Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Til-deg-som-kjoper-sex-7424877.html

De to første kommentarene er fra menn, og de skriver:

Arne Hamre

Kjære Tanja. Kanskje på tide å bytte jobb?

Følte det samme som burger-flipper på McDonalds. Trodde kundene at jeg likte det? Innerst inne ønsket jeg at de bare hadde bedt om ustekte burgere, slik at jeg slapp å gjøre det de betalte meg for.

• Eller kansje kundene rett og slett ikke brydde seg om hvordan jeg følte, fordi de betalte det de skulle for tjenesten?

Hva tenker du om dette?

Anonymous poster hash: 88ec2...80f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun fikk penger, hvorfor skulle hun like det i tillegg? Er ikke noe menneskerettighet og like jobben sin. :lol:

• Liker 5
Skrevet

Som hun skriver, kunden kunne være nr. 8 den dagen. La oss si at hun tok en 500-lapp pr ligg, det blir 4000kr skattefritt den dagen, sannsynligvis langt mer. Hun kunne kanskje nøyd seg med 2 kunder og gjort unna en grei dagslønn på et par timer og brukt mer tid på å skaffe seg bedre kunder? Ble hun tvunget, enten av bakmenn eller av rusfinansiering? Jeg leser bare avsnitt etter avsnitt om hvor jævlig hun hadde det og hvor jævlige kundene hennes var.

Jeg ser helt klart problemene hennes, men jeg sitter igjen med et stort 'hvorfor' etter å ha lest artikkelen?

• Liker 5
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Hun sier selv hun gjorde det for kjappe penger. I ettertid kommer hun med et "brev" til "norske menn" menn om at hun ikke likte det, og at norske menn må se seg selv i speilet som de ekle, sexmonstrene de er. Gjeeesp.

Greit. For det første kjenner jeg INGEN som noensinne har gått til prostituert. Vi snakker om en liten gruppe mennesker (menn) som garantert ikke har det lett med seg selv heller. De er tapere, og de føler seg nok som tapere også.

For det andre, så gjorde hun da dette frivillig. Man kan godt legge skylden på en dårlig oppvekst osv, men når man aktivt utnytter et marked med sin tjeneste, så er man da som fri person og et fritt menneske helt klar over hva det er man gjør. Hun har da ikke vært utsatt for menneskehandel eller tvang? Hun har tatt sine egne bevisste valg.

• Liker 4
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Som hun skriver, kunden kunne være nr. 8 den dagen. La oss si at hun tok en 500-lapp pr ligg, det blir 4000kr skattefritt den dagen, sannsynligvis langt mer. Hun kunne kanskje nøyd seg med 2 kunder og gjort unna en grei dagslønn på et par timer og brukt mer tid på å skaffe seg bedre kunder? Ble hun tvunget, enten av bakmenn eller av rusfinansiering? Jeg leser bare avsnitt etter avsnitt om hvor jævlig hun hadde det og hvor jævlige kundene hennes var.

Jeg ser helt klart problemene hennes, men jeg sitter igjen med et stort 'hvorfor' etter å ha lest artikkelen?

Det hun gjør er jo å legge ansvaret over på tapermennene som oppsøkte henne. Hun legger ekstremt mye vekt på alle disse mennene som sa; "åå stakkars deg nydelige jente" og indirekte liksom skulle "redde" henne følesesmessig, men som likevel hadde sex med henne. Å, som hun forakter disse mennene. Det hun egentlig hadde ønsket tror jeg, er litt som i filmen pretty woman, hvor Richard Gere faktisk redder Julia Roberts. Hun ønsket vel at en riking skulle komme å snakke med henne, si "nei, for fanden..nå kommer du her.", kjøper et hus til henne, gir henne massasje uten å indirekte ønske sex, og så la HENNE ta initativ til et forhold med hennes "saviour".

Hun hopper glatt over at hun selv har valgt yrket av rent økonomiske årsaker. Hun kunne også valgt å selge kroppen sin på macdonalds, som de fleste andre. Men hun valgte heller raske, skattefrie kroner ved å selge kroppen sin i form av seksuelle tjenester. I etterkant nekter hun ta ansvar for egne handlinger, og holder heller mennene, som benyttet seg av tilbudet hennes, til ansvar.

Er det egentlig noe mer å si om den saken?

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil først si jeg er enig i at det er vesentlig for en debatt om prostitusjon hvorvidt det er frivillig eller ei - at yrket er et bevisst valg tatt av et voksent menneske og at kundene også er det.

Likevel vil jeg si at de holdningene som kommer frem i kommentarfeltet, blant annet å sammenlikne sexsalg med å jobbe i kassa på Kiwi, utgjør noe av kjernen i hele dilemmaet rundt dette med sexkjøp...

Myten om den lykkelige hore lever i beste velgående - enten de tjener pengene på den måten frivillig eller er tvunget til det av bakmenn, hører det med til sjeldenhetene at en kvinne velger den tilværelsen og forblir upåvirket av det, og som oftest i retning av å ikke akkurat få et bedre syn på menn. Tror dere det er tilfeldig?

Det at (mange) menn ikke gjør seg noen refleksjoner om hvilke verdier man må ha for å synes det er OK med prostitusjon er bare leit.

Uløselig problemstilling. Uansett trist med så mye forakt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig noe mer å si om den saken?

Ja, jeg syntes egentlig det og slike problemstillinger er ikke svart/hvitt. På bloggen hennes blir det også skrevet om en vanskelig oppvekst med omsorgssvikt osv. Det er en sammenheng mellom dårlig oppvekst, dårlige livsvilkår og prostitusjon.

Samtidig er hun nok ikke helt fri for ansvar selv, selv om sammenhengen er der. Det blir hvertfall ikke bedre av å oppsøke prostitusjon for raske penger. Det blir en negativ spiral, der en får stadige bekreftelser på at menn og verden er slik man forestiller seg (hvilket ikke er overraskende da det ofte ikke er de mest ressurssterke mennene som oppsøker prostitusjon (tenker ikke da på penger, men på sosial kompetanse og menneskesyn)).

Anonymous poster hash: ae153...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra Aftenposten:

"Når du kjøper sex sier det mye om at du ikke har funnet kjernen i din egen seksualitet. Jeg synes synd på deg. Virkelig. At du er så middelmådig at du tror at seksualitet handler om å få utløsning i en fremmed skjede. Og når den ikke er innenfor rekkevidde, er den likevel ikke lenger vekk enn at du bare kan kjøre ned en tilfeldig gate, betale en fremmed kvinne, og tømme deg i et plasthylster i hennes kroppsåpning."

Hun beskriver det godt, dette som hovedsaklig menn driver med - ikke alle menn betaler for det, de plukker kanskje opp noen i en bar i stedet, men prinsippet er det samme. Erobring, nedleggelse, en slags usunn måte å bekrefte seg selv på, kall det hva du vil, men denne forskjellen på kvinner og menn (eller menns manglende sjelsevner om du vil) er roten til ganske mye dritt i grunnen. En skjevdeling i makt, ingen kontakt med følelseslivet. Det er igrunnen litt synd på dem, men de blir ikke mindre patetiske av den grunn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil først si jeg er enig i at det er vesentlig for en debatt om prostitusjon hvorvidt det er frivillig eller ei - at yrket er et bevisst valg tatt av et voksent menneske og at kundene også er det.

Likevel vil jeg si at de holdningene som kommer frem i kommentarfeltet, blant annet å sammenlikne sexsalg med å jobbe i kassa på Kiwi, utgjør noe av kjernen i hele dilemmaet rundt dette med sexkjøp...

Myten om den lykkelige hore lever i beste velgående - enten de tjener pengene på den måten frivillig eller er tvunget til det av bakmenn, hører det med til sjeldenhetene at en kvinne velger den tilværelsen og forblir upåvirket av det, og som oftest i retning av å ikke akkurat få et bedre syn på menn. Tror dere det er tilfeldig?

Det at (mange) menn ikke gjør seg noen refleksjoner om hvilke verdier man må ha for å synes det er OK med prostitusjon er bare leit.

Uløselig problemstilling. Uansett trist med så mye forakt.

Sammenligningen med å en vanlig jobb blir i overkant meningsløs, selv om man skulle definere sex som kun en tjeneste har det likevel større sosiale og personlige konsekvenser enn nesten hvilken som helst annen jobb. Det er en sammenheng mellom vanskelig oppvekst/misbruk og prostitusjon, og som jeg skrev i et innlegg lenger opp så blir det en negativ selvforsterkende spiral, da man mest sannsynlig ikke vil få positiv bekreftelse fra noen av mennene. Når prostituerte i stor grad besøkes av menn som selv har problemer med rus, har opplevd mishandling eller generelt psyksike problemer så vil det gjerne bli slik. Nei, jeg sier ikke at det gjelder alle mennene, men også blant kundene er det en viss korrelasjon mellom ressurssvakhet og det å benytte prostitusjon som en tjeneste.

