Gå til innhold

Posttraumatisk stressyndrom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har etter mye samtaler med lege fått beskjed om at jeg trolig lider av PST. Problemet er, jeg får ikke hjelp hos psykolog pga manglende kapasitet. Jeg skal derfor henvises til psyk sykepleier. Er disse kvalifisert til å hjelpe med PST?

Tilstanden min er ikke livstruende, men alvorlig nok.

Anonymous poster hash: 25e2b...fa1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle jeg tro. De hadde ikke henvist der viss ikke. har gått til psyk sykepleier selv og vært veldig fornøyd. Faktisk så fungerte det bedre enn psykolog for meg.

Anonymous poster hash: eac96...81f
Skrevet

I utgangspunktet vil en sykepleier som har noen lunde peiling på traumelidelser kunne hjelpe deg like godt som en psykolog. Du må nesten bare se an kunnskapsnivå og kjemi. Det er generelt lite kunnskap om komplekse traumelidelser der ute, har du "vanlig" PTSD er det enklere å få adekvat hjelp.

Anonymous poster hash: c2ceb...39e
Skrevet

Det skulle jeg tro. De hadde ikke henvist der viss ikke. har gått til psyk sykepleier selv og vært veldig fornøyd. Faktisk så fungerte det bedre enn psykolog for meg.

Anonymous poster hash: eac96...81f

De henviser der fordi det ikke er noe annet å henvise til, eneste mulighet.

• Liker 2
Skrevet

Så jeg er i gode hender hos en psyk sykepleier fremfor psykolog?

Skrevet

Jeg har etter mye samtaler med lege fått beskjed om at jeg trolig lider av PST. Problemet er, jeg får ikke hjelp hos psykolog pga manglende kapasitet. Jeg skal derfor henvises til psyk sykepleier. Er disse kvalifisert til å hjelpe med PST?

Tilstanden min er ikke livstruende, men alvorlig nok.

slike ting er komplekst og burde jobbes med av noen som kan det. om psykisk sykepleier er bra nokk vet jeg ikke. skal selv i samtale med en person anngående PTS, you are not alone!.

Skrevet

Ja det er jo det jeg også tenker, ptsd er alvorlig og veldig sammensatt, og jeg blir skeptisk til "bare" en sykepleier. Jeg syns også det er horribelt at jeg ikke får hjelp av psykolog/psykiater (dvs da må jeg velge privat).

Skrevet

Noen flere erfaringer med ptsd og behandling? Er virkelig psyk sykepleier kvalifisert nok?

Skrevet

Noen flere erfaringer med ptsd og behandling? Er virkelig psyk sykepleier kvalifisert nok?

Jeg har møtt psykiatriske sykepleiere som har vært i stand til å behandle PTSD, og som ikke har vært i stand til det. Jeg har møtt psykologer med peiling, og psykologer som ikke skjønte veldig tydelige tegn på traumeproblematikk. Jeg har møtt leger som kan mye om traumer, og de som knapt vet hva PTSD er for noe. Det er veldig individuelt, møt behandleren din og gi ham/henne en sjanse. I utgangspunktet skulle det ikke være noe i veien for at du skal kunne få behandling av en sykepleier, men det finnes jo de som ikke har snøring.

Anonymous poster hash: c2ceb...39e

• Liker 2
Skrevet

Ja du har rett i det. Jeg gir det et forsøk, og i verste fall får jeg søke spesialisthjelp i nærliggende fylker.

Skrevet

Noen med PTSD som sliter med søvnen? Jeg sover ca 4 timer usammenhengende hver natt, gjort siste to år. Har terapi isåfall hjulpet på det?

Skrevet

Jeg har lidelsen. Følte at jeg fikk den hjelpen jeg trang til jeg kom meg litt ovenpå. Det er hardt. jeg brukte veldig mye tid på å bli friskere. Likevel går det til et stykke hvor jeg føler at psykologen ikke kan hjelpe meg lenger, samtidig som jeg sliter i dagliglivet.

2 ganger i uka, hver uke i 1.5 år gikk jeg til psykolog. For to år siden ble jeg "friskmeldt"
Fortsatt mye som er vanskelig, som man må lære seg å takle selv.

Det å gå rett på å snakke om det mest vanskelige brukte jeg 10 mnd på. Jeg kan fortsatt ikke snakke ordentlig åpent om det. Spesielle datoer, helligdager og steder er fortsatt vanskelig. Men ellers i livet så har jeg full jobb og en helt ny livsstil.

Anonymous poster hash: 72ccd...135
Skrevet

Søvnproblemene kommer og går. Nå for tiden sover jeg lite. 2 timer, også veldig våken, så 2 timer igjen. Og det lille jeg sover er mareritt.
Men i perioder kan jeg også sove 12 timer. Jula er tung =) Gleder meg til nyåret kommer.

Skrevet

Søvnproblemene kommer og går. Nå for tiden sover jeg lite. 2 timer, også veldig våken, så 2 timer igjen. Og det lille jeg sover er mareritt.

Men i perioder kan jeg også sove 12 timer. Jula er tung =) Gleder meg til nyåret kommer.

Forresten har jeg måttet skaffe meg noen små blå piller for å kunne sove godt noen ganger. Sånn at det ikke går utover jobben. Trening hjelper meg også!

Skrevet

Det er en person med fem års utdanning og sannsynligvis noen tilleggskurs du skal til samtale hos. Jeg ville gitt det en sjanse.

Skrevet

Noen med PTSD som sliter med søvnen? Jeg sover ca 4 timer usammenhengende hver natt, gjort siste to år. Har terapi isåfall hjulpet på det?

Jepp, nå sover jeg som regel minst 10 timer om natten. Men våkner mye og har mye mareritt.

Skrevet

Jeg har PTSD. Har gått i behandling i 12 år. De siste 4 årene har jeg snakket med en psykiatrisk sykepleier, "her og nå"-samtaler for å få meg til å overleve mens jeg venter på å komme til en psykolog med lang erfaring med PTSD og EMDR-behandling. Jeg fikk EMDR-behandling for noen av traumene mine, og der har minnene bleknet og plager meg ikke mer.

Jeg har kroniske søvnvansker og går på Rivotril, Truxal og zyprexa for å sove, i tillegg til Stesolid og Imovane som behovsmedisin. Uten disse sover jeg maksimalt to timer oppstykket av drømmer og mareritt.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal selvfølgelig gi sykepleier en sjanse, det er jo åpenbart eneste mulighet. Jeg syns likevel det er skremmende at det er eneste tilbudet tilgjengelig.

Det går noenlunde greit med meg hittil, men PTSD gjør at jeg ikke sover, og må opp på do hele natta. Det jeg håper er at terapi vil lette angsten slik at jeg får sovet bedre.

Jeg reagerer veldig negativt på medisiner, får grusomme bivirkninger slik at de gjør vondt verre. Eneste som fungerer noenlunde er imovane, men de gir oppvåkning.

Skrevet

Jeg har PTSD. Har gått i behandling i 12 år. De siste 4 årene har jeg snakket med en psykiatrisk sykepleier, "her og nå"-samtaler for å få meg til å overleve mens jeg venter på å komme til en psykolog med lang erfaring med PTSD og EMDR-behandling. Jeg fikk EMDR-behandling for noen av traumene mine, og der har minnene bleknet og plager meg ikke mer.

Jeg har kroniske søvnvansker og går på Rivotril, Truxal og zyprexa for å sove, i tillegg til Stesolid og Imovane som behovsmedisin. Uten disse sover jeg maksimalt to timer oppstykket av drømmer og mareritt.

Jeg har vært plaget i mange år og har nylig opplevd en forverring eller retraumatisering. Hvordan fungerer egentlig EMDR? Jeg har fått tips om det samtidig som en behandler har uttalt seg skeptisk fordi jeg først og fremst trenger stabilisering og forhindring av retraumatisering.

Hadde vært flott om du kunne fortelle mer.

Var ikke meningen å kuppe tråden forresten.

Anonymous poster hash: 627b8...91d

Skrevet

Nei, psykiatrisk sykepleier ga meg ingenting, 2 år bortkastet. Da jeg først kom til en psykolog begynte ting endelig å løsne litt for hun visste de rette knepene.

Anonymous poster hash: 91f7a...c01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...