Gjest Eurodice Skrevet 4. desember 2013 #21 Skrevet 4. desember 2013 Du tuller bare. Skriver på en helt annen måte i dette innlegget enn i HI til og med. Anonymous poster hash: 3f3ce...d27 Noen har skjønt at dette er trolling og en parodi på tilsvarende tråd i graviditetsforumet, men mange tar den seriøst. TS ler seg ihjel, tenker jeg .
Gjest Coolaid Skrevet 4. desember 2013 #22 Skrevet 4. desember 2013 Ts, du og mannen din har gjort ALT riktig. Flott ! Dere er tydelige og flink å sette grenser for dere selv. Jeg syns dere virker som verdens beste besteforeldre
Kontormus Skrevet 4. desember 2013 #23 Skrevet 4. desember 2013 Her om dagen skulle vi stille opp for sønn og svigerdatter å passe barnebarnet da de var i knipe for barnevakt. Kjempekoselig synes vi siden det alltid er de andre besteforeldrene som blir spurt om å være barnevakt. Mannen avlyste sin fotballtrening å jeg droppet syklubben denne kvelden. Sønn og svigerdatter ankom med barnebarnet, å med dem en liste med instruksjoner om hvordan vi skulle passe barnet. Her var sto det bl.a når og hva ungen skulle spise og hvor mye. Hverken mer eller mindre sa vår svigerdatter. Barnebarnet skulle legge seg eksakt kl 19.00, hverken før eller etter. Jeg sa at vi skulle kose oss med pepperkakebaking, men da fikk jeg beskjed om at det kunne vi ikke da barnebarnet enda ikke hadde vært med på det, å det skulle gjøres med mor første gangen. Både mann og jeg holdt på å gå rett i gulvet. Hvorfor skal vi instrueres i hvordan vi tar oss av barn? Vi har da klart å fostre opp 3 fine barn - uten lister å gå etter. Vi har heller aldri instruert de barnevaktene vi brukte annet enn sånne vanlige ting som leggetid og innetid, å selvsagt om det var noe spesielt. Men ellers har vi da hatt såpass tillit til de vi brukte som barnevakt at de ivaretok barna, noe de også gjorde. Enden på visa var at vi ba de ta med seg barnet å heller komme tilbake når de kom på bedre tanker - når de klarte å overlate barnet til oss uten lange instruksjonslister. Snakket med sønn idag, å han sa at det er sånn dagens mødre er, at dagens fedre også blir instruert i hvordan og hva de skal gjøre med barna. Anonymous poster hash: 80650...2f7 Ha ha! Så rett du gjorde! Dagens mødre er jo faen ikke helt gode! Jeg vil kalle dem selvsentrerte som ikke klarer og resonere seg fram til at besteforeldre og barnebarn skal skape egne relasjoner, og at besteforeldre også er foreldre med erfaring. 4
Askmeagain89 Skrevet 5. desember 2013 #24 Skrevet 5. desember 2013 Tulletråd eller ikke, hva er greia med listene? Selv jeg uten barn har vett nok til å vite ca når et barn bør spise og legge seg. Har ALDRI fått instrukser utover det jeg selv har spurt om. Den eneste listen jeg noen gang har fått er med tlfnr og det rekker lenge. Dere er så hysteriske.
Gjest Evans Skrevet 5. desember 2013 #25 Skrevet 5. desember 2013 Helt sikkert en parodi Men uansett: Holder lenge å si i fra ca når det er best med mat og legging. + om ungen går på noen medisiner om dagen. Det holder lenge for de fleste! Hadde jeg fått en eviglang liste hadde jeg nesten blitt litt redd for at det var noe galt med denne ungen, siden den den må spise på akkurat på slaget klokken 15 og sovne på slaget klokken 17 og ikke får lov å være med på det ene og det andre... Så da tror jeg faktisk at jeg hadde sagt nei til barevaktsittinga. Hadde uansett endt med at jeg hadde gjort noe feil i forhold til lista. Ungen hadde garantert ikke sovnet på slaget 17.
kaprifolen Skrevet 5. desember 2013 #26 Skrevet 5. desember 2013 Her om dagen skulle vi stille opp for sønn og svigerdatter å passe barnebarnet da de var i knipe for barnevakt. Kjempekoselig synes vi siden det alltid er de andre besteforeldrene som blir spurt om å være barnevakt. Mannen avlyste sin fotballtrening å jeg droppet syklubben denne kvelden. Sønn og svigerdatter ankom med barnebarnet, å med dem en liste med instruksjoner om hvordan vi skulle passe barnet. Her var sto det bl.a når og hva ungen skulle spise og hvor mye. Hverken mer eller mindre sa vår svigerdatter. Barnebarnet skulle legge seg eksakt kl 19.00, hverken før eller etter. Jeg sa at vi skulle kose oss med pepperkakebaking, men da fikk jeg beskjed om at det kunne vi ikke da barnebarnet enda ikke hadde vært med på det, å det skulle gjøres med mor første gangen. Både mann og jeg holdt på å gå rett i gulvet. Hvorfor skal vi instrueres i hvordan vi tar oss av barn? Vi har da klart å fostre opp 3 fine barn - uten lister å gå etter. Vi har heller aldri instruert de barnevaktene vi brukte annet enn sånne vanlige ting som leggetid og innetid, å selvsagt om det var noe spesielt. Men ellers har vi da hatt såpass tillit til de vi brukte som barnevakt at de ivaretok barna, noe de også gjorde. Enden på visa var at vi ba de ta med seg barnet å heller komme tilbake når de kom på bedre tanker - når de klarte å overlate barnet til oss uten lange instruksjonslister. Snakket med sønn idag, å han sa at det er sånn dagens mødre er, at dagens fedre også blir instruert i hvordan og hva de skal gjøre med barna. Anonymous poster hash: 80650...2f7 DERES unger, DERES vaner. ANDRES barn, ANDRES vaner. Siden du sier at dere ikke er så ofte barnevakt, er det da mer enn naturlig å få informasjon om hva og når barnet pleier å spise, samt søvn. Å følge barnets rutinebehov på slike ting er ikke å la seg diktere, det er å respektere at barnet og foreldrene har en hverdag å følge, selv om dere er barnevakt. Pepperkakebakingen var vel kanskje litt å blåse opp, samtidig forstår jeg at mor ble litt sår hvis hun hadde planlagt noe spesielt for første bakingen. Sikker på det ikke dreide som om hvorvidt barnet skulle få spise pepperkaker eller ikke..? Videre synes jeg at uttalelsen fra din sønn var toskete. "Dagens mødre" er ikke sånn eller slik, og jeg finner det veldig tvilsomt at dagens fedre, som er mye mer engasjerte enn tidligere generasjoner, blir noe mer instruert enn før. Det det kanskje derimot kan handle om, er at mange i dag har en mer presset hverdag, som er avhengig av rutiner og gode vaner. Og da er det viktig at disse vanene opprettholdes så godt som mulig også på besøk. Mitt barn blir veldig trøtt innen et visst tidspunkt på kvelden. Hvis bestemor på død og liv skulle gjort ting annerledes enn vi gir beskjed om, går det ut over et barn som er trøtt og sliten, blir urolig og anspent. Og det går ut over meg og far, vår tid sammen, vår tid til det krevende husarbeidet som vi utsetter til barnet sover, studiene jeg skal rekke før jeg legger meg, m.m. Her kommer selvfølgelig veldig mye an på hvor gammelt barnet er m.m. Jo større barna er, jo mindre farlig er slike ting, ofte. Og at du avviste barnebarnet på den måten er bortimot utilgivelig. (men egentlig tror jeg dette innlegget er en trollepost) 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #28 Skrevet 5. desember 2013 Jeg skjønte parodien, men synes at diskusjonen likevel er viktig. Dersom jeg som mormor får så mange må, skal, skal ikke osv at det blir sånn at jeg er redd for å tråkke feil og få en sur datter eller svigerdatter i stede for å faktisk kose meg med barnebarna, så er jo hensikten med samvær borte. Jeg har som sagt egne barn. Ikke var de like heller så det ble litt ulike rutiner i forhold til hvert barn. Som andre sier her at hva barnet spiser, når leggestunden bør være og ritualer som er viktig for barnet akkurat nå er bare kjekke tips å få med seg og så kan jeg ta valg ut i fra det. Detaljstyring kan jeg takke meg for. Anonymous poster hash: e0b7e...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #29 Skrevet 5. desember 2013 Selvsagt er denne tråden en "parodi" på den tråden der "svigermor ikke gjorde som hun ble instruert". Å man kan lett se hvem som er troende til å sende med barnet "bruksanvisning" når det skal være hos besteforeldrene. Selvsagt følger de aller fleste oppegående besteforeldre og andre omsorgspersoner, barnets mat og leggetider, men det må også være rom for små avvik. Vårt barnebarn sover lenger på morgene her enn hjemme f.eks. Jeg setter da ikke på klokka for at h*n skal opp til samme tid som hjemme. Er h*n trøtt tidligere her på dagtid, legger jeg h*n når h*n er trøtt å tvinger h*n ikke til å være oppe til den tiden h*n pleier å sove. Om vi finner på å kose oss med noe godt (pepperkaker el. is) selv på en tirsdag når barnebarnet er her, ja så gjør vi det. Men det går selvsagt ikke utover de faste måltidene. Da gjør vi som vi gjorde når vi selv hadde barn, vi koser oss etter maten. Vi besteforeldre har tross alt klart å fostre opp unger tidligere - også svigermor har hatt barn - så dere som er hysterisk kontrollerende når barnet skal være med besteforeldre, les svigermor, vil få det lettere med dere selv hvis dere klarer å la besteforeldrene (svigermor) få friere tøyler når barnebarn er hos dem. Å heldigvis er ikke vår svigerdatter så firkanta at hun sender med bruksanvisning med ungen. ts Anonymous poster hash: 80650...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #30 Skrevet 5. desember 2013 Jeg syns faktisk det er respektløst å gjøre narr av at noen sender med en liten liste om barnets rutiner. Selv om dere har fostret opp barn selv så er alle barn forskjellige. Jeg syns faktisk dere er litt høye på dere selv, og virker ufeilbarlige. Likte du selv at andre gjorde noe annet med barnet enn hva du hadde gitt beskjed om?Anonymous poster hash: 86695...c60 7
Gjest pysepusen Skrevet 5. desember 2013 #31 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Jeg er så glad for at min mor opprettholder mitt barns rutiner med tanke på mat og søvn. De første gangene hun hadde han ville hun ha ca.-klokkeslett for hva. De kan gi han hvilken mat som helst (det er helt sikkert Nugatti på brødskiven), og om de koser han i søvn er det også greit. Men for oss blir det styrete kvelder i noen dager om han legger seg 21 istedenfor 19. Har ikke dere som er bestemødre nå også opplevd slik? Det har heldigvis min mor ikke glemt og er opptatt av å opprettholde det. Endret 5. desember 2013 av pysepusen 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #32 Skrevet 5. desember 2013 Jeg syns faktisk det er respektløst å gjøre narr av at noen sender med en liten liste om barnets rutiner. Selv om dere har fostret opp barn selv så er alle barn forskjellige. Jeg syns faktisk dere er litt høye på dere selv, og virker ufeilbarlige. Likte du selv at andre gjorde noe annet med barnet enn hva du hadde gitt beskjed om?Anonymous poster hash: 86695...c60 Nja. Jeg var ikke nazi. Jeg orker ikke detaljinstrukser og da avstår jeg glatt. Jeg har ingenting i mot informasjon og veiledning. Ok, du mener at jeg er høy på meg selv. Prisen er at jeg ikke hopper når foreldre av barnebarn sier hopp og dermed mindre kontakt. Anonymous poster hash: e0b7e...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #33 Skrevet 5. desember 2013 Jeg syns faktisk det er respektløst å gjøre narr av at noen sender med en liten liste om barnets rutiner. Selv om dere har fostret opp barn selv så er alle barn forskjellige.Jeg syns faktisk dere er litt høye på dere selv, og virker ufeilbarlige. Likte du selv at andre gjorde noe annet med barnet enn hva du hadde gitt beskjed om?Anonymous poster hash: 86695...c60 Det er vel heller dere som kommer med instruksene som er høye på dere selv. Anonymous poster hash: 80650...2f7 2
Gjest Keikolina Skrevet 5. desember 2013 #34 Skrevet 5. desember 2013 Svigemora mi insisterte på at vi skulle skrive liste hun, ha ha.
Gjest chiki Skrevet 5. desember 2013 #35 Skrevet 5. desember 2013 Svigermoren min ville også ha liste om hun var barnevakt før jenta vår var året gammel, Men det var fordi hun fikk morsmelkserstatnimg, og hun var usikker på hvor mye hun skulle ha:) kunne aldri funnet med å sendt med noen liste! Vår jente er tydligvis ikke a4, siden hun ikke sov eller spiste til faste tider HVER dag, til og med matlysten går litt opp og ned! Så noen liste man måtte fulgt slavisk hadde ikke funket hverken hjemme eller hos barnevakt! Synes det er litt respektløst å holde på slikt, vis da litt tiltro til besteforeldrene! De har da klart å fostret opp barna sine, forhåpentligvis på en bra måte;)
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #36 Skrevet 5. desember 2013 Svigermoren min ville også ha liste om hun var barnevakt før jenta vår var året gammel, Men det var fordi hun fikk morsmelkserstatnimg, og hun var usikker på hvor mye hun skulle ha:) kunne aldri funnet med å sendt med noen liste! Vår jente er tydligvis ikke a4, siden hun ikke sov eller spiste til faste tider HVER dag, til og med matlysten går litt opp og ned! Så noen liste man måtte fulgt slavisk hadde ikke funket hverken hjemme eller hos barnevakt!Synes det er litt respektløst å holde på slikt, vis da litt tiltro til besteforeldrene! De har da klart å fostret opp barna sine, forhåpentligvis på en bra måte Enig. Har også inntrykk av at det er svigermødrene det klages mest over i disse trådene. Anonymous poster hash: 80650...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #37 Skrevet 5. desember 2013 Det er vel heller dere som kommer med instruksene som er høye på dere selv. Anonymous poster hash: 80650...2f7 Hvorfor det? For at man vil at barnet skal få opprettholde rutinene sine?Anonymous poster hash: 86695...c60
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #38 Skrevet 5. desember 2013 Anonymous poster hash: e0b7e...4d5 Så for deg er det viktigere å ikke bli detaljstyrt, enn å få godt forhold til barnebarn?? Anonymous poster hash: 86695...c60
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #39 Skrevet 5. desember 2013 Så for deg er det viktigere å ikke bli detaljstyrt, enn å få godt forhold til barnebarn??Anonymous poster hash: 86695...c60 Jeg lar meg på ingen måte detaljstyre, hverken av egne barn eller svigerbarn. Heldigvis er ikke det noe tema hos oss. Men set jo at mange av dagens unge mødre liker å detaljstyre menneskene rundt seg. Når jeg vokste opp så lærte vi å ha respekt for de som er eldre enn oss. Hvor er den respekten blitt av? Anonymous poster hash: 80650...2f7 2
Gjest Eurodice Skrevet 5. desember 2013 #40 Skrevet 5. desember 2013 Jeg lar meg på ingen måte detaljstyre, hverken av egne barn eller svigerbarn. Heldigvis er ikke det noe tema hos oss. Men set jo at mange av dagens unge mødre liker å detaljstyre menneskene rundt seg. Når jeg vokste opp så lærte vi å ha respekt for de som er eldre enn oss. Hvor er den respekten blitt av? Anonymous poster hash: 80650...2f7 Respekt har ingenting med alder og erfaring å gjøre, må du forstå. Den må du gjøre deg fortjent til 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå