som dørvakt opplevd en del problemer med utlendinger så er en naturlig reaksjon å være mer skeptisk overfor utlendinger generelt, noe som overhodet ikke trenger å ha basis i rasisme. Enkelte innvandrergrupper er tross alt sterkt overrepresentert når det gjelder kriminalitet som ofte forekommer på utesteder.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en relativt liten by i nærheten av hvor jeg bodde før var det et stort og populært utested men det var stadig bråk, og det var stort sett "utlendinger" som fikk skylden. Det er et asylmottak på andre siden av byen og det var derfra mange av utlendingene kom fra. De plaget jentene, var skikkelig innpåslitne og når de ble avvist kalte de jentene for horer, jadda. Det var mye håndgemeng mellom utlendinger og hvite også, veit ikke hvem som oftest fikk skylda i de situasjonene da, kan like gjerne ha vært hvite som starta liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste jobber på forskjellige utesteder, og slipper inn alle så lenge de ikke er synlig beruset eller oppfører seg truende.

Spiller ingen rolle om personen er svart eller hvit, og han har selv noen i familien som er fra afrika (adoptert) men på det utestedet der det er mest bråk (han jobber aldri akkurat der da, for de har egne vakter) så er de som lager mest bråk de som ikke bor i byen fast og som gjerne er her for å arbeide (gleder like mye en mørkhuda som en polakk liksom).

Er også faste personer kjæresten ikke slipper inn fordi at de er kjent for at de går kun på byen for å lage bråk.

Men så er det sånn at dørvakta faktisk kan bestemme hvem som slippes inn og ikke. Men om det er sånn at dørvakta ikke slipper inn mørkhuda mennesker osv i det hele tatt, så bør man da snakke med de som driver stedet eller eventuelt arbeidsgiver til vekteren.

Jeg vet jo at det var en gang min kjæreste ikke slapp inn en fyr som han absolutt ikke liker selv om det ikke var noen grunn til det.. Synes det var litt dumt gjort da, men han bestemmer jo hvem han vil slippe inn og ikke.



Anonymous poster hash: ad851...5e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel gammelt nytt, sånn var det også da jeg pleide å være på byen for ti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I baren jeg jobbet i var det stort sett alltid utlendinger som startet og lagde bråk. At enkelte dørvakter har tatt grep slik som du forteller er jo i så fall bare positivt og da er det som regel en grunn til det som du ikke har noe med. Er ikke glad i bli kalt hore, klådd på, tafset på, dyttet ol når jeg er ute.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasistisk er det ikke nødvendigvis, har du som innehaver av et utested eller som dørvakt opplevd en del problemer med utlendinger så er en naturlig reaksjon å være mer skeptisk overfor utlendinger generelt, noe som overhodet ikke trenger å ha basis i rasisme. Enkelte innvandrergrupper er tross alt sterkt overrepresentert når det gjelder kriminalitet som ofte forekommer på utesteder.

Det er nettopp det som er rasistisk, å feie alle under en kam. Det vil jo egentlig si "jeg har sett noen utlendinger som har sloss, derfor er det best å la være å slippe andre utlendinger inn, i tillfelle de også sloss". Viser jo at de behandler utlendinger annerledes, pga. utseende. Ser de ut som utlendinger, så "er" de utlending, selv om de kanskje er adoptert eller har bodd i Norge i maaaange år.

Kjenner til et par utlendinger som ikke har sluppet inn. Da ble jeg forbanna! For vaktene hadde ingen god grunn. Synes det er helt ok om noen er for full, de har sett at de er voldelig utenfor utestedet ol., men ikke ok når de ikke har en grunn for det. Og det gjelder ikke bare utlendinger, men alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Jeg kjenner flere utlendinger og har opplevd at flere av de ikke har kommet inn på diverse utesteder.

Flere av de har igjen drukket svært lite (2-3rusbrus) og ser ikke påvirket ut i det hele tatt. De oppfører seg også.

Men jeg som er 100% norsk som kanskje har drukket en halv flaske vodka, jo, jeg kommer inn! Uten problemer selv om jeg sjangler litt og ser beruset ut og kommer med fylla-kommentarer.

Vaktene kommer med begunnelser som at de er før beruset eller så har de rett og slett ingen grunn og sier at de får vente litt...altså, ingen gode grunner! Ikke problemer med legitimasjon heller.

For meg virker det som dette er rasistisk. For tenk deg om, ser du ikke flest lyshudete på utesteder? Jeg gjør, noen få utlendinger.

Har spurt noen vakter også om hvorfor de ikke lar de komme inn og spør om de ikke vil at utlendinger skal få komme inn. Har aldri fått noe svar på dette, de snakker seg vekk fra det!

Så har dere opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 0b8e1...22f

Jeg er hvit og opplever omtrent det samme, altså at jeg får beskjed om at jeg er beruset når jeg ikke er det og de slipper inn folk som er mer beruset enn meg. Skal ikke si at vaktene ikke forskjellsbehandler pga hudfarge, det vet jeg ingenitng om, men synes i hvert fall enkelte utkastere er mer villige til å slippe inn jenter enn gutter.

