Gjest Skrevet 14. desember 2013 #21 Skrevet 14. desember 2013 Jeg har vært plaget i mange år og har nylig opplevd en forverring eller retraumatisering. Hvordan fungerer egentlig EMDR? Jeg har fått tips om det samtidig som en behandler har uttalt seg skeptisk fordi jeg først og fremst trenger stabilisering og forhindring av retraumatisering. Hadde vært flott om du kunne fortelle mer. Var ikke meningen å kuppe tråden forresten. Anonymous poster hash: 627b8...91d Ja, det er viktig at man er stabil når man går i EMDR-behandling. Man må kunne roe seg ned emosjonelt etter å ha gjennomgått et av traumene. Jeg har måttet vært fri for selvskading i ett år før jeg kan starte med EMDR. Jeg har hørt at EMDR-behandling er det som har vist seg mest effektivt når det gjelder alvorlig traumatiserte med PTSD.Du kan lese mer o EMDR her: http://traume.org/behandlingsformer/emdr.html
Slimproppen Skrevet 14. desember 2013 #22 Skrevet 14. desember 2013 Jeg gikk til psykolog ukentlig i 1 år (ikke PTSD eller noe av alvorlig grad). Totalt bortkastet, kom ingen vei. Prøvde en annen psykolog et år senere. Etter 2 ganger oppfordret hun meg til å si opp jobben gjennom mange år (som jeg elsket) og flytte 70 mil for "ny start". Dette fikk store traumatiske følger i årevis. Hun burde som terapeut forstått at jeg flyktet, og at alt jeg flyktet fra ville innhente meg (med renter) fort nok hvis jeg flyttet. Alt handler om å treffe den rette personen, og ikke nødvendigvis den med "best" stilling.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #23 Skrevet 15. desember 2013 Flere som får ptsd-anfall eller hva jeg skal kalle det, etter å ha drukket alkohol? Jeg fikk et sånt anfall i går, var kjempefull og fikk helt noia. Forbanna ex som har gjort dette mot meg Merker at marerittene er verre for tiden også. Anonymous poster hash: cacd6...af5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #24 Skrevet 15. desember 2013 Flere som får ptsd-anfall eller hva jeg skal kalle det, etter å ha drukket alkohol? Jeg fikk et sånt anfall i går, var kjempefull og fikk helt noia. Forbanna ex som har gjort dette mot meg Merker at marerittene er verre for tiden også. Anonymous poster hash: cacd6...af5 Alkohol kan forsterke følelser voldsomt, så det forbauser meg ikke. Jeg rører ikke alkohol lenger. Aldri. Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
Brimi Skrevet 15. desember 2013 #25 Skrevet 15. desember 2013 Jepp, fikk sammenbrudd nesten hver gang jeg drakk før. Men går det greit. Kroppen sier stopp når jeg har fått i meg nok og da gidder jeg ikke å drikke mer for jeg får ikke noe effekt allikevel.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #26 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har sluttet å drikke alkohol. Jeg synes man skal holde seg unna alkohol dersom man har en lidelse som er så alvorlig som PTSD. Anonymous poster hash: c2ceb...39e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #27 Skrevet 15. desember 2013 Nei, psykepleier er IKKE bra nok. Finn en psykolog som er spesialist på traumer. Det er det som funker! Tok maaaaange år før jeg endelig fikk riktig traumebehsndling, men får bare si bedre sent enn aldri. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #28 Skrevet 15. desember 2013 Nei, psykepleier er IKKE bra nok. Finn en psykolog som er spesialist på traumer. Det er det som funker! Tok maaaaange år før jeg endelig fikk riktig traumebehsndling, men får bare si bedre sent enn aldri. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Som jeg har sagt flere ganger, det finnes ingen psykologer med ledig kapasitet, derfor må jeg ta til takke med sykepleier akkurat nå. Men takk for optimismen! Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #29 Skrevet 15. desember 2013 Psykepleier er forhåpentligvis bedre enn ingenting, men man sender ikke en som trenger operasjon til en operasjonssykepleier liksom. Så jobb også på sikt for å få tak i psykolog som kan traumebehandling. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #30 Skrevet 15. desember 2013 Psykepleier er forhåpentligvis bedre enn ingenting, men man sender ikke en som trenger operasjon til en operasjonssykepleier liksom. Så jobb også på sikt for å få tak i psykolog som kan traumebehandling. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Vel, da må jeg åpenbart flytte..Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #31 Skrevet 15. desember 2013 Jeg måtte reise langt for å få riktig behandling, men det var verdt det. Det gjelder livskvaliteten for resten av livet. Mye elendig traume"behandling" og ikke-behandling ute og går. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #32 Skrevet 15. desember 2013 Jeg måtte reise langt for å få riktig behandling, men det var verdt det. Det gjelder livskvaliteten for resten av livet. Mye elendig traume"behandling" og ikke-behandling ute og går. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Jeg har ikke anledning til å regelmessig reise 2 timer en vei for behandling.Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #33 Skrevet 15. desember 2013 Det må selvfølgelig velge selv. Men husk at med riktig behandling trenger du ikke mange timene. På åtte timer skjedde store ting med meg som ikke hadde hendt med årevis med blablabehandling og støttesamtaler. Anonymous poster hash: 2263f...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #34 Skrevet 15. desember 2013 Det må selvfølgelig velge selv. Men husk at med riktig behandling trenger du ikke mange timene. På åtte timer skjedde store ting med meg som ikke hadde hendt med årevis med blablabehandling og støttesamtaler. Anonymous poster hash: 2263f...0a0 Hvordan kan jeg finne ut hvilke psykologer som er ekspert på traumer i andre fylker, og ikke minst hvem som har ledig kapasitet?Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #35 Skrevet 15. desember 2013 Bor du i nærheten av Trondheim anbefaler jeg Traumepoliklinikken ved Østmarka sterkt. Anonymous poster hash: 22f46...463
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #36 Skrevet 15. desember 2013 Bor du i nærheten av Trondheim anbefaler jeg Traumepoliklinikken ved Østmarka sterkt.Anonymous poster hash: 22f46...463 Nei bor laaaaangt unna. Har fått beskjed om at de er så fullt at pasienter blir bedt om å få privat. Begynner å bli veldig fullt på DPS hos sykepleiere pga det også. Heia helse Norge..Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #37 Skrevet 15. desember 2013 Prøv en behandler før du dømmer. Jeg har møtt sykepleiere (og folk med enda "lavere" utdannelse) som har skikkelig peiling, og jeg har møtt psykologer som ikke skjønner noe som helst. En psykologutdannelse er absolutt ingen garanti for god traumebehandling. Når man bor grisgrendt til må man bare forsøke det man har tilgjengelig, og det er ingen automatikk i at en sykepleier ikke kan behandle traumer. Anonymous poster hash: c2ceb...39e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #38 Skrevet 15. desember 2013 Prøv en behandler før du dømmer. Jeg har møtt sykepleiere (og folk med enda "lavere" utdannelse) som har skikkelig peiling, og jeg har møtt psykologer som ikke skjønner noe som helst. En psykologutdannelse er absolutt ingen garanti for god traumebehandling. Når man bor grisgrendt til må man bare forsøke det man har tilgjengelig, og det er ingen automatikk i at en sykepleier ikke kan behandle traumer.Anonymous poster hash: c2ceb...39e Selvsagt skal jeg prøve sykepleier. Bor forøvrig svært sentralt til, åpenbart i et fylke med mange traumatiserte Anonymous poster hash: 25e2b...fa1
Brimi Skrevet 15. desember 2013 #39 Skrevet 15. desember 2013 Kan jeg spørre om hvilket fylke det er i?
minienthe Skrevet 15. desember 2013 #40 Skrevet 15. desember 2013 siden det tydeligvis er folk med erfaring innen området her i tråden, er det noen her som har tips til dyktig psykolog/psykiater innen PTSD i Oslo og omegn ? gjerne privat uten refusjonsavtale. kognotiv og EMDRbehandling er dessverre ikke aktuelt så fagpersonen bør kunne jobbe utenom dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå