Gå til innhold

40% av dansker mener menn bør ha rett til "juridisk abort"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet blir jo da om du sa ifra eller ikke. De fleste regner nok med at jenter som er i et ONS tilfelle SELVFØLGELIG bruker prevensjon og tar dermed det for gitt om hun ikke tar det opp selv.

Jeg sa forresten ikke ifra det. Jeg gjorde det i maniske perioder (er bipolar) og kunne ikke brydd meg fra eller til om jeg ble gravid, fordi i slike perioder mangler jeg ansvarsfulle. Jeg mener at prevensjon alltid burde være begges ansvar. Om man ikke kjenner en person, bør man ikke risikere å gjøre den personen gravid.

Anonymous poster hash: 98ac2...d5b

Skrevet

Om mannen har vært ansvarsløs, så har da kvinnen vært det også? Skal mannen skyldes på når det må to til for å lage barn? Kvinnen står jo her med det ultimate ansvaret, og alle rettigheter, så jeg syns det blir litt galt.

Begge to er ansvarlige.

Skrevet

Det kommer da ikke til å bli født mindre barn av den grunn. Det eneste som skjer er at barna blir født senere i livet til kvinnene det er snakk om. De kvinnene som velger barnet når de er 16-17 år vil mest sannsynligvis heller få det "samme" barnet når de er 25-35 år med en fast partner.

De som får barn tidlig har større sannsynlighet for å få flere barn enn de som får barn sent.

Skrevet (endret)

Tenker du skal sjekke litt opp i hva et barn koster. Det er ikke nødvendigvis sånn at kostnadene til et menneske blir større jo eldre man blir.

Er ikke verre enn å google hvor mye et barn koster.

http://www.klikk.no/foreldre/article813703.ece

Et barn koster i gjennomsnitt rundt en million til de er myndige.

1,000,000 / 18 = 55555.

55555 / 12 = 4629.

Et barn vil altså koste 4629 kr i måneden.

Endret av Timza
  • Liker 2
Skrevet

Syns igrunn det kun er en god ting. Det å forplikte seg mot det å få barn syns jeg skal ha en mye større prioritet enn planleggingen og forpliktelsen folk bruker under vielse for eksempel - noe som jo for enkelte er mange år.

Hey, jeg er ikke uenig med deg altså ;)

Skrevet

Jeg synes at menn som har blitt lurt eller som ikke ønsker seg barnet, men har blitt far mot sin vilje, skulle kunne fraskrive seg barnet. På høy tid at dette innføres, både i Danmark og forsåvidt her til lands!

Kunne ikke vært mer enig.

• Liker 1
Skrevet

Synes det burde legges mer vekt på å lære spesielt gutter og menn mer om prevansjon.

Det å tvinge en dame til abort er et overgrep. Og i altfor mange tilfeller kunne det vært unngått hvis BEGGE parter hadde vært flinkere med prevansjon! Men, mange menn fortjener konsekvensene av å droppe kondom, for man føler jo mer uten!

Skrevet

Er ikke verre enn å google hvor mye et barn koster.

http://www.klikk.no/foreldre/article813703.ece

Et barn koster i gjennomsnitt rundt en million til de er myndige.

1,000,000 / 18 = 55555.

55555 / 12 = 4629.

Et barn vil altså koste 4629 kr i måneden.

De koster vel mer i måneden når de er små, og da hjelper det ikke akkurat at de blir billigere etter hvert.

Skrevet

De som får barn tidlig har større sannsynlighet for å få flere barn enn de som får barn sent.

Hehe, selvfølgelig, men man er et ekstremt unntak om man får barn hver niende måned fra man kan få barn til man dør. Normalen er fremdeles nesten 2 barn per kvinne i norge, og dette klarer man helt fint om man starter å få det første barnet når man er 25, 35 eller 45 forsåvidt.

Skrevet

De koster vel mer i måneden når de er små, og da hjelper det ikke akkurat at de blir billigere etter hvert.Anonymous poster hash: 98ac2...d5b

Leste på linken nå at det var omvendt, sorry.

Skrevet

Hey, jeg er ikke uenig med deg altså ;)

Hehe, neida. Jeg leste det ikke som det. Jeg bare la til min mening rundt det du skrev. ^^

Jeg syns jo det er merkelig at barn ikke tenkes på i like stor grad som andre avgjørelser i livet, som for eksempel giftemål.

• Liker 1
Skrevet

Synes det burde legges mer vekt på å lære spesielt gutter og menn mer om prevansjon.

Det å tvinge en dame til abort er et overgrep. Og i altfor mange tilfeller kunne det vært unngått hvis BEGGE parter hadde vært flinkere med prevansjon! Men, mange menn fortjener konsekvensene av å droppe kondom, for man føler jo mer uten!

Nå er det ingen som tvinger en dame til abort. Det juridisk abort gjør er å gi både menn og kvinner valget om hva de ønsker å gjøre ved en uøsnet graviditet. Det er jo å forutsette at kvinner klarer å forsørge seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Snakk om å gi mye straff for å "droppe" noe. Jeg hadde likt å sett folk måtte betale rundt en million over 18 år for å droppe bilbeltet f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Hehe, neida. Jeg leste det ikke som det. Jeg bare la til min mening rundt det du skrev. ^^

Jeg syns jo det er merkelig at barn ikke tenkes på i like stor grad som andre avgjørelser i livet, som for eksempel giftemål.

Det er noe rart over det der. Vi har ingen problemer med å sende inn papirer rundt giftemål/forberedelser til giftemål, vi kan skifte navn. samt sende inn søknader på jobber. Det å skulle måtte registrere at man ønsker å planlegge barn er jo ikke noe annerledes?

Det er jo dessuten ikke noe rart over at menn faktisk har lyst til å være med på en slik avgjøresle. Det hyles hele tiden om at mann er to om å lage barnet, men da er man jo to om å bestemme hvor veien går videre også. Menn er ikke bare kvinners personlige sparebøsse, de har rett til å kunne foreta seg et valg som vil i stor grav påvirke livet deres. Jeg tror også at de kvinnene som i stor grad er motstander av dette forslaget, er de kvinenene som selv er alenemødre....

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke enig i dette forslaget, men jeg synes mannen burde ha mulighet til å si nei til at kvinnen skal ta abort. Så lenge hun er myndig og frisk, og han ønsker å ta vare på barnet, synes jeg det er feil at hun skal ta abort.

Skrevet

Det er noe rart over det der. Vi har ingen problemer med å sende inn papirer rundt giftemål/forberedelser til giftemål, vi kan skifte navn. samt sende inn søknader på jobber. Det å skulle måtte registrere at man ønsker å planlegge barn er jo ikke noe annerledes?

Det er jo dessuten ikke noe rart over at menn faktisk har lyst til å være med på en slik avgjøresle. Det hyles hele tiden om at mann er to om å lage barnet, men da er man jo to om å bestemme hvor veien går videre også. Menn er ikke bare kvinners personlige sparebøsse, de har rett til å kunne foreta seg et valg som vil i stor grav påvirke livet deres. Jeg tror også at de kvinnene som i stor grad er motstander av dette forslaget, er de kvinenene som selv er alenemødre....

Det har jo dukket flere opp som har avslørt at de har vært alenemødre der det var sterkt imot juridisk abort. Mange av dem også med historier der de er bitre over at faren stakk mens de var gravide noe som jo er helt og holdent forståelig.

Det som da er merkelig er jo at en slik debatt som dette faktisk kunne ha hjulpet dem i en slik sak også.

Det å "tenke" opp et lovforslag blir jo gjort over tid, og ikke noe noen treffer blink på første forsøk.

Jeg har ingenting imot at en mann som får kalde føtter faktisk må straffes for det. Det er jo bare rett og rimelig i den situasjonen der.

Hvis han planlegger barnet med mor, og de leverer dette skjemaet, så måtte han ha betalt en høyere prosent andel av sin lønn i barnebidrag som straff og konsekvens om han fikk kalde føtter og stakk med halen mellom beina under graviditeten. Litt som tort og svie til barnet. Eventuelt at den økte prosentandelen ble satt i en låst konto som ungen fikk ved fylte 18 år f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Ja, altså hvis man planlegger barn og gjennomfører dette, så syns heller ikke jeg at barnefar kan stikke av under uke 8 uten konsekvenser. Dermed foreslo jeg å bruke samme system som diskutert tidligere da dette ville ytterligere sette mer diskusjon og planlegging rundt det å få barn innad i paret.

Slik det er idag er jeg redd alt for mange kvinner og menn kun samtykker for å holde husfred rundt dette, og at det også er for lett å gå tilbake på det når situasjonen faktisk slår en i ansiktet.

Mannen som stikker, eller kvinnen som tar abort mot mannens ønske.

At man må registrere seg når man begynner å prøve?

Blir fryktelig mye registrering og systemer 😝 men hvis man skal gjøre det, og ombestemme seg underveis, så kan det ikke være slik for at den ene parten kan trekke seg uten samtykke: for da han jo gjøre det uten å informere den andre, og andre parten tror at alt er i sin skjønneste orden.

Uff, nei, jeg syns det blir litt mye registrering. Men det er kanskje det som må til om man skal innføre noe slikt.

Skrevet

At man må registrere seg når man begynner å prøve?