Til dere som nevner at innvandrergutter sloss mer, det er faktisk ikke god nok grunn til å lovlig diskriminere pga hudfarge.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er rasistisk, å feie alle under en kam.

Det der er like tullete som å si at butikkeiere stempler alle ungdommer som kriminelle når de setter en regel om at bare tre ungdommer under kan være i en butikk samtidig. Dette er tross alt rimelig vanlig der butikkeier opplever mye nasking. Det kalles konkrete tiltak mot overrepresenterte grupper, og har ingenting med å greie alle under en kam å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er like tullete som å si at butikkeiere stempler alle ungdommer som kriminelle når de setter en regel om at bare tre ungdommer under kan være i en butikk samtidig. Dette er tross alt rimelig vanlig der butikkeier opplever mye nasking. Det kalles konkrete tiltak mot overrepresenterte grupper, og har ingenting med å greie alle under en kam å gjøre.

Tror ikke alltid det bare er fordi det er overrepresenterte grupper. Kan tenke meg at hvis de har opplevd det en gang, ja da må det settes i gang tiltak, som du sier. Og butikkeier/vakt stempler derfor alle de andre innenfor den kategorien det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært regelen blant dørvakter jeg kjenner om at for hver 6. hvite som blir sluppet inn, kan 1 mørkhudet slippe inn.

Anonymous poster hash: 0ef96...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere utlendinger og har opplevd at flere av de ikke har kommet inn på diverse utesteder.

Flere av de har igjen drukket svært lite (2-3rusbrus) og ser ikke påvirket ut i det hele tatt. De oppfører seg også.

Men jeg som er 100% norsk som kanskje har drukket en halv flaske vodka, jo, jeg kommer inn! Uten problemer selv om jeg sjangler litt og ser beruset ut og kommer med fylla-kommentarer.

Vaktene kommer med begunnelser som at de er før beruset eller så har de rett og slett ingen grunn og sier at de får vente litt...altså, ingen gode grunner! Ikke problemer med legitimasjon heller.

For meg virker det som dette er rasistisk. For tenk deg om, ser du ikke flest lyshudete på utesteder? Jeg gjør, noen få utlendinger.

Har spurt noen vakter også om hvorfor de ikke lar de komme inn og spør om de ikke vil at utlendinger skal få komme inn. Har aldri fått noe svar på dette, de snakker seg vekk fra det!

Så har dere opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 0b8e1...22f

Absolutt, om du kommer alene som utlending eller det kommer en gjeng med utlendinger sammen så slipper de ikke inn. Mens hvis du kommer feks et par nordmenn og en utlending så går det helt fint.

Syntes det er helt fantastisk, integrasjon på sitt beste og det fungerer perfekt.

Anonymous poster hash: e4c8f...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Jeg har bare antatt at dørvaktene har blitt instruert av stedet om å ikke slippe inn så mange "utlendinger" fordi stedet har dårlig erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvit og opplever omtrent det samme, altså at jeg får beskjed om at jeg er beruset når jeg ikke er det og de slipper inn folk som er mer beruset enn meg. Skal ikke si at vaktene ikke forskjellsbehandler pga hudfarge, det vet jeg ingenitng om, men synes i hvert fall enkelte utkastere er mer villige til å slippe inn jenter enn gutter.

Til dere som nevner at innvandrergutter sloss mer, det er faktisk ikke god nok grunn til å lovlig diskriminere pga hudfarge.

Kan ha noe med at det så og si alltid er mannfolk som krangler og sloss på byen.

Anonymous poster hash: ad851...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er en av mine beste venner dørvakt og han sier at når det er bråk der han jobber, så er det nesten utelukkende mannlige utlendinger som skaper problemene. Særlig utlendinger av ikke-europeisk opprinnelse. Etter gjentatte episoder har han fått beskjed av eieren at han måtte øke terskelen for vise grupper og passe på at det ikke slippes inn mange potensielle samtidig.

Jeg har aldri opplevd at mine ikke-europeiske venner ikke slippes inn når vi er sammen. Jeg er nok utenlandsk selv, med lys hud, mens enkelte i vennegjengen er med mørkere hud, både gutter og jenter. Aldri problemer å slippe inn.

Jeg har derimot hatt et par ubehagelige opplevelser på utesteder med mørkhudede menn som ikke tar et nei for et nei, så det er bare bra når tiltak settes i gang. Dessuten er det mange utesteder i Oslo, så hvis man ikke slippes inn et sted, drar man et annet sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.dagbladet.no/2014/01/13/nyheter/dbtv/insider/innenriks/kriminalitet/31240433/

de vil vel ikke ha denne gjengen innfor døra, skjønner.........

Anonymous poster hash: 5d15d...f5b

Ja, det er helt forståelig dette. Det jeg ikke forstår er hvorfor sensureres ansiktene deres? Føler dere berikelsen som kom med de rødgrønne i regjering? :)

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt forståelig dette. Det jeg ikke forstår er hvorfor sensureres ansiktene deres? Føler dere berikelsen som kom med de rødgrønne i regjering? :)

Skulle ikke trengt sensur, men kanskje det er filmet med skjult kamera, da er det andre regler.