Da tenker jeg ikke på materiell velstand for mange av mennene kan utad være vellykkede og det er sågar de med kone og barn som kjøper sex, jeg tenker mer på dårlig sosial kompetanse, psykiske lidelser eller vanskelig oppvekst. Noen har sikkert "dårlige verdier" (blir litt for lite definert for å diskutere videre) men det er nok ikke hele forklaringen. Unnskyldningene man skaper for seg selv tyder på at man innerst inne vet at det ikke er helt riktig men at man faller for fristelsen og lar seg dytte over en grense, kanskje på grunn av egne vonde opplevelser. Og avhengig av miljøet opplever en kanskje aksept for valget, gitt at det består av menn i samme livssituasjon.

I tillegg til dette kommer også problematikken med annen kriminalitet. Selv i land der prostitusjon er lovlig så er det gjerne en høyere andel kriminelle, og menneskehandel, rus og våpenhandel mm. er ikke uvanlig. For disse mennene vil det være en lavere terskel å krysse over da de allerede har krysset over flere i forhold til annen kriminalitet. Så nei, det er ikke lett.

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Ja, jeg syntes egentlig det og slike problemstillinger er ikke svart/hvitt. På bloggen hennes blir det også skrevet om en vanskelig oppvekst med omsorgssvikt osv. Det er en sammenheng mellom dårlig oppvekst, dårlige livsvilkår og prostitusjon.

Samtidig er hun nok ikke helt fri for ansvar selv, selv om sammenhengen er der. Det blir hvertfall ikke bedre av å oppsøke prostitusjon for raske penger. Det blir en negativ spiral, der en får stadige bekreftelser på at menn og verden er slik man forestiller seg (hvilket ikke er overraskende da det ofte ikke er de mest ressurssterke mennene som oppsøker prostitusjon (tenker ikke da på penger, men på sosial kompetanse og menneskesyn)).

Ja, det er selvsagt tragisk og trist når mennesker har dårlig oppvekst. MEN, det er likevel du, og kun du, som har ansvar for ditt eget liv når du runder 18 år. Slik er det, på godt og vondt. Hvorfor hun bruker tid på å skrive et så bittert og hatefullt innlegg totalt blottet for nettop det du er ute etter, nyansering, aner jeg ikke.

Hun er åpenbart ressurssterk og flink. Hvorfor ikke bruke sine erfaringer til noe nyttig (kanskje hun gjør det, hva vet jeg)

Vi kan godt si at både foreldrene hennes og samfunnet har sviktet. Men å trykke menn som oppsøker prostituerte lenger ned enn de allerede er, synes jeg er totalt uhensiktsmessig.

Min løsning er å legalisere prostitusjon fullt ut.

1. Man blir kvitt menneskehandel i Norge

2. Kvinner kan utføre jobben sin i kontrollerte omgivelser med securitasvakter tilgjengelig

3. De kan få oppfølging av helsepersonell

4. De kan/må skatte

5. De kan mye lettere få hjelp og oppfølging av psykolog/annet hjelpeapperat for å komme seg ut av det

6. Mennene som går til prostituerte kan også få hjelp, uten at stigmaet er så sterkt som det er i dag.

Vi må tenke konstruktivt rundt samfunnesmessige problemer, og i blandt tenke helt nytt. For slik som det er i dag, med forbud mot narkotika, prostitusjon osv..så har erfaring vist oss at det IKKE hjelper. Det blir bare værre. Forbud avler kriminalitet og dårligere kår for mennesker. Og det vil ALLTID være mennesker involvert.

• Liker 4
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Sammenligningen med å en vanlig jobb blir i overkant meningsløs, selv om man skulle definere sex som kun en tjeneste har det likevel større sosiale og personlige konsekvenser enn nesten hvilken som helst annen jobb. Det er en sammenheng mellom vanskelig oppvekst/misbruk og prostitusjon, og som jeg skrev i et innlegg lenger opp så blir det en negativ selvforsterkende spiral, da man mest sannsynlig ikke vil få positiv bekreftelse fra noen av mennene. Når prostituerte i stor grad besøkes av menn som selv har problemer med rus, har opplevd mishandling eller generelt psyksike problemer så vil det gjerne bli slik. Nei, jeg sier ikke at det gjelder alle mennene, men også blant kundene er det en viss korrelasjon mellom ressurssvakhet og det å benytte prostitusjon som en tjeneste.

