Gå til innhold

Lavkarbo vs. magre kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere si at lavkarbo eller magre kosthold/kosthold med lite fett er mest effektive?

Jeg vet ikke hvorfor, men en tanke slo meg i dag: Vil man ikke lettere få for lite av viktige/essensielle fettsyrer om man spiser mager mat? Er det ikke mindre viktige næringsstoffer i de karbohydratholdige varene som pasta, ris, brød osv?

Anonymous poster hash: f6e62...a7e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå for lavkarbo!

Anonymous poster hash: 0f0bb...f7c
  • Liker 3
Skrevet

Mam trenger ikke å spise pasta, brød, ris for å ikke spise lavkarbo.

Dette kommer helt ann på hvordan et individuelt kosthold er satt sammen. Et magert kosthold inneholder gjerne varer med sunne fettsyrer, og ikke nødvendigvis ris, pasta eller brød engang. Kommer helt ann på siden ingen av disse to diettene har noen faste planer.

Anonymous poster hash: 0f398...e64

• Liker 3
Skrevet

Jeg lever godt på mager kost. Frisk og sunn og mett. Andre lever godt på lavkarbo.

Anonymous poster hash: 814a9...286
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er tilhenger av et sunt og balansert kosthold som verken er ekstremt på den ene eller den andre måten, og som man kan leve med uten å få en syndflod av dårlig samvittighet om man skulle spise noe «feil» og som heller ikke ruinerer lommeboken. Min personlige preferanse er at lavkarbomaten er for fet.

Ellers må folk selvsagt gjøre som de vil, og velge det som de synes passer best for seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke det er bra med veldig lite fett i kostholdet. Hjernen trenger fett og kroppen må ha de essensielle fettsyrene for å holde seg frisk. Det finnes ingen essensielle karbohydrater, uten at det betyr at man ikke kan spise noe karbo heller. Rikelig med fett og begrenset med (raske) karbohydrater er min filosofi.

Anonymous poster hash: 3cd8f...589
  • Liker 3
Skrevet

Man trenger ikke en spesiell oppskrift, spis litt mindre og beveg deg litt mer.

• Liker 1
Skrevet

Mest effektivt i forhold til hva? Du tenker vektnedgang? Da vinner lavkarbo klart:

post-42071-0-97841200-1335218073.jpg

Du har rett i at man får i seg mye essensielle næringsstoffer på lavkarbo. I alle fall de fleste, men ikke "bacongull-lavkarbere" som kun ser på kvantitet av karbohydrater og ikke kvalitet av næringsstoffer og ødelegger lavkarbos rykte. Men det utelukker ikke at det fint går an å få i seg de essensielle næringsstoffene på lavfett da. Men lavkarbo er bedre for kroppen, så velg heller det. :)

Anonymous poster hash: d035d...88f
  • Liker 1
Skrevet

Lavkarbo gir kanskje fin effekt på utsiden, men innsiden blir ødelagt (om det er langvarig ketosekur). Et kosthold med lite mettet fett derimot er strålende begge veier!

• Liker 2
Skrevet

Lavkarbo gir kanskje fin effekt på utsiden, men innsiden blir ødelagt (om det er langvarig ketosekur). Et kosthold med lite mettet fett derimot er strålende begge veier!

Les mindre VG og mer studier, så vil du se at det du har skrevet her ikke er riktig.

• Liker 9
Skrevet

Les mindre VG og mer studier, så vil du se at det du har skrevet her ikke er riktig.

Å? moren min er sykepleier og var hos noen helseekperter der hun fikk høre dette. Ikke lest noen steder.

• Liker 1
Skrevet

Å? moren min er sykepleier og var hos noen helseekperter der hun fikk høre dette. Ikke lest noen steder.

Moren din er ikke oppdatert.

Om dere setter dere inn i ny forskning ser vi nå at lavfett antageligvis er mer helseskadelig enn vi kunne forestille oss. Lavfett fordrer gjerne mer karbohydrater, og med det kommer en rekke helseskader.

