Gå til innhold

Folk som prøver å være "vestkant". (Delt fra "Oslo Vest-stil")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare blir irritert fordi jeg visste at jeg kom til å få masse pepper for å spørre om noe så dumt.

Og jeg visste på forhånd hva slags kommentarer som ville komme. Allikevel kommer du med noe som er helt urelevant i forhold til klær og mote, som jeg spør om her.

Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Det var også ment til alle andre som har tenkt til å komme med slike kommentarer.

Jeg trenger ikke å vite hvor teite alle synes jeg er, jeg trenger svar på det jeg spør om:)

-

Og jeg ser ikke hvorfor det skal være et problem for dere at jeg kjøper dyre klær, hvis jeg synes det er fint og har råd til det? Jeg setter også pris på god kvalitet i klærne jeg kjøper.

Når det gjelder at jeg ikke er oppvokst på Oslos beste vestkant..

Man kan jo ikke noe for opphavet sitt. Og jeg er uansett ikke familien min. Jeg er meg.

Familien min kommer ikke fra Oslo vest, og de har helt vanlige jobber.

Men jeg er et karrieremenneske, og har som mål å nå høyt karrieremessig. Husk at i alle rike vestkantfamilier, så var det noen som var den første til å gi dem den statusen. Hvorfor kan ikke det være meg? Bare fordi foreldrene mine har valgt en annen retning i livet, så skal det forfølge MEG og MITT liv til dagen jeg dør? Skal JEG bli dømt til å ha en middelklasselivsstil resten av livet, bare fordi foreldrene mine har det?

Nei, tror ikke det. Jeg har satt mine egne mål, og målene er skyhøye. Og er man villig til å arbeide hardt for det, så vil man klare det. Dessuten trives jeg godt i Oslo, det er der jobbene jeg er på utkikk etter er, og jeg har tilbragt mye tid på vestkanten av ulike årsaker. Synes det er et fint område, og jeg har tenkt til å flytte dit.

Jeg kommer heller ikke fra et område med noen utpreget dialekt, og jeg snakker "pent" alá Oslo vest, og har gjort siden jeg lærte å snakke, så det er ikke noe jeg gjør i et forsøk på å passe inn. Det er ingen som vil høre at jeg er fra et annet sted.

Får jeg spørsmål om hvor jeg er fra, så vil jeg svare ærlig, og hvis noen ser ned på meg av den grunn, så sier det mer om dem enn meg. Og hva med alle disse inngifte vestkantfruene? De som har funnet seg en rik direktør eller advokat eller hva som helst.. Det er ikke nødvendigvis sikkert at de kommer fra Oslo vest og har rike familier. Allikevel er de gjerne å se i dyre klær og fine biler. De blir jo ikke sett ned på.

Folkeskikk har jeg mer enn nok av. Kommer fra en ordentlig familie som er opptatt av god oppdragelse og oppførsel. Min mor har gjennom oppveksten min fått høre hvor utrolig høflig og fint jeg oppfører meg hos andre, så jeg tror ikke min væremåte vil være et hinder.

Dessuten gjør dyre og fine klær av god kvalitet at jeg selv føler meg bedre. Føler meg litt rakere i ryggen. Føler at jeg utstråler suksess. Og dette gir en bedre selvtillitt til å nå de målene man har satt seg. Skal man ha lederjobber så nytter det ikke å komme på jobb i collegegenser fra bikbok. Da blir man ikke tatt seriøst.

Jeg er forøvrig ikke ute etter logoflashing heller. Jeg er ikke fjorten år. For min del kan det være en pen bluse uten en eneste logo.

Håper nå at jeg kan få flere svar på det jeg faktisk lurer på :)

-TS

Anonymous poster hash: 0fc74...dd8

Det første man bør gjøre for å oppnå klasse, er å snakke om hvor høyt man skal nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir ikke vestkantfruer sett ned på? :P

Det blir de vel, spesielt hvis de er inngiftede. Og de blir sett ned på av de andre på vestkanten som ikke er inngiftede. Jeg bor på vestkanten, og jeg har sett en del vestkantfruer som tror de blir bedre av å gå med en Louis Vuittonveske eller kommer kjørende i en stor SUV. Ikke kan de kjøre bilen og Louis Vuittonveskene begynner å bli harry fordi alle skal ha dem. :P I tillegg så mangler ganske så mange av dem dessverre, folkeskikk.

Det kommer forøvrig ikke nødvendigvis bare an på klærne, men også holdningene. Jeg har naboer som kan gå som bomser, men de er leger, advokater, investorer. Holdningene de viser derimot gir dem respekt. Man skal være vár med å skue hunden på hårene.

Smestad og Bygdøy (finnes jo andre steder som er det og) er forøvrig steder som er utrolig snobbete. Har noen venner på Bygdøy som fortalte om en familie der datteren i huset ville leke med en jente som hadde flyttet til området. Foreldrene til jenta ville ikke at hun skulle gjøre det, de hadde sett besteforeldrene til den nyinnflyttede jenta komme i en bil som "ikke var bra nok".

En pen bluse trenger ikke koste allverden. Det du trenger er noen basisplagg, og så noen dyrere enkeltplagg.

Jeg kjenner ei som kjøper basisplaggene sine på H&M og Zara, hun er i en lederstilling. De dyrere plaggene hennes er kjøpt andre steder. Stedene er nevnt i tråden allerede.

Anonymous poster hash: 1d5e0...2e3

LV vesker har vel vært harry så lenge jeg kan huske omtrent. :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Frogner. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette vestkant våset. Det er så mye forskjellige mennesker fra Oslo vest og mange bryr seg lite om merker. Noen kler seg i merkeklær og er imøtekommende, snille mot både bønder og utlendinger. Om det finnes snobber på Oslo vest? Ja uten tvil, men herregud de er da i alle byer.. Inntrykket mitt gjennom oppveksten er at de få som er som " legenden om de slemme/ ekskluderende vestkant snobbende" er folk som mangler noe i livet sitt og tviholder på følelsen av å være bedre for å skjule svakheter som finnes i alle mennesker.

Jeg forstår ikke behovet for denne debatten... Vi er alle forskjellige..

Anonymous poster hash: f9875...0b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Frogner. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette vestkant våset. Det er så mye forskjellige mennesker fra Oslo vest og mange bryr seg lite om merker. Noen kler seg i merkeklær og er imøtekommende, snille mot både bønder og utlendinger. Om det finnes snobber på Oslo vest? Ja uten tvil, men herregud de er da i alle byer.. Inntrykket mitt gjennom oppveksten er at de få som er som " legenden om de slemme/ ekskluderende vestkant snobbende" er folk som mangler noe i livet sitt og tviholder på følelsen av å være bedre for å skjule svakheter som finnes i alle mennesker.

Jeg forstår ikke behovet for denne debatten... Vi er alle forskjellige.. Anonymous poster hash: f9875...0b9

Applaus for dette!

Jeg er fra Oslo vest, og kjenner meg overhode ikke igjen i det som beskrives her. Jeg vil heller si at vi er ganske avslappede. Jeg bryr meg ikke om hvordan naboene mine kler seg, og de bryr seg ikke om jeg dasser rundt i hagen i slitne joggebukser.

Forskjellen er vel snarere at folk generelt er høfligere her enn lenger øst i byen. Det er i hvert fall min opplevelse.

Anonymous poster hash: a93c8...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om at kun rike mennesker frs Oslo vest kan kle seg i dyre merkeklær, men heller om at ts ønsker å fremstå som en fra vestkanten, uten å være det. Altså at ts tror at bare ved å kle seg som vestkant jente, skal gi henne innpass i sosialt lukkede miljøer på vestkanten.

Anonymous poster hash: 4f042...8dd

Jeg ble en gang kjent med to innflyttere fra andre steder i landet som trodde at når de flyttet til vestkanten så kunne de med rette kalle seg vestkantgutter. O_o

Jeg er fra Oslo vest, og kjenner meg overhode ikke igjen i det som beskrives her. Jeg vil heller si at vi er ganske avslappede. Jeg bryr meg ikke om hvordan naboene mine kler seg, og de bryr seg ikke om jeg dasser rundt i hagen i slitne joggebukser.

Anonymous poster hash: a93c8...d45

Jeg bor på Frogner og jeg vil si det er deilig at folk ikke bryr seg opp og ned i mente om jeg går med en kosebukse ut for å hente avisen. ^^,

Dessverre er vi vestkantinger såpass overfladiske, og vi merker med en gang om noen er altfor opptatt av adressen og utseende og krampeaktig skal gjøre det bedre enn sine foreldre.

