Gå til innhold

alder og fertilitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

høres litt ut som at TS prøver å overbevise seg selv om at hun fortsatt er fruktbar fordi hun ser ung ut. men som sagt, det har absolutt ingenting med det å gjøre.

får du mensen, så er du i teorien fruktbar.

røyker du og drikker mye, spiser usundt osv så vil du være mindre fruktbar.

spiller ingen rolle om du aldri har hatt en kvise i ditt liv og har like rett og fin hud som en 10-åring, eggstokkene dine kan allikevel være ferdige...

Anonymous poster hash: aab2a...5a4

TS her. Jeg er fortsatt godt under 30 år gammel og har sånn sett ikke no sterkt behov for å overbevise meg selv om noe. Er bare interessert i å lære/ vite litt mer om dette:)

Anonymous poster hash: 22f32...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ser ung ut for alderen har ingenting å si, det er din biologiske alder som teller.

Ellers er det livsstilsfaktorer - røyking gjør det vanskeligere. Det gjør også både undervekt og overvekt.

Utenom dette er det gentiske faktorer, som at noen har fysiske særegenheter som gjør graviditet vanskeligere, uten at det er en livsstilårsak til dette.

Uregelmessig mens er relatert til vanskeligheter med å bli gravid, men når man kommer i puberteten har jeg aldri hørt om i graviditetssammenhenger.

Når det er sagt er det likevel påfallende at såkalt "eldre" mødre (som fikk barn i slutten av 30-årene) som regel alltid ser yngre ut enn alderen skulle tilsi. F.eks. Kari Traa, Synnøve Svabø, Kronprinsesse Mary osv..

Anonymous poster hash: be3cb...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt er det likevel påfallende at såkalt "eldre" mødre (som fikk barn i slutten av 30-årene) som regel alltid ser yngre ut enn alderen skulle tilsi. F.eks. Kari Traa, Synnøve Svabø, Kronprinsesse Mary osv..

Anonymous poster hash: be3cb...3e9

Synes ikke disse ser spesielt unge ut jeg da... men så er det slik at de som har fått barn som godt voksne ofte har gjort det fordi de har hatt karriere i mellomtiden og derfor utsatt og det er derfor vanligere blant kjendiser (som oftere ser yngre ut enn alderen sin, om man ser på Hollywood).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er under utredning selv, og synes dette med fruktbarhet er utrolig spennende. For å finne ut hvor mange egg man har igjen må man sjekke ut AMH (anti-mueller hormone), sammen med FSH, østradiol og LH. Disse blodprøvene tas i fire forskjellige stadier under syklusen (dag 1, 10, 22 og 26). AMH vil for øvrig vise samme verdi uansett når man er i syklusen. De andre varierer.

Foreløpig har jeg fått svar på de to første blodprøvene, og mine prøvesvar gir meg en "fertilitetsalder" på rundt 32. Jeg er 40. Nå er det imidlertid mye annet kluss med den kroppen her, men det er godt å få svar på at jeg fremdeles har noen gode år hva egg og eggreserver gjelder.

Det er mange som tror at jeg er noen år yngre enn 40. Samtidig så er det vel ingen som sier "åh, du er 40 - det kan jeg se!" heller, når jeg nevner hvor gammel jeg er. Så hvor mange som mener jeg er yngre, eldre eller akkurat 40 vet jeg ikke. Stort sett får man jo bare høre når noen synes man ser yngre ut, og det får man ta til seg hvis man vil.

Jeg fikk min menstruasjon da jeg var 12. Ser at noen nevner at dette kan være utslagsgivende for å holde seg fertil lenger. I mitt tilfelle kan dette altså stemme. På den annen side røkte jeg, i perioder som en svamp, fra jeg var 13 til 30. For min del ser det ikke ut som dette har vært utslagsgivende. Dvs - uten røyking kanskje eggreservene mine hadde vært enda fler og av enda bedre kvalitet?

Fant et studie over AMH, verdier og alder. Du kan lese den her. I USA bruker de (selvsagt) en annen måleverdi, og for å finne pmol/l som vi bruker her til lands er regnestykket AMH-verdi * 1000 / 140. AMH alene gir kun en indikasjon på hvor mange egg som er igjen. Det er kvaliteten på eggene som er det viktigste, og da bør man også ha en FSH-verdi innenfor referanseområdet samt østradiol i syklus dag 1 på normalen. LH-verdien bør selvsagt også være normal.

Medicus, som jeg har kontakt med, har egen blogg som dere finner her. I mellomtiden skal jeg google litt for å se om jeg finner mer info rundt fertilitet og alder.

Personlig tror jeg neppe man nødvendigvis er lenger fertil hvis man SER yngre ut. Mange av disse kjendisene som man leser om, og som får barn i moden alder, kan jo også tenkes å ha fått dem via prøverør. De flagger vel ikke akkurat det. Og i USA kan man fryse ned egg.

Jeg leste også et studie hvor de fant relevanse i at høyere AMH kombinert med normal FSH, og man hopper sjeldnere over eggløsning (hvis noen trenger link må jeg lete den opp).

Nå er mine verdier gode sånn sett, men har antakeligvis mistet eggløsning i denne syklusen. Det er ingen garantier :)

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...