AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #41 Skrevet 15. desember 2013 Prøv en behandler før du dømmer. Jeg har møtt sykepleiere (og folk med enda "lavere" utdannelse) som har skikkelig peiling, og jeg har møtt psykologer som ikke skjønner noe som helst. En psykologutdannelse er absolutt ingen garanti for god traumebehandling. Når man bor grisgrendt til må man bare forsøke det man har tilgjengelig, og det er ingen automatikk i at en sykepleier ikke kan behandle traumer. Anonymous poster hash: c2ceb...39e Psykologutdanning er ikke noen garanti for god traumebehandling, nei. Men selv om det kan være tilhjelp å snakke med psykepleier, har de overhode ikke samme utdanning og mulighet til å behandle som en psykolog som er spesialisert på traumer. Det kan ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #42 Skrevet 15. desember 2013 Kan jeg spørre om hvilket fylke det er i? Aust-Agder. Lege sa krsand og omegn var like ille. Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
seriousgirl Skrevet 15. desember 2013 #43 Skrevet 15. desember 2013 kan de ikke henvise deg til en psykolog i et annet fylke? fullt mulig at psyk sykepleier kan gi like mye hjelp, da flere yrker som sykepleier og politi får grundig innlæring i stresslidelser som PST. men jeg ville aller først ikke gitt meg på å bli henvist til psykolog som er utdannet innen stress og psykiske lidelser, da de muligens kan ha større kunnskap om akkurat PST, istedenfor psyk sykepleier som kanskje heller må kunne "litt om alt". lykke til!
zen Skrevet 15. desember 2013 #44 Skrevet 15. desember 2013 Psykiatrisk sykepleier kan fint ha kompetanse nok til å håndtere støtteterapi i forbindelse med tilpasningsforstyrrelser, som det i realiteten ofte dreier seg om når det snakkes om P T S D (hvor livstruende hendelser er en forutsetning for diagnosen). Det er også stor debatt rundt hvordan PTSD skal behandles. Det finnes indikasjoner på at traumer helst ikke skal snakkes så mye om, men at man heller skal lære seg å leve i nåtiden.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #45 Skrevet 15. desember 2013 Forundrer meg hvor mange som synes det er greit å få behandling for noe av en sykepleier for noe som egentlig er en psykiater/psykolog sitt felt. Vis meg for hvilke andre sykdommer eller lidelser enn psykiske dere synes det er godt nok. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #46 Skrevet 15. desember 2013 Psykiatrisk sykepleier kan fint ha kompetanse nok til å håndtere støtteterapi i forbindelse med tilpasningsforstyrrelser, som det i realiteten ofte dreier seg om når det snakkes om P T S D (hvor livstruende hendelser er en forutsetning for diagnosen). Det er også stor debatt rundt hvordan PTSD skal behandles. Det finnes indikasjoner på at traumer helst ikke skal snakkes så mye om, men at man heller skal lære seg å leve i nåtiden. TS snakker om ptsd og da må vi gå utifra at det faktisk er det. Det er avleggs behandling å skulle snakke seg gjennom traumene gjentatte ganger. Det virker ikke. Men å bare få beskjed om å se fremover og tenke her og nå er heller ikke helt riktig vei å gå. Så lenge flashbacks o.l er der uansett, må man til kompenent behandler som kan de riktige teknikkene. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #47 Skrevet 15. desember 2013 Psykologutdanning er ikke noen garanti for god traumebehandling, nei. Men selv om det kan være tilhjelp å snakke med psykepleier, har de overhode ikke samme utdanning og mulighet til å behandle som en psykolog som er spesialisert på traumer. Det kan ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Poenget mitt var vel heller at det finnes sykepleiere som har peiling, så man må nesten møte den det er snakk om før man gjør seg opp en mening. En behandler med spesialisering på traumer er selvsagt å foretrekke, men det betyr ikke at en sykepleier ikke kan fungere. Det er heller ikke så enkelt å hoste opp en ekspert, jeg har kompleks PTSD selv og har slitt i flere år med å finne en behandler som kan min problematikk. Har enda ikke møtt noen, og jeg har hatt mange behandlere (både psykolog, psyk. sykepleier, sosionom og psykiater). Det er også stor debatt rundt hvordan PTSD skal behandles. Det finnes indikasjoner på at traumer helst ikke skal snakkes så mye om, men at man heller skal lære seg å leve i nåtiden. Det er fare for retraumatisering ved kognitiv traumeterapi, der man ikke kan teknikker for å takle reaksjonene som kommer av å snakke om de traumatiske hendelsene. Anonymous poster hash: c2ceb...39e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #48 Skrevet 15. desember 2013 Poenget mitt var ikke det at det ikke kan hjelpe å snakke med psyk. sykepleier. Og det kan være bedre enn ingenting. Men det er ikke bra nok, i mange tilfeller. Jeg måtte selv nesten skrike meg til traumebehandling av kompetent psykolog. Er ganske forbanna for at jeg ikke kunne fått det for mange år siden, men bedre sent enn aldri. Dette er hjelp en psykepleier aldri kunne gitt meg. Ikke psykolog uten riktig kompetanse heller. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
zen Skrevet 15. desember 2013 #49 Skrevet 15. desember 2013 Forundrer meg hvor mange som synes det er greit å få behandling for noe av en sykepleier for noe som egentlig er en psykiater/psykolog sitt felt. Vis meg for hvilke andre sykdommer eller lidelser enn psykiske dere synes det er godt nok.Anonymous poster hash: 2263f...0a0 ..Sårskift?
