Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2013 #101 Skrevet 10. desember 2013 En del hysteriske småbarnsmødre her ja..... Jeg fikk barn for ca 20 år siden, og med respekt å melde: all forskning er ikke "snudd på hodet" siden den gang, noe en del her inne synes å mene. Det ble anbefalt å fullamme til 6 mnd. MME måtte brukes til å f.eks. lage grøt for de under 1, dersom det ikke var nok morsmelk, fordi kumelk ble sett på som uheldig. Barnet skulle selv styre spising, og å la barnet skrike lenge var helt utenkelig. jeg har også veninner som har fått barn etter den tid, og nei, anbefalingene er ikke dramatisk endret. En annen sak som slår meg: dere som mener instruksjoner og lange lister og ikke minst:forbud er greit: gjelder dette også barnehagen? De fleste 1-åringer, dvs. fortsatt ganske små, går i bhg. Der tror jeg du blir ledd ut om du kommer med en lang liste med KRAV om at "lille persille" bare kan behandles slik og sånn. I tillegg tror jeg neppe du får aksept for at "dere får ikke lov å bake pepperkaker fordi det skal jeg gjøre med mitt barn FØRST". Som barnepasser kan det være greit med info av typen "pleier å sove ca da, spise ca da" og hvis det er noe særskilt f.eks. at barnet ikke tåler noe eller skal ha medisin. Utover det mener jeg at den som passer barnet må ha relativt stor frihet - hvis ikke må du passe ungen alene bestandig. Barn skal sosialiseres inn i en verden, og i den virkelige verden må vi alle forholde oss til forskjellige mennesker. i denne aktuelle saken tror jeg at jeg bare hadde sagt ja og ha til barnets foreldre, og så gjort sånn ca. Jeg hadde ikke følt meg bundet av minuttregler, men tatt det som veiledning. Hadde neppe sendt de på dør, men hadde nok tatt en prat med sønnen om hans frus opptreden i etterkant. Nemlig, folk går lei slike kjerringer og kravene deres. 1
missuvillig Skrevet 10. desember 2013 #102 Skrevet 10. desember 2013 Hjelpes, har hørt at førstegangmødre er hysteriske, men dette tar kaka... Det er jo nesten en fornærmelse mot dere som foreldre! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #103 Skrevet 10. desember 2013 Du kommenterer helt andre ting enn det jeg skriver om i mitt innlegg. Det gjør jeg faktisk ikke. Er vel ingen som anklager mødrene for å ha gjort som de gjorde DEN gangen. Men som du sier, man må følge utviklingen... Ja, og det er vel noe av det som blir oppfattet som instrukser? Merker jo selv at min mor mener magetid er bare noe tull, at baby bør sove på magen og at baby bør spise grøt fra 2-3 mnd. Skal ikke fortelle de gamle hva som gjelder nå vet du! Anonymous poster hash: ffbb9...2ea
Stinelin Skrevet 10. desember 2013 #104 Skrevet 10. desember 2013 Tviler på at det er noen som leverer lange lister og minutt-skjema med ungen, jeg tror dette er et konstruert "forumproblem" bare for å ha noe å diskutere. En oppdatering om når og hvordan de pleier å sove, og når og hva de spiser er vel mer normalt.
