Gå til innhold

alder og fertilitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet om andre årsaker eller sammenhenger med at noen kvinner er fertile lenger enn andre? Har forsøkt å lete litt på nettet, men det virker som alt dreier seg om alder. Og at etter man har fylt 35år så er det rett å slett vanskelig å bli gravid. Punktum. Kan "varigheten" på fertilitet ha noe å gjøre med når

man fikk sin første menstruasjon? Vil jenter som får sin første mens når de er 15 år miste fertiliteten i en høyere alder enn jenter som får menstruasjon tidligere?

Evt hvilke andre sammenhenger kan det være? Røyking og alkoholkonsum?

personlig har jeg ofte hørt at jeg ser veldig mye yngre ut enn jeg er. Folk kan ofte tippe at jeg er 5-10 år yngre enn hva jeg faktisk er. Noe som i mange settinger bare er irriterende og nesten ydmykende. Men sett på en annen måte så er det jo tegn på at kroppen min holder seg ung for alderen. Om den holder seg ung på utsiden så gjør den vel det på innsiden og kanskje? Kan dette også telle positivt på fertiliteten?

Anonymous poster hash: 22f32...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

var en forsker som skreiv om det der (finner ikke linken nå, skal lete litt mer) om at jenter som kommer tidligere i puberteten vil være fruktbare lenger enn de som kommer sent i puberteten. ei jente som får sin første mens i 11-12 års alderen vil være lenger fruktbar enn ei som får den i 15-16 år alderen.

mener jeg leste om det i en avis så er ikke sikkert det ligger på nett. men veit ikke hvor mye jeg tror på det. jeg mener det har noe med helse osv å gjøre også. at det er mange faktorer som spiller inn :)



Anonymous poster hash: aab2a...5a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking, overvekt og en generelt usunn livsstil gjør det vanskeligere å bli gravid.



Anonymous poster hash: be3cb...3e9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser ung ut for alderen har ingenting å si, det er din biologiske alder som teller.

Ellers er det livsstilsfaktorer - røyking gjør det vanskeligere. Det gjør også både undervekt og overvekt.

Utenom dette er det gentiske faktorer, som at noen har fysiske særegenheter som gjør graviditet vanskeligere, uten at det er en livsstilårsak til dette.

Uregelmessig mens er relatert til vanskeligheter med å bli gravid, men når man kommer i puberteten har jeg aldri hørt om i graviditetssammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er vanskelig å bli gravid etter 35 er bare tull. Hvor har du det fra? Dette må du har misforstått. Det stemmer at fertiliteten går ned fra fyllte 35, men det er ikke noe som skjer magisk over natten. Utviklingen går ganske sakte. De fleste som har problemer med å bli gravide etter 35 hadde hatt like store problemer mens de var i tyveårene også.



Anonymous poster hash: 52862...127
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om man ser ung ut, så kan vel de ha en sammenheng med at den biologiske alderen er yngre enn den kronologiske? det er forskjell på biologisk og kronologisk alder. er selv 33 år, men har i følge legen biologisk alder som er 5-6 år yngre



Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men om man ser ung ut, så kan vel de ha en sammenheng med at den biologiske alderen er yngre enn den kronologiske? det er forskjell på biologisk og kronologisk alder. er selv 33 år, men har i følge legen biologisk alder som er 5-6 år yngre

Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5

Eggene faller fra uansett hvor godt du tar vare på deg selv.

"No matter how much you take care of yourself, you can't slow down ovarian aging," says Dr. Kutluk Oktay, medical director at the Institute for Fertility Preservation at the Center for Human Reproduction in New York City."

http://www.webmd.com/baby/features/fertility-101

Endret av Marie90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har kommet ny forskning som viser at det med 35 er sterkt overdrevet. Nå anbefaler jeg ikke folk som vil ha barn å vente, men det er heller ingen grunn til full panikk



Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene faller fra uansett hvor godt du tar vare på deg selv.

"No matter how much you take care of yourself, you can't slow down ovarian aging," says Dr. Kutluk Oktay, medical director at the Institute for Fertility Preservation at the Center for Human Reproduction in New York City."

http://www.webmd.com/baby/features/fertility-101

Men hastigheten det skjer i er kanskje individuelt. Mulig at de som eldes saktere også har en fertilitet som avtar saktere men dette er det vel ikke forsket noe mye på.

Anonymous poster hash: be3cb...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en forsker som skreiv om det der (finner ikke linken nå, skal lete litt mer) om at jenter som kommer tidligere i puberteten vil være fruktbare lenger enn de som kommer sent i puberteten. ei jente som får sin første mens i 11-12 års alderen vil være lenger fruktbar enn ei som får den i 15-16 år alderen.

mener jeg leste om det i en avis så er ikke sikkert det ligger på nett. men veit ikke hvor mye jeg tror på det. jeg mener det har noe med helse osv å gjøre også. at det er mange faktorer som spiller inn :)

Anonymous poster hash: aab2a...5a4

Jeg har også hørt dette, at det sies at de som får mens tidligere har det over lengre tid. Men min mor kom sent i puberteten og fikk ikke mens før 16-17 og hun var meget fertil frem til 42 da hun fikk sistemann.

Har også hørt at lengden på fruktbarheten er arvelig, så da kan man se på sin egen mor feks. Var noe forskning om dette jeg leste. Utseendet har ingenting å si på fruktbarheten, man kan se unge ut og ha eldre egg så å si. Noen sine eggstokker eldes prematurt, det er en autoimmun sykdom som heter "premature ovarian failure" som gjør at en kommer i menopause så tidlig som i midten/slutten av 20-årene, men er ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene faller fra uansett hvor godt du tar vare på deg selv.

"No matter how much you take care of yourself, you can't slow down ovarian aging," says Dr. Kutluk Oktay, medical director at the Institute for Fertility Preservation at the Center for Human Reproduction in New York City."

http://www.webmd.com/baby/features/fertility-101

Ts her igjen. Altså.. Jeg ser yngre ut fra naturens sin side. Ikke fordi jeg bevisst tar vare på meg selv. Eller "sminker meg" yngre.

Anonymous poster hash: 22f32...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 40 åring kan være mer fertil enn en 20 åring feks, da aldring av egg er veldig individuelt. Noe som kan være arvelig/genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan ta det med ro. Selv om fruktbarheten avtar fra 35 års alderen er det ikke før man er rundt 38 år at den avtar sterkt, og det er selvsagt individuelle forskjeller. Det beste er uansett å ta vare på kroppen og leve sunt.



Anonymous poster hash: be3cb...3e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres litt ut som at TS prøver å overbevise seg selv om at hun fortsatt er fruktbar fordi hun ser ung ut. men som sagt, det har absolutt ingenting med det å gjøre.

får du mensen, så er du i teorien fruktbar.

røyker du og drikker mye, spiser usundt osv så vil du være mindre fruktbar.

spiller ingen rolle om du aldri har hatt en kvise i ditt liv og har like rett og fin hud som en 10-åring, eggstokkene dine kan allikevel være ferdige...



Anonymous poster hash: aab2a...5a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke si at det er slik at det etter 35 år er vanskelig å bli gravid, det er en overgeneralisering. det er kanskje vanskeligere, men det vil alltid være individuelle forskjeller. Når det er sagt, er det jo ingen grunn å drøye det for lenge hvis man vet at man vil ha barn



Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres litt ut som at TS prøver å overbevise seg selv om at hun fortsatt er fruktbar fordi hun ser ung ut. men som sagt, det har absolutt ingenting med det å gjøre.

får du mensen, så er du i teorien fruktbar.

røyker du og drikker mye, spiser usundt osv så vil du være mindre fruktbar.

spiller ingen rolle om du aldri har hatt en kvise i ditt liv og har like rett og fin hud som en 10-åring, eggstokkene dine kan allikevel være ferdige...

Anonymous poster hash: aab2a...5a4

og det høres ut som det er mange som vil overbevise seg selv om at de er superfruktbare bare fordi de er unge, uansett hvilken livsstil de har ellers

Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her igjen. Altså.. Jeg ser yngre ut fra naturens sin side. Ikke fordi jeg bevisst tar vare på meg selv. Eller "sminker meg" yngre.

Anonymous poster hash: 22f32...1ec

Ja, men du starter med et visst antall egg og disse faller fra med årene uansett, hvor ung du ser ut. Når det gjelder fertilitet er det din faktiske alder du må regne med.

Hvis du vil kartlegge din personlige fertilitet, kan du gjøre dette hos legen men det er mange tester man kan ta.

Jeg skjønner at du vil ha noen svar som forteller deg at du har bedre tid enn du tror. Fertilitet er personlig betinget, noe du KUN kan kartlegge med hjelp av en lege. Ellers synker den med alderen for deg som for alle andre. Første viktige "dropp" skjer ved 31, neste ved 35, uansett utgangspunkt. De fleste kvinner KAN bli gravide opptil 40 riktignok, men poenget er at hvis man vil ha barn så er tidsfaktoren viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen. Altså.. Jeg ser yngre ut fra naturens sin side. Ikke fordi jeg bevisst tar vare på meg selv. Eller "sminker meg" yngre.

Anonymous poster hash: 22f32...1ec

Du kan få tester AMH og FSH verdier hos legen. Det gir en indikasjon på hvor store eggreserver du har igjen, hvis du er bekymret. Leste i en artikkel med intervju ab noen gynekologer som anbefalte dette til kvinner i slutten av 20 årene for å beregne hvor mange fertile år de hadde igjen. Det er visst veldig individuelt fra kvinne til kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du starter med et visst antall egg og disse faller fra med årene uansett, hvor ung du ser ut. Når det gjelder fertilitet er det din faktiske alder du må regne med.

Hvis du vil kartlegge din personlige fertilitet, kan du gjøre dette hos legen men det er mange tester man kan ta.

Jeg skjønner at du vil ha noen svar som forteller deg at du har bedre tid enn du tror. Fertilitet er personlig betinget, noe du KUN kan kartlegge med hjelp av en lege. Ellers synker den med alderen for deg som for alle andre. Første viktige "dropp" skjer ved 31, neste ved 35, uansett utgangspunkt. De fleste kvinner KAN bli gravide opptil 40 riktignok, men poenget er at hvis man vil ha barn så er tidsfaktoren viktig.

hvor er dokumentasjonen på at alle får en "dropp" ved akkurat og nøyaktig alderen 31?

Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor er dokumentasjonen på at alle får en "dropp" ved akkurat og nøyaktig alderen 31?

Anonymous poster hash: 6b2ea...ac5

Siterte linken tidligere i tråden. Ellers kan man researche nok på nett.

Mange sier det begynner å gå nedover rundt 28, men da er nedgangen ganske svak. Det viktigste 'droppet' er, ifølge de aller aller fleste leger, rundt 35.

http://www.nhs.uk/Livewell/Fertility/Pages/Protectyourfertility.aspx

http://www.newscientist.com/article/dn2231-womens-fertility-declines-in-late-twenties.html#.UrrzDYXpGKw

www.scientificamerican.com/article.cfm?id=study-shows-fertility-dec

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...