Gå til innhold

Å date en jøde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig betatt av en jødisk mann, og jeg er ganske sikker på at følelsene hans er gjensidig. Selv er jeg ateist, og det er han klar over. Familien hans er ikke jødisk, i og med at han har konvertert til jødedommen for noen år siden. Er det noe jeg burde vite på forhånd?

Anonymous poster hash: c5607...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bland melkeprodukter og kjøtt i matlaging. Det er ganske viktig hvis han er troende (noe jeg antar siden han har konvertert)

Unngå "hvor mange jøder får du plass til i en boble" vitser.

Han kan ikke ta telefonen/sms på sabbatten, så ikke bli sur for det.



Anonymous poster hash: ba138...a24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje få det klart om han er villig til å gifte seg med en ikke-jøde dersom du vil ha noe langvarig?

Dersom religionen er viktig for ham, hvilket den antakeligvis er, vil han nok ha en jødisk kvinne, ettersom det er dette som bestemmer om barna blir jøder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han virkelig konvertert? Det tar jo årevis og er en ekstrem streng og langvarig prosess. Jødedommen, i motsetning til Islam og Kristendommen er vanligvis ikke "misjonerende" i den forstand at det er lett og bli "inkludert" i den.

Hvis han er konvertitt så er det vel ikke så veldig i tråd med Halacha hvis han blir sammen med en ateist?

Men det kan jo være dere passer godt sammen og han ikke er så opptatt av religion til syvende og sist :)



Anonymous poster hash: 3b161...441
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kun vært sammen med èn jødisk kvinne, så nei, det er ikke så viktig for han. Vi passer veldig godt sammen fordi vi er veldig ulike, men samtidig har vi noen felles interesser(humor og musikk blant annet). Vi har kun kjent hverandre i et par måneder så jeg tør ikke å spørre om seriøse ting som ekteskap o.l.

Anonymous poster hash: c5607...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland melkeprodukter og kjøtt i matlaging. Det er ganske viktig hvis han er troende (noe jeg antar siden han har konvertert)

Unngå "hvor mange jøder får du plass til i en boble" vitser.

Han kan ikke ta telefonen/sms på sabbatten, så ikke bli sur for det.

Anonymous poster hash: ba138...a24

Hvor mange jøder får man plass til i en boble?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han tar seg heller ikke nær av jødevitser, hvis det har noe å si.



Anonymous poster hash: c5607...605
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holocaust-vitser, da?

Anonymous poster hash: ffd75...dd7

Nei, med mindre han er i dårlig humør eller vitsene er for grove. Men hva har det med saken å gjøre?

Anonymous poster hash: c5607...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ikke bland melkeprodukter og kjøtt i matlaging. Det er ganske viktig hvis han er troende (noe jeg antar siden han har konvertert)

Unngå "hvor mange jøder får du plass til i en boble" vitser.

Han kan ikke ta telefonen/sms på sabbatten, så ikke bli sur for det.

Anonymous poster hash: ba138...a24

Han behøver ikke være ultra ortodoks? Han kan være konservativ jøde (sionist ish), liberal jøde, reform jøde eller vanlige ortodoks jøde. Det er mange retninger. De fleste er helt "harmløse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Holocaust-vitser, da?

Anonymous poster hash: ffd75...dd7

Men er holocaust morsomt da?

Synes for eksempel ikke Hostel og Saw filmene var morsomme.... Spennende absolutt men ikke morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han behøver ikke være ultra ortodoks? Han kan være konservativ jøde (sionist ish), liberal jøde, reform jøde eller vanlige ortodoks jøde. Det er mange retninger. De fleste er helt "harmløse"

Han er reform jøde.

Anonymous poster hash: c5607...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Han er reform jøde.

Anonymous poster hash: c5607...605

Så bra :) Da burde det gå helt fint. Reform jøder er jo jødedommens svar på protestantismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig betatt av en jødisk mann, og jeg er ganske sikker på at følelsene hans er gjensidig. Selv er jeg ateist, og det er han klar over. Familien hans er ikke jødisk, i og med at han har konvertert til jødedommen for noen år siden. Er det noe jeg burde vite på forhånd?

Anonymous poster hash: c5607...605

Vel, hvis han er en konvertitt så er han jo en troende, og vil kreve sin 8 dager gamle sønn omskåret, det hadde fått meg til å skygge banen i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis han er en konvertitt så er han jo en troende, og vil kreve sin 8 dager gamle sønn omskåret, det hadde fått meg til å skygge banen i hvertfall.

