Gå til innhold

Å date en jøde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cartman

Så han er ikke omskjært, vil ikke omskjære sine sønner, og kaller seg reform - selv om det ikke finnes en eneste reform menighet i Norge?

Jeg tror du trygt kan date han, for han er like jødisk som en pakke med bacon.. :plystre:

Anonymous poster hash: 3b161...441

Synagogen i Oslo er ortodoks, men siden det jødiske miljøet i Norge er lite, så er det mange ulike typer jøder der. Altså det finnes både konservative jøder og reformjøder i Norge, mens synagogen er ortodoks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cartman

Vel, hvis han er en konvertitt så er han jo en troende, og vil kreve sin 8 dager gamle sønn omskåret, det hadde fått meg til å skygge banen i hvertfall.

Reformjøder tilpasser jødedommen til dagens samfunn. Det vil si at de dropper en del av reglene tilknyttet jødedommen.

Reformjødedommen oppstod som en motvekt til den tradisjonelle rabbinske jødedommen. Den rabbinske jødedommen er det vi i dag kaller ortodoks og ultra ortodoks jødedom. Begge de to retningene er nøye med å følge reglene. Spiseregler, omskjæring, en jøde er en som er født av en jødisk mor etc. Ergo må ungen omskjæres.

Reformjødedom og konservativ jødedom er mer liberale. Det er direkte feil å blande sammen de fire ulike retningene innenfor jødedommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette kommer til å høres veldig rart ut TS, men hvor treffer man reformvennlige jøder i Norge? De som er i DMT er som kjent mer konservative.

Har et livssyn som likner denne troen og kunne veldig gjerne tenkt meg å møte en liberal jødisk mann.

Anonymous poster hash: 7c0bb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...