Gå til innhold

Leietaker vil ikke slippe oss inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i alle dager gjør man når leietaker ikke vil slippe oss inn? Han skal ut 1/3 (har kontrakt på dette), og nå vil vi gjerne se hva som evt. må gjøres av vedlikehold etc. siden leiligheten skal selges. Men for andre gang kommer han med masse unnskyldninger om at han er psykisk nedbrutt og ikke i stand til å ta i mot besøk. Dette til tross for at vi har sagt han ikke behøver å være tilstede.

Vi har gitt beskjed ok tid i forveien, første gang 10 dager og nå en uke, men han sier han skal kontakte oss når han er frisk nok til å ta imot besøk. Man blir jo veeeeeldig skeptisk!

Hvem kontakter man? Politiet? Jeg har et stort behov for å se hva som skjer i min utleide leilighet!

Anonymous poster hash: e54c6...e16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke hatt en tråd på dette tidligere?

Anonymous poster hash: dfd54...14e
  • Liker 1
Skrevet

Du venter til han flytter ut, du får ikke gjort noe før han drar uansett.

Anonymous poster hash: 5958b...856
  • Liker 8
Skrevet

Slik jeg har forstått det etter en del slike tråder her på forumet så har dere ingen rett til å gå inn i det hele tatt. Kun om det er en nødssituasjon.

Anonymous poster hash: 0e072...4c3
  • Liker 1
Skrevet

Slik jeg har forstått det etter en del slike tråder her på forumet så har dere ingen rett til å gå inn i det hele tatt. Kun om det er en nødssituasjon.

Anonymous poster hash: 0e072...4c3

Så det du driver med her er synsing basert på feilaktig informasjon. Dette stemmer altså ikke:

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17?q=husleieloven*

Anonymous poster hash: 8d028...b93

• Liker 8
Skrevet

Leietakeren trenger ikke å slippe dere inn før han leverer nøklene.

• Liker 3
Skrevet

Hva i alle dager gjør man når leietaker ikke vil slippe oss inn? Han skal ut 1/3 (har kontrakt på dette), og nå vil vi gjerne se hva som evt. må gjøres av vedlikehold etc. siden leiligheten skal selges. Men for andre gang kommer han med masse unnskyldninger om at han er psykisk nedbrutt og ikke i stand til å ta i mot besøk. Dette til tross for at vi har sagt han ikke behøver å være tilstede.

Vi har gitt beskjed ok tid i forveien, første gang 10 dager og nå en uke, men han sier han skal kontakte oss når han er frisk nok til å ta imot besøk. Man blir jo veeeeeldig skeptisk!

Hvem kontakter man? Politiet? Jeg har et stort behov for å se hva som skjer i min utleide leilighet!

Anonymous poster hash: e54c6...e16

Når folk sier de er syk, så syns jeg du skal respektere det. Det er vel lettere å se hva som må gjøres når leiligheten er tom? Når man er psykisk syk, så kan man ha lite ork til å stelle rundt seg. Kanskje leietaker syns det er rotete, skittent i tillegg? Og vil ikke at dere skal se det. I tillegg kan det være tøft å bli oppsagt nå i den tilstanden.

Så jeg syns du skal respektere det, vent til datoen for flytting er der

Anonymous poster hash: 8a272...f59

• Liker 15
Skrevet

Men som du selv har sitert - "pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig".

Det må altså være spesifikke ting dere skal fikse, ikke bare "ta en kikk".

Anonymous poster hash: 9d61d...7cb
  • Liker 7
Skrevet

Leietakeren trenger ikke å slippe dere inn før han leverer nøklene.

Jo.

Siden oppussingen ikke skal skje mens leietakeren bor der, så trenger de ikke å slippe inn huseieren.

Ikke drit deg ut.

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

• Liker 7
Skrevet

Men som du selv har sitert - "pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig".

Det må altså være spesifikke ting dere skal fikse, ikke bare "ta en kikk".

Jeg er ikke TS, les svaret til Gjest, samt første ledd i bestemmelsen en gang til.

Skrevet

Jo.

Ikke drit deg ut.

Nei, huseierne har ikke lov til å bare ta en kikk.

• Liker 3
Skrevet

Vent til mars. Da får du se over med leietaker om det er noe som må gå på bekostning av depositum.

Anonymous poster hash: 96496...ee5
Skrevet

Du må ha særlig tilsyn for å få adgang til boligen når leietaker ikke er enig. Dvs. at hvis dere kommer til enighet om at du kan besøke ham, så kan det skje for generelt "tilsyn". Men hvis dere ikke er enige om en dato (dvs. leietaker ikke har sagt ja) så må du ha en særlig, altså spesifikk grunn.

Skrevet

Nei, huseierne har ikke lov til å bare ta en kikk.

Kan du ikke lese?

• Liker 2
Skrevet

"Som hovedregel kan utleieren ikke ta seg inn i husrommet på egen hånd, selv om han har nøkler. En slik handling vil kunne anses som ulovlig selvtekt. Nekter leieboeren å gi utleieren adgang til husrommet, vil utleieren derfor være henvist til å skaffe seg adgang gjennom kjennelse fra namsretten i form av en midlertidig forføyning. Den tungvinte fremgangsmåten skal hindre en pågående utleier i å ta seg unødig inn i den utleide boligen."

• Liker 8
Skrevet

Kan du ikke lese?

Det er like presis det jeg kan og huseieren kan ikke bare låse seg inn for å ta en kikk.

Skrevet

Det er like presis det jeg kan og huseieren kan ikke bare låse seg inn for å ta en kikk.

Det har jeg da heller aldri hevdet. Like fullt kan utleier kreve å få tilgang til eiendommen for tilsyn. I verste fall ved namsmannens hjelp. Djeeeezes.

• Liker 5
Skrevet

Blir for min del en tåpelig begrunnelse av leietaker, å ikke slippe inn utleier grunnet h*n er psykisk nedbrutt. Ser ikke det vanskelige i å la utleier få ta en titt, er normal folkeskikk det samt det er logisk at utleier i forbindelse med salg og potensiell oppussing i forkant av dette får planlagt i forkant. I beste fall kan dette være i leietakers egen interesse da f.eks. kan tilgang kompenseres i form av en reduksjon i husleien som følge av "ulempen".

Skrevet

Det har jeg da heller aldri hevdet. Like fullt kan utleier kreve å få tilgang til eiendommen for tilsyn. I verste fall ved namsmannens hjelp. Djeeeezes.

Det var like presis det du hevdet. Ellers da vil Namsmannen aldri gi noen huseiere medhold i rein nysgjerrighet. I TS tilfelle kan ting vente til leietakeren er ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...