Da tenker jeg ikke på materiell velstand for mange av mennene kan utad være vellykkede og det er sågar de med kone og barn som kjøper sex, jeg tenker mer på dårlig sosial kompetanse, psykiske lidelser eller vanskelig oppvekst. Noen har sikkert "dårlige verdier" (blir litt for lite definert for å diskutere videre) men det er nok ikke hele forklaringen. Unnskyldningene man skaper for seg selv tyder på at man innerst inne vet at det ikke er helt riktig men at man faller for fristelsen og lar seg dytte over en grense, kanskje på grunn av egne vonde opplevelser. Og avhengig av miljøet opplever en kanskje aksept for valget, gitt at det består av menn i samme livssituasjon.

I tillegg til dette kommer også problematikken med annen kriminalitet. Selv i land der prostitusjon er lovlig så er det gjerne en høyere andel kriminelle, og menneskehandel, rus og våpenhandel mm. er ikke uvanlig. For disse mennene vil det være en lavere terskel å krysse over da de allerede har krysset over flere i forhold til annen kriminalitet. Så nei, det er ikke lett.

De landene som fortsatt har store problemer med menneskehandel osv og som har legalisert prostitusjon, er ofte land hvor myndighetene er lite velfungerende. I mer liberale land, som sveits, har man hatt en suksesshistorie med bla. avkriminalisering av heroin. Norge har meget streng narkotikalovgivning og strenge regler for prostitusjon. Likevel er Oslo heroinhovedstaden i Europa, og vi har enorme mengder prostituerte, og mye menneskehandel.

Når lovene ikke fungerer, så er det uhensiktsmessig å fortsette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*snipp*

Jada, man har ansvar for eget liv men jeg tror at man reelt sett ikke er i stand til å ta det gitt at man opplever nok dritt. Man har ansvaret men statistikken tilsier jo at en mye større andel av de med dårlig oppvekst også tar dårlige valg for seg selv både når det gjelder jobb, forhold, miljø osv. De kjenner ingen annen virkelighet og søker mot det kjente selv om det er destruktivt og jeg tør påstå at de aller fleste mennesker følger saueflokken. Uten støtte rundt er det de færreste som greier å bryte ut av det og skape seg en positiv tilværelse.

Så det er der man bør begynne, så jeg er for så vidt ikke uenig i at legalisert prostitusjon kan være et alternativ til det, for å synliggjøre omfanget og for å kunne ha støtteordninger. Det vil uansett eksistere, om ikke lovlig så under bakken.

• Liker 1
Skrevet

Det hun skriver mest om, er jo at hun lot som om hun likte sexen med disse mennene, kun for å tjene penger, og at de skulle være fornøyd. For, hvis vi er ærluge finnes det nok mange menn blant de som kjøper sex som faktisk TROR at damene virkelig liker å ha sex med dem.

Skremmende mange kommentarer fra folk som mener at hun valgte dette selv, og dermed bare må holde kjeft. Hun har da lov til å fortelle at hun ikke likte livet som prostituert.

• Liker 7
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Det hun skriver mest om, er jo at hun lot som om hun likte sexen med disse mennene, kun for å tjene penger, og at de skulle være fornøyd. For, hvis vi er ærluge finnes det nok mange menn blant de som kjøper sex som faktisk TROR at damene virkelig liker å ha sex med dem.

Skremmende mange kommentarer fra folk som mener at hun valgte dette selv, og dermed bare må holde kjeft. Hun har da lov til å fortelle at hun ikke likte livet som prostituert.

Klart det. Men hvorfor rakke ned på mennene som har benyttet seg av tilbudet hennes?

Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke hvorfor hun gikk inn i prostitusjon, det står vel ikke i innlegget hennes men jeg lurer litt på hvor lenge hun jobbet som prostituert og når hun fikk de meningene hun fremlegger i innlegget.

Jeg synes innlegget hennes har verdi når hun tross alt har erfaringen til å mene noe om det, men det fremstår som ekstremt sort-hvitt og jeg må si at jeg som mann, selv om jeg aldri har oppsøkt en prostituert blir delvis provosert av å lese det, hun føyer alle under en kam og fremstår faktisk som lite reflektert rundt problemer m.h.t endel menn's seksualitet fordi hun ikke ser ut til å forstå hva ensomhet og mangel på kroppskontakt kan gjøre med mennesker, hun latterliggjør jo alle menn hun har hatt som kunder uansett deres årsak til å oppsøke henne dersom jeg leser innlegget hennes korrekt.

Hun har definitivt altfor sent innsett sitt eget beste, og jeg er glad hun kom seg ut av miljøet.

Endret av Equinox
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvorfor hun gikk inn i prostitusjon, det står vel ikke i innlegget hennes men jeg lurer litt på hvor lenge hun jobbet som prostituert og når hun fikk de meningene hun fremlegger i innlegget.