Dette svarte han da noen sa man måtte omskjæres for å være jøde:

"Det finnes en rekke jødiske separistmenigheter og reformorganisasjoner som tolker omskjæringen som unødvendig. Toraen sier ikke ordrett at man skal kutte av forhuden, men den sier at blod skal trekkes. Omskjæring er bare noe som har hengt igjen i mange tusen år, og er blitt en del av tradisjonen hos de monoteistiske religionene."

Jeg tolker det som et nei.

Anonymous poster hash: c5607...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svarte han da noen sa man måtte omskjæres for å være jøde:

"Det finnes en rekke jødiske separistmenigheter og reformorganisasjoner som tolker omskjæringen som unødvendig. Toraen sier ikke ordrett at man skal kutte av forhuden, men den sier at blod skal trekkes. Omskjæring er bare noe som har hengt igjen i mange tusen år, og er blitt en del av tradisjonen hos de monoteistiske religionene."

Jeg tolker det som et nei.

Anonymous poster hash: c5607...605

Som muslim og religiøs så er det et teologisk synspunkt på saken men ikke nødvendigvis min. Spør han direkte hva han vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette svarte han da noen sa man måtte omskjæres for å være jøde:

"Det finnes en rekke jødiske separistmenigheter og reformorganisasjoner som tolker omskjæringen som unødvendig. Toraen sier ikke ordrett at man skal kutte av forhuden, men den sier at blod skal trekkes. Omskjæring er bare noe som har hengt igjen i mange tusen år, og er blitt en del av tradisjonen hos de monoteistiske religionene."

Jeg tolker det som et nei.

Anonymous poster hash: c5607...605

Jeg ville spurt ham rett ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Så bra :) Da burde det gå helt fint. Reform jøder er jo jødedommens svar på protestantismen.

Ikke helt, ikke glem at protestatismen(spesielt i usa men også andre "kulter")

Noen av disse er langt mer ekstreme enn din vanlige muslim, katolikk, eller ortodox jøde

Refrom jødedomm er ofte langt mer liberal enn selv ganske liberale protestanter(skal også nevnes at ca. 50% av reform jøder er egentlig ateister/sekulære)

Noen reformjøder er mer "jødiske" i et de ikke spiser svin eller skalldyr andre følger ikke de lovene og spiser slik, det er også veldig få reformjøder om noen som holder sabbaten hellig med å ikke kjøre eller gjøre slike ting.

Reformjøder har vært en liberal kraft i usa i ca 150 år, mens det er protestantene og noen katolikker som utgjør den konservative og høyreekstreme delen av usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svarte han da noen sa man måtte omskjæres for å være jøde:

"Det finnes en rekke jødiske separistmenigheter og reformorganisasjoner som tolker omskjæringen som unødvendig. Toraen sier ikke ordrett at man skal kutte av forhuden, men den sier at blod skal trekkes. Omskjæring er bare noe som har hengt igjen i mange tusen år, og er blitt en del av tradisjonen hos de monoteistiske religionene."

Jeg tolker det som et nei.

Anonymous poster hash: c5607...605

Så han er ikke omskjært, vil ikke omskjære sine sønner, og kaller seg reform - selv om det ikke finnes en eneste reform menighet i Norge?

Jeg tror du trygt kan date han, for han er like jødisk som en pakke med bacon.. :plystre:

Anonymous poster hash: 3b161...441

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ikke helt, ikke glem at protestatismen(spesielt i usa men også andre "kulter")

Noen av disse er langt mer ekstreme enn din vanlige muslim, katolikk, eller ortodox jøde

Refrom jødedomm er ofte langt mer liberal enn selv ganske liberale protestanter(skal også nevnes at ca. 50% av reform jøder er egentlig ateister/sekulære)

Noen reformjøder er mer "jødiske" i et de ikke spiser svin eller skalldyr andre følger ikke de lovene og spiser slik, det er også veldig få reformjøder om noen som holder sabbaten hellig med å ikke kjøre eller gjøre slike ting.

Reformjøder har vært en liberal kraft i usa i ca 150 år, mens det er protestantene og noen katolikker som utgjør den konservative og høyreekstreme delen av usa.

Joa men protestantismen er delt inn i ulike undergrupper som lutherske protestanter, kalvinister, anabaptister etc. Det finnes så klart ulike tolkninger innenfor disse gruppene.

Når det er sagt så vil jeg påstå at romersk katolsk kristendom, russisk ortodoks kristendom, ortodoks jødedom og salafi islam er langt mere konservative enn reformjøder og protestanter. Så TS har ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...