Gå til innhold

Svigerdatter gav oss instruksjoner...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen din har dessverre helt rett! Min svigermor opplevde akkurat det samme med sin andre svigerdatter. Hun kom med bøker de måtte lese før de kunne passe barnet, ga de detaljerte lister. Hva barnet fikk gjøre og ikke, hva det fikk lov å spise, bare økologisk osv. Og når de sa at man ikke kunne lære seg barneoppdragelse utfra bøker ble hun helt vill, begynte å kjefte sa hun visste bedre og at de ikke kunne oppdra barn osv. Selv har de 2 barn som har vært voksne i mange år allerede.

En kompis fikk også en lang detaljert liste når han skulle ha sine egne barn etter forholdet var slutt.. Der var nemlig ALT nevnt, fra når de skulle vekkes, når de skulle få mat og hvor mye, når de skulle få leke ute osv.

Jeg skjønner ikke grunnen til denne utviklingen, barneoppdragelsen skjer etter bøker og google, man klarte da å oppdra barn for 200 år siden og. Har ikke barn selv så aner ikke grunnen til at det er sånn, men jeg tror mange mødre vil fremstå som perfekt og vil ha perfekte barn. Dermed skal de lese seg opp til alt mulig. Tror dette er mest vanlig blant førstegangs. Etterhvert skjønner man at livet ikke kan styres skjemaer og bøker.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OMG, å han lever enda? Hvis ja, stiller jeg meg undrende til at han overlevde. Ja, det er i det hele tatt merkelig at hele deres generasjon lever...

Mulige bivirkninger kan være hjerneskader da.

Anonymous poster hash: 80650...2f7

Vel, han hadde mye problemer med magen som barn, som de ikke fant ut av hva var. Får lett magetrøbbel som voksen også.

Skrevet (endret)

.

Endret av FalconPunch
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syns at dere burde ta det dere får. Det er som sagt moren som bestemmer over sitt eget barn og viser ekstremt stor tillit ved å la dere passe barnet. "første gangs"-greier har stor emosjonell betydning for enkelte og jeg forstår svigerdatteren din godt. Om du skal være trassig og vanskelig første gang dere får muligheten til å passe barnet, ja da ville jeg ikke forventet noen framtidige forespørsler. Synd for barnebarnet og synd for dere. Svigerdatter forhold opprettholdes ved å svelge ett par kameler og ta det gode med det vonde.

Uenig, førstegangsforeldre bør ta til seg råd fra mer erfarne fjellfolk.

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av FalconPunch
Skrevet

Helt okei at du er uenig. Likevel syns jeg "førstegangsforeldre" har all rett til å styre med sitt eget. Listen inneholdt leggetider, mat og et nei til pepperkakebaking? En vanlig barnepasser ville fått samme instruksjonene og da svigerdatter ikke har blitt oppdratt av svigerfamilien (åpenbart) så er det ikke rart at hun er i overkant opptatt av at hun har kontroll.

Hun er jo som sagt førstegangsforeldre, men vi alle lærer av våre feil og må få ha retten til å begå feil for å lære. Jeg syns ikke det er i overkant å være streng på kosthold og leggetider. Kanskje det ligger mer i bunnen?

Du hører selv hvor sprengt den der er`?

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av FalconPunch
  • Liker 1
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Jeg har venner og bekjente hvor det er underliggende problemer i familier som gjør at de er i overkant kontrollerende når det kommer til å la visse mennesker passe barna sine. Jeg mener at det ikke er en dum ide å først vinne tillit og gjøre slik foreldrene ønsker det. Om det er viktig for disse besteforeldrene å ha frihet med ungene ville jeg trodd at dette hadde vært mer naturlig i samvær med foreldrene.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er SÅ ille at mor har betingelser for bestemor/barnepasser?

Er ikke det helt naturlig når en overlater barna sine til andre?

Jeg ser for meg at jeg og vil være rimelig påpasselig med slikt i de første leveårene til barna mine.

Det kommer jo tydelig fram at barnet er veldig lite og mest sannsynligvis ikke er over 1 år gammelt enda. Om du har møtt helt nybakte foreldre, ville du skjønt hva jeg snakker om.

Folk skal være glade for at besteforeldre gidder å ha ungene, huske på at de er voksne mennesker med et eget liv og ferdige med barna for lengst. Da bør ikke en geskjeftig svigerdatter (datter for den del) drive og sette for mange betingelser, skal lite til for at samværet ikke blir gledelig for de gamle da.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For utrolig idiotisk diskusjon. Mange snakker forbi hverandre og finner på ting underveis som ikke er skrevet. Jeg tror det handler om at mange bestemødre ikke skal ha opplæring i ungestell og -håndtering, og rett og slett blir fornærmet. Prøv å lære ei gammel budeie noe nytt om å melke ku liksom, de kan jo det som er å kunne.

Om bestemødrene hadde vist litt mer respekt og vært mer lydhøre hadde muligens svigerdøtrene og døtrene fått mer tillit, og mye hadde vært løst.

Jeg er forresten tobarnsmor. Mitt andre barn skriker seg heller ikke i søvn eller får grøt ved 3mnds alder og vi venter med barnevakt til han blir litt eldre.

Det må du da gjerne synes. Jeg synes det er idiotisk å stemple alle kvinner (merkelig nok ikke menn) i besteforeldregenerasjonen som uvitende fjols som ikke har greie på noe, som det nærmest er farlig å overlate babyen til, som går inn for å sabotere moren. Deres kunnskaper er utdaterte, må vite.

Hvem har stemplet alle kvinner i besteforeldregenerasjonen? Vi snakker om de det gjelder, ikke om alle de andre (som enten er oppdatert eller takler å bli det).

Her får jeg barnet slengt i armene med en bag, og forklart at det ikke er sikkert de er tilgjengelige om de skal på jobb, møte el.
Også er det "hadet" og vips er vi alene uten noen instruksjoner :P Ikke alltid jeg vet hvor mye det skal spise, når det skal sove, skiftes bleier osv.. Og hun er 2 mnd (niese).

Anonymous poster hash: c3fbb...3d9

Flott altså.

Endret av Stinelin
Skrevet

Vel, han hadde mye problemer med magen som barn, som de ikke fant ut av hva var. Får lett magetrøbbel som voksen også.

Ja, for mageproblemene hans kan ikke skyldes noe annet :dry:

Du er jo generasjonen som tilhører barnevognmafian. Er det så mye bedre å fostre opp unger på kafe enn å la bestemor bruke sin erfaring når hun har barnebarn på besøk?

Gjest Eurodice
Skrevet

På graviditets- og spedbarnsforumet er det ganske mange som klager over at babyene deres har magevondt, enda de får bare morsmelk.

• Liker 1
Skrevet

På graviditets- og spedbarnsforumet er det ganske mange som klager over at babyene deres har magevondt, enda de får bare morsmelk.

Men det er vel en grunn til at anbefalingene er annerledes nå? Ting utvikler seg, forskningen kommer frem til nye ting hele tiden. Det betyr ikke at det var feil DA å gi grøt når baby var 3 mnd, men det er det nå. er ikke verre enn som så... Når jeg får barnebarn selv er det sikkert mye jeg gjorde som småbarnsmor som er feil da, og det er helt greit.

Anonymous poster hash: ffbb9...2ea

Gjest Eurodice
Skrevet

Men det er vel en grunn til at anbefalingene er annerledes nå? Ting utvikler seg, forskningen kommer frem til nye ting hele tiden. Det betyr ikke at det var feil DA å gi grøt når baby var 3 mnd, men det er det nå. er ikke verre enn som så... Når jeg får barnebarn selv er det sikkert mye jeg gjorde som småbarnsmor som er feil da, og det er helt greit.

Du kommenterer helt andre ting enn det jeg skriver om i mitt innlegg.

Skrevet

Ja, for mageproblemene hans kan ikke skyldes noe annet :dry:

Du er jo generasjonen som tilhører barnevognmafian. Er det så mye bedre å fostre opp unger på kafe enn å la bestemor bruke sin erfaring når hun har barnebarn på besøk?

Jo, klart det kan det. Eller det kan skyldes for tidlig fast føde. Har du flere gode argumenter?

Skrevet

Det gir seg gjerne, og vedvarer ikke til barnet blir både 3 og 6 og 7 og 28.....

Skrevet

Er vel ingen som anklager mødrene for å ha gjort som de gjorde DEN gangen. Men som du sier, man må følge utviklingen...:)

Skrevet

Jeg syns det er helt idiotisk at bestemor ikke kan bake pepperkaker med barnebarnet, bare fordi mor skal gjøre det først?! For en svigerdatter dere har....

Anonymous poster hash: 80986...4d0
  • Liker 1
Skrevet

Folk skal være glade for at besteforeldre gidder å ha ungene, huske på at de er voksne mennesker med et eget liv og ferdige med barna for lengst. Da bør ikke en geskjeftig svigerdatter (datter for den del) drive og sette for mange betingelser, skal lite til for at samværet ikke blir gledelig for de gamle da.

De fleste besteforeldre jeg vet om er faktisk glade i barnabarna og elsker å tilbringe tid med dem. Barn har man forresten for livet, man er ikke ferdig med dem bare fordi de er ute av redet.

Skrevet

En del hysteriske småbarnsmødre her ja.....

Jeg fikk barn for ca 20 år siden, og med respekt å melde: all forskning er ikke "snudd på hodet" siden den gang, noe en del her inne synes å mene. Det ble anbefalt å fullamme til 6 mnd. MME måtte brukes til å f.eks. lage grøt for de under 1, dersom det ikke var nok morsmelk, fordi kumelk ble sett på som uheldig. Barnet skulle selv styre spising, og å la barnet skrike lenge var helt utenkelig.

jeg har også veninner som har fått barn etter den tid, og nei, anbefalingene er ikke dramatisk endret.

En annen sak som slår meg: dere som mener instruksjoner og lange lister og ikke minst:forbud er greit: gjelder dette også barnehagen? De fleste 1-åringer, dvs. fortsatt ganske små, går i bhg. Der tror jeg du blir ledd ut om du kommer med en lang liste med KRAV om at "lille persille" bare kan behandles slik og sånn. I tillegg tror jeg neppe du får aksept for at "dere får ikke lov å bake pepperkaker fordi det skal jeg gjøre med mitt barn FØRST".

Som barnepasser kan det være greit med info av typen "pleier å sove ca da, spise ca da" og hvis det er noe særskilt f.eks. at barnet ikke tåler noe eller skal ha medisin. Utover det mener jeg at den som passer barnet må ha relativt stor frihet - hvis ikke må du passe ungen alene bestandig. Barn skal sosialiseres inn i en verden, og i den virkelige verden må vi alle forholde oss til forskjellige mennesker.

i denne aktuelle saken tror jeg at jeg bare hadde sagt ja og ha til barnets foreldre, og så gjort sånn ca. Jeg hadde ikke følt meg bundet av minuttregler, men tatt det som veiledning. Hadde neppe sendt de på dør, men hadde nok tatt en prat med sønnen om hans frus opptreden i etterkant.

• Liker 1
Skrevet

De fleste besteforeldre jeg vet om er faktisk glade i barnabarna og elsker å tilbringe tid med dem. Barn har man forresten for livet, man er ikke ferdig med dem bare fordi de er ute av redet.

Var liksom ikke det jeg skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...