Gå til innhold

Sentrumsløpet 2014


Vofsitofsi

Anbefalte innlegg

Løp intervaller søndag med ok bein, men det tok fire løpesteg i dag før jeg innså at leggene absolutt ikke var fornøyde. :( Innser at jeg må ta en litt lenger løpepause hvis det skal være noen sjans til å fortsette å løpe, så tror jeg skal vente i alle fall to uker før jeg forsøker meg på mølla igjen. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få maks utbytte av ellipseøkter i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akk, jeg og mølla er nok ikke bestevenner! Hadde en bra flyt gående før jul, men plutselig mista jeg kondisen min :P Seriøst, et par uker tidligere sprang jeg mila på under en time, så holdte jeg på å svime av etter 5 km, og da med skyhøy puls hele tiden. Det virker som det motsatte er mest vanlig, men jeg blir mye mer sliten av å løpe på mølle, er raskere når jeg løper ute. Men har aldri prøvd å løpe ute om vinteren, synes det er vanskelig nok å løpe til bussen da med både is og snø jeg må kave meg gjennom. Serr, etter å ha løpt en mil og vel så det utendørs mange ganger brukte jeg fortsatt kjempelang tid på å lære meg opp til å løpe mila på mølle. Så nå får jeg kjempehøy puls når jeg løper, men begynner å komme tilbake igjen, tror jeg brukte 63 minutter sist nå. Prøver å løpe rundt to mil i uka, og ellers trene en del styrke og gå på ski. Så mulig løping blir litt nedprioritert nå, mølle kan jo ikke måle seg med skitur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, jeg og mølla er nok ikke bestevenner! Hadde en bra flyt gående før jul, men plutselig mista jeg kondisen min :P Seriøst, et par uker tidligere sprang jeg mila på under en time, så holdte jeg på å svime av etter 5 km, og da med skyhøy puls hele tiden. Det virker som det motsatte er mest vanlig, men jeg blir mye mer sliten av å løpe på mølle, er raskere når jeg løper ute. Men har aldri prøvd å løpe ute om vinteren, synes det er vanskelig nok å løpe til bussen da med både is og snø jeg må kave meg gjennom. Serr, etter å ha løpt en mil og vel så det utendørs mange ganger brukte jeg fortsatt kjempelang tid på å lære meg opp til å løpe mila på mølle. Så nå får jeg kjempehøy puls når jeg løper, men begynner å komme tilbake igjen, tror jeg brukte 63 minutter sist nå. Prøver å løpe rundt to mil i uka, og ellers trene en del styrke og gå på ski. Så mulig løping blir litt nedprioritert nå, mølle kan jo ikke måle seg med skitur ;)

Dette var interessant lesning, Belle de Jour!

Man hører jo hele tiden at det er så mye lettere å løpe på mølle enn ute, men jeg synes også jeg ser tendenser til det motsatte. Jeg prøver jo å trene meg opp til mila nå, da på mølle, men det er jo oppmuntrende at det kanskje kan bli lettere når jeg kommer meg ut igjen på vårparten. Det er jo uten tvil mye morsommere å løpe ute, langt fra så monotont som mølla. Så jeg håper at din erfaring gjelder for meg også :)

Selv har jeg løpt 5,5 km på mølla i dag. Kortere enn sist, men jeg var fortsatt ødelagt i kroppen etter søndagens skitur. Såååå støl! I går plystra jeg trening, bare gikk tur, men ville prøve meg igjen i dag. Etter at de 5,5 km var over og jeg begynte å gå igjen, kjentes leggene suuuuperstive ut.

Prøvde å tøye godt ut, men er fortsatt støøøøøl over det hele.

Har ikke bestemt meg for i morgen ennå, men en tur på senteret på morgenen blir det nok uansett, selv om jeg ikke tror det blir noen langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at det til en viss grad er en vanesak hvorvidt man synes det er lettest å løpe ute eller på mølle. Nå som jeg utelukkende har løpt ute over en lengre periode syntes jeg det gikk fryketlig tregt på mølla i starten, mens jeg tidligere har hatt det helt motsatt.

Akkurat nå føler jeg at det er enklest å pushe farten på mølla, men minuttene går utvilsomt raskere utendørs. Selv om skisesongen endelig er i gang, gleder jeg meg likevel til at det blir varmere og bedre løpeforhold ute :)

Har løpt 4x4 på mølle i dag. Klarte å presse farten opp fra sist økt - riktignok minimalt - men sier meg fornøyd med det. Kjenner fremdeles helgens skiturer i beina. Hadde egentlig planlagt å teste tabata intervaller, men var rett og slett ikke i humør til å prøve noe nytt :fnise: nytt forsøk på torsdag!

Endret av Violet Hill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også en aha-opplevelse da jeg gikk fra å løpe på mølle til å løpe ute i sommer, så jeg krysser fingrene for at det samme skjer i vår. (Hvis nå leggene mine blir i stand til å løpe igjen...). Jeg tror det har noe å gjøre med at man blir mer distrahert ute slik at man ikke legger så godt merke til at man er sliten, det merkes mye bedre at man legger distanse bak seg, jeg syns hvertfall det er fantastisk at jeg ikke svetter like merkbart, og så klarer man å presse seg akkurat maks av det kroppen orker. På mølla ligger man sikkert akkurat litt under det man kan hele tiden, slik at man ikke må stille ned fart osv... :vetikke:

I dag har jeg kjøpt kompresjonsstrømper i håp om at det skal skje noe magisk med leggene mine når jeg har de på. :fnise: Og så har jeg hatt en medium hard 40-minutters økt på ellipse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bumpetibump*

Hvordan går det med dere? :)

Jeg fikk meg en joggeøkt igjen i dag tidlig, hadde da ikke jogget siden forrige onsdag, og da var det "bare" 5 km. I dag gikk jeg 300 m først før jeg begynte å jogge, så jogget jeg helt til den angitte timen på mølla hadde gått, og da ble det omtrent på meteren 7,5 km jogging. Så det kommer seg! Nå synes jeg det funker helt greit å jogge en time på mølla. Selv om det er småkjedelig, er det ikke sånn at jeg føler meg kjempesliten, og det er jo kjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er til å løpe lenge, Vofsitofsi! :)

Jeg må innrømme jeg mister litt motivasjon av disse vonde leggene og av å ikke kunne løpe. Klarer ikke få maks utbytte hverken av ellipseøkter eller av å gå på mølla med stigning, så kjenner ting blir litt halvveis. Har trent annenhver dag uansett, men ikke er jeg spesielt motivert og ikke kan jeg si jeg føler jeg har fått noe bra trening ut av det. :sukk: Målet om å klare Sentrumsløpet på en time kan jeg nok bare glemme, det var et hårete mål i utgangspunktet og kun mulig å nå med maks innsats hele vinteren. Håper fremdeles jeg kan løpe, men da får målet rett og slett være å gjennomføre. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er veldig flink Vofsi!

Men herlighet Juliane, det høres jo ut som du trener kjempebra til tross for leggproblemene! Ikke vær så streng mot deg selv :) jeg skjønner at det er demotiverende, men du må rett og slett gjøre det beste ut av det.

Det samme bør jeg jo egentlig si til meg selv, når jeg tenker meg om :) har fått mer og mer vondt i høyrebeinet, og forrige treningsuke ble en smule amputert. Løp intervaller en dag og hadde to skiturer. Trente styrke i går og vurderer om jeg skal prøve meg på intervaller i kveld, ser an beinet utover dagen. Kommer foreløpig ikke til å redusere målet om å løpe på en time, men får vurdere litt fremover.

Vi får hjelpe hverandre å holde humør og motivasjon oppe! Noen som har gode tips til hva man kan gjøre for å unngå betennelse, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått trent bra, jeg, Violet! Spesielt med tanke på plagene du har hatt!

Jeg er redd jeg ikke har noen gode tips mot betennelse ... Jeg har *bank i bordet* nesten aldri kjent ubehag i leggene mine under eller etter jogging, og det er selv om jeg kanskje ikke har tidenes beste sko (på mølla løper jeg med en Nike Lunarlon-modell, som ikke har spesielt mye demping). Det eneste jeg er obs på, er å ha litt stigning på mølla, pleier å ha 2 %, og jeg prøver å tenke litt bevisst på ikke å lande på hælen, prøver å tenke at det er tåballen jeg skal lande på. Ikke om jeg vet om det er noe som har noen effekt mot betennelse, men man hører jo ofte at det er steget der man lander på hælen som er det mest belastende, er det ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

72 dager igjen! Heia oss! :duskedame:

Her går det sånn helt ok med løpingen. Sliter litt med å øke tempo på 4x4 intervallene, men testet formen her om dagen ved å løpe på 10 km/t i en knapp halvtime, og tror at jeg skal klare å holde det tempoet gjennom løpet. Men det kommer til å bli veldig slitsomt!

Noen her inne som har løpt Sentrumsløpet før? Noen innsidetips? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp, bare 72 dager??

Går fremover her også, men mer på utholdenhet enn på fart. Jeg kan greit jogge i en time nå, men det blir ikke mer enn 8 km totalt da. Så har fortsatt litt å trene meg opp mot.

Nå er det jo nesten så man kan begynne å løpe ute igjen, da, med all snøen som har forsvunnet! Fortsetter det å være bart sånn, tror jeg at jeg skal teste det igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det ikke fremover, heller bakover vil jeg si! :fnise: Mistet veldig motivasjonen da jeg måtte droppe mølla en periode, klarer ikke ta meg helt ut på ellipsen og følte jeg bare sto der og tråkka uten mål og mening. Denne uka og neste har jeg mye å gjøre på jobb og så er det jo OL også, så da har jeg bestemt meg for å ikke stresse med trening og bare trene når det passer - så får jeg forhåpentligvis opp motivasjonen litt når vi kommer til mars. På den positive siden løp jeg korte intervaller (10 x 1 min, 30 sek pause) med 5% stigning på søndag, og leggene lever fortsatt. Har ikke forsøkt å løpe etterpå, men har løpt etter bussen uten problemer - og det klarte jeg ikke for et par uker siden. :) Så hvis det går får planen fremover kanskje bli korte intervalløkter på mølle (så får jeg pulsen skikkelig opp, men leggene slipper å beslastet så lenge), og roligere langkjøring på ellipsen annenhver gang eller noe. Så får jeg vente med "løpende langkjøring" til det begynner å bli greit å løpe på grus/gress ute. :)

Likte forresten veldig godt å løpe kortintervaller! Tenkte på det du sa VH om å dele 3:1, men det får jeg heller se om jeg får til etterhvert, nå var det mer enn nok for meg å skulle få igjen pusten sånn halvveis på 30 sek. :fnise: Syns tida gikk sinnsykt fort mens jeg drev på, for det skjedde jo noe hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne hadde havnet langt bak her - på tide å bumpe litt igjen, det er nemlig to måneder igjen i dag! :)

Det går framover her hos meg. Jeg tar nå rundt 8 km på en time, og det føles greit. Gjør det ikke for ofte, siden beina blir slitne av mølla, men blir 2-3 løpeøkter i uka, hvorav 1 er langkjøring og 1 er intervall. Synes det ser ut til å funke for meg.

Forventet tid på Sentrumsløpet for meg er angitt til 1 t og 10 min, og jeg tror nok jeg skal beholde den - tror nok det ikke er noen vits å prøve å holde det innenfor timen.

Hvordan går det med resten av dere løpere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du sannelig rett i :)

Jeg testet tiden min i går, og klokken stoppet på 1.01. blank (hvis man kan stole på Endomondo, jeg har ikke helt bestemt meg). Veldig fornøyd, spesielt med tanke på at 1) det var årets første utendørs løpetur, 2) jeg har ikke løpt i det hele tatt på to uker og 3) jeg har ikke løpt en mil sammenhengende siden november (siden jeg tross alt synes det er ganske kjedelig med langkjøring…. :sjenert:). De første fire kilometrene var ekstremt lite gøy, og jeg måtte virkelig overtale meg selv til å fortsette i retning bort-fra-leiligheten. Så løsnet det litt, før jeg begynte å stivne det siste stykket.

Det kjennes godt i leggen til tross for pause, så jeg tror ikke jeg kommer til å løpe så mye fremover. Har funnet frem spinningskoene og satser på at det hjelper på formen. Kanskje jeg løper litt intervaller for å prøve å forbedre tiden per kilometer.

Jeg er også spent på hvordan det går med resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredemølle er stor belastning på leggene fordi det blir veldig statisk. Det kan hjelpe å ha litt stigning.

Belastningen blir ikke like stor når du løper ute pga underlaget varierer hele tiden.



Anonymous poster hash: 6f6cd...dee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp! :jepp:

Neida, skal vel fremdeles løpe, men målet om en time har jeg gitt opp for lenge siden. Vurderer kanskje å prøve meg igjen med det målet på 10k i Oslo Maraton i september, hvis beina mine tillater meg å løpe i sommer. Leggene er litt bedre enn de var en periode, men det er liksom noe nytt hele tiden. I dag har jeg vondt i knærne etter forrige løpeøkt, det er det flere år siden forrige gang. Og økta før der igjen endte halvveis etter at jeg fikk tidenes krampe under fotbladet, MENS jeg løp. :roll: Den var ny... Gjorde så vondt at tårene spratt og jeg måtte få hjelp til å komme meg bort til en stol, og det tok over ti minutter før krampa slapp sånn halvveis. Blir jo litt demotivert av at jeg aldri får trent som jeg vil. Satser på en bra økt på ellipsen i dag i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

45 dager igjen!

Nå begynner jeg å føle at min eneste mission i denne tråden er å stresse både meg selv og dere andre, det er virkelig ikke meningen :)

Jeg er nok kommet litt dit at jeg er såpass sikker på at jeg skal klare å gjennomføre, og forhåpentligvis på tiden jeg har satt som mål, så jeg sliter litt med motivasjonen. Tenkte imidlertid at jeg skal prøve å løpe ruten en gang neste uke, og da regner jeg med at jeg får meg en liten sjokk-opplevelse og innser at det bare er å jobbe på :fnise:

Hvordan går det med dere andre?

Juliane: jeg er med deg på Oslo Maraton altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumpetibump!

Hvordan står det til hos dere?

Jeg har begynt å jogge litt ute nå, og det er jammen stor forskjell fra mølla. Har tegnet opp en runde på ca. en mil på kartet, som jeg har tatt et par ganger. Har enda ikke orket å jogge hele runden, har vel vært et par plasser hvor jeg har gått noen meter, men jeg håper det bedrer seg. Begge gangene har jeg jogget med litt for mye i magen, noe som har resultert i hold i siden, så jeg skal prøve å være forholdsvis fastende neste gang.

Så langt har tiden vært på ca. en time og et kvarter, så om jeg klarer litt under det på Sentrumsløpet, er jeg faktisk ganske fornøyd :)

Lurer på om jeg likesågreit skulle meldt meg på Oslo Maraton i september også - er jo muligheter til å jogge en del gjennom sommeren og kunne forbedre formen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Dette er første gang jeg skal delta i sentrumsløpet. Og jeg er spent....for jeg er i utganspunktet ingen løper. Jeg trives best med annen trening.Men jeg begynte rett før jul med treningen til sentrumsløpet. Jeg klarer nå å løpe 6 km uten problemer på tredemølle. Høy på meg selv og formen min, så tenkte jeg at jeg skal prøve meg ute også. Dæven, jeg fikk bakoversveis. Det var ikke lett for meg. Så fra nå og framover blir det mest løping ute fram til april.

Mitt mål for sentrumsløpet, er å komme i mål før de begynner å pakke sammen. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Dette er første gang jeg skal delta i sentrumsløpet. Og jeg er spent....for jeg er i utganspunktet ingen løper. Jeg trives best med annen trening.Men jeg begynte rett før jul med treningen til sentrumsløpet. Jeg klarer nå å løpe 6 km uten problemer på tredemølle. Høy på meg selv og formen min, så tenkte jeg at jeg skal prøve meg ute også. Dæven, jeg fikk bakoversveis. Det var ikke lett for meg. Så fra nå og framover blir det mest løping ute fram til april.

Mitt mål for sentrumsløpet, er å komme i mål før de begynner å pakke sammen. :bond:

Hei Crobern! (morsomt profilbilde du har :))

Er ikke tvil om at det forskjell på å jogge ut og på mølla, ja. Men det er fortsatt litt tid igjen til løpet, så du har flere sjanser til å prøve deg ute og bedre formen :) Får satse på at det holder seg bart og ikke kommer noe mer snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...