Gjest Eurodice Skrevet 5. desember 2013 #61 Skrevet 5. desember 2013 Det er en gjengs oppfatning blant damer i 50-60 årene at barn ikke skal løftes opp om de skriker, de skal smake kaker og sukker så tidlig som overhodet mulig ( ja det er jo synd på barnet på 5 mnd som ikke får kake må vite...) og man må på død og liv ikke gi kålrabi til barn under ett år for det er jo gift!! Jeg har stor familie og jobber med mange i den aldersgruppen, og samtlige har hatt disse meningene fordi det var dette de lærte da de oppfostret sine barn! Siden den gang har man forsket mye og blitt klokere, men det er vel heller få av disse damene som vil innse at verden har gått videre. Selv sendte jeg med enkle lister til min mor da hun var barnevakt fordi hun ha om det. Svigers fikk ikke sitte barnevakt da barnet var lite fordi de både røyket inne, og av andre viktigere årsaker ikke egnet seg til å passe et så lite barn. Svigermor mener forresten at barn skal tvinges til å spise mer mat selv om de er mette og ikke har forsynt seg selv. Sånn var det jo da hennes sønn var liten! Ikke rart man sender med lister sier jeg....Anonymous poster hash: e649e...269 Går du inn for å provosere? 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #62 Skrevet 6. desember 2013 Går du inn for å provosere? Nei, dette er opplevd uten overdrivelse, og veldig vanlige samtaleemner blandt dagens oppgitte småbarnsmødre. Akkurat den kålrabigreia er det bare noen få som har nevnt, men resten virker som normal oppfatning blant vår foreldregenerasjon. Jeg har måtte vise til forskningen rundt å la barn gråte til SAMTLIGE damer i den alderen som skulle komme med såkalte gode råd (og det er ikke få....).Anonymous poster hash: e649e...269 4
Gjest Eurodice Skrevet 6. desember 2013 #63 Skrevet 6. desember 2013 Nei, dette er opplevd uten overdrivelse, og veldig vanlige samtaleemner blandt dagens oppgitte småbarnsmødre. Akkurat den kålrabigreia er det bare noen få som har nevnt, men resten virker som normal oppfatning blant vår foreldregenerasjon. Jeg har måtte vise til forskningen rundt å la barn gråte til SAMTLIGE damer i den alderen som skulle komme med såkalte gode råd (og det er ikke få....).Anonymous poster hash: e649e...269 Hvilken aldersgruppe snakker vi om? Småbarnsmødre mener jeg. 1
Japp Skrevet 6. desember 2013 #64 Skrevet 6. desember 2013 Jeg lurer på hvorfor det er så ille å få en liten huskeliste? Hva vondt skjer av det? Går det på stoltheten deres løs? 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #65 Skrevet 6. desember 2013 Hvilken aldersgruppe snakker vi om? Småbarnsmødre mener jeg. 23-35Anonymous poster hash: e649e...269
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #66 Skrevet 6. desember 2013 Her får jeg barnet slengt i armene med en bag, og forklart at det ikke er sikkert de er tilgjengelige om de skal på jobb, møte el. Også er det "hadet" og vips er vi alene uten noen instruksjoner Ikke alltid jeg vet hvor mye det skal spise, når det skal sove, skiftes bleier osv.. Og hun er 2 mnd (niese). Anonymous poster hash: c3fbb...3d9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #67 Skrevet 6. desember 2013 Nei, dette er opplevd uten overdrivelse, og veldig vanlige samtaleemner blandt dagens oppgitte småbarnsmødre. Akkurat den kålrabigreia er det bare noen få som har nevnt, men resten virker som normal oppfatning blant vår foreldregenerasjon. Jeg har måtte vise til forskningen rundt å la barn gråte til SAMTLIGE damer i den alderen som skulle komme med såkalte gode råd (og det er ikke få....).Anonymous poster hash: e649e...269 Snakk om å svartmale bestemødre. Du må jo bo og leve i et samfunn som ikke tilhører resten av verden. Jeg har aldri vært borti eller hørt om besteforeldre som har gitt babyer på bare noen få mnd. fast føde eller latt de skrike seg i søvn. Å bestemødre av idag er ikke 50/60+, de er vel mer 40/50. Skulle jo tro at det er et hav av år siden vi selv hadde barn. Mitt barn er 16, så jeg vil tro at stort sett det samme gjelder nå som da. Hva er så annerledes med dagens baby/ barn som alle andre barn som har blitt født og vokst opp gjennom hundrevis av år? Anonymous poster hash: 80650...2f7 2
kaprifolen Skrevet 6. desember 2013 #68 Skrevet 6. desember 2013 Snakk om å svartmale bestemødre. Du må jo bo og leve i et samfunn som ikke tilhører resten av verden. Jeg har aldri vært borti eller hørt om besteforeldre som har gitt babyer på bare noen få mnd. fast føde eller latt de skrike seg i søvn. Å bestemødre av idag er ikke 50/60+, de er vel mer 40/50. Skulle jo tro at det er et hav av år siden vi selv hadde barn. Mitt barn er 16, så jeg vil tro at stort sett det samme gjelder nå som da. Hva er så annerledes med dagens baby/ barn som alle andre barn som har blitt født og vokst opp gjennom hundrevis av år?Anonymous poster hash: 80650...2f7 Herregud... Snakk om å kverulere. Nå er snittalder på førstegangsfødende ca 30 år, så det er ikke normen å bli bestemor i 40-åra, nei. 1
kaprifolen Skrevet 6. desember 2013 #69 Skrevet 6. desember 2013 Her får jeg barnet slengt i armene med en bag, og forklart at det ikke er sikkert de er tilgjengelige om de skal på jobb, møte el. Også er det "hadet" og vips er vi alene uten noen instruksjoner Ikke alltid jeg vet hvor mye det skal spise, når det skal sove, skiftes bleier osv.. Og hun er 2 mnd (niese).Anonymous poster hash: c3fbb...3d9 Sjarmerende.... 1
Gjest RockOn Skrevet 8. desember 2013 #70 Skrevet 8. desember 2013 Jeg skrev feil, 15-20 år siden. Men det er pirk, det dreier seg om 5 år nedover. Det er formålsløst å fortsette diskusjonen, så det gjør jeg ikke. Men jeg har et spørsmål til deg og alle andre førstegangsmødre her. Dere er jo eksperter, ser det ut som, og kan og vet alt om babystell og babyens behov. Da ville jeg gjerne vite hvorfor dere spør om så mye på barneforaene? Eksperter trenger vel ikke spørre? Der tar du feil i hvertfall en ting. Det er ingen her som har sagt at de er eksperter på babyer. Jeg har skrevet (husker ikke om det var i demme tråden, har svart i em lignende en) at jeg spør da alltid mine venninner eller søstre da jeg passer deres unger om når de spiser og sover. I motsetning til (noen) besteforeldre så er jeg fult klar over at selv om jeg har ett barn eller om jeg har ti, så vil alle være forskjellige. Og at uansett hvor mange barn jeg får, så vil jeg aldri være en ekspert på barn, noe som gjør at jeg ber foreldre til de barna jeg passe om informasjon, for jeg er ikke så høy på pæra så jeg tror at selv om jeg har fått barn så vil jeg klare å passe alle andres barn uten noe informasjon om situasjonen. Og ja, selvfølgelig vil barna overleve at jeg passer dem, men jeg vil faktisk at barnet jeg passer skal ha det bra og ikke bare "overleve" helga hos meg.
Gjest RockOn Skrevet 8. desember 2013 #71 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Snakk om å svartmale bestemødre. Du må jo bo og leve i et samfunn som ikke tilhører resten av verden. Jeg har aldri vært borti eller hørt om besteforeldre som har gitt babyer på bare noen få mnd. fast føde eller latt de skrike seg i søvn. Å bestemødre av idag er ikke 50/60+, de er vel mer 40/50. Skulle jo tro at det er et hav av år siden vi selv hadde barn. Mitt barn er 16, så jeg vil tro at stort sett det samme gjelder nå som da. Hva er så annerledes med dagens baby/ barn som alle andre barn som har blitt født og vokst opp gjennom hundrevis av år?Anonymous poster hash: 80650...2f7 Merkelig, for mange av de som er 30 årene i dag har fått fast føde da de var to-tre måneder. Og det har jeg hørt av mange. Type: "mamma sier jo at det ikke er noen fare å gi fast føde må, jeg og mine søsken fikk jo det og vi overlevde vi å". Edit: må bare legge til en ting; at det er stor forskjell på hvordan ting var for hundrevis av år siden og nå. Grunnet mer forskning. Å nekte for at mer forskning gir økt kunnskap og da blir ting nødvendigvis endret. For de forsker jo på ting av en grunn. Feks kumelk til barn under ett år, de forsket ikke på hvilken konsekvenser det hadde fordi de hadde så mye penger til overs ett år... Og ja, siden din sønn på 16 ble født så har det endret seg en hel del og blitt forsket en hel del. Min lillebror er 18 år, og mamma forteller noenting fra den tiden som er endret i dag. (Fra leger/helsestasjon og deres rutiner). Men merkelig hvordan de som ikke har hatt barn på 15-20 år tydeligvis vet så mye om hvor mye som er endret seg/ikke endret seg, da de ikke har spedbarn/små barn selv. Er det mange som kontinuerlig setter seg inn i forskning på små barn? Endret 8. desember 2013 av RockOn
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #72 Skrevet 8. desember 2013 Det må du da gjerne synes. Jeg synes det er idiotisk å stemple alle kvinner (merkelig nok ikke menn) i besteforeldregenerasjonen som uvitende fjols som ikke har greie på noe, som det nærmest er farlig å overlate babyen til, som går inn for å sabotere moren. Deres kunnskaper er utdaterte, må vite. Jeg har stemplet besteforeldre. Ikke bestemødre. Men ja, det er flere kvinner som kommer med sine meninger enn menn. Men hvis du ikke er sånn som blir forklart i disse trådene, hvorfor i all verden skal du kverulere så mye på det da. Skal du sitte og si at alle i besteforeldre generasjonen ikke er sånn, fordi di også er bestemor? Du burde vel bare være glad for at du ikke er sånn og at ingen du kjenner er sånn? Beklager st jeg skriver en haug med innlegg, men skriver fra mobil og vet ikke hvordan jeg kan sitere flere innlegg i ett fra mobilen. Anonymous poster hash: 394cd...c56
Gjest RockOn Skrevet 8. desember 2013 #73 Skrevet 8. desember 2013 Det er forresten meg i innlegget over, jeg kom tydeligvis borti anonym knappen.
kaprifolen Skrevet 8. desember 2013 #74 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Merkelig, for mange av de som er 30 årene i dag har fått fast føde da de var to-tre måneder. Og det har jeg hørt av mange. Type: "mamma sier jo at det ikke er noen fare å gi fast føde må, jeg og mine søsken fikk jo det og vi overlevde vi å". Svigermor tok vare på sykehusbrosjyrene fra da mannen ble født, de ligger i babyboken hans. Velling og grøt fra 3 mndalder, kumelk fra ca 5, mener jeg det var. Jeg bet meg hvertfall merke i at han spiste grøt, middag og drakk kumelk før 6 mnd, et tidspunkt da vi begynte å gi datteren vår fast føde. Egen, diger bløtkake av krem og sukkerbeød på ettårsdagen også... Han er født i -83. Endret 8. desember 2013 av kaprifolen
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #75 Skrevet 8. desember 2013 Svigermor tok vare på sykehusbrosjyrene fra da mannen ble født, de ligger i babyboken hans. Velling og grøt fra 3 mndalder, kumelk fra ca 5, mener jeg det var. Jeg bet meg hvertfall merke i at han spiste grøt, middag og drakk kumelk før 6 mnd, et tidspunkt da vi begynte å gi datteren vår fast føde. Egen, diger bløtkake av krem og sukkerbeød på ettårsdagen også... Han er født i -83. Ja, og det er ikke så lenge siden. Det er jo en grunn til at de har stoppet med det også. Men ikke mange bestemødre i dag vet det. Og det er jo egentlig ganske logisk, da de ikke setter seg inn i dette selv før kanskje barnebarn kommer til verden og de får den informasjonen. Men mange som nekter for at ting endrer seg for som du vet "ungene mine overlevde de også" så da er det jo ingen grunn til å høre på ny forskning..Anonymous poster hash: 394cd...c56
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #76 Skrevet 9. desember 2013 Svigermor tok vare på sykehusbrosjyrene fra da mannen ble født, de ligger i babyboken hans. Velling og grøt fra 3 mndalder, kumelk fra ca 5, mener jeg det var. Jeg bet meg hvertfall merke i at han spiste grøt, middag og drakk kumelk før 6 mnd, et tidspunkt da vi begynte å gi datteren vår fast føde. Egen, diger bløtkake av krem og sukkerbeød på ettårsdagen også... Han er født i -83. OMG, å han lever enda? Hvis ja, stiller jeg meg undrende til at han overlevde. Ja, det er i det hele tatt merkelig at hele deres generasjon lever... Mulige bivirkninger kan være hjerneskader da. Anonymous poster hash: 80650...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #77 Skrevet 9. desember 2013 Her finleites etter feil bestemødre (les svigermor) gjør. Samtidig så er det greit å ta med en baby på en stor utendørskonsert Det kan ikke jeg klare å finne greit på noen måter. Babyen skal altså være nødt til å ha på hørselsvern i flere timer, ligge i vogna å kjenne "during" i bakken av bassen å ellers bli dratt med på et arrangemang som er uegnet for babyer. Anonymous poster hash: 80650...2f7 1
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2013 #78 Skrevet 9. desember 2013 Nei, dette er opplevd uten overdrivelse, og veldig vanlige samtaleemner blandt dagens oppgitte småbarnsmødre. Akkurat den kålrabigreia er det bare noen få som har nevnt, men resten virker som normal oppfatning blant vår foreldregenerasjon. Jeg har måtte vise til forskningen rundt å la barn gråte til SAMTLIGE damer i den alderen som skulle komme med såkalte gode råd (og det er ikke få....).Anonymous poster hash: e649e...269 Vel, men det ble selvstendige og tøffe mennesker ut av barna deres. Hva er du, tror du? 1
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2013 #79 Skrevet 9. desember 2013 Her finleites etter feil bestemødre (les svigermor) gjør. Samtidig så er det greit å ta med en baby på en stor utendørskonsert Det kan ikke jeg klare å finne greit på noen måter. Babyen skal altså være nødt til å ha på hørselsvern i flere timer, ligge i vogna å kjenne "during" i bakken av bassen å ellers bli dratt med på et arrangemang som er uegnet for babyer. Anonymous poster hash: 80650...2f7 Godt poeng. 1
minister-mio Skrevet 9. desember 2013 #80 Skrevet 9. desember 2013 Ikke noe bestemorkos på barnet nei! Duster!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå