Gå til innhold

Flytte fra Oslo for å studere på Lillehammer?


mkgleez

Anbefalte innlegg

Takk for innspill, jeg setter utrolig pris på alt jeg kan få, siden jeg er helt blank på dette området. Hva vil jeg kunne forvente å måtte betale for en egen leilighet sentralt beliggende da? Jeg ønsker å bo alene egentlig, enten det er snakk ok leilighet i privatmarkedet eller studentboligene.

Og når begynner gjerne disse tingene å legges ut for leie? Og burde jeg da ta i byen, eller andre steder?

Masse spørsmål, sorry ;P hahaa!

-ts

Anonymous poster hash: 4847a...728

Legger du 6 lapper i leie så begynner du å få litt å velge mellom :)

Vil du ha to minutter til Brenneriet så flytter du til byn, vil du ha det litt mer rolig så flytter du rett utenfor sentrum = helt annen pris med en gang og mye koseligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger du 6 lapper i leie så begynner du å få litt å velge mellom :)

Vil du ha to minutter til Brenneriet så flytter du til byn, vil du ha det litt mer rolig så flytter du rett utenfor sentrum = helt annen pris med en gang og mye koseligere :)

Ok. Egentlig er vel 6000,- litt mye når jeg skal være student og leve på 10 000,- i måneden.. Men hva er litt utenfor byen da? Er Smestadmoen liksom "for langt" unna?

Går det forresten nattbuss dit, eller må man alltid ta taxi hjem fra byen liksom?

:)

-ts

Anonymous poster hash: 4847a...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smestadmoen er ikke like ved byen! Tar 30 min å gå, ihvertfall om du er litt full og sliten. Går ikke nattbusser så vidt jeg er kjent med ihvertfall, alltid taxi til og fra byen. Og det er vel ca 120kr pluss minus hver vei i taxi.



Anonymous poster hash: 2fa2c...da5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundebekken bodde jeg ihvertfall og trivdes godt. Delte bad med ei, kjøkken med tre. Stor fellesstue+kjøkken og balkong. Gikk helt fint å sykle eller gå til skolen. Anbefaler sykkel om du ikke kjører, da det er veldig flatt fra skolen til sentrum, selv om Lillehammer er ganske bratt :-P Venninna mi bodde også på Lundebekken, men hun hadde egen leilighet, kosta mer såklart. Og Lillehammer er en fin by. Det er ikke de store konsertene og slikt som en finner i Oslo, men det er mye annet som skjer og en merker godt at det er mye studenter her. Etter studieslutt for 5 år sida så bor jeg her fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter nok selv til Lillehammer for å studere - bor i Kristiansand nå. Har søkt på Smestadmoen gjennom SOPP, men jeg er litt usikker på hvordan det fungerer frem til mai-juni? Må man stadig søke, blir ventelistene nullstilt av og til eller hva..? :)



Anonymous poster hash: 72c06...2e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En veldig fin by der det skjer mye :) Har ikke vært student der men har hørt mye positivt om studentmiljøet der.

Skjer mye? Der? :blink:

Har ikke jeg merka noe til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smestadmoen er tett ved by`n :)

Nope. Er langt å labbe til og fra sentrum derfra. Du rekker fint å fryse ihjel på veien hjem på en vinternatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer mye? Der? :blink:

Har ikke jeg merka noe til...

jazzfestivalen, litt.festivalen, konserter, forestillinger, opplegg i sentrum... Maihaugen, museer, kafeer, treff av div. Slag, uteliv.. Bedre enn mange andre byer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jazzfestivalen, litt.festivalen, konserter, forestillinger, opplegg i sentrum... Maihaugen, museer, kafeer, treff av div. Slag, uteliv.. Bedre enn mange andre byer!

Maihaugen? Seriøst?

Konserter? Jaha, hvor ofte og hvor?

Museer? Du mener Malerisamlinga da, eller?

Opplegg i sentrum? Hæ?

Forestillinger? "Hæ?" en gang til. Du mener kino'n da, eller?

Uteliv? Eh.. Én kort veistubb med tre, små utesteder...

Slag vet jeg ikke helt hva du mener med.

Litteraturfestivalen er vel ikke helt min gate, så der har jeg adri vært.

Jazzfestivalen er jo ok nok.

Men seriøst, det står stille i den byen, når du er fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe surr her med hvor studenthjemmene ligger. Vargstad ligger nedefor veien og Lundebekken på oversiden av veien der bussen kjører forbi på vei tilbake til sentrum.

Smestad studenthjem er et utrangert sted. Ligger i retning Smestadmoen fra Vargstad, ved siden av ungdomsskolen deres. Men de er en videregående skole der, som også heter Vargstad, så det kan ha med saken å gjøre. Bussen stopper forøvrig der.

Vargstad har ikke så aller verst standard, om jeg skal si det selv.

Er man flere som tar taxi så er det ikke så verst dyrt.

Det er bra med bussforbindelser på Lillehammer før klokka fem på ettermiddagen.

Greie forhold for å finne et kollektiv å bo i.

Mange som leier ut hybler.

Hvis du vil bo "sentralt" , dvs nede i sentrum (det er to parallelle gater)så koster det såklart mer.

Er du aktiv i studentmiljøet, så får du nok mere ut av den byen enn om du ikke er student :)

Lykke til, TS.

Ikke la deg avskrekke av mine dystre minner fra en by som er død etter at butikkene stenger.

Ta deg en tur på Felix. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maihaugen? Seriøst?

Konserter? Jaha, hvor ofte og hvor?

Museer? Du mener Malerisamlinga da, eller?

Opplegg i sentrum? Hæ?

Forestillinger? "Hæ?" en gang til. Du mener kino'n da, eller?

Uteliv? Eh.. Én kort veistubb med tre, små utesteder...

Slag vet jeg ikke helt hva du mener med.

Litteraturfestivalen er vel ikke helt min gate, så der har jeg adri vært.

Jazzfestivalen er jo ok nok.

Men seriøst, det står stille i den byen, når du er fra Oslo.

selv om du syns at maihaugen og museer er kjedelig så betyr det ikke at det er dørgende trist i byen.

Selvfølgelig skjer det mer i Oslo.... Byen er jo mye større pluss at det er hovedstaden.

Der jeg bor nå og i byene rundt skjer det ingenting. Så jo, det skjer mye i Lillehammer. (I forhold til byer i samme størrelse)

Det er jo bare å prøve å følge litt med i gd, Lillehammer sentrum, maihaugen, museet og gallerier osv på Facebook så får du med deg når ting skjer:) din egen feil om du ikke følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale Lillehammer! Et unikt studentmiljø og veldig koselig by.

Et veldig fint supplement hvis du er lei av storbylivet. Og det er jo uansett relativ kort avstand til Oslo, kun litt under to timer med tog.



Anonymous poster hash: 25d5e...984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du liker å gå på ski og andre sånne vinteraktiviteter er det et supert sted.

Det går kollektiv transport til skibakker og løyper og det er forøvrig en masse natur rundt forbi å ta av, hvis man liker å gå i naturen, fiske, ligge i telt, sykle og sånne ting.

Det er supert med den byen, faktisk.

Og det er kort opp på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale Lillehammer! Et unikt studentmiljø og veldig koselig by.

Et veldig fint supplement hvis du er lei av storbylivet. Og det er jo uansett relativ kort avstand til Oslo, kun litt under to timer med tog.

Anonymous poster hash: 25d5e...984

Toget bruker litt over to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som bor i Lillehammer, men jobber i Oslo. De kjører bil fra Lillehammer og til Oslo hver dag, og tilbake igjen. De bruker 2 timer en vei.

De drar hjemmefra kl.5 og kommer frem på jobben kl.7. Så drar de fra jobben 15 og er hjemme kl.17.

Så tror jeg de har langhelg - at de har fri fra fredag til søndag.

Egentlig er ikke de så ille, for jeg bruker 1 time til jobben min i Oslo, og jeg bor i Oslo. Kjenner noen i Oslo som bruker 1,5 t til jobben i Oslo!

Så det å bo utenfor Oslo og å pendle til jobben i Oslo hver dag er ikke noe særlig lengre enn å bo i Oslo.



Anonymous poster hash: 57e77...9b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er ikke så langt til høye fjelltopper heller, om du liker å gå på fjellet. Du kan dra til Galdhøpiggen, Glittertind osv osv ...



Anonymous poster hash: 57e77...9b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe surr her med hvor studenthjemmene ligger. Vargstad ligger nedefor veien og Lundebekken på oversiden av veien der bussen kjører forbi på vei tilbake til sentrum.

Smestad studenthjem er et utrangert sted. Ligger i retning Smestadmoen fra Vargstad, ved siden av ungdomsskolen deres. Men de er en videregående skole der, som også heter Vargstad, så det kan ha med saken å gjøre. Bussen stopper forøvrig der.

Vargstad har ikke så aller verst standard, om jeg skal si det selv.

Er man flere som tar taxi så er det ikke så verst dyrt.

Det er bra med bussforbindelser på Lillehammer før klokka fem på ettermiddagen.

Greie forhold for å finne et kollektiv å bo i.

Mange som leier ut hybler.

Hvis du vil bo "sentralt" , dvs nede i sentrum (det er to parallelle gater)så koster det såklart mer.

Er du aktiv i studentmiljøet, så får du nok mere ut av den byen enn om du ikke er student :)

Lykke til, TS.

Ikke la deg avskrekke av mine dystre minner fra en by som er død etter at butikkene stenger.

Ta deg en tur på Felix. :)

Hei,

Tusen takk for svarene dine! :)

Men siden jeg tenker på Smestadmoen nyere del - hva vil du si om den? -er det greit liksom? Jeg vet som sagt ingenting om disse stedene eller fasilitetene.

Jeg forstår godt at Lillehammer kan fremstå som to helt forskjellige steder avhengig av om man er student eller ikke. Derfor håper jeg det kan bli greit for meg som student da :)

Er litt skummelt å skulle flytte da. Men bra tror jeg :)

Takk for all hjelp, gleder meg til å høre hva du sier om Smestadmoen ;)

-ts

Anonymous poster hash: 4847a...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for svarene dine! :)

Men siden jeg tenker på Smestadmoen nyere del - hva vil du si om den? -er det greit liksom? Jeg vet som sagt ingenting om disse stedene eller fasilitetene.

Jeg forstår godt at Lillehammer kan fremstå som to helt forskjellige steder avhengig av om man er student eller ikke. Derfor håper jeg det kan bli greit for meg som student da :)

Er litt skummelt å skulle flytte da. Men bra tror jeg :)

Takk for all hjelp, gleder meg til å høre hva du sier om Smestadmoen ;)

-ts

Anonymous poster hash: 4847a...728

Smestadmoen er nytt og har grei standard. Ikke langt til butikken og ikke langt til buss. Bussen går forbi på oversiden og på nersiden. Smestadmoen ligger veldig nærme bensisnstasjon og er lett å finne for folk som kommer og skal besøke deg fra feks Oslo.

Ligger, som navnet sier, på et område der det før har vært millitærkaserner. Men nå er det bebygd med borettslag og det nevnte studenthjemmet.

Jeg syns det er en rolig og grei plass, helt nord i byen.

Det ligger midt mellom HiL og sentrum av byen. Har du sykkel er det en bris å komme seg til og fra forelesningene. Men vær obs på at sykler er populære å impulsstikke av med på Lillehammer, for å trille nedover til sentrum, så bolt dem fast..

Det er så vidt jeg vet et studenthjem på andre siden av veien fra Høgskolen, men da er du jo langt fra sentrum og butikken, så.. Hver sin smak. Du kan jo dette ut av senga og dra deg over veien på forelesning derfra, hvis du er utpreget B-menneske. De har fin kantine og bokhandel på området der.

Som sagt er det et stykke å labbe til sentrum langs den evig lange Kirkegata (og/eller Storgata) fra Smestadmoen. Men det er ikke så aller verst. Det tar mellom 20 og 30 minutter i vanlig tempo. Når det er varmt på sommern eller bikkjekaldt på vinteren anbefales bussen.

Skal du bo på Lillehammer så skaff deg skikkelig vinterjakke og noen vintersko som tåler minusgrader og snø.

Jogging kan foretas i lysløypa deres. Det er også en ypperlig veistrekning som kalles "Gamleveien", som man kan løpe langs helt fra sentrum av byen og ut til HIL. Løper du der kommer du deg i form. :)

Regner med at du har en skisse å se på angående planløsning og sånne ting, så jeg sier ikke så mye om akkurat det.

Men, bli enig med folket om søppeltømming. De har kildesortering på Lillehammer. Fort ser kjøkkenet ut som et jævla søppelsorteringsanlegg, hvis man ikke får styring på det og noen faktisk tar ansvaret å pælme søplet UT i avfallscontainer...

Tips: Ha med sammenleggbart tørkestativ fra IKEA til å henge klærne på, når du har vasket. Sparer masse penger og frustrasjoner :)

P.S. Det er et vannhull til der som er ok å besøke. Det heter Håkons Pub.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...