Gå til innhold

Overkjørt av svigermor.

Fremhevede innlegg

Skrevet

hu syns sikkert det er gøy at dere har en god tone og prøver å være snill. For meg virker dette som et fjollete problem.

Du får si at hu ikke trenger å bytte duk og at du syns den du har er fin. Ellers så kan du jo bare vaske og rydde selv om hun sier at du ikke trenger å hjelpe henne. Setter hun for mange kopper i vaskemaskinen kan du jo bare ta de ut igjen eller så kan du si at hu må skylle de først.

Eller så kan du jo be han gubben din ta i et tak eller si ifra til svigermor at hu ikke trenger å hjelpe til. Verre er det ikke.

Virker om om hu bare prøver å "skjemme" dere bort.

Anonymous poster hash: 89835...3f9
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dette er en gjenganger med henne, må du faktisk gjøre noe for å sette stopper. Eller mannen din må det!

Dette kommer til å bli uutholdelig dersom dere får barn, og da er du i tillegg i en langt mer sårbar situasjon, som fersk mor og hun overkjører med gammel erfaring.

Enten må dere snakke med henne, eller du må gjøre om igjen på alt hun gjør, for å vise at det faktisk er du/dere som bestemmer.

Skrevet

hu syns sikkert det er gøy at dere har en god tone og prøver å være snill. For meg virker dette som et fjollete problem.

Du får si at hu ikke trenger å bytte duk og at du syns den du har er fin. Ellers så kan du jo bare vaske og rydde selv om hun sier at du ikke trenger å hjelpe henne. Setter hun for mange kopper i vaskemaskinen kan du jo bare ta de ut igjen eller så kan du si at hu må skylle de først.

Eller så kan du jo be han gubben din ta i et tak eller si ifra til svigermor at hu ikke trenger å hjelpe til. Verre er det ikke.

Virker om om hu bare prøver å "skjemme" dere bort.

Anonymous poster hash: 89835...3f9

Synes du det er et fjollete problem? at noen endevender skap, og bytter ut sånne ting. Hadde du godtatt at noen gjorde det hos deg? Jeg prøver å gjøre det selv, men jeg blir bokstavelig talt skvist bort. Som en annen gang rett etter vi hadde flyttet inn. Jeg holdt på å lage gryterett og snakket med henne mens jeg stekte kjøtt, så tok jeg noen steg tilbake for å hente noe i kjøleskapet. Når jeg lukket døra sto hun ved grytene. Da kunne jeg bare sette meg ned, gå bort, stelle meg eller noe. For derfra kunne hun ta det. Det er ikke sånn at jeg tilbyr meg det og ikke gjør noe for det. Det er bare med engang vi har spist går hun bort til vasken og tar kosten. Så sier jeg at jeg kan gjøre det selv, og så står jeg der litt å prøver å ta over. Jeg blir rett og slett skvist bort. Hva mener du jeg burde gjøre da? Dytte henne, dra henne bort?

Og visst du har lest så har du sett at han har prøvd å sagt fra, men til ingen nytte.

Og nei, vi blir skjemt bort, men det er det min familie som står for. Hun klager på gaver (vi har ønsket oss) jeg har fått fra dem og sier det er unødvendig. Sånne helt idiotiske ting..

Anonymous poster hash: b3d3e...40b

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dette er en gjenganger med henne, må du faktisk gjøre noe for å sette stopper. Eller mannen din må det!

Dette kommer til å bli uutholdelig dersom dere får barn, og da er du i tillegg i en langt mer sårbar situasjon, som fersk mor og hun overkjører med gammel erfaring.

Enten må dere snakke med henne, eller du må gjøre om igjen på alt hun gjør, for å vise at det faktisk er du/dere som bestemmer.

Ja, det var det jeg tenkte etter den episoden. Hva om jeg hadde sittet der med et nyfødt barn i armene og blitt angrepet sånn. Hun sa ingenting etter den oppvaskmaskin-episoden. Men jeg merket at hun ble sur, fordi hun ble så hardhendt med ting.

