Gå til innhold

Overkjørt av svigermor.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis hun virkelig ringer når hun er halvveis fordi da kan dere ikke avvise henne, trenger hun jo en real oppstrsmmer. I klartekst. Fra sønnen sin.

Beklager viss jeg var litt krass i forrige innlegg. Ja, hun er sånn.. Ikke noe av det jeg har skrevet er overdrevet, og jeg har mange flere historier. Og ja, hun trenger en oppstrammer. Men jeg tror hun trenger den fra oss begge.. Fordi hun er overbevist om at sønnen ikke mener det han sier, og at han er avhengig av henne. Hun kaller han faktisk lille gutten til mor.. Hun sier det med litt sarkastisk stemme, men innerst inne så tror jeg hun mener det. Han er yngst, han er den hun har tyngst for å slippe fordi han var den siste som forlot redet.

Anonymous poster hash: b3d3e...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan jo skjønne at hun syns du kanskje er litt pirkete når det kommer til rengjøring osv, men det legitimerer absolutt ikke at hun skal blande seg inn i det! En ting er som du hadde vært slurvete og risikert å matforgifte hele familien, men om hun syns du er for renslig så er da vel ikke det noe problem (for henne, altså). Du er et voksent menneske og du må få vaske håndklærne slik du vil.

Enkelte ting tror jeg du bare må ignorere, alle slike idiotiske små kommentarer. Handlingene derimot ville jeg ikke ignorert, for som noen sier, dette kan ta helt av om dere får barn. Hva med å snakke hennes eget språk? Hun er tydeligvis sta og greier å formulere seg på en måte som gjør at dere gir opp og lar henne holde på. Dere er snille og forsiktige og går rundt grøten når dere skal få henne til å fjerne seg. Snakk det språket hun snakker. Hvis hun kommer brasende inn på kjøkkenet og dytter deg unna, så gjør du det samme. Ikke vær sint eller sur, bare vær direkte. Tar hun sleiva ut av hånda di, så tar du den tilbake. "Nei, i dag lager jeg maten, på min måte. Gå på stua du, jeg vil være alene. :)". "Nei, den duken passet da ikke inn her, den bytter vi!" Ikke noe om og men. Ringer hun når hun er halvveis, så si at det ikke passer. "Åååh, hadde du bare gitt beskjed i går så kunne det nok passet!" Etter noen bomturer lærer hun, kanskje. Bare si at dere ikke er hjemme. Eller at dere er opptatte. IKKE si at det er greit at hun kommer, og ikke gi noen unnskyldninger, hun trenger ikke å vite hvorfor det ikke passer.

Dere må slutte å stryke henne med hårene hele tiden, men uten å bli slemme. Så derfor er det like greit å ta tak i dette nå, for hvis ikke eksploderer du garantert en dag. ;)

• Liker 2
Skrevet

Og bare for å komme med et bidrag til: De dagene du ikke orker å ta opp kampen med henne, så prøv heller å nyt det. Har hun byttet ut duken din og dekt på slik at du ikke orker å fjerne den, så tenk som så at da slipper du å skitne til din egen duk. Så trenger du ikke være så nøye på om du søler når du spiser. ;) Vil hun blande seg i matlaginga og du ikke orker å protestere, så fjern deg heller fra situasjonen, og sett deg i sofaen og slapp av. Ringer hun og dere ikke gidder å lyve om at det ikke passer, så si "greit at du kommer, men da må du ta med deg noe mat." Ingen grunn til å aldri la henne bidra på sin måte. Og fjern oppvaskmiddelet hvis du er redd for at hun skal sette på oppvaskmaskina "feil" igjen, og si at du setter den på når hun har gått. Så kan du ordne det etterpå.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å være veldig konsekvent, iallefall i starten av den nye måten din. Altså ikke se mellom fingrene med halvparten av tullet, og sett grenser for halvparten. Da skjønner hun ikke noe. Si fra om hver ting som er overtråkk.

Og på store ting ville jeg dratt på med store bokstaver for å få fram hvor langt ut på viddene hun er.

SKAL DU SLÅ HULL I VEGGEN MIN, KVINNEMENNESKE, HVA ER DETTE??

ROTER DU I MINE SKITNE TRUSER, HVA ER DET DU DRIVER MED?? Ut av vaskerommet takk, dette rommet er privat og ikke for gjester.

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært gøy om dere var nakne på stua med bustete hår en gang hun pressetseg på - da markerer dere hvem sitt territorie det er ;)

• Liker 3
Skrevet

Hadde vært gøy om dere var nakne på stua med bustete hår en gang hun pressetseg på - da markerer dere hvem sitt territorie det er ;)

Tenkte det samme... :ler:

Skrevet

Haha, ja, lov å håpe.. Men som sagt, hun vasket sønnens nattbordskuffe.. Men han ville ikke ta det opp med henne.. Han ville aldri snakke om det igjen.. :rodme: Dette var etter vi ble sammen, men lenge før jeg flyttet inn..

Skrevet

Synes du det er et fjollete problem? at noen endevender skap, og bytter ut sånne ting. Hadde du godtatt at noen gjorde det hos deg? Jeg prøver å gjøre det selv, men jeg blir bokstavelig talt skvist bort. Som en annen gang rett etter vi hadde flyttet inn. Jeg holdt på å lage gryterett og snakket med henne mens jeg stekte kjøtt, så tok jeg noen steg tilbake for å hente noe i kjøleskapet. Når jeg lukket døra sto hun ved grytene. Da kunne jeg bare sette meg ned, gå bort, stelle meg eller noe. For derfra kunne hun ta det. Det er ikke sånn at jeg tilbyr meg det og ikke gjør noe for det. Det er bare med engang vi har spist går hun bort til vasken og tar kosten. Så sier jeg at jeg kan gjøre det selv, og så står jeg der litt å prøver å ta over. Jeg blir rett og slett skvist bort. Hva mener du jeg burde gjøre da? Dytte henne, dra henne bort?

Og visst du har lest så har du sett at han har prøvd å sagt fra, men til ingen nytte.

Og nei, vi blir skjemt bort, men det er det min familie som står for. Hun klager på gaver (vi har ønsket oss) jeg har fått fra dem og sier det er unødvendig. Sånne helt idiotiske ting..

Så ikke gå bort når hun ber deg da? Si klart og tydelig ifra " Nå er det jeg som lager mat!". Bare fordi hun ber deg gå å stelle deg eller sove litt så MÅ du ikke gjøre det. Bytt tilbake duken din hvis det er så viktig og si samtidig " Du kan godt låne den andre duken hvis du syns den er fin, men nå er vi hjemme hos oss og da bestemmer vi hvordan det skal se ut" Ta tilbake plassen din istedefor å sitte på nettet og klage. Spør henne hvorfor hun tar over og si at du gjerne vil gjøre det selv og at hun kan vaske opp og lage mat hjemme hos seg selv og at hvis du trenger hjelp så sier du ifra.

Hvis jeg ikke hadde hatt baller nok til å sagt ifra så hadde jeg nok godtatt det ja.

Anonymous poster hash: 89835...3f9

Skrevet

Hva med å "ikke være hjemme" et par-tre ganger hun allerede har kjørt halvveis.

Litt slemt kanskje, men hun kan jo ikke forvente at dere er tilgjengelig til enhver tid.

Skrevet

Hadde blitt streng og sagt nei takk, ikke bytt om på dukene og tingene våre! Og hadde hun kjørt på hadde jeg tatt det ut av hendene hennes og lagt det tilbake. Helt til hun ga opp.

Skrevet

En sønn er en sønn til han finner sin viv. En datter er datter hele sitt liv.

Kjenner jeg gruer som mor til en gutt....

• Liker 3
Gjest Allergikeren
Skrevet

Hvordan da? Hadde min mor holdt på slik, hadde jeg fått noia, tror jeg, selv om jeg er aldri så mye mammajente.

Skrevet

Dette er gammelt og utdatert. Jeg tenker at det er veldig, veldig viktig å slippe taket helt i både døtre og sønner når de blir voksne og får egen familie.

Jeg har to gutter, og jeg ønsker at de skal bli flyvedyktige gradvis fra barndommen gjennom ungdommen - og helt være istand til å eie sine egne liv når de blir voksne. Jeg eier dem ikke nå heller (barneskolealder).

Skrevet

Hvordan da? Hadde min mor holdt på slik, hadde jeg fått noia, tror jeg, selv om jeg er aldri så mye mammajente.

Vel, sånn generelt er det vel slik at en tolererer mer fra egne mødre enn fra andres. Og når dynamikken som oftest fungerer slik at det er kvinner som styrer heimen (duker og renhold osv) så skal en som svigermor være veldig forsiktig så en ikke tråkker over i sin iver etter å gjøre det (de etter eget syn) syns er best. :)

Skrevet

Dette er gammelt og utdatert. Jeg tenker at det er veldig, veldig viktig å slippe taket helt i både døtre og sønner når de blir voksne og får egen familie.

Jeg har to gutter, og jeg ønsker at de skal bli flyvedyktige gradvis fra barndommen gjennom ungdommen - og helt være istand til å eie sine egne liv når de blir voksne. Jeg eier dem ikke nå heller (barneskolealder).