Anonymous poster hash: 5d15d...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom utlendinger eller innvandrere (som ikke deler vårt veslige kulturarv eller etnisk ser annerledes ut) konsekvent blir avvist ved inngangen på et utested ville jeg absolutt kalle det diskriminering. Jeg er forsiktig med å bruke ordet 'rasisme', siden jeg opplever at det ligger mye mer bak forskjellsbehandling enn selve hudfargen. Så 'diskriminering' synes jeg er et mer korrekt ord å bruke.

En venn av meg, en eier av et utested påtok seg i tillegg en rolle som vakt. Dette var i Nord-Norge og han og en annen ansatt fortalte meg om at gjennom jungeltelegrafen hadde de en ganske god oversikt over hvilke identifiserte individer som solgte narkotika, eller hvilke individer som en eller flere ganger hadde havnet i aggressiv konfrontasjoner med knivstikking som følge. I Nord-Norge var det overraskende ofte at det ble knivstikking. (I Nord-Norge er det en del asylsøkere boende på asylmottak som bare midlertidige bor i Nord-Norge inntil de får asyl. Deretter flytter de til typisk til Oslo.)

Og en stor prosent av de ikke-vestlige oppsøkte utestendene rundt om, for å deale narkotika. I følge kameraten min brydde han seg ikke det døyt om folks etnisitet, men han ville beskytte klubben mot ulovlig narkotikasalg. Klubben kunne bli stengt ned om myndighetene trodde at klubben aktivt lot dealing skje.

I tillegg var han skikkelig forbanna over at jenter flere ganger ble voldtatt - eller forsøkt det - inne på selve klubben. Vanligvis på do. En av historiene jeg husker godt, var da en mørkhudet mann var høy (sannsynligivis på amfetamin) og etter å ha pratet med en jente slengte han henne plutselig rett i hjørnet på klubben og begynte å voldta henne der. Til skue for alle. Min kamerat er uhyre sterk, men han klarte ikke øyeblikkelig å få fjernet mannen fra jenta. Mens mannen var i startfasen med å penetrere jenta, ignorerte mannen vakten (altså kameraten min) akkurat som i en transe, og samtidig klemte han hendene sine i sinne hardt rundt jentas hals. Kameraten min så at hun mistet evnen til å puste. Pga. rusen virket det som at mannen hadde ekstra styrke, og det ble til at min kamerat ble nødt til å fysisk brekke en og en finger ( ! ) på mannen for å få løs grepet rundt jentas hals. Mannen viste ikke reaksjon på smerten da kameraten min brakk en og en finger. Null respons. Mannen var også helt uberørt da politiet ankom.

Klart dørvaktene og eierne ble skeptiske til utlendinger (altså de som oppsøkte utestedet) grunnet dette. De opplevde at en så stor grad av asylsøkerne så på alle norske jenter som horer, og var fritt vilt for voldtekter. Men utestedet forsøkte alltid å støtte seg til jungeltelegrafen for å vite mest mulig om de ulike individene, for ikke å diskriminere de utlenlandske individene de ikke visste noe som helst om.

Men jeg husker også at det ble fortalt meg at dersom en utlending var helt edru sent på natta og forsøkte å slippe inn på klubben, så ble han også lett mistenkt for potensielt bare å komme til nattklubben for å selge narkotika, og kameraten min uttrykte at det ikke alltid var en lett avgjørelse å ta om hvorvidt man skulle la personen slippe inn eller ikke.

Man må huske at dørvakter har sett mye. De blir gjerne frustrerte når de ser noe av det mest negative ved 'innvandring'. Det blir nok til at mange dørvakter for letthetens skyld diskriminerer flere enkeltindivider enn nødvendig. Og noen klubber utelukker kanskje hele grupper.

Jeg har ikke-vestlige naboer, som jeg liker veldig godt, og følelsesmessig har jeg da en annen erfaring, og ser da også andre og positive nyanser i temaet.

Men jeg forstår lett at svært ulike holdninger skapes ved ulike erfaringer:

Når man hører om etniske nordmenn som personlig bare har gode erfaringer med de 'innvandrere' man selv møter, så vil man oftere stille seg uforstående til all den negative omtale 'innvandrere' får i medier.

Og motpolen til de positive opplevelsene forstår jeg like godt; opplever folk mange ganger nok førstehånds negative erfaringer med asylsøkere og ikke-vestlige nordmenn, så får de en 'bekreftelse' på at de er et likhetstegn med problemer.

Det er altså ikke et lett tema, og vi må bare innse at det er ulike virkelighetsbilder som råder; man kan ikke en gang veldig enkelt dømme og selvsikkert peke og si: "Det der virkelighetsbildet er riktig, mens det andre virkelighetsbildet er feil." Statistikk blir da mye en mer nøytral pekepinn.'

Uansett negative erfaringer, blir likevel diskriminering feil. Jeg kan lett forestille meg at jeg selv var født med en mørk hudfarge, og hadde hederlige hensikter når jeg oppsøkte et utested, for så å bli stoppet av dørvakten. Jeg hadde blitt både sint og lei meg.

Endret av Alex_Duo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...