Skrevet

<p>N&aring;r du synes hun g&aring;r skikkelig over streken - si tydelig ifra - men med et smil. Og ta over selv.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Men ellers m&aring; du velge dine kamper; noen ting er det kanskje ikke verdt &aring; ergre seg over; vil hun ta oppvasken s&aring; v&aelig;rs&aring;god....</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Min svigermor har noen slike tendenser, men jeg har absolutt ingen &quot;husmor-&aelig;re&quot; &aring; ta vare p&aring;, s&aring; jeg er bare glad til at hun gidder gj&oslash;re husarbeidet mitt... Men n&aring;r hun henger opp nisser her, da bare tar jeg det ned &nbsp;- og erstatter det med noe annet. Jeg sier ikke ifra engang - jeg bare g&aring;r ut fra at hun skj&oslash;nner selv at jeg ikke liker nisser. Og f&aring;r jeg nisser neste &aring;r ogs&aring;, vel s&aring; m&aring; jeg bare gi de i retur..</p>

Anonymous poster hash: 935f0...ce1

Skrevet

Og nei, vi blir skjemt bort, men det er det min familie som står for. Hun klager på gaver (vi har ønsket oss) jeg har fått fra dem og sier det er unødvendig. Sånne helt idiotiske ting..

Dette ble utrolig dårlig formulert. Nei, hun står ikke for det å dulle og skjemme oss bort. Det er det min familie som gjør. De gir (bursdagsgaver,julegaver) oss dyre ting som de vet vi trenger og ønsker oss. Så kommer svigermor på besøk, og klager på gaver jeg har fått fra min familie, fordi det er unødvendig bruk av plass, penger, strøm osv. Som for eksempel en tørketrommel vi fikk til jul av min familie..

Skrevet

Sånn skulle innlegget være:

Når du synes hun går skikkelig over streken - si tydelig ifra - men med et smil. Og ta over selv.
Men ellers må du velge dine kamper; noen ting er det kanskje ikke verdt å ergre seg over; vil hun ta oppvasken så vær så god...
Min svigermor har noen slike tendenser, men jeg har absolutt ingen husmor-ære å ta vare på så jeg er bare glad til at hun gidder gjøre husarbeidet mitt... Meen når hun henger opp nisser her, da... bare tar jeg det ned - og erstatter det med noe annet.

Din svigermor virker kanskje å være av et litt annet kaliber dog. Men jeg har mest trua på å bare jatte med ("åja, sier du det") men gjøre det du selv vil i praksis.

Skrevet

Sånn skulle innlegget være:

Når du synes hun går skikkelig over streken - si tydelig ifra - men med et smil. Og ta over selv.

Men ellers må du velge dine kamper; noen ting er det kanskje ikke verdt å ergre seg over; vil hun ta oppvasken så vær så god...

Min svigermor har noen slike tendenser, men jeg har absolutt ingen husmor-ære å ta vare på så jeg er bare glad til at hun gidder gjøre husarbeidet mitt... Meen når hun henger opp nisser her, da... bare tar jeg det ned - og erstatter det med noe annet.

Din svigermor virker kanskje å være av et litt annet kaliber dog. Men jeg har mest trua på å bare jatte med ("åja, sier du det") men gjøre det du selv vil i praksis.

Samboeren sier at hun alltid har vært sånn.. Også i "ungkarsredet" hans.

Det er bare at jeg er veldig nøye på dette med rene kopper, rene håndklær osv. Og når hun får det til å virke som jeg er hysterisk så blir jeg lei. Jeg vil ha alt rent, ikke "ikke-fullt-så-skittent-som-det-var" - stand.

Skrevet

Hun byttet ikke duk for å få mer bursdagspreg enn jul til anledningen da?

Husk at å skjemme bort kan være på der hun anser som hjelp og omsorg, ikke nødvendigvis dyre gaver..

• Liker 2
Skrevet

Jeg spurte hun hvor duken som lå der var, hun sa hun hadde lagt den på vaskerommet. Hun skjønte tydeligvis ikke hva jeg spurte om, så jeg spurte mer direkte om hvorfor hun hadde byttet den ut. Det svarte hun ikke på. Men da var det så mange som satt rundt at jeg ville ikke lage noe oppstyr, dessuten hadde hun allerede begynt å satt utover kopper og sånt. :glare:

Jeg hadde seriøst sagt noe a la: "Neimen, hva er det som har skjedd her da? Det er jo helt feil duk som er på bordet. Jeg hadde jo allerede lagt på duken vi skulle bruke. Jeg tror du begynner å bli litt senil, Gunda! Sett slikt. Du skal da ikke trenge å styre sånn hos oss, vet du. Her har jeg full kontroll og det er jo ikke så lett for deg å skjønne hvordan vi skal ha det her. Sett deg nå ned og hvil deg, det trenger du visst. Hahaha, også den duken da gitt, den bruker vi bare til xyz!"

Anonymous poster hash: c00c8...c1b

• Liker 12
Skrevet

Hadde det vært her skulle mannen jammen meg fått gitt beskjed! Og hadde ikke det gått inn hadde jeg sagt noe selv. Først på en fin måte, så litt skarpere. I vårt hjem er det vi som styrer, ikke min mor eller svigermor. Det har de bare med å følge ;)

Anonymous poster hash: aec4f...6d2

• Liker 2
Skrevet

Hun byttet ikke duk for å få mer bursdagspreg enn jul til anledningen da?

Husk at å skjemme bort kan være på der hun anser som hjelp og omsorg, ikke nødvendigvis dyre gaver..

Det er mulig, men da kunne hun iallefall spurt om jeg hadde andre duker som var mer nøytral. Eller så kunne hun spurt om det var ok at hun byttet, i det minst svart på hvorfor hun byttet de ut.

Neida, jeg vet det. Og jeg tror du skjønner hva jeg mener. Men jeg føler ikke at noe av dette jeg skriver her er positivt. Og hadde hun vært litt mer som mamma hadde det vært ok. Min familie kommer også på besøk, men de ringer alltid å spør om det passer før de drar. Og dersom det er snakk om middager bruker mamma å ringe meg så avtaler vi dag og tid som passer for alle. Gjerne 2-3 dager i forveien. Hun er veldig flink til å spørre om jeg vil lage mat selv eller om vi skal gjøre det sammen. Og når hun så gjør hun ikke drastiske endringer så fort jeg er ute av rommer i 1 minutt. Mamma er dessuten den som har lært meg de husmor-evnene jeg har, derfor er det uproblematisk for meg å la henne hjelpe til med sånne ting. Fordi jeg vet hun har samme standard som meg.

Svigermors oppførsel derimot liker jeg ikke. Hun har også sagt jeg har fine vaner fordi jeg er av den oppfatning av at man i stor grad får hva man betaler for osv. Så jeg har problemer med å se dette som hjelp og omsorg. Jeg synes ikke det er noe av det, dessverre..

Skrevet

Hjelp og omsorg kan vel ikke måles i dyre gaver?

Selvfølgelig er det lettere å forholde seg til sin egen mor..enn svigermor. For meg virker det som at svigermor faktisk bare vil deg vel.. selv om hun styrer veldig.

Har du virkelig lyst til å bli uvenn med svigermor på grunn av slike små ubetydelige ting? for det er nemlig det.. selv om det ikke føles slik..

• Liker 3
Skrevet

Du må sette ned foten, på en bestemt mensamtidig åpen og blid måte. Ellers blir det bare verre. Skifter hun duken, henter du den som var og skifter tilbake, si bestemt men hyggelig til henne at du allerede hadde valgt duk. Protesterer hun, si bestemt og hyggelig at dette er ditt hjem så her bestemmer du. Legg inn noen morsomheter om du får til for å ta brodden av det. Da vil du kunne bevare forholdet, men dytte det i en bedre retning.

• Liker 1
Skrevet

Som andre har skrevet: selvfølgelig går du mer overens med din egen mor da dere er vant til samme kotyme/standard. Men jeg tror du bør tenke at svigermor mener godt, men så ta en ordentlig prat rundt forventninger og grenser v

Skrevet

Her er jeg litt delt merker jeg...

Jeg skjønner din svigermor som vil hjelpe til når hun er hos dere, og sannsynligvis vil hun gjøre litt for å veie opp for at de er der mye?

Og jeg er enig i at man trenger ikke å vaske håndkler og slikt på 90 grader, jeg gjør det selv, kanskje en gang i året, men ellers vasker jeg det på maks 60 grader.

Og vaske kopper før man setter de i maskinen ser jeg på som fullstendig unødvendig og bortkastet bruk av strøm og tid. Jeg ser an alt jeg setter i maskinen, skyller av matrester og ting som har satt seg litt, men vi skyller av med en gang og da tar maskinen resten. Den er jo laget for å vaske opp i.

Samt å vaske kopper og tallerkener før man pakker den og når man pakker opp? Det må jo bare være helt bak mål?

Pakk ned det som står i skap og vask det eventuelt når det pakkes opp igjen....

Når man er livredd for støvkorn og er avhengig av å ha FULL kontroll på alt, ja da skjønner jeg at denne svigermoren blir et problem.

Jeg skjønner frustrasjonen når det gjelder duken, men er det egentlig noe å hisse seg opp over....?

Pris deg heller lykkelig over at du har en svigermor og svigerfar som gjerne kommer på besøk, godta dem som de er, senk skuldrene litt og ikke heng deg opp i detaljer....

Svigermor trenger å få vite at hun trenger ikke hjelpe dere med klesvask og slike ting, prøv å gjør en avtale med henne. Si at du er avhengig av å ha ting på DIN måte, men du skjønner at hun også gjerne vil hjelpe til. Avtal hva det er er greit å hjelpe til meg og hva du vil styre med selv.

Er det rart det blir krig i verden?

• Liker 7
Gjest ms_kwang
Skrevet

Høres ut som ei ordentlig hønemor ;)
(hønemor med haukeblikk) o.o

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg har selv hatt en svigermor som styret veldig, så jeg skjønner deg godt. Når det kom barn inn i bildet, ble det bare enda verre, så du gjør lurt i å si fra nå. Jeg ville satt meg ned og snakket med henne i ro og mak. Sagt at jeg forstår at hun ønsker å ha et godt forhold til dere og hjelpe til, men at noen ganger går hun litt for langt. Si at hun alltid er velkommen, men i deres hjem er det dere som bestemmer og er vertskap.

Skrevet

Men går hun i skapene deres og finner andre duker? Min svigermor kan også ta over i huset vårt, men da helst på kjøkkenet. Da har jeg funnet ut at jeg bare skal la henne styre på, og går selv ut av rommet. Passer bra siden jeg ikke er så glad i å lage mat uansett....

Hvis hun hadde begynt å styre med innhold i skuffer og skap ville jeg ha reagert. Og hadde noen invitert familie hjem til oss på middag med 1 times varsel, da tror jeg jeg hadde rømt......

Anonymous poster hash: 5af95...19b
  • Liker 2
Skrevet

Hjelp og omsorg kan vel ikke måles i dyre gaver?

Selvfølgelig er det lettere å forholde seg til sin egen mor..enn svigermor. For meg virker det som at svigermor faktisk bare vil deg vel.. selv om hun styrer veldig.

Har du virkelig lyst til å bli uvenn med svigermor på grunn av slike små ubetydelige ting? for det er nemlig det.. selv om det ikke føles slik..

Nei, jeg sa heller ikke det, men om du hadde lest det siste innlegget jeg skrev hadde du skjønt. Mamma kommer ikke plutselig på besøk, hun ringer alltid. Mens svigermor ringer først en liten stund før hun kommer. Slik at jeg ikke kan si at det ikke passer. Hun tar seg så til de grader til rette, og markerer territorium i MITT hjem. Det virker som hun ikke vil godta at vi bor sammen. Ja det er ubetydelig i den store sammenhengen. Men det trenger ikke å bety at jeg må finne meg i alt. Og dessuten så synes jeg det er helt idiotisk viss hun får et dårlig forhold til meg, fordi hun ikke tåler å høre at jeg gjør ting annerledes enn henne.

Som andre har skrevet: selvfølgelig går du mer overens med din egen mor da dere er vant til samme kotyme/standard. Men jeg tror du bør tenke at svigermor mener godt, men så ta en ordentlig prat rundt forventninger og grenser v

det greit at vi har de samme rutinene og vanene, men hvorfor overser svigermor alt jeg sier... Og hakker på meg og ting jeg får fra MINE familiemedlemmer? er det godt ment?

Her er jeg litt delt merker jeg...

Jeg skjønner din svigermor som vil hjelpe til når hun er hos dere, og sannsynligvis vil hun gjøre litt for å veie opp for at de er der mye?

Og jeg er enig i at man trenger ikke å vaske håndkler og slikt på 90 grader, jeg gjør det selv, kanskje en gang i året, men ellers vasker jeg det på maks 60 grader.

Og vaske kopper før man setter de i maskinen ser jeg på som fullstendig unødvendig og bortkastet bruk av strøm og tid. Jeg ser an alt jeg setter i maskinen, skyller av matrester og ting som har satt seg litt, men vi skyller av med en gang og da tar maskinen resten. Den er jo laget for å vaske opp i.

Samt å vaske kopper og tallerkener før man pakker den og når man pakker opp? Det må jo bare være helt bak mål?

Pakk ned det som står i skap og vask det eventuelt når det pakkes opp igjen....

Når man er livredd for støvkorn og er avhengig av å ha FULL kontroll på alt, ja da skjønner jeg at denne svigermoren blir et problem.

Jeg skjønner frustrasjonen når det gjelder duken, men er det egentlig noe å hisse seg opp over....?

Pris deg heller lykkelig over at du har en svigermor og svigerfar som gjerne kommer på besøk, godta dem som de er, senk skuldrene litt og ikke heng deg opp i detaljer....

Svigermor trenger å få vite at hun trenger ikke hjelpe dere med klesvask og slike ting, prøv å gjør en avtale med henne. Si at du er avhengig av å ha ting på DIN måte, men du skjønner at hun også gjerne vil hjelpe til. Avtal hva det er er greit å hjelpe til meg og hva du vil styre med selv.

Er det rart det blir krig i verden?

Dette med vask av kopper og klær kommer jeg ikke til å kommentere, ettersom det ikke er det tråden handler om.. Men jeg skjønner at med hennes holdning så er det ikke rart at det er så mange oppvaskmaskiner med sopp osv.

Jeg visste ikke at hun hadde vasket koppene før hun sa det. Men når hun hadde lagt alle "restene" i samme eske så skjønner du vel. Støvete plastblomster, skitne klær og duker, talgelys, litt verktøy. Ikke innpakket eller noe, lå det midt mellom alle disse tingene. Jeg vasket ikke av tingene før jeg flyttet de, jeg vasket alt når jeg kom hit.

Jeg er ikke avhengig av full kontroll eller er livredd for støvkorn.. Men hun direkte slurver! Hvordan synes du det er å drikke av et glass med fullt av inntørkede matrester?

Og nei, den ene duken er ikke noe å hisse seg opp over, problemet er bare at hun tar seg sånn til rette med ALT. En gang kom hun før jeg var kommet hjem fra jobb. Og i det jeg går inn i stua, er hun i ferd med å slå inn en spiker i stueveggen, fordi hun ville henge opp et bilde hun hadde gitt sønnen. Hun hadde til og med satt et kryss hvor hun skulle slå inn spikeren. Så det var like før. Jeg har prøvd å sagt jeg vil gjøre ting selv, jeg må være mye tydeligere. For hun VIL ikke høre på noen av oss.

Høres ut som ei ordentlig hønemor ;)

(hønemor med haukeblikk) o.o

Jaa, hun har veldig tungt for å gi slipp på lillegutten på 27... :fnise:

Men går hun i skapene deres og finner andre duker? Min svigermor kan også ta over i huset vårt, men da helst på kjøkkenet. Da har jeg funnet ut at jeg bare skal la henne styre på, og går selv ut av rommet. Passer bra siden jeg ikke er så glad i å lage mat uansett....

Hvis hun hadde begynt å styre med innhold i skuffer og skap ville jeg ha reagert. Og hadde noen invitert familie hjem til oss på middag med 1 times varsel, da tror jeg jeg hadde rømt......

Anonymous poster hash: 5af95...19b

Nei, nye duker kjøper hun fordi "trodde ikke du hadde det skjønner du.." Men det har jeg, det vet hun, det var til og med hun som la dem inn i skapet når vi flyttet inn.

Ja, det er hovedsakelig på kjøkken. Men hun åpner skapdører og spør hvorfor jeg har flyttet kasserollene fra der hun hadde satt de osv. Jeg svarer bare at det er mye mer logisk og lettvint for meg å ha de ved ovnen, isteden for å sette vaser og og pynt der. Det er mange sånne småting, må spør om alt, og viss hun ikke er enig i svaret kan hun godt finne på å sette ting dit hun mener de burde stå..

Svigerfar har bare sagt at når hun blir sånn så orker han ikke å blande seg borti, for i verste fall kan hun få en skikkelig shut-down hvor hun ikke snakker til ham på flere dager. Rett og slett fordi hun ikke tåler kritikk eller at noen er uenige med henne..

Dette gjelder ikke bare hus og hjem.. Rett før valget skulle hun absolutt diskutere politikk. Jeg sa ingenting fordi jeg var uenig i mye hun sa, og da var det lurest å holde kjeft. Så spurte hun meg direkte, fordi hun vet jeg er politisk interessert. Jeg la frem min mening i korte drag, og forklarte henne hvorfor ting var som det var. Først prøvde hun å argumentere, men så ble hun bare sur og gikk. Resten av dagen svarte hun med enstavelsesord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...