Gå til innhold

Leser avis og skjønner ikke noe.


Gjest Kv84

Anbefalte innlegg

Er fremmedord som er vanskelig. Synes Vg er kjekk å lese, men har lyst på tyngre stoff som lærer meg mer og ikke bare handler om kjendiser og tull. Skulle så gjerne ha lært fremmedord og fått det til å sitte, men har litt vanskelig for å lære så mye nytt som voksen og når det omtrent i hver eneste setning er et ord jeg ikke forstår leser jeg ikke videre, men da lærer jeg jo heller ikke noe nytt.

Da jeg begynte å lese engelsk litteratur, måtte jeg gjøre det med boka i den ene handa og ordboka i den andre. Ofte var det ord jeg ikke skjønte i ordboka, også (Oxford Advanced Learners Dictionary), så da måtte jeg slå opp dem. Men det kommer seg etter hvert.

Fremmedord er på samme måten, tenker nå jeg. Så finn deg en fremmedordbok av noe slag, og ha den ved siden av når du leser. Jeg tror det kommer til å gi resultater ganske snart. Jo mer du lærer, jo lettere er det å lære noe nytt, så ikke gi opp. Og det er atskillig lettere å lære når du leter etter svar på en bestemt ting (som f.eks nøyaktig hva en setning betyr) enn å bare pugge fremmedord. Selv om det også kan være en god ide. En sk etymologisk ordbok som tar for seg ikke bare betydningen men også opprinnelsen av ordene, kan være ganske artig lesning. Dvs, hvis du liker sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja har gått på skolen, men ikke fullført etter 1 klasse på vgs.

man lærer gjerne de "avanserte" orda på vgs og høyere utdanning. Jeg kan en hel haug flere ord nå enn før jeg begynte å studere :)

og som noen nevnte over her, greit å ha en fremmedordbok uansett ja. Vet om studenter som lager seg egne "ordbøker" med ord relevant til studiet der de noterer ned hva diverse ord betyr for så og pugge de eller ha ved siden når de leser eller skriver.

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser "voksen aviser" så skjønner jeg ikke stort, det er for meg umulig å forstå setninger som er med ord som jeg aldri har lært på skole eller hjemme, og som voksen er det vanskelig å få ord til å bli råfestlig å finne betydningen av og skjønne hva de ordene betyr til dagen jeg dør.

Hvorfor lærer man ikke mer om hva ord betyr på skolen, gjerne på barneskolen?

Hvorfor skaffer du deg ikke en norsk ordbok? Da kan du slå opp og lese betydningen av norske ord du ikke forstår. Jeg har lært veldig mye av min kjære norske ordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er fremmedord som er vanskelig. Synes Vg er kjekk å lese, men har lyst på tyngre stoff som lærer meg mer og ikke bare handler om kjendiser og tull. Skulle så gjerne ha lært fremmedord og fått det til å sitte, men har litt vanskelig for å lære så mye nytt som voksen og når det omtrent i hver eneste setning er et ord jeg ikke forstår leser jeg ikke videre, men da lærer jeg jo heller ikke noe nytt.

Du får lage en tråd hvor man kan dele fremmedord og diskutere de, kanskje det da blir enklere for deg å huske?

Anonymous poster hash: 20d10...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at man skal slå opp alle fremmedord og satse på å lære alle ord man ikke forstår. Som fremmedspråklærer legger jeg alltid vekt på at elevene skal forstå sammenhengen og innholdet før de forstår enkeltord. Som regel kommer ordforrådet og fremmedordforståelsen gratis om man bruker kreftene på å finne ut hva det egentlig er som sies istedenfor å henge seg opp i enkeltdetaljer.

En tommelfingerregel er å overse ord man ikke forstår helt til man kommer til en tekst og tenker at "dette ordet har jeg sett før og jeg sliter fremdeles med å forstå innholdet". Dette er et tegn på at man bør slå opp. I tillegg er det lurt å google ordet for å få opp andre setninger med samme ord.

Etymologisk ordbok er en super oppfinnelse. Hvis man lærer seg noen nøkkelord på gresk og latin kommer man utrolig langt i forhold til fremmedord.



Anonymous poster hash: 4eb80...abe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...