AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Her om dagen skulle vi stille opp for sønn og svigerdatter å passe barnebarnet da de var i knipe for barnevakt. Kjempekoselig synes vi siden det alltid er de andre besteforeldrene som blir spurt om å være barnevakt. Mannen avlyste sin fotballtrening å jeg droppet syklubben denne kvelden. Sønn og svigerdatter ankom med barnebarnet, å med dem en liste med instruksjoner om hvordan vi skulle passe barnet. Her var sto det bl.a når og hva ungen skulle spise og hvor mye. Hverken mer eller mindre sa vår svigerdatter. Barnebarnet skulle legge seg eksakt kl 19.00, hverken før eller etter. Jeg sa at vi skulle kose oss med pepperkakebaking, men da fikk jeg beskjed om at det kunne vi ikke da barnebarnet enda ikke hadde vært med på det, å det skulle gjøres med mor første gangen. Både mann og jeg holdt på å gå rett i gulvet. Hvorfor skal vi instrueres i hvordan vi tar oss av barn? Vi har da klart å fostre opp 3 fine barn - uten lister å gå etter. Vi har heller aldri instruert de barnevaktene vi brukte annet enn sånne vanlige ting som leggetid og innetid, å selvsagt om det var noe spesielt. Men ellers har vi da hatt såpass tillit til de vi brukte som barnevakt at de ivaretok barna, noe de også gjorde. Enden på visa var at vi ba de ta med seg barnet å heller komme tilbake når de kom på bedre tanker - når de klarte å overlate barnet til oss uten lange instruksjonslister. Snakket med sønn idag, å han sa at det er sånn dagens mødre er, at dagens fedre også blir instruert i hvordan og hva de skal gjøre med barna. Anonymous poster hash: 80650...2f7 26
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har forståelse for at mødre vil gi noen råd når de gir fra seg barnet sitt til noen for pass, selv om vedkommende har full styring på hvordan barn skal behandles. Antagelig mer enn nødvendig. Sånn er gjerne mødre, enten man liker det eller ikke. Dette lød likevel som det var i overkant, og det med veldig god margin. At pepperkakebaking skal gjøres med mor første gang, for eksempel, lyder bare som barnslig trassing. Anonymous poster hash: eceef...d5d 44
Populært innlegg Japp Skrevet 4. desember 2013 Populært innlegg #3 Skrevet 4. desember 2013 Så du ble så furten over lista at du ikke ville passe barnet?! 73
Tyggegummi Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Da syns jeg du er ufattelig barnslig hvis du nektet å sitte barnevakt av den grunn. Jeg hadde ikke laget noen liste første gang min mor skulle sitte, men hun ringte på forhånd og ba meg skrive ned punktvis alt om både mat og soving feks. Så her var det hun som ønsket det, sikkert lettere å se på en liste enn å måtte gjette. 23
Gjest Lille-pus Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Her om dagen skulle vi stille opp for sønn og svigerdatter å passe barnebarnet da de var i knipe for barnevakt. Kjempekoselig synes vi siden det alltid er de andre besteforeldrene som blir spurt om å være barnevakt. Mannen avlyste sin fotballtrening å jeg droppet syklubben denne kvelden. Sønn og svigerdatter ankom med barnebarnet, å med dem en liste med instruksjoner om hvordan vi skulle passe barnet. Her var sto det bl.a når og hva ungen skulle spise og hvor mye. Hverken mer eller mindre sa vår svigerdatter. Barnebarnet skulle legge seg eksakt kl 19.00, hverken før eller etter. Jeg sa at vi skulle kose oss med pepperkakebaking, men da fikk jeg beskjed om at det kunne vi ikke da barnebarnet enda ikke hadde vært med på det, å det skulle gjøres med mor første gangen. Både mann og jeg holdt på å gå rett i gulvet. Hvorfor skal vi instrueres i hvordan vi tar oss av barn? Vi har da klart å fostre opp 3 fine barn - uten lister å gå etter. Vi har heller aldri instruert de barnevaktene vi brukte annet enn sånne vanlige ting som leggetid og innetid, å selvsagt om det var noe spesielt. Men ellers har vi da hatt såpass tillit til de vi brukte som barnevakt at de ivaretok barna, noe de også gjorde. Enden på visa var at vi ba de ta med seg barnet å heller komme tilbake når de kom på bedre tanker - når de klarte å overlate barnet til oss uten lange instruksjonslister. Snakket med sønn idag, å han sa at det er sånn dagens mødre er, at dagens fedre også blir instruert i hvordan og hva de skal gjøre med barna. Anonymous poster hash: 80650...2f7 Bor sønn og svigerdatter veldig langt fra dere, eller har de nettopp flyttet til deres nærområde? Et barn dere ikke har vært barnevakt for, og som har blitt så stort at det skal kunne huske den første gang barnet var med på pepperkakebaking? 6
Gjest Eurodice Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Så du ble så furten over lista at du ikke ville passe barnet?! Denne tråden er nok en parodi på denne: "Når svigermor ikke følger "instruksjonen" (Graviditetsforumet) (Jeg vet ikke hvordan man linker) Endret 4. desember 2013 av Arabella 28
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Bor sønn og svigerdatter veldig langt fra dere, eller har de nettopp flyttet til deres nærområde? Et barn dere ikke har vært barnevakt for, og som har blitt så stort at det skal kunne huske den første gang barnet var med på pepperkakebaking? Hehe, det er trolling. En annen tråd om svigerforeldre som ikke matet barnet da det var sulten, og lot barnet sove på feil tidspunkt. Anonymous poster hash: ffbb9...2ea 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Så du ble så furten over lista at du ikke ville passe barnet?! Støtter denne!! Jeg forstår veldig godt at du ble irritert over instruksene, de var helt borti natta, men det er dere og barnebarnet som taper på dette. Det blir ikke mer kontakt mellom dere på lang stund om dere ikke rekker ut en hand. Vis interesse i barnet og nyt tiden dere får sammen, og så tar du instruksene med en klype salt. Gjør ting på deres måte, men følg mat og leggeinstruks sånn noen lunde Anonymous poster hash: fdecf...290
#Sunrise Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 den lista var alt for steng:P sånn liste håper jeg at jeg aldri lager:P greit nok og si i fra når ungen pleier og spise og sove, men hvor mye? her kommer bestemor/bestefar til og få lov og være litt "friste" uten så masse grenser og regler, besteforeldre har da passa barn før, og klarer da oppgaven:)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Nå trur jeg at dette er oppdiktet med tanke på tråden "Når svigermor ikke følger instruksjonen" Men sett bort fra det så skjønner jeg godt at mora sa i fra at dette var noe hun vil gjøre med barne for første gang. Hadde jeg vært bestemora hadde jeg respektert det uten problemer, det vet jeg at min mor vil gjøre og. Man må respektere at foreldrene tross alt er foreldrene, det er deres barn. Klart besteforeldre skal få være innvolvert og finne på gøye ting med barnet, men når det er noe som foreldrene har lyst å gjøre for aller første gang med barnet så respekterer man selvsagt det. Det er jo ikke snakk om ALT. At foreldrene gir dere en liste med leggetider og spise mengde ol. må jo og være greit. Er lista for detaljert så skjønner jeg at dere reagerte men hvis det er enkle konkrete ting som faktisk er viktig å følge for enkelte barn, ja da følger man det. At dere er besteforeldre lar dere ikke overstyre foreldrene sine valg og oppdragelse av barnet. Anonymous poster hash: 61313...316 4
Missy1 Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Parodi eller ikke, fikk lyst å svare. Jeg er ikke av typen som er kjempe streng på når måltidene skal spises og hvor mye, jeg syns også det er greit at besteforeldre skjemmer bort barnet litt så lenge det ikke går utover oss etterpå pga brudd i rutiner. Men jeg har sittet barnevakt for barn i familien der mor kommer med lister over når måltider skal spises og hva det skal være. Selv syns jeg det er spesielt at måltidet må være 10:55 f.eks men jeg respekterer mora og følger hennes "instruksjoner". Noen ting ville jeg selv gitt instruksjoner på og det er leggetid og rutiner rundt dette samt medisinering (det er ekstremt viktig at medisiner gis korrekt og til riktig tid). Ellers ville jeg gitt tips om hva barnet liker og ikke slik at de ikke bruker masse tid på å lage f.eks middag som jeg vet barnet ikke kan fordra (barnet er sensitivt på konsistens,noe vi tar hensyn til). Poenget er at folk gjør ting forskjellig og det betyr ikke at du som bestemor er ansett som en dårlig omsorgsperson eller at moren ikke stoler på deg. Og det er ikke sånn at de som ikke skriver lister ikke bryr seg om barnet sitt. 2
*Mocca* Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Eneste "listene" vi har hatt til besteforeldre som skal passe barna våre, er ting de også synes er greit å vite.... Når de legger seg(varierer ofte mye når de er små fra gang til gang og altfor store forskyvninger gjør at barnet sover dårlig, våkner grytidlig i forhold til vanlig osv... Men stort sett så har det alltid blitt litt senere, hvertfall ettersom de har vokst til... Men de har sagt at det ble nok litt senere enn de vanligvis legger seg, vi koste oss sånn med.... Helt iorden, det er ikke ofte de overnatter.... sålenge det ikke er snudd mye om på det... Når de var små sa vi også ifra om når de hadde spist sist, når de fikk flaske så sa vi ifra sånn ca når de pleide å spise.... Det er ikke alltid like lett å tolke signalene. Men om de fikk mat 1 time før vanlig eller etter det er det samme for oss, sålenge de fikk mat jevnlig, fikk sove noenlunde samme mengde... ikke sov altfor sent på dagen.... Opplevelser de har villet gjort sammen med barna har de da bestemt selv... De får kanskje gjøre noe for første gang med besteforeldre, men de får også oppleve det på nytt med foreldrene sine.... Dobbelt gøy... Altså en pekepinn på sovetider og mating.... ikke stort annet. Og hvis det er spesielle ting barnet reagerer på i matveien, eller ting barnet liker ekstra godt ved leggetid som kanskje gjør det enklere å legge barnet...( om de gjør det eller ikke får være opp til dem, men kjekt å vite hvis man sliter med å få barnet til å roe seg....) 1
Gjest Magdalene Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Altså en pekepinn på sovetider og mating.... ikke stort annet. Og hvis det er spesielle ting barnet reagerer på i matveien, eller ting barnet liker ekstra godt ved leggetid som kanskje gjør det enklere å legge barnet...( om de gjør det eller ikke får være opp til dem, men kjekt å vite hvis man sliter med å få barnet til å roe seg....) Signerer! 1
Stinelin Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Altså en pekepinn på sovetider og mating.... ikke stort annet. Og hvis det er spesielle ting barnet reagerer på i matveien, eller ting barnet liker ekstra godt ved leggetid som kanskje gjør det enklere å legge barnet...( om de gjør det eller ikke får være opp til dem, men kjekt å vite hvis man sliter med å få barnet til å roe seg....) Akkurat. I mitt hode er dette helt normalt. Kan ikke se for meg veldig detaljerte lister med eksakte klokkeslett og menyer. Om man sender med "instruks" er det jo for å gjøre det enklest mulig for barnevakt, foreldre og barn, men det oppfattes tydeligvis som helt feil av mange. Nå er jeg rimelig sikker på at denne tråden er oppdiktet. Om ikke bør TS få premie for dum oppførsel mot sønn, svigerdatter og barn. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 Så dere sendte deres egen sønn på dør, pga ditt svære ego? "Vil ikke høre noe om spise og leggevaner til barnet, vi gjør alt på eget vis." Herregud, dere kunne vel ha bare gitt ungen maten den skulle ha, bakt pepperkaker en annen gang og lagt barnet til tiden ungen er vant med. FORSTÅR DETTE ER TROLLING DA. Dårlig trolling..Ingen er vel så tullete. Anonymous poster hash: 9e674...c0d 2
Gjest Riskjeks Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 Er vel bare å si ja og ha til slike lister, og så følge sunn fornuft selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #17 Skrevet 4. desember 2013 Så dere sendte deres egen sønn på dør, pga ditt svære ego? "Vil ikke høre noe om spise og leggevaner til barnet, vi gjør alt på eget vis." Herregud, dere kunne vel ha bare gitt ungen maten den skulle ha, bakt pepperkaker en annen gang og lagt barnet til tiden ungen er vant med. FORSTÅR DETTE ER TROLLING DA. Dårlig trolling..Ingen er vel så tullete. Anonymous poster hash: 9e674...c0d Jeg hadde laga klar pepperkakedeigen. Litt irriterende hvis man ikke fikk brukt den. Ba heller over våre andre barnebarn, å vi har hatt en hyggelig aften med pepperkakebaking. De er vår datters barn, å hun er ikke så firkantet som svigerdatter. Er litt enklere å forholde seg til. Å ja, selvsagt følger vi barnas daglige rutiner, hva barna liker + ev. medisiner, men å presangtere oss for en vanvittig instruksjonsliste er bare å glemme. Anonymous poster hash: 80650...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #18 Skrevet 4. desember 2013 Nå vet ikke jeg hvor gammel dette barnebarnet er, men nevøen min fyller året nå. De gangene jeg har passet han har det fulgt med en liste i baggen hvor det står klokkeslettene han spiser på og hva og hvor mye han bruker å få. Så har jeg gitt han mat litt ut i fra det. Det er veldig greit å vite ca hvor mye og ca når barn pleier å spise når de ikke kan fortelle selv at de er sultne. Min nevø smiler og babler i vei på sitt språk helt til det er 30min-1time siden han skulle hatt mat og da slår han seg totalt vrang og det er håpløst å gi han mat. Og er det lunsjen vi er sent ute med og han skal sove etter den så blir det ikke lettere. Det er også greit å vite ca når barna pleier å legge seg og hvilken nattasang de er vant til eller lignende. Så gjør man jo litt som man selv vil og som man selv føler for når man er barnevakt. Er man barnevakt ofte får man heller være nøye med rutiner sånn at det ikke sklir ut. Når stedatteren min har vært på overnatting hos foreldrene mine ringer jeg og forteller hva som er favorittene om dagen før hun kommer sånn at de kan velge å kjøpe det inn om de vil ha det til henne. Også forteller jeg samtidig sånn ca hvor mye hun spiser og hvor ofte hun får yoghurt av oss, da dette er noe hun i perioder kunne spist hele dagen. Så sier jeg ca klokkeslett hun bruker å legge seg i helgene. Ellers gir vi dem frie tøyler og om de vil la frøkna sitte oppe hele natten så er det greit for oss eller la hun spise seg lei på yoghurt. Når det er snakk om de som enda ikke kan prate kan skrevne instruksjoner være greit så man har noe å forholde seg til. Når de kan prate så er det greit å bare fortelle hva barna liker og er vant til. Det er min mening. Ellers kan jo barnevakten kose seg så mye de vil Anonymous poster hash: 86311...bc1 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #19 Skrevet 4. desember 2013 Jeg hadde laga klar pepperkakedeigen. Litt irriterende hvis man ikke fikk brukt den. Ba heller over våre andre barnebarn, å vi har hatt en hyggelig aften med pepperkakebaking. De er vår datters barn, å hun er ikke så firkantet som svigerdatter. Er litt enklere å forholde seg til. Å ja, selvsagt følger vi barnas daglige rutiner, hva barna liker + ev. medisiner, men å presangtere oss for en vanvittig instruksjonsliste er bare å glemme.Anonymous poster hash: 80650...2f7 Hva er viktigst, din egen stolthet eller et godt forhold til barnebarnet?Anonymous poster hash: 86695...c60 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #20 Skrevet 4. desember 2013 Jeg hadde laga klar pepperkakedeigen. Litt irriterende hvis man ikke fikk brukt den. Ba heller over våre andre barnebarn, å vi har hatt en hyggelig aften med pepperkakebaking. De er vår datters barn, å hun er ikke så firkantet som svigerdatter. Er litt enklere å forholde seg til. Å ja, selvsagt følger vi barnas daglige rutiner, hva barna liker + ev. medisiner, men å presangtere oss for en vanvittig instruksjonsliste er bare å glemme. Anonymous poster hash: 80650...2f7 Du tuller bare. Skriver på en helt annen måte i dette innlegget enn i HI til og med. Anonymous poster hash: 3f3ce...d27 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå