Gå til innhold

Sentrumsløpet 2014


Vofsitofsi

Anbefalte innlegg

Da har endelig jeg fått til en skikkelig økt i 2014 også! :duskedame: Trente 2. og 4. januar, og da gikk det helt katastrofalt dårlig. Var nok pga en forkjølelse som lå på lur, og jeg var skikkelig syk fra søndag til onsdag. Har hatt vondt i halsen siden da, men i dag våget jeg meg på trening. Deilig å kjenne at kroppen fungerte igjen! :)

I dag løp jeg "pyramideintervall", 1-2-3-4-5-4-3-2-1 minutter med halvparten så lang gående pause. Øker farta med 0.1 km/t hver gang, og i dag hadde jeg kommet meg opp på 10.0 km/. Moro å tippe den grensa, men ser jo at det skal mye trening til før jeg klarer en time sammenhengende i samme fart som jeg nå løper intervaller i. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra jobba, Juliane! :)

Pyramideintervall hørtes interessant ut, det tror jeg jeg skal teste ut etter hvert også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt pyramideintervall, når man driver på med de lengste dragene er det veldig motiverende å vite at man er på vei "nedover" igjen. ;)

Har noen av dere lyst til å dele noen favoritter på treningsspillelista, forresten? Jeg er skikkelig kresen på hva jeg trener til og blir fort lei, det må være raskt tempo, gjerne økende intensitet utover i låta og et driv som gir meg lyst til å pushe meg selv ekstra. Noe som ender i en salig blanding med masse gamle eurovisionslagere og 80-tallsrock. :ler:

Her er hvertfall noen av mine favoritter:

Muse: Uprising

Charlotte Nilsson: Take me to your heaven

Bonnie Tyler: Holding out for a hero

Carola: Fångad av en stormvind

Sunstroke Project: Run Away

The Pointer Sisters: I'm so excited

Queen: Don't stop me now

Hairspray (musicalen): You can't stop the beat

Girls aloud: Jump

Alesha Dixon: The boy does nothing

Juliana Pasha: It's all about you

Jedward: Lipstick

Marina and the Diamonds: Primadonna

Geri Halliwell/The Weather girls: It's raining men

Bruno Mars: Runaway Baby

Gina G. Ooh a, just a little bit

Journey: Don't stop believing

Village people: YMCA

September: Satellites

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god musikk der, Juliane!

I dag tidlig hadde jeg langkjøring, 7 km jogging totalt. Det tok ca 55 min. Jeg begynner å lure litt nå, om jeg skal prøve gradvis å løpe raskere innenfor den timen jeg nå trener innenfor, eller om jeg heller bør prøve å komme meg opp på 1 mil totalt (og tiden deretter - blir nok da 1 t og 15 min eller noe deromkring med dagens fart). Noen som har noen råd å gi på det?

En del av saken er jo at jeg trener på morgenen (starter kl. 6), og det blir da litt snaut om jeg skal trene mer enn 1 time på morgenen og være på jobb til rett tid. Men eventuelt kan jeg jo starte litt tidligere, selv om jeg har hørt jeg er gæærn nok som jeg er, som er på senteret kl. 6 ...

I morgen blir det litt jogg som oppvarming, deretter styrke. Så tar jeg ny langkjøring på onsdag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnbue.

Da har jeg startet treningen til sentrumsløpet. Det var tungt. Jeg løp 1,5 km :fnise:

Jeg innser nå at det var nok litt i overkant optimistisk å melde meg på :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er i gang, Regnbue! Fortsetter du å trene jevnt og trutt, tenker jeg løpet er innenfor rekkevidde, jeg :)

Selv hadde jeg langkjøring på 7,5 km i dag tidlig. Nærmer meg stadig mila :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er, Vofsitofsi! :)

Jeg kjente litt smerter i leggene da jeg løp på søndag, og da jeg skulle løpe i går gjorde det skikkelig vondt. Hello again, beinhinnebetennelse. :goodbye: Den planlagte korte økta med 5 km løping ble dermed omgjort til "rolig langkjøring", 60 min rask gange med 5,5 % incline. (Grisekjedelig, så så liksågodt en episode Glee på Netflix mens jeg traska. :fnise:) Blir nok ikke løping i morgen heller, tenkte jeg skulle prøve meg på ellipsemaskina og se om leggene syns det er ok.

Utrolig frustrerende å ikke kunne løpe så mye som jeg ønsker, det er jo tross alt det jeg forsøker å lære meg. Men får bare holde på planen med trening annenhver dag, og satse på at også annen kardio bedrer formen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med tråd!

Jeg er foreløpig ikke påmeldt, men har sagt til "alle" at jeg skal delta, slik at jeg ikke skulle ha noe valg :fnise: det blir mitt første løp, og jeg har som mål å løpe på en time. Sist jeg sjekket brukte jeg en time og syv minutter, så jeg er forsåvidt optimistisk. Det hadde jo vært veldig gøy å løpe på 55 minutter også!

Har slitt litt med den ene leggen i det siste, og tok løpepause fra 23.12. frem til i går. Da løp jeg 4x4 intervaller på mølle uten å kjenne noe, men jeg har merket det i dag.

Jeg er veldig glad i å løpe ute, men kjeder meg lett på mølle. Skal prøve å dele opp langkjøringene som beskrevet over. Tenker i utgangspunktet å løpe to intervalløkter samt en langkjøring per uke, men det kan fort ryke nå som det endelig ser ut til å bli skiføre :)

Skulle gjerne delt musikk Juliane, men jeg får aldri somlet meg til å lage en liste, så det siste året har jeg kun løpt til den nyeste Bloc Party-plata - kan den rimelig godt etter hvert :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig 100 dager igjen - håper dere i likhet med meg kan bruke det som insprasjon til å få til en ekstra bra økt i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg startet treningen til sentrumsløpet. Det var tungt. Jeg løp 1,5 km :fnise:

Jeg innser nå at det var nok litt i overkant optimistisk å melde meg på :sukk:

Dette klarer du! Om du ikke klarer det på en time klarer du i alle fall å komme deg i mål, og det er jo en seier i seg selv. (Og hvis vi ikke når målet vårt i april er det jo en motivasjon til å fortsette å løpe og klare det på under en time på Oslo Maraton eller KK-mila i september.) :)

Nøyaktig 100 dager igjen - håper dere i likhet med meg kan bruke det som insprasjon til å få til en ekstra bra økt i dag! :)

Yey, takk for inspirasjon! Jeg skal riste av meg ryggsmerter og leggvondt på en helsikes ellipseøkt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke dere er! 100 dager igjen, ja, det går fort :P

Hva slags 4x4-opplegg er det du følger, Violet? Hvor lange er dragene og pausene?

Jeg vurderer også KK-mila og Oslo Maraton. Men tror jeg får ta en ting av gangen og konse på sentrumsløpet først :)

I kveld skal jeg på gruppetime, som avveksling til løpinga. I morgen er det nyttårsfest med jobben, så trening utgår, det regner jeg med gjelder lørdag også ...Søndag lurte en venninne på skitur, så kan hende det blir det. Hvis ikke tar jeg en intervalløkt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper fire intervaller á fire minutter, med to minutter aktiv pause. Med opp- og nedvarming blir det en fin halvtimesøkt som passer bra å kombinere med styrke eller når man har dårlig tid.

Og jeg har litt dårlig tid om dagen… i dag var klokka nærmere ti før jeg lusket inn på Sats. Kjenner at det ikke er optimalt for verken hode eller kropp å trene så sent, men det gikk greit. Økte hastigheten bittelitt fra tirsdag og sier meg fornøyd. I helgen håper jeg det blir et par skiturer, så da spørs det om jeg har gjort unna ukas løping.

Noen som har erfaring med tabataintervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det på ellipsemaskinen, Juliane? Jeg kjente ikke noe i leggen i dag heller og er storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det på ellipsemaskinen, Juliane? Jeg kjente ikke noe i leggen i dag heller og er storfornøyd!

Joda, ellipsen er i alle fall skånsom mot legger og knær, det er det ikke noe tvil om! Spørs om jeg får legge inn en ellipseøkt en gang i uka eller noe sånt for å skåne leggene for løping, må jo funke greit til langkjøringer med ikke alt for høy puls f.eks? Begynte å trene skikkelig igjen rett før jul 2012, og det første halve året var jeg egentlig kun på ellipsemaskinen. Har ikke tatt i den på månedsvis nå, så var morsomt i går å merke at jeg virkelig hadde hatt en formøkning siden i fjor vår! I tempo der jeg hadde høy puls på level 1 i fjor slet jeg nå med å få opp pulsen på level 7-10, det var morsomt. :)

Jeg har ikke forsøkt tabataintervaller nei, men ser at det skal være veldig effektivt. Kjenner jeg er litt skeptisk til de veldig korte intervallene, ser for meg at det skal bli veldig mye kav og styr å hoppe av og på mølla hvert 10/20 sekund? Og hvor fort må man egentlig løpe for å få maks intensitet, klarer jeg i det hele tatt å stokke beina i det tempoet når jeg skal hoppe av og på? :fnise: Men jeg har også lurt på om jeg skal løpe noen kortere og raskere intervaller av og til, type 1 min løping, 30 sek gange og gjenta det 8-10 ganger? Hvor fort løper du på 4x4-intervallene dine, forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke dere er:)

I dag ble det 9,3 km langrenn :) Det blåste kraftig opp, så var ikke en spesielt hyggelig tur med snø som pisket i ansiktet hehe.

Anonymous poster hash: fd76c...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnbue.

Flinke dere er:)

I dag ble det 9,3 km langrenn :) Det blåste kraftig opp, så var ikke en spesielt hyggelig tur med snø som pisket i ansiktet hehe.

Anonymous poster hash: fd76c...f22

Dette var meg, kom borti anonymknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lot meg overtale av søsteren min, selv om jeg ikke liker å løpe blant mye folk. Men skal gå fint selve løpet, tror jeg, jeg er nok også i bedre form enn henne.

Løper 2-3 ganger i uken, men varierer litt hva. Denne uken har det blitt:

- en økt med 30 min løping i ett, med 2 % stigning og 10 km/t i fart (går 5 min før og etter på 7 km/t).

- en økt med "intervaller": gange med 1 % stigning i fem minutter til jeg når 7 km/t, så 4 min løp på 10 km/t, 3 min gange på 7 km/t, 4 min løp på 10,5 km/t, 3 min gange osv. til siste løpsøkta er med 12 i fart. Roer ned med gange slik at økta totalt varer ca tre kvarter.

- i morgen skal jeg forsøke meg på mila, for første gang siden jeg hadde en ufrivillig treningsstopp og dermed mistet mye av løpsformen. Jeg regner med å kjøre en fart på 10 km/t og 1% stigning, sånn at går på 60 min om alt går som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne blitt med, men har vært så mye syk det siste halvåret, så løpeformen har gått og gjemt seg. Hadde jeg vært frisk nå ville jeg nok meldt meg på, men siden jeg fortsatt prøver å forgifte meg selv med absurde mengder antibiotika tenker jeg at det er greiest å ta det neste år i stedet. Men lykke til med trening og motivasjon, og ikke minst gjennomføring av løpet. Heier på dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt tabataintervaller nei, men ser at det skal være veldig effektivt. Kjenner jeg er litt skeptisk til de veldig korte intervallene, ser for meg at det skal bli veldig mye kav og styr å hoppe av og på mølla hvert 10/20 sekund? Og hvor fort må man egentlig løpe for å få maks intensitet, klarer jeg i det hele tatt å stokke beina i det tempoet når jeg skal hoppe av og på? :fnise: Men jeg har også lurt på om jeg skal løpe noen kortere og raskere intervaller av og til, type 1 min løping, 30 sek gange og gjenta det 8-10 ganger? Hvor fort løper du på 4x4-intervallene dine, forresten? :)

Ja, det er kanskje litt mye å tenke på på en gang? På den annen side føles 20 sekunder evig lenge når man virkelig springer det man kan :fnise: jeg skal prøve, og rapportere her!

Har jo løpt veldig lite intervaller i det siste, men i går løp jeg på 11 og 12 km/t på selve intervallene, og 8,5 km/t i pausene. 11 gikk bra, men 12 var slitsomt. Men jeg håper og tror at jeg klarer å gi litt mer en dag jeg ikke har vært på jobb i tretten timer… jeg leste for øvrig noe om at man burde dele intervallene 3:1, slik at hvis du løper ett minutt skal du ta 20 sekunder pause etterpå. Det er jo verdt et forsøk for å få opp tempoet litt :)

Flinke dere er:)

I dag ble det 9,3 km langrenn :) Det blåste kraftig opp, så var ikke en spesielt hyggelig tur med snø som pisket i ansiktet hehe.

Anonymous poster hash: fd76c...f22

Har gått på ski nå i kveld, og jeg kan skrive under på at snøen og vinden pisket godt! I de lengste nedoverbakkene måtte jeg bare lukke øynene og la det stå til, siden det svei sånn. Til gjengjeld var det veldig stas å endelig stå på ski igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! :)

Her har det ikke blitt trening siden torsdag, da jeg var på gruppetime. Fredag var det nyttårsfest på jobb, men det ble imidlertid dansing til den store gullmedalje, noe jeg tror er medvirkende til at leggene mine kjennes helt ødelagt i dag ... :P

Jeg satser imidlertid på en kortere eller lengre løpeøkt i morgen tidlig. I dag skal jeg imidlertid noe helt annet - noe jeg ikke har gjort på sikkert minst 15 år: Vofsi skal nemlig ut på skitur!

Smånervøs, men satser på at jeg ikke har glemt "gamle kunster". Ønsk meg lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...