Anonymous poster hash: ab33d...aa7

Det aller verste jeg vet er når folk prøver å "innynde" seg fordi man måtte bo der eller der, ha den og den kjennskapen til noe etc etc. >_<

En av de innflytterne jeg nevner ovenfor (var kjæreste kun en kort stund, grunnet: ) var mer opptatt av adressen min, huset jeg bor i og alt jeg kom til å arve. >_<

For alle vennene, familien og kollegaene hans ble jeg presentert som "hun som er datter til ... og som bor der ... I et sånt stort hus blablabla... ". O_O >_<

En av dråpene var: "Når dør foreldrene dine slik at du arver alt og jeg kan flytte inn?"

>_<

Status betydde ALT for ham. Glad jeg ble kvitt. =_=

Når det gjelder klær så kjøper jeg det meste fra Esprit her til lands, og ellers fra andre butikker i utlandet. ^_^

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus for dette!

Jeg er fra Oslo vest, og kjenner meg overhode ikke igjen i det som beskrives her. Jeg vil heller si at vi er ganske avslappede. Jeg bryr meg ikke om hvordan naboene mine kler seg, og de bryr seg ikke om jeg dasser rundt i hagen i slitne joggebukser.

Forskjellen er vel snarere at folk generelt er høfligere her enn lenger øst i byen. Det er i hvert fall min opplevelse.

Anonymous poster hash: a93c8...d45

Jeg er fra Frogner, og det du beskriver der synes jeg passer best på villaområdene lenger vest og lenger nord (Holmenkollåsen, Ullern).

Frogner var også sånn at man kunne gå ut i pysjen og kjøpe aviser, men da innflytterne begynte å få ferten av status på tidlig 90-tall, endret dette seg veldig og man så at folk for så vidt hadde på seg joggebukser i kiosken, men da med dyre flipflops - altså fasade fremfor sovesveis. Ingen av de pretensiøse innflytterne skjønner kodene. Vi som er herfra er ekte og avslappede, mens de pretensiøse innflytterne jo er så krampeaktig opptatt av status at de ikke greier å slappe av.

Ekte vestkantfolk er mer dannede og kultiverte enn østkantfolk og innflyttere. Det er selvsagt noen fra arbeider-/middelklasse øst eller utenbys fra som finner seg til rette og passer helt supert inn, men de er da også langt mer avslappede enn det TS gir uttrykk for. TS er jo helt latterlig opptatt av status og tror at det er noe man kan oppnå ved å flytte og kjøpe en bestemt type klær og snakke på en bestemt måte.

Anonymous poster hash: ab33d...aa7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok enig i at jeg er en menneskehater ja, men om jeg forakter vestkanten? Tja, nesten like mye som jeg misliker folk som ønsker å være vestkantfolk av status!

Hva mener du med å forråde det norske folk?

Jeg møtte en fantastisk kvinne på Ivars Kro på Grønland i kveld. Jeg følte jeg klikka med henne. Til tross for at hun åpenbart var eldre enn meg følte jeg en sterk tilknytning jeg aldri tidligere har følt. Jeg følte at vi opprettet et bånd som var av verdi.

Problemet er at vi kom bort fra hverandre. Hun ville som kvinner flest teste meg, og kjørte på med en frier som jeg følte egentlig bare hadde som funksjon å teste min reaksjon, men problemet er at vi mistet kommunikasjonen etter det. Det vil si jeg ble provosert og vi opprettet ikke kontaktet etter det, og jeg dro hjem.

Dermed kommer vi tilbake til hvorfor jeg ønsker hjelp fra deg. Du har skrevet at du er vestkant, og denne kvinnen er, som jeg ikke kunne unngå å legge merke til, seriøst vestkant.

Så mitt spørsmål til deg er om du kan være så snill å sette meg i kontakt med en fantastisk vestkantkvinne som på nyttårsaften befant seg på Ivars Kro på Grønland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mitt spørsmål til deg er om du kan være så snill å sette meg i kontakt med en fantastisk vestkantkvinne som på nyttårsaften befant seg på Ivars Kro på Grønland?

Ja hun sitter på vindern pub og drikker jagermeistere for hun blei så forelska i en dude hun møtte på ivars, - kan det være deg hun savner?

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...