zen Skrevet 15. desember 2013 #50 Skrevet 15. desember 2013 TS snakker om ptsd og da må vi gå utifra at det faktisk er det. Det er avleggs behandling å skulle snakke seg gjennom traumene gjentatte ganger. Det virker ikke. Men å bare få beskjed om å se fremover og tenke her og nå er heller ikke helt riktig vei å gå. Så lenge flashbacks o.l er der uansett, må man til kompenent behandler som kan de riktige teknikkene.Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Jeg antok ingenting vedrørende TS' tilstand, og det var mer som en generell uttalelse om når psykiatriske sykepleiere kan gjøre en fin jobb. Det er forskjell på å "få beskjed om å", og "få støtte til å". Sykepleiere med videreutdanning kan være veldig dyktige, og forskning viser tydelig at det er personkjemien som har mest å si for utfall av psykoterapi.
zen Skrevet 15. desember 2013 #51 Skrevet 15. desember 2013 Det er fare for retraumatisering ved kognitiv traumeterapi, der man ikke kan teknikker for å takle reaksjonene som kommer av å snakke om de traumatiske hendelsene. Anonymous poster hash: c2ceb...39e Ja, det vet jeg. Psykiatriske sykepleiere kan være trent til å utvikle verktøy for å håndtere reaksjoner.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #52 Skrevet 16. desember 2013 Det med at det er mest personkjemi som er viktigst stemmer nok ikke helt. Og jeg påstår hardnakket det jeg har sagt før. Jeg tror folk finner seg i for mye behandling som ikke er bra nok. Og mange får unødvendig beskjed om å måtte lære seg å leve med ting de kan bli kvitt med riktig hjelp. Men så finnes det dessverre også for lite av kompetente behandlere. Som sagt, en kompetent traumebehandler gjør noe helt annet enn en dyktig sykepleier du har god kjemi med. Jeg uttaler meg både som tidligere traumatisert og bruker av sykepleiere, psykologer, sosionomer og psykiatere og nå som psykologistudent. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #53 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har selv gått i traumeterapi der man ikke trenger hjelp til å takle vanskelige reaksjoner etterpå. Men har heller gått hjem lettet, om enn noe sliten etter en tøff time. Og i løpet av uken mellom behandlingene, merker jeg tydelig forskjell på hvordan jeg har det. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
zen Skrevet 16. desember 2013 #54 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Det med at det er mest personkjemi som er viktigst stemmer nok ikke helt. Og jeg påstår hardnakket det jeg har sagt før. Jeg tror folk finner seg i for mye behandling som ikke er bra nok. Og mange får unødvendig beskjed om å måtte lære seg å leve med ting de kan bli kvitt med riktig hjelp. Men så finnes det dessverre også for lite av kompetente behandlere. Som sagt, en kompetent traumebehandler gjør noe helt annet enn en dyktig sykepleier du har god kjemi med. Jeg uttaler meg både som tidligere traumatisert og bruker av sykepleiere, psykologer, sosionomer og psykiatere og nå som psykologistudent.Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Ikke? Det har jeg lært. Om ikke viktigst, så ihvertfall viktigere enn en del andre faktorer. Enig i at folk finner seg i mye behandling som ikke er bra nok, men ikke enig i at "bra nok behandling" ikke kan gis av psykiatriske sykepleiere i mange tilfeller, for det kan det. Akkurat som fastlegen har mer enn nok kompetanse til å skrive ut blodtrykkssenkende medisiner, selv om noen sikkert vil oppsøke overlege på kardiologisk på landets beste sykehus for å være på den sikre siden. Veldig satt på spissen, men likevel. Vet av traumepsykologer som veileder pasientene i kroppsorientert terapi, og ingenting av det de gjør er out of reach for en psykiatrisk sykepleier, så lenge de får opplæring i teknikkene. Edit:leif Endret 16. desember 2013 av zen 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #55 Skrevet 16. desember 2013 Studien som sier at personkjemi er viktigst har også blitt kritisert. Traumebehandlingen jeg gikk i hjalp på ting jeg ikke trodde plaget meg. Fordi jeg var så vant med å ha det slik, trodde jeg det var helt vanlig. Og igjen blir jeg oppgitt over troen på at en sykepleier kan utrette det samme som en psykolog. Det er to forskjellige utdanninger. En operasjonssykepleier kan aldri erstatte en kirurg. Det er bare i psykisk helsevern det har blitt godtatt som forsvarlig. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #56 Skrevet 16. desember 2013 Btw: kroppsorientert terapi er så far out at det burde vært avskaffet slik "behandling" for lenge siden. Kan lett bli sykere av sånt. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #57 Skrevet 16. desember 2013 Ts her. Jeg har mye traumer som må behandles, jeg er så full av angst og uro at jeg ikke har sovet på noen år. 3-4 t hver natt, med hyppige oppvåkninger gjennom hele natten. Det er viktig at det snakkes om, at jeg setter ord på det. Det er følelser jeg har lagt lokk på i årevis. I tillegg til traumet som har forårsaket ptsd er det flere andre traumer. det koker over, jeg fungerer ikke og ligger stort sett rett ut hele dagen, full av angst og utmattelse. Jeg har prøvd "lev nå og glem" i flere år, det funker bare i overflaten, og gjør så det eksploderer senere. Det er fint som er supplement, men ikke som hoved-behandling. Jeg har som nevnt spurt om hjelp i nabofylket, med beskjed om at kapasiteten er like sprengt. Bare de med akutt behov får hjelp. Så hvis psyk sykepleier er det eneste de kan tilby, så har jeg ikke noe valg. 1000 kr timen for privat psykolog er åpenbart uaktuellt. Hvordan kan jeg finne en oversikt over psykolog som er særlig flinke på traumer i nabofylkene? Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #58 Skrevet 16. desember 2013 Btw: kroppsorientert terapi er så far out at det burde vært avskaffet slik "behandling" for lenge siden. Kan lett bli sykere av sånt. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Hva slags behandling er det?Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #59 Skrevet 16. desember 2013 Hva slags behandling er det?Anonymous poster hash: 25e2b...fa1 Les om vegetoterapiAnonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #60 Skrevet 16. desember 2013 Ts her. Jeg har mye traumer som må behandles, jeg er så full av angst og uro at jeg ikke har sovet på noen år. 3-4 t hver natt, med hyppige oppvåkninger gjennom hele natten. Det er viktig at det snakkes om, at jeg setter ord på det. Det er følelser jeg har lagt lokk på i årevis. I tillegg til traumet som har forårsaket ptsd er det flere andre traumer. det koker over, jeg fungerer ikke og ligger stort sett rett ut hele dagen, full av angst og utmattelse. Jeg har prøvd "lev nå og glem" i flere år, det funker bare i overflaten, og gjør så det eksploderer senere. Det er fint som er supplement, men ikke som hoved-behandling. Jeg har som nevnt spurt om hjelp i nabofylket, med beskjed om at kapasiteten er like sprengt. Bare de med akutt behov får hjelp. Så hvis psyk sykepleier er det eneste de kan tilby, så har jeg ikke noe valg. 1000 kr timen for privat psykolog er åpenbart uaktuellt. Hvordan kan jeg finne en oversikt over psykolog som er særlig flinke på traumer i nabofylkene? Anonymous poster hash: 25e2b...fa1 Det er nettopp det. Hjelper ikke å bare si til seg selv at man skal bare være her og nå, når det autonome nervesystemet lever sitt eget liv. Og det gjør det ved ptsd. Metakognitiv terapi skal være bra. Du kan google eller spørre/mase på andre leger/sykepleiere. Ikke ta nei for et nei. Og godta "det finnes ikke". Noen er redd for konkurranse, men kan gi deg tips til behandlet om du er litt pågående. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå