Gå til innhold

Leser avis og skjønner ikke noe.


Gjest Kv84

Anbefalte innlegg

Når jeg leser "voksen aviser" så skjønner jeg ikke stort, det er for meg umulig å forstå setninger som er med ord som jeg aldri har lært på skole eller hjemme, og som voksen er det vanskelig å få ord til å bli råfestlig å finne betydningen av og skjønne hva de ordene betyr til dagen jeg dør.

Hvorfor lærer man ikke mer om hva ord betyr på skolen, gjerne på barneskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du ferdig på skolen, da? Det er ikke vondt ment, men jeg har da aldri opplevd at det har vært noe problem å forstå det som skrives i aviser. Begynte å lese aviser tidlig i tenårene, og det gikk fint, og jeg tror ikke akkurat at jeg er unik.



Anonymous poster hash: 0d13b...a12
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du ikke har så stort ordforråd. Mitt tips er å lese mer, så vil du få større ordforråd uten å jobbe særlig aktivt for det.



Anonymous poster hash: d32e0...8d5
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lærer man ikke mer om hva ord betyr på skolen, gjerne på barneskolen?

Ikke meningen å være slem nå, men man skal ha lært å lese ganske tidlig på barneskolen. Utover i grunnskolen vil man få gradvis mer eksponering for vanskeligere tekster. Det blir også lagt opp til og oppfordret til egentrening når det kommer til å utvide ordforrådet sitt. Dette gjøres best ved å lese mer, og slå oopp ord man lurer på om det ikke kommer frem av teksten du leser hva de betyr.

Så for å forstå "voksenaviser" må du rett og slett lese mer av dem og slå opp ord du lurer på.

Endret av Singha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Kan du komme med noen eksempler på hva du ikke forstår? Erfaringsmessig så skriver jo avisene i Norge stort sett bare banale artikler, som alle burde irritere seg over. Men i blandt dukker det opp noen som er så idiotisk skrevet at det ikke er leseren sin feil som gjør at man ikke skjønner noe. Kanskje det er noe slikt du har kommet over? For det meste av AP`s artikler er jo som skrevet av barneskole-elever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser "voksen aviser" så skjønner jeg ikke stort, det er for meg umulig å forstå setninger som er med ord som jeg aldri har lært på skole eller hjemme, og som voksen er det vanskelig å få ord til å bli råfestlig å finne betydningen av og skjønne hva de ordene betyr til dagen jeg dør.

Hvorfor lærer man ikke mer om hva ord betyr på skolen, gjerne på barneskolen?

Det er bare en ting som hjelper, og det er å lese mer, av alt mulig. Aviser, tidsskrifter og så videre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en treningssak, og dukker det opp ord du ikke forstår, så slå det opp på wikipedia, f.eks, så står det forklart der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut den igår, fantastisk at den finnes. Blir gøy å lese igjen!

Så bra! Nå kan du begynne å følge med på nyhetene. :hug:

Endret av Morgun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare fremmedord du har problemer med eller selve innholdet i avisen? Og hva er "voksen avis" for deg? VG, Engelske aviser eller noe annet jeg har gått glipp av? :P Jeg har heller ikke fullført videregående , men har aldri hatt problemer med å lese aviser. Forstår så klart langt i fra alle ord, men forstår uansett hva de vil fram til.

Men, illustrert vitenskap osv får jeg heller litt problemer med, men da er det ikke bare ordene jeg har problemer med for å si det sånn :P

Men folk er uansett forskjellige, noen kan det og andre kan noe annet. Er jo sånn det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare fremmedord du har problemer med eller selve innholdet i avisen? Og hva er "voksen avis" for deg? VG, Engelske aviser eller noe annet jeg har gått glipp av? :P Jeg har heller ikke fullført videregående , men har aldri hatt problemer med å lese aviser. Forstår så klart langt i fra alle ord, men forstår uansett hva de vil fram til.

Men, illustrert vitenskap osv får jeg heller litt problemer med, men da er det ikke bare ordene jeg har problemer med for å si det sånn :P

Men folk er uansett forskjellige, noen kan det og andre kan noe annet. Er jo sånn det skal være :)

Er fremmedord som er vanskelig. Synes Vg er kjekk å lese, men har lyst på tyngre stoff som lærer meg mer og ikke bare handler om kjendiser og tull. Skulle så gjerne ha lært fremmedord og fått det til å sitte, men har litt vanskelig for å lære så mye nytt som voksen og når det omtrent i hver eneste setning er et ord jeg ikke forstår leser jeg ikke videre, men da lærer jeg jo heller ikke noe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er fremmedord som er vanskelig. Synes Vg er kjekk å lese, men har lyst på tyngre stoff som lærer meg mer og ikke bare handler om kjendiser og tull. Skulle så gjerne ha lært fremmedord og fått det til å sitte, men har litt vanskelig for å lære så mye nytt som voksen og når det omtrent i hver eneste setning er et ord jeg ikke forstår leser jeg ikke videre, men da lærer jeg jo heller ikke noe nytt.

Enesten måten å lære nye ord på er å lese mer. Du kan slå opp de ordene du stusser på, men noen av dem vil du også forstå betydningen av ut av sammenhengen.

Hvis du vil lese litt tyngre stoff som ikke har for mange fremmedord, så kan du kanskje begynne med fagbøker beregnet på ungdom? Du kan låne noen på biblioteket, f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremmedord som er vanskelig. Synes Vg er kjekk å lese, men har lyst på tyngre stoff som lærer meg mer og ikke bare handler om kjendiser og tull. Skulle så gjerne ha lært fremmedord og fått det til å sitte, men har litt vanskelig for å lære så mye nytt som voksen og når det omtrent i hver eneste setning er et ord jeg ikke forstår leser jeg ikke videre, men da lærer jeg jo heller ikke noe nytt.

Da tror jeg at jeg skjønner litt bedre.

Blir vel noe av det samme som meg og illustrert vitenskap kanskje. Synes det er mye interessant i det bladet og skulle gjerne kunne sitte å lest å følt at jeg lærte noe i stedenfor å føle meg enda mer forvirret om du skjønner.

Jeg lærer mer av å se på national geographic og discovery enn å lese. Jeg VIL sette meg ned å lese, men får ikke med meg alt jeg leser en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg skjønner litt bedre.

Blir vel noe av det samme som meg og illustrert vitenskap kanskje. Synes det er mye interessant i det bladet og skulle gjerne kunne sitte å lest å følt at jeg lærte noe i stedenfor å føle meg enda mer forvirret om du skjønner.

Jeg lærer mer av å se på national geographic og discovery enn å lese. Jeg VIL sette meg ned å lese, men får ikke med meg alt jeg leser en gang.

Ja, du forstår meg! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen magasiner med lettere språk, men som handler om fakta om jorden, kroppen, historie osv?

Det er bare å holde seg til barnebøker det.

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...