Det virker da ikke sånn etter alle tilsvarende tråder å dømme.

Men nå er jo folk forskjellige, men å påstå at kvinnenes mødre sånn generelt ikke har utvidede rettigheter, blir feil. Trenger ikke gå lenger enn til meg selv for å kjenne på det... altså at jeg hadde tålt at egen mor hadde flyttet på ting i kjøkkenskapene, men kanskje ikke at noen andre gjorde det.

Skrevet

Vel, sånn generelt er det vel slik at en tolererer mer fra egne mødre enn fra andres. Og når dynamikken som oftest fungerer slik at det er kvinner som styrer heimen (duker og renhold osv) så skal en som svigermor være veldig forsiktig så en ikke tråkker over i sin iver etter å gjøre det (de etter eget syn) syns er best. :)

Det skal du være forsiktig med som mor også. Det hadde blitt månelyst om mamma hadde oppført seg slik hos meg eller søstera mi.

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg synes ikke at man skal tolerere andre som tar seg til rette uansett hvem det er moren til.

Og jeg synes ikke jentemammaer skal tillate seg å ta seg til rette i voksne døtres hjem noe mer enn guttemammaer. Min mor respekterer oss som voksne, selvstendige mennesker, og kunen aldri drømem om å bry seg med gardiner eller klesvask - hun hjelper til med glede når vi spør. Men da er det vi som tar initiativet. Hun er også veldig bevisst på at dette er mannen min sitt hjem like så mye som mitt, og hun er helt fremmed for tanken om så skulle ta seg til rette her bare fordi hun er min mor.

Hun er et godt forbilde for meg når det gjelder dette, og det setter jeg stor pris på.

Skrevet

Det skal du være forsiktig med som mor også. Det hadde blitt månelyst om mamma hadde oppført seg slik hos meg eller søstera mi.

Vel, jeg synes ikke at man skal tolerere andre som tar seg til rette uansett hvem det er moren til.

Og jeg synes ikke jentemammaer skal tillate seg å ta seg til rette i voksne døtres hjem noe mer enn guttemammaer. Min mor respekterer oss som voksne, selvstendige mennesker, og kunen aldri drømem om å bry seg med gardiner eller klesvask - hun hjelper til med glede når vi spør. Men da er det vi som tar initiativet. Hun er også veldig bevisst på at dette er mannen min sitt hjem like så mye som mitt, og hun er helt fremmed for tanken om så skulle ta seg til rette her bare fordi hun er min mor.

Hun er et godt forbilde for meg når det gjelder dette, og det setter jeg stor pris på.

Ja, som sagt. En er litt forskjellig. Noen ser at det ikke passer seg å blande seg borti hvordan barna styrer eget hjem. Mens andre gjør det ikke i sin iver etter å være til hjelp.

Skrevet

Det er vanskelig å markere revir på egen bolig uten å starte full krig når svigemor ikke har helt de store sosiale vibbene.

Jeg kjenner at jeg kunne blitt forbannet nok til å si (om hun kom drassende med nye duker) Nei, vi trenger det ikke. Tar du de med når du går, eller skal jeg kaste de for deg?

Og da hadde sirkuset vært igang.

Om man plasserer damen i stua, så må hun jo passes! Hvis ikke spikres det i vegger og grafses i skuffer! Jeg synes det er helt horribelt.

TS, du og mannen må bli enige om en strategi her.
Han må være villig til å markere seg i forhold til sin mor.

Selv om hun "ikke tror han mener det" så må han være tydelig!

Og for ordens skyld, jeg tar pent imot om min mor eller mannens dumper ett eller annet på meg. Men hadde ikke smilt like mye om det var en del av en sånn historie.

• Liker 1
Skrevet

Vi har det litt som deg med svigers, men jeg har ikke et snev av tålmodighet i forhold til deg. Jeg har ingen skrupler med å jage folk ut av kjøkkenet "shush, jeg foretrekker å kokkelere alene", mens velmente (dog uvelkomne) råd om hvordan det er best å gjøre alt mulig ignorerer jeg så lang jeg kan. Hadde svigermor begynt å flytte om på møbler og bytte ut tepper og duker hadde det tiltet for meg - jeg hadde satt det tilbake slik de var og sagt at jeg ville satt pris på om hun ikke ommøblerte/byttet rundt på tingene våre. Hadde jeg gått ut av rommet hadde det vært blitt en "Ikke rør noe!" kommentar - for ærlig talt, det er da vårt hus og ikke deres. Jeg bryr meg faktisk ikke om om folk blir mugne når det påpekes at de mangler folkeskikk, da får de bare komme over det.

Anonymous poster hash: ba07d...944
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...