Gå til innhold

Folk som prøver å være "vestkant". (Delt fra "Oslo Vest-stil")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er det jo skrevet om lignende samme:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=798173

Spesielt siste innlegg:

Viser egentlig bare at du ikke har noen av de evnene eller bakgrunnen som miljøet verdsetter. Du kommer til å imponere andre, men bli sett ned på av menneskene du higer etter å fremstå som. At du i det hele tatt spør hinter veldig til at du ikke hører inn i miljøet allerede.

Anonymous poster hash: 1d5e0...2e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja.

Jeg vil si at jeg bodde et annet sted før vestkanten, men jeg gle rett inn her. Det andre stedet jeg bodde, var et sånt skikkelig wannabestrøk hvor folk brydde seg så til de grader om hva man gikk med, hvordan man gikk osv. Jeg HATET stedet. Her jeg bor nå- naboen går ut om morgenen i en slåbrokk. Han blir sett, men INGEN sier noe til ham at ja, vi så deg gå i den slåbrokken din. Det gjorde de det andre stedet jeg bodde. Ufyselige folk der.

Husker jeg var på Tannum, og skulle ha noe stoff til gardiner. Spurte om det kunne sys, og damen sa at det ville ta 2 måneder. Jeg sa hvor jeg bodde og da tok det plutselig ikke mer enn 2-3 uker. Fascinerende!

Anonymous poster hash: 1d5e0...2e3

Det jeg stusser over er ikke hvordan du ønsker å kle deg som dem, men av grunnene dine. "Hvordan kler fruer på vestkanten seg?" i stedet for "Hvor kan jeg kjøpe klær som de på vestkanten bruker?". En skal ikke kle seg for å se vellykket ut, men fordi man liker plaggene og stilen av andre grunner. Det vil jeg si er første bud, og den største fellen man går i da det er fort gjort å bli gjennomskuet. Skal du først prøve å endre utseende holder det ikke med å kjøpe plagg som ligner på det du har sett. Stil er 70% valg av passform, detaljer og sammensetning, 20% holdning og 10% plagg - satt på spissen.

Forsøk å forstå deg på stilen. Ta noen turer i Bogstadveien, Bygdøy osv så vil du etterhvert få bedre idé om hvordan det kan gjøres. Klassereiser er desverre ikke mulig, men det er fullt mulig å kjøpe og utdanne seg til illusjonen om det. Trenger dog litt mer enn butikk- og bloggtips for å klare det.

Bare husk at merker ikke har noe som helst å si. Logo på brystet eller flashy mønster er det første man skal unngå.

TS, lytt til Waco og Sails.

It takes one to know one... og som Sails så korrekt sier, plaggene er i beste fall 10% ;)

Her er det jo skrevet om lignende samme:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=798173

Spesielt siste innlegg:

Viser egentlig bare at du ikke har noen av de evnene eller bakgrunnen som miljøet verdsetter. Du kommer til å imponere andre, men bli sett ned på av menneskene du higer etter å fremstå som. At du i det hele tatt spør hinter veldig til at du ikke hører inn i miljøet allerede.

Anonymous poster hash: 1d5e0...2e3

Hva er vitsen med å si dette? TS sa jo i hovedinnlegget at hun ikke ønsket en diskusjon rundt dette, så hvorfor avsporer dere tråden med en diskusjon rundt hennes valg?

Dere er rapportert.

Anonymous poster hash: fe982...2f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare hadde visst hvor utrolig falske mange av de menneskene er, - hvor dyp deres forakt sitter, - hvor vanskelig det er å få innpass i de rette kretser, - hvorfor tror du mette marit har vondt i hodet hele tiden? Prøv å forestill deg hvorfor vinmonopolet på cc-vest er den som omsetter mest av alle vinmonopoler her i landet? Tenk deg litt hvorfor vestkantkvinnene er de menneskene som forbruker aller mest legemidler?

Hadde du bare hatt noen anelse om hvilken intriger, det skjulte maktspillet og den åpenlyse forakten for mennesker som florerer på vestkanten hadde du gitt opp. Han nordlendingen per heimly har bodd i oslo i tyve år, han blir jo ikke akseptert andre steder enn på grunerløkka. og han veit hvor han hører hjemme. Han ari behn, fra halden, tror du han ble akseptert nede ved Uranienborg hvor han bodde med martha loiuse? Og uranienborg ligger ikke langt vest engang, bare to hundre meter bak slottet, men han måtte likefult reise til London for å vinne gehør.

Å være innflytter til vestkanten er som oftest dømt til å mislykket, kanskje barna dine hvis de går på rett ungdomsskole og blir barndomsvenner med de riktige menneskene med de riktige etternavnene så kanskje du har en sjanse..?

Jeg skal vedgå at man lever ti år lengre på vestkanten, javisst skal jeg erkjenne at det er digg å la barneleker være ute i hagen uten at det blir stjålet slik som på tøyen, det er godt å bli prioritert hos politiet fordi du har riktig adresse og det er mer naturvennlig på vestkanten. Det er færre mennesker og langt dårligere kollektivtilbud på vestkanten enn på østkanten så på vestkanten må du ha bil.

Lykke til med ferden vestover! Go west where the skies are blue som pet shop boys synger om. =)

Så fordi du forakter vestkanten, så synes du det er en god ide å forråde det norske folk, akkurat som om det norske folk representerer den vestkanten du er oppvokst med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til generaliseringer som Waco kommer med har jeg sjelden sett - selv her på KG. Han skriver som om vestkantfolket er en homogen gruppe, der alle er like og tenker likt. Tull og renspikka tøys.

I noen bomiljøer på Oslo Vest finner man nok grupper som er ganske lik dem Waco beskriver. Men det gjelder overhodet ikke hele Oslo Vest.

Jeg er fra et "umøblert hjem" i en drabantby, og flyttet til Oslo Vest for snart 20 år siden. Jeg har bodd på Smestad og deretter på Frogner. Jeg har en jobb som både gir status og som gjør at jeg tjener ganske bra. Jeg handler mesteparten av klær og sko utenlands, og kombinerer dyre, klassiske plagg med billigere (blant annet fra H&M).

Blant de tusenvis av mennesker jeg har truffet her opp gjennom årene kan jeg vel telle på en hånd de gangene jeg har møtt disse Oslo Vest-folkene som Waco beskriver. (Flesteparten var fra et lite, "lukket" villastrøk opp mot Holmenkollåsen).

I mitt nabolag på Frogner var det en blanding av folk som er oppvokst på vestkanten, og folk fra andre deler av Oslo og resten av Norge. En blanding av gamle penger og nye penger.



Anonymous poster hash: 3f0d9...b74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi du forakter vestkanten, så synes du det er en god ide å forråde det norske folk, akkurat som om det norske folk representerer den vestkanten du er oppvokst med?

Jeg er nok enig i at jeg er en menneskehater ja, men om jeg forakter vestkanten? Tja, nesten like mye som jeg misliker folk som ønsker å være vestkantfolk av status!

Hva mener du med å forråde det norske folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok enig i at jeg er en menneskehater ja, men om jeg forakter vestkanten? Tja, nesten like mye som jeg misliker folk som ønsker å være vestkantfolk av status!

Hva mener du med å forråde det norske folk?

Han prøver å vri diskusjon til å bli om innandring og utlendinger osv. Han gjør det i nærmest hver eneste debatt her på KG uansett hvor irrelevant det er. Det er bare og ignorere det, fordi ellers kommer denne tråden igjen til å avspore fra det som er temaet.

Anonymous poster hash: 72db7...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg syns det er så jævlig idiotisk med folk fra Bergen, Kristiansand, Trondheim som kler seg i dyre klær når de vet at de ikke er fra Oslo Vest (med stor V).

Skal man liksom ikke kunne gå med fine klær om man er fra f.eks Bergen eller Trondheim?

Dette må være dagens latterligste!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøh, ja, fordi folk som kommer fra alle andre plasser enn Oslo Vest har lite penger og kan ikke kle seg i dyre plagg, det er det bare Oslo Vest som kan? Dummeste jeg har lest i dag.

Enig, denne tråden forsto jeg lite av. :klo: Så siden jeg ikke er fra Oslo Vest, men eier et par dyre klesplagg, så er jeg wannabe............? Og jeg har egentlig ikke rett til å kle meg i dyre klær fordi jeg som sagt ikke er fra vestkanten? No comprende, nooo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man liksom ikke kunne gå med fine klær om man er fra f.eks Bergen eller Trondheim?

Dette må være dagens latterligste!

Nei, det finnes ikke velstående mennesker i Bergen eller Trondheim..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare blir irritert fordi jeg visste at jeg kom til å få masse pepper for å spørre om noe så dumt.

Og jeg visste på forhånd hva slags kommentarer som ville komme. Allikevel kommer du med noe som er helt urelevant i forhold til klær og mote, som jeg spør om her.

Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Det var også ment til alle andre som har tenkt til å komme med slike kommentarer.

Jeg trenger ikke å vite hvor teite alle synes jeg er, jeg trenger svar på det jeg spør om:)

-

Og jeg ser ikke hvorfor det skal være et problem for dere at jeg kjøper dyre klær, hvis jeg synes det er fint og har råd til det? Jeg setter også pris på god kvalitet i klærne jeg kjøper.

Når det gjelder at jeg ikke er oppvokst på Oslos beste vestkant..

Man kan jo ikke noe for opphavet sitt. Og jeg er uansett ikke familien min. Jeg er meg.

Familien min kommer ikke fra Oslo vest, og de har helt vanlige jobber.

Men jeg er et karrieremenneske, og har som mål å nå høyt karrieremessig. Husk at i alle rike vestkantfamilier, så var det noen som var den første til å gi dem den statusen. Hvorfor kan ikke det være meg? Bare fordi foreldrene mine har valgt en annen retning i livet, så skal det forfølge MEG og MITT liv til dagen jeg dør? Skal JEG bli dømt til å ha en middelklasselivsstil resten av livet, bare fordi foreldrene mine har det?

Nei, tror ikke det. Jeg har satt mine egne mål, og målene er skyhøye. Og er man villig til å arbeide hardt for det, så vil man klare det. Dessuten trives jeg godt i Oslo, det er der jobbene jeg er på utkikk etter er, og jeg har tilbragt mye tid på vestkanten av ulike årsaker. Synes det er et fint område, og jeg har tenkt til å flytte dit.

Jeg kommer heller ikke fra et område med noen utpreget dialekt, og jeg snakker "pent" alá Oslo vest, og har gjort siden jeg lærte å snakke, så det er ikke noe jeg gjør i et forsøk på å passe inn. Det er ingen som vil høre at jeg er fra et annet sted.

Får jeg spørsmål om hvor jeg er fra, så vil jeg svare ærlig, og hvis noen ser ned på meg av den grunn, så sier det mer om dem enn meg. Og hva med alle disse inngifte vestkantfruene? De som har funnet seg en rik direktør eller advokat eller hva som helst.. Det er ikke nødvendigvis sikkert at de kommer fra Oslo vest og har rike familier. Allikevel er de gjerne å se i dyre klær og fine biler. De blir jo ikke sett ned på.

Folkeskikk har jeg mer enn nok av. Kommer fra en ordentlig familie som er opptatt av god oppdragelse og oppførsel. Min mor har gjennom oppveksten min fått høre hvor utrolig høflig og fint jeg oppfører meg hos andre, så jeg tror ikke min væremåte vil være et hinder.

Dessuten gjør dyre og fine klær av god kvalitet at jeg selv føler meg bedre. Føler meg litt rakere i ryggen. Føler at jeg utstråler suksess. Og dette gir en bedre selvtillitt til å nå de målene man har satt seg. Skal man ha lederjobber så nytter det ikke å komme på jobb i collegegenser fra bikbok. Da blir man ikke tatt seriøst.

Jeg er forøvrig ikke ute etter logoflashing heller. Jeg er ikke fjorten år. For min del kan det være en pen bluse uten en eneste logo.

Håper nå at jeg kan få flere svar på det jeg faktisk lurer på :)

-TS

Anonymous poster hash: 0fc74...dd8

Uansett hvor hardt du jobber, er holdningene og ideene dine helt på kollisjonskurs med det å passe inn på vestkanten som noe annet enn en som er patetisk og pretensiøs. Du kan godt si at du ikke bryr deg om å bli sett ned på, men du vil bli sett ned på av de du prøver å passe inn hos. Dessverre er vi vestkantinger såpass overfladiske, og vi merker med en gang om noen er altfor opptatt av adressen og utseende og krampeaktig skal gjøre det bedre enn sine foreldre.

Svaret på det du spør om er at vi faktisk ikke er så vanvittig opptatt av merker og butikker som det du tror. Vi vet at vi har smak og stil, men vi kopierer ikke andre slik du er i ferd med å gjøre.

Anonymous poster hash: ab33d...aa7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg synes ikke du skal kopiere stilen til folk fra vestkanten, du vil desverre ikke fremstå som suksessfull bare ved å gjøre det. Jeg stusser litt over at du ønsker å fremstå suksessfull istedenfor å VÆRE det. For å være suksessfull og gli inn i miljøet på vestkanten må du ikke bare ha en fin klesstil, men også utdanning, holdninger og verdier som gjenspeiler det miljøet. Og ikke minst familiebakgrunn fea samme miljø, uten disse tingene vil du alltid fremstå som en streber som prøver å passe inn, men ikke får det til. Dette er der som blir kalt for kulturell kapital innen sosiologi. Kulturell kapital er ikke bare klesstil og utseende, men også holdninger, verdier og en sosial væremåte som er såpass internalisert i din atferd at der fremstår som en naturlig del av deg. Dette er noe de som er født og oppvokst på vestkanten har innarbeidet gjennom oppveksten og oppdragelsen, derfor blir det svært vanskelig for deg å opparbeide deg det. Dette høres kanskje veldig urettferdig ut, men dessverre er det en del av virkeligheten. Det sosiale miljøet i toppsjiktet er svært lukket og ikke hvem som helst får adgang der, selv ikke med utdanning, klær og økonomi, sosial bakgrunn og familiebakgrunn har veldig mye å si. Utallige studier innen sosiologi kan bekrefte dette.

Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal kopiere stilen til folk fra vestkanten, du vil desverre ikke fremstå som suksessfull bare ved å gjøre det. Jeg stusser litt over at du ønsker å fremstå suksessfull istedenfor å VÆRE det. Det høres ut

Les hva hun skriver. Det er en del av prosessen mot å bli suksessfull.

Og forresten, den ''rike stilen'' er ikke bare forbehold folk fra vestkanten.

Anonymous poster hash: 72db7...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Les hva hun skriver. Det er en del av prosessen mot å bli suksessfull.

Og forresten, den ''rike stilen'' er ikke bare forbehold folk fra vestkanten.

Anonymous poster hash: 72db7...dde

Jeg kan love deg at hun ikke blir suksessfull på Vestkanten.

Den "rike stilen" er selvsagt ikke forbeholdt en gruppe, men det er likevel latterlig enkelt å se forskjellen på originalene og kopiene.

Anonymous poster hash: ab33d...aa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Les hva hun skriver. Det er en del av prosessen mot å bli suksessfull.

Og forresten, den ''rike stilen'' er ikke bare forbehold folk fra vestkanten.

Anonymous poster hash: 72db7...dde

Det innlegget du siterer er ikke ferdig skrevet. Les hele innlegget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha for en merkelig tråd! Utifra svarene her skulle man tro at folk fra vestkanten i lille Oslo hadde enerett på å kle seg pent og eksklusivt. (ikke at de nødvendigvis henger sammen)

Hvorfor har de i det hele tatt merkebutikker i andre kanter av landet? Er det i tilfelle folk fra Oslos vestkant skulle få lyst til å shoppe litt mens de er ute å reiser? Rart ikke disse butikkene går konkurs.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha for en merkelig tråd! Utifra svarene her skulle man tro at folk fra vestkanten i lille Oslo hadde enerett på å kle seg pent og eksklusivt. (ikke at de nødvendigvis henger sammen)

Hvorfor har de i det hele tatt merkebutikker i andre kanter av landet? Er det i tilfelle folk fra Oslos vestkant skulle få lyst til å shoppe litt mens de er ute å reiser? Rart ikke disse butikkene går konkurs.

Dette handler ikke om at kun rike mennesker frs Oslo vest kan kle seg i dyre merkeklær, men heller om at ts ønsker å fremstå som en fra vestkanten, uten å være det. Altså at ts tror at bare ved å kle seg som vestkant jente, skal gi henne innpass i sosialt lukkede miljøer på vestkanten.

Anonymous poster hash: 4f042...8dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...