Jeg synes innlegget hennes har verdi når hun tross alt har erfaringen til å mene noe om det, men det fremstår som ekstremt sort-hvitt og jeg må si at jeg som mann, selv om jeg aldri har oppsøkt en prostituert blir delvis provosert av å lese det, hun føyer alle under en kam og fremstår faktisk som lite reflektert rundt problemer m.h.t endel menn's seksualitet fordi hun ikke ser ut til å forstå hva ensomhet og mangel på kroppskontakt kan gjøre med mennesker, hun latterliggjør jo alle menn hun har hatt som kunder uansett deres årsak til å oppsøke henne dersom jeg leser innlegget hennes korrekt.

Hun har definitivt altfor sent innsett sitt eget beste, og jeg er glad hun kom seg ut av miljøet.

Det er flott at en som selger sex til mannsgriser, blir bevisst sin forakt for menn og sørger for å formidle dette til andre. Menns seksualitet går på å erobre og nedlegge kvinner, kvinnene skal "tas". Dette demonstrerer klart at menns seksualitet er skadelig for kvinner, og dette er et onde som det er viktig å kjempe mot. Kampen om kvinners rettigheter og likestilling er avhengig av at menns skitne seksualitet avkles og eksponeres til latter og hån.

Anonymous poster hash: 61006...9d6

• Liker 3
Skrevet

Hun sier selv hun gjorde det for kjappe penger. I ettertid kommer hun med et "brev" til "norske menn" menn om at hun ikke likte det, og at norske menn må se seg selv i speilet som de ekle, sexmonstrene de er. Gjeeesp.

Greit. For det første kjenner jeg INGEN som noensinne har gått til prostituert. Vi snakker om en liten gruppe mennesker (menn) som garantert ikke har det lett med seg selv heller. De er tapere, og de føler seg nok som tapere også.

For det andre, så gjorde hun da dette frivillig. Man kan godt legge skylden på en dårlig oppvekst osv, men når man aktivt utnytter et marked med sin tjeneste, så er man da som fri person og et fritt menneske helt klar over hva det er man gjør. Hun har da ikke vært utsatt for menneskehandel eller tvang? Hun har tatt sine egne bevisste valg.

Hvordan kan du være så sikker på at du ikke kjenner noen som har vært hos en prostituert? Det er jo ikke akkurat noe man kringkaster like enkelt som eksamensresultater eller lignende. Jeg kjenner flere (og helt normale) menn som har kjøpt sex, og jeg har ikke så stor vennekrets.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det snakkes så selvrettferdig og prektig om at man "trenger kroppskontakt" og er "ensom". Da lurer jeg på hvor dum det går an å bli og hvor langt man må over bekken for å finne vann, for det finnes flere behandlingstyper og alternativer for kontakt med folk enn jeg kan telle på sju hender.

Jeg nevner noen få; fysioterapeuter, kiropraktorer, for den saks skyld massasjeterapeuter (seriøse), psykologer å prate med, støttegrupper, interesseforeninger til alskens mer stuereine hobbyer, osv osv osv osv osv....

Om du i mylderet av andre muligheter for sosial og fysisk kontakt faktisk VELGER å betale for sex, så har du bare tapt i utgangspunktet... Så jo, den typen horekunder er bare ynkelige.

Om man snakker om handikappede, isolerte eller syke mennesker blir det en helt annen debatt, men også de har muligheter for tilgang på sosial og fysisk kontakt uten å bruke prostituerte av den grunn - men det er kanskje den eneste gruppen jeg kunne forstått i denne sammenhengen. Og da fortjener de prostituerte som gjør det frivillig og med respekt for kundene sine.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på at du ikke kjenner noen som har vært hos en prostituert? Det er jo ikke akkurat noe man kringkaster like enkelt som eksamensresultater eller lignende. Jeg kjenner flere (og helt normale) menn som har kjøpt sex, og jeg har ikke så stor vennekrets.

Helt sikker på absolutt alle man kjenner kan man jo aldri være, men jeg tør påstå at den nærmeste vennegjengen min ikke ville funent på noe slik. Vi har jo flere ganger touchet inn på det i samtaler osv. og de syntes det faktisk bare er trist.

Når det gjelder hvor normale disse mennene er så vet man jo aldri. Det er flere typer plager eller psykiske lidelser som ikke syntes på overflaten. Utad kan mange fremstå som både vellykkede og trofaste, men man vet jo heller ikke om dette gjelder absolutt alle man kjenner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk hun ikke betalt?, hvem bryr seg hva hun mener, så lenge hun åpner hullet sitt?

Anonymous poster hash: 4843a...55f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...