Blir fryktelig mye registrering og systemer 😝 men hvis man skal gjøre det, og ombestemme seg underveis, så kan det ikke være slik for at den ene parten kan trekke seg uten samtykke: for da han jo gjøre det uten å informere den andre, og andre parten tror at alt er i sin skjønneste orden.

Uff, nei, jeg syns det blir litt mye registrering. Men det er kanskje det som må til om man skal innføre noe slikt.

Og det er ikke mye registrering når man får en unge?

Anonymous poster hash: d25fb...1a5

Skrevet

Det har jo dukket flere opp som har avslørt at de har vært alenemødre der det var sterkt imot juridisk abort. Mange av dem også med historier der de er bitre over at faren stakk mens de var gravide noe som jo er helt og holdent forståelig.

Det som da er merkelig er jo at en slik debatt som dette faktisk kunne ha hjulpet dem i en slik sak også.

Det å "tenke" opp et lovforslag blir jo gjort over tid, og ikke noe noen treffer blink på første forsøk.

Jeg har ingenting imot at en mann som får kalde føtter faktisk må straffes for det. Det er jo bare rett og rimelig i den situasjonen der.

Hvis han planlegger barnet med mor, og de leverer dette skjemaet, så måtte han ha betalt en høyere prosent andel av sin lønn i barnebidrag som straff og konsekvens om han fikk kalde føtter og stakk med halen mellom beina under graviditeten. Litt som tort og svie til barnet. Eventuelt at den økte prosentandelen ble satt i en låst konto som ungen fikk ved fylte 18 år f.eks.

For å si det sånn; de som har erfaringen med en mann som stikker eller at man får en unge med en man ikke kjenner har jo førstehåndskunnskap. De hadde kunnet bidra i debatten omkring hvordan en juridisk abort skulle blitt utført. Fordi de vet hvordan ting kjennes på kroppen. Da gagner det ingen å sette seg ned på rumpa mens man skriker om "udugelige menn!". Det blir jo faktisk for dumt.

For egen del er jeg interessert i en likestilling mellom kjønn, også når det kommer til barn. Menn må få lov til å slippe til, ikke bare være en vandrende spermbank for enkelte kvinner. Hva med de kvinner som bevisst knuller på seg et barn, for så å sabotere mellom barn og far? De finnes, de er gjerne i aldersgruppen 35-40. Som bare skulle ha et barn, men sørger for at faren ikke får mulighet til å bli kjent med eget barn. En slik løsning er til de barnas beste sånn egentlig. Dessuten forstår jeg ikke hvorfor kvinner alltid blir stakkarsliggjort i slike debatter, at en juridisk abort skulle skade kvinner og det stakkars barnet?! En juridisk abort hadde kunnet hjulpet med:

• Barn hadde vært mer planlagt med to involverte foreldre
  • Kvinner hadde ikke bare brukt menn som spermbanker, men senere nektet far samvær.
  • Menn hadde vært mer involvert i prosessen.
  • Menn og kvinner hadde blitt mer likestilt
  • Barn hadde blitt født inn i tryggere rammer
  • Andelen av alenemødre hadde kunnet gå ned. Nettopp fordi det hadde ikke lengre vært like lukrativt som det er per i dag.

Dette er jo faktisk positive faktorer. Jeg tør vedde på at argumentasjonen mot juridisk abort kan minne om debattene rundt det å la menn være med på:

• Svangerskapskontroller
  • Fødsler
  • Pappapermisjon
  • Alt som involverer byssing/mating/bytte bleier/osv.

Det er ikke mange år siden det var uhørt at menn var med på eller gjorde alle de overnenvte tingene. Det var ikke regnet som en mannejobb. I dag derimot er debatten snudd til den vinkelen at menn ikke får lov til å ha en stemme, for de er jo ikke den som går gravid må vite! :opplyser: Det stemmer, men hva med de som faktisk ønsker å være involverte, eller i det minste få lov til å ha en stemme når det kommer til det å få barn? Det kreves jo tross alt to mennesker for å skape et barn, da burde det kreve to mennesker om å få lov til å bestemme over noe som tross alt vil påvirke livene deres i mange år fremover.

Det er jo tross alt de færreste kvinner som bruker abort som prevensjon, hvorfor skulle det egentlig være noe forskjell på menn og kvinner der? Jeg tror de færreste ville ha benyttet seg av tilbudet, men at det hadde eksister hadde vært positivt for de som faktisk har kommet i en kjedelig situasjon.

• Liker 2
Skrevet

Og det er ikke mye registrering når man får en unge?

Anonymous poster hash: d25fb...1a5

Jeg syns det er mye registrering i forkant, men som sagt; hvis man skal prøve å lage regler om det må det nok også være mye registrering.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...