Gjest Eurodice Skrevet 10. desember 2013 #105 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Det gjør jeg faktisk ikke. Ja, og det er vel noe av det som blir oppfattet som instrukser? Merker jo selv at min mor mener magetid er bare noe tull, at baby bør sove på magen og at baby bør spise grøt fra 2-3 mnd. Skal ikke fortelle de gamle hva som gjelder nå vet du! Anonymous poster hash: ffbb9...2ea Magetid? Når foregikk dette du skriver om, sove på magen og grøtspising fra 2-3-måneders alder? Hva mener du med gamle, barnets besteforeldre eller dine? PS. Det gikk opp for meg nå, tror jeg i hvert fall. Du mener sovetid? Endret 10. desember 2013 av Arabella
Stinelin Skrevet 10. desember 2013 #106 Skrevet 10. desember 2013 Magetid? Når foregikk dette du skriver om, sove på magen og grøtspising fra 2-3-måneders alder? Hva mener du med gamle, barnets besteforeldre eller dine? Skrivefeil kanskje? Vet heller ikke hva magetid er, men ordet kunne vært brukt på kolikkungen vår (skriking hele kvelden pga vond mage). Uansett, sove på magen og grøt fra 2-3 uker (min bror var 6uker...) var vanlig da jeg ver lita, altså ca 30 år siden. Min mor mener fortsatt det er det beste, diskuterer det gjerne, og er skikkelig fornærmet for at jeg ikke tar imot gode råd. Og hun synes selvfølgelig at jeg er ei skikkelig vanskelig datter som krever, ja krever!, at babyene skal sove på ryggen, og kun ammes/få mme til 4mnd. Hun mener selvfølgelig også at om man holde babyen våken om dagen kommer den til å sove hele natta, og at de får skrike seg i søvn slik at de ikke blir bortskjemte. Og ja, det er fortsatt jeg som er hysterisk mor som oppdaterer omtrent om hvordan ungene skal ha det med mat og søvn.
Gjest Eurodice Skrevet 10. desember 2013 #107 Skrevet 10. desember 2013 Skrivefeil kanskje? Vet heller ikke hva magetid er, men ordet kunne vært brukt på kolikkungen vår (skriking hele kvelden pga vond mage). Uansett, sove på magen og grøt fra 2-3 uker (min bror var 6uker...) var vanlig da jeg ver lita, altså ca 30 år siden. Min mor mener fortsatt det er det beste, diskuterer det gjerne, og er skikkelig fornærmet for at jeg ikke tar imot gode råd. Og hun synes selvfølgelig at jeg er ei skikkelig vanskelig datter som krever, ja krever!, at babyene skal sove på ryggen, og kun ammes/få mme til 4mnd. Hun mener selvfølgelig også at om man holde babyen våken om dagen kommer den til å sove hele natta, og at de får skrike seg i søvn slik at de ikke blir bortskjemte. Og ja, det er fortsatt jeg som er hysterisk mor som oppdaterer omtrent om hvordan ungene skal ha det med mat og søvn. 2-3 uker? Da må jeg si det er store forskjeller mellom generasjonene. Da mine barn var spedbarn, ble det anbefalt å amme så lenge man kunne, i hvert fall til 6 måneder om mulig. Jeg kunne dessverre ikke amme mer enn noen uker på grunn av brystbetennelse hver gang, så da ble løsningen morsmelktillegg. Fast føde ble innført gradvis rundt 5 måneder. Barna sov på ryggen.
Stinelin Skrevet 10. desember 2013 #108 Skrevet 10. desember 2013 2-3 uker? Da må jeg si det er store forskjeller mellom generasjonene. Da mine barn var spedbarn, ble det anbefalt å amme så lenge man kunne, i hvert fall til 6 måneder om mulig. Jeg kunne dessverre ikke amme mer enn noen uker på grunn av brystbetennelse hver gang, så da ble løsningen morsmelktillegg. Fast føde ble innført gradvis rundt 5 måneder. Barna sov på ryggen. Vet at vårt tilfelle er litt spesielt, men man må ha dette i tankene når man diskuterer, at ikke alle har snøring selv om de har fostret opp barn selv. Da trengs det en "instruks", og man er ikke hysterisk om man forlanger at babyen på 1mnd ikke skal ha kjøttkaker til middag, satt på spissen. Min mor fikk også beskjed om at mme var bedre enn morsmelk, så hun sluttet å amme oss veldig tidlig. HUn hevder selv at alt hun gjorde ble anbefalt av lege og helsesøster, og at hun handler i god tro, så jeg angriper henne ikke. Likevel må man forstå at retningslinjene forandrer seg, og at de aller fleste bare gjør det de mener er best for ungene sine.
kaprifolen Skrevet 11. desember 2013 #109 Skrevet 11. desember 2013 Med magetid tror jeg menes trening for barnet, hvor man legger de på magen for å øve på å holde hodet...
ToveM Skrevet 11. desember 2013 #110 Skrevet 11. desember 2013 Nå har jeg 12 år mellom eldste og yngste. Eldste er født i 1986, da var det vanlig at de lå på magen. kumelk kunne drikkes fra 6 mnd. Neste er født i 93, da var det rygg soving og morsmelk/mme til 1 år alder. Grøt, litt innføring av annen fast føde ble anbefalt fra 4-5 måneders alder. Så selv om jeg er "gammel" er jeg fullstendig klar over de fleste anbefalingene. (Nå har jeg en som er født i 98 og, så da var vel anbefalingene ganske lik dagens.) 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #111 Skrevet 11. desember 2013 Det med sikring i bil har også endret seg mye, og er stadig diskutert her. Bilstol, er det virkelig nødvendig? Mine foreldre mener vi kan la barna være "løse" i bilen, så får de det morsommere, og orker lengre bilturer (les: besøke dem oftere). Vennina mi fikk barn i 2004, og hadde han liggende i vognbag i bilen. Nå er det jo seter som gjelder. Anonymous poster hash: 3f3ce...d27
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #112 Skrevet 11. desember 2013 En del hysteriske småbarnsmødre her ja..... Jeg fikk barn for ca 20 år siden, og med respekt å melde: all forskning er ikke "snudd på hodet" siden den gang, noe en del her inne synes å mene. Det ble anbefalt å fullamme til 6 mnd. MME måtte brukes til å f.eks. lage grøt for de under 1, dersom det ikke var nok morsmelk, fordi kumelk ble sett på som uheldig. Barnet skulle selv styre spising, og å la barnet skrike lenge var helt utenkelig. jeg har også veninner som har fått barn etter den tid, og nei, anbefalingene er ikke dramatisk endret. En annen sak som slår meg: dere som mener instruksjoner og lange lister og ikke minst:forbud er greit: gjelder dette også barnehagen? De fleste 1-åringer, dvs. fortsatt ganske små, går i bhg. Der tror jeg du blir ledd ut om du kommer med en lang liste med KRAV om at "lille persille" bare kan behandles slik og sånn. I tillegg tror jeg neppe du får aksept for at "dere får ikke lov å bake pepperkaker fordi det skal jeg gjøre med mitt barn FØRST". Som barnepasser kan det være greit med info av typen "pleier å sove ca da, spise ca da" og hvis det er noe særskilt f.eks. at barnet ikke tåler noe eller skal ha medisin. Utover det mener jeg at den som passer barnet må ha relativt stor frihet - hvis ikke må du passe ungen alene bestandig. Barn skal sosialiseres inn i en verden, og i den virkelige verden må vi alle forholde oss til forskjellige mennesker. i denne aktuelle saken tror jeg at jeg bare hadde sagt ja og ha til barnets foreldre, og så gjort sånn ca. Jeg hadde ikke følt meg bundet av minuttregler, men tatt det som veiledning. Hadde neppe sendt de på dør, men hadde nok tatt en prat med sønnen om hans frus opptreden i etterkant. Er det et sted de ber om liste, så er det i barnehagen. Jeg fylte it et langt heftet om mitt barn og informasjon. Og ikke alt omhandlet mat og søvn for å si det sånn..Anonymous poster hash: 394cd...c56
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #113 Skrevet 11. desember 2013 På graviditets- og spedbarnsforumet er det ganske mange som klager over at babyene deres har magevondt, enda de får bare morsmelk. Wow, nå begynner du å bli bra som kverulerer og bruker kolikk unger som et argument. Det virker til at du kanskje ikke har fulgt med helt selv? Anonymous poster hash: 394cd...c56
Gjest RockOn Skrevet 11. desember 2013 #114 Skrevet 11. desember 2013 Folk her henger seg opp i "detaljert" liste. Fordi TS er så fornærmet for at svigerdatter i det hele tatt trengte og si noe om at hvilke tidspunkt barnet sov på eller spiste på. Det er ingen som vet om den "listen" eksisterer eller om det ble en muntlig beskjed om tider. Jeg gir min mor en muntlig beskjed om tider hver hang hun passer barnet mitt, dette fordi hun passer han sjelden og jeg tror heller ikke at hun klarer å ha oversikt over sine barnebarns rutiner til enhver tid da hun ikke bor med noen av de. Dessuten har hun oppdratt tre barn, men i dag så virker det helt utrolig! Hun evner ikke å forstå at en 1-2 åring kanskje bør spise middag litt før klokka sju (da han ikke har spist siden lunsj klokka 11-12) og selv om jeg sier dette, så virker det til og gli rett ut igjen. Og når det kommer til baking og div, så har jeg måtte si ifra til min mor at han ikke får noe sånt. For hun gir han boller hele tiden han er der også er hun oppgitt fordi han spiser så dårlig med mat. Og min sønn har hele veien vært "vanskelig" p få i mat, så at hun da gir han boller som "erstatter" middag eller andre måltider så blir jeg sur. Det er ikke snakk om innimellom, men hver gang hun ser sitt barnebarn så må hun stappe han full i sukker og jeg får null respekt hvis jeg prø er å si ifra på en pen måte. Så jeg har måtte bli sint og sagt at det er nulltoleranse på det. Og ja, hun får ikke lov å gi han bolle hvis ikke jeg har sagt ifra. Noe som ikke blir hørt på, for hvis han er der, så kommer han hjem på kvelden og vil ikke ha kveldsmat og er mye våken om natta med mageproblemer (promotere og ynker seg). Enda jeg forteller dette, så er det fortsatt ingen forståelse. Så det er godt mulig at TS sin svigerdatter har måtte sette "regler" og kommer med unnskyldninger som ikke gor mening (får ikke bake pepperkaker med andre) av andre grunner enn det som kommer fram.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #115 Skrevet 11. desember 2013 Magetid? Når foregikk dette du skriver om, sove på magen og grøtspising fra 2-3-måneders alder? Hva mener du med gamle, barnets besteforeldre eller dine? PS. Det gikk opp for meg nå, tror jeg i hvert fall. Du mener sovetid? Jeg mener at siden baby skal ligge på ryggen, bør de være endel på magen på dagtid for å bli sterke i rygg og nakke. Jeg er født i 1982, og mine foreldre sier i alle fall at det var retningslinjene de fikk hos HS da jeg var baby. Anonymous poster hash: ffbb9...2ea
Stinelin Skrevet 11. desember 2013 #116 Skrevet 11. desember 2013 En annen sak som slår meg: dere som mener instruksjoner og lange lister og ikke minst:forbud er greit: gjelder dette også barnehagen? De fleste 1-åringer, dvs. fortsatt ganske små, går i bhg. Der tror jeg du blir ledd ut om du kommer med en lang liste med KRAV om at "lille persille" bare kan behandles slik og sånn. I tillegg tror jeg neppe du får aksept for at "dere får ikke lov å bake pepperkaker fordi det skal jeg gjøre med mitt barn FØRST". Ingen som ler av instruksjoner og lister i vår barnehage, de etterspør det! Barnehagen vår var veldig interessert i å høre om alle vaner, uvaner, tider og våre holdninger. Hva som gleder barnet, når han sover, spiser, hva han liker og ikke, hva trenger for å sove osv. Jeg var litt spent på hvordan de så på dette med vaner og rutiner, men de var veldig åpne for å følge barnets rytme i starten (etterhvert vil de jo samkjøres). De sa at om han f.eks trengte trilling for å sovne så fikk han det, og det kom ikke på tale å la han gråte til han sovnet, slik jeg har hørt er vanlig. Glemte visst å nedsette forbud mot peppekakebaking! Men vi fikk samtykkeskjema hvor vi måtte skrive under på om han får være med på mange aktiviteter, bl.a. biltur, kollektiv transport, hesteskyss, bading osv. Føles mye tryggere å ha han i bhg. enn hos mange som gjerne vil være barnevakt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå