Gå til innhold

"Babyen min" Hvordan ser kvinner på barna sine egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare ser dette bli uttalt ofte. "Min baby/ bybyen min", eller bare "min" når det er snakk om ungen hennes. Akkurat som om det er en dukke det refereres til, eller en hund. Mulig jeg tolker det litt vel bokstavelig, men hadde jeg vært far så hadde jeg sett på ungen min som ungen min. IKke babyen min, ikke lille nurket mitt eller noe annet som impliseres at det er en gjenstand som kan dulles med og kles opp, taes bilde av og deles på facebook. Dette er interessant, for jeg lurer på om kvinner ser på sine unge nyfødte som et hobbyprosjekt akkurat som om det er en hund, en utstillingsdukke eller lignende. Jeg lurer også på om kvinner egentlig vil ha barn, eller om de ba vil ha en baby mens den er på babystadiet? For så mye fæle facebookstatuser og så mange utrivlige formuleringer angående kvinners unger, så får jeg i blant et litt ekkelt inntrykk av at kvinner ser på barna sine som ting, ikke mennesker. Ligger det noe i det? Anonymous poster hash: c9db5...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymous poster hash: c9db5...b7d

får jeg i blant et litt ekkelt inntrykk av at kvinner ser på barna sine som ting, ikke mennesker. Ligger det noe i det?

Mest sannsynelig ikke. De fleste ser på barna sine som barn, men så har du noen ustabile individer, både menn og kvinner, som kanskje ikke alltid gjør det, og har blitt fullstendig forgiftet av sosiale medier. Heldigvis gjelder ikke dette majoriteten, men helt klart skremmende å observere de få det gjelder.

Anonymous poster hash: 7a9de...4fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bare innse at det er forskjeller i intelligens, og det kommer tydeligere frem nå som vi har sosiale medier. Tidligere kunne man være "stokk dum", men bli oppfattet som en god forelder, nå er ikke det like lett lenger..



Anonymous poster hash: 7a9de...4fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på "babyen min" og "ungen min"?

Anonymous poster hash: 0fc94...1be

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på "babyen min" og "ungen min"?

Anonymous poster hash: 0fc94...1be

Ingen, men her på KG handler det om å konstruerer problemer.

Anonymous poster hash: 7a9de...4fb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er egentlig forskjellen på babyen min og ungen min, bortsett frå at baby er begrensa til ein spesifik alder? Forstår eg deg rett så er det ordet "min" på slutten som er problemet, og det blir jo likt i begge tilfeller.

For min egen del så ser eg fram til heile oppveksten til mine framtidige barn, er ikkje blitt prøvarar enda ein gang, men har allerede lagt planer for korleis mine barn kan få hjelp av oss til å komme inn på boligmarkedet. Eg ser fram til å sjå kva for retningar liva deira vil ta, og eg er spent på personlighetstypane deira. Gleder meg til å oppmuntre dei til å følge sine draumar og til å bli sjølvstendige og unike individer.

På ingen måte ser eg på mine fremtidige barn som gjenstander eller eigedommer, men så ser eg heller ikkje på katten og hunden som eigedom heller, men som jentene våre. Dei er familiemedlemmer, dei har sine eigne personligheter. (Så klart er eg eigar av dyra mine, men det er ikkje den måten eg tenkjer på i det daglige)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt spm når de får barna så må de rett i barnehagen og tilbringe all sin våken tid der, så hjem klokka 17 og rett i seng klokka 19 :sjokk: Joda fint å være forelder i bare to timer daglig. Hva skal man da med barn?



Anonymous poster hash: 1ade2...094
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Er da vel helt i orden å si "babyen min" når det er snakk om en baby (et barn under 12 mnd)? Er det en 10-åring, stiller saken seg selvsagt annerledes...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hahaha...her i huset er det mannen min som bruker betegnelsen "babyen" min om vår datter på 17 mnd:-) Jeg mener hun er for gammel til å bli kalt baby, mens han sier hun alltid kommer til å være babyen hans. Samme det vel, så lenge kjærligheten og hengivenheten er der. Og så lenge han tåler at jeg erter han for det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss grad av fesjå er det nok og en god porsjon god-mor-demonstrasjon, men akkurat det å kalle avkommet for baby eller unge blir et fett i mine øyne.

Tror nok du kan ha rett i at en del digger babyperioden og ikke forstår seg på å ha barn, men er ikke det naturlig når en ikke har fått barn ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare snakk om begreper? Jeg synes "unge" høres upersonlig og mindre hyggelig ut. Tenker kun på det i assosiasjon med "få de helvetes ungene av plenen min!".

"Nurket" er jo bare et kosenavn. Man bruker kosenavn på kjærester/ektefeller også, betyr ikke at man føler man eier dem eller at de er et "hobbyprosjekt". Eller skulle jeg fare i taket hver gang kjæresten min bruker et kosenavn på meg?

Nå har jeg ikke barn selv (enda) men jeg har null problemer med at kvinner sier babyen/nurket etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaller barnet mitt for både 'poden', mini, gullet mitt, barnet mitt, gutten min og sikkert andre ting også uten å tenke over det.

Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal bety at jeg ser ham som et hobbyprosjekt.

Kan du forklare meg hvorfor man ikke skal kunne bruke kjærlige betegnelser om barna sine, uten at du mener vi ikke elsker hele barnet?

Barnet mitt er det viktigste i livet mitt, og jeg gleder meg over og til hele hans oppvekst. Til tross for at jeg duller med ham og kler på ham små klær....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ser dette bli uttalt ofte. "Min baby/ bybyen min", eller bare "min"

Dette er interessant, for jeg lurer på om kvinner ser på sine unge nyfødte som et hobbyprosjekt akkurat som om det er en hund, en utstillingsdukke eller lignende. Jeg lurer også på om kvinner egentlig vil ha barn, eller om de ba vil ha en baby mens den er på babystadiet?

Hvis du spanderer noen timer på Barn og familie + Graviditet og spedbarn her på forumet så skulle det holde for å verifisere endel av dine påstander ja.

I tillegg kan du, om du har normalt blodtrykk, godt hjerte og lang lunte, kaste deg over barnimagen.no, diverse mammablogger og annet snadder.

Oppsummert så er det vel ingen overdrivelse å påstå at babyen/ungen er mest mamma sin i alle fulle fall. Kjekt og politisk korrekt å mene at selvsagt er det bra for et barn å ha en pappa MEN......... så kommer det alltids en tirade av såkalte argumenter med vekslende troverdighet og validitet som har kun til hensikt å stadfeste at mor - tross alt - er både best og viktigst.

Unntak: Når hun er stormende forelsket, og gravid, da bærer hun frem hans barn.

Resten av livet: Han er far til ungen min

Om det er feil/uriktig/urettferdig at det er slik? :vetikke:

Det er underordnet, det viktigste er at folk slutter å pipe om såkalt likestilling. Jeg er smått lei av å høre babbel om luftslott og uoppnåelige tilstander hva blant annet dette tema angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset omtaler også far barnet som sitt, og kan lett si jeg er mor til hans barn... Skjønner ikke helt problemet med noen av delene.

Likestilling er det ikke uansett hva jeg kaller ungen vår, og det er det faktisk ikke i veldig mange forhold med små barn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badebuksa

Så mye en skal LURE PÅ?

Så dersom en mor omtaler den 4 mnd gamle BABYEN sin som, ja nettopp, babyen sin, så mener hun egentlig "hobbyprosjektet jeg skal kle opp i morsomme klær"? Wow...

Nei, det ligger ikke noe i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Dyr får unger, mennesker får barn. Jeg hater når folk sier "ungen min". Eller enda verre: poden!

Hva med dialektforskjeller? Der jeg kommer ifra sier ingen "barn" da det ikke er et naturlig ord i dialekten vår. Vi skriver selvsagt barn, men om jeg hadde omtalt jentene mine som "barna" mine så hadde nok folk rundt meg begynt å lure på om jeg hadde lagt om dialekten. På samme måte er ikke "pen" et naturlig ord for meg å si.

Jeg sier "jentene mine" eller "ungene mine". Ikke babyene eller prinsessene. Jeg kan noen ganger kalle en av dem frøken, men aldri i flertall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Ingen, men her på KG handler det om å konstruerer problemer.

Anonymous poster hash: 7a9de...4fb

Har sin egenverdi! Slik går verden fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...