Lavfett og også lite effektivt når det gjelder vektnedgang og vedlikehold.

• Liker 8
Gjest Heartbeat
Skrevet

Kommer vel an på hvor mye fett du spiser?

Jeg går på lavkarbo, men uten alt fettet.

Har funnet ut at det funker best på kroppen min.

Skrevet

Lavkarbo uten fett? Hva er det slags Frankenstein?

Fettet er jo bra for deg! Du kan ikke leve uten fett.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det er best å velge det som passer en selv best, å ha et kosthold man kan leve med. Det er nok mange bra fordeler med lavkarbo, for all del, men det passer ikke for meg. Jeg prøvde i en periode og jeg fant ut at det ble for vanskelig, det krevde en del planlegging og det utelukket mye av de varene jeg spiser til vanlig. Jeg trivdes ikke med det kostholdet, jeg slappet ikke av med den. Trives mye bedre med lavfett/lavkalori kosthold, den passer meg veldig bra :) så ja, en må bare finne ut hva som passer en best. Er man mest glad i karbohydrater (som meg som elsker havregryn f.eks) og ikke så glad i fetere sauser, eller er man mer glad i fete sauser og klarer å overleve helt fint uten særlig mye karbohydrater?

Anonymous poster hash: 411fe...59d

• Liker 1
Skrevet

Alt med måte! Til syvende og sist er det kaloriene som teller. Selv om mange hevder noe annet, men det er en annen debatt.

Det går fint an å spise mager lavkarbo. Og man kan spise fett, men likevel spise forholdsvis magert. Jeg vil si at jeg spiser lavkarbo, men spiser knekkebrød og poteter, og tar meg gjerne en skål havregrynsgrøt. Jeg sitter ikke og snavler fettet på ribba eller steker egg i baconfett, men velger alltid naturlige fettkilder framfor industrielt fremstilt fett og plantefett. Dvs., jeg steker i meierismør, og bruker alltid meierismør, kremfløte og vanlig creme fraiche i matlaging. Skjærer bort fettet fra kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke synes det er så godt, men lager gjerne en fet, god saus til maten, sammen med mye grønnsaker.

Rotete innlegg, men poenget mitt er vel at naturlig mat og fett alltid vil være beste alternativ. Og jo, fett er livsnødvendig, særlig for prosesser i hjernen. Det er bl.a. forsket på barn med lærevansker og fettinntak, og svært mange forbedret lese- og skriveferdighetene sine da de økte inntaket av Omega 3.

Skrevet

Alt med måte ja :) Jeg spiser hverken eller, men jeg spiser ikke pasta, brød, poteter, ris! Det går an å spise mager kost som du kaller det uten disse karbokildene. Dette har jo uansett mye kalorier og metter dårlig så jeg spiser det ikke. Men jeg spiser havre, hjemmelagde grove knekkebrød, skyr, frukt, yoghurt og liknende som jo inneholder karbo. Ellers mye rent, kjøtt, fisk, grønnsaker. Og innimellom blir det selvfølgelig tacolefser/pizzabunn/focaccia til mat. Men det er unntaket og ikke regelen.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Lavkarbo uten fett? Hva er det slags Frankenstein?

Fettet er jo bra for deg! Du kan ikke leve uten fett.

Selvfølgelig ikke helt uten fett, men ikke sånn som stapper i meg masse ost og bacon,rømme og fløte slik mange gjør på lavkarbo

Bruker moderat med fett, pga jeg blir dårlig av for mye fett. Og jeg blir også dårlig av for mye karbohydrater. Må bare gjøre det som funker best for meg

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig ikke helt uten fett, men ikke sånn som stapper i meg masse ost og bacon,rømme og fløte slik mange gjør på lavkarbo

Bor du under en stein eller? Tror du at de som lever på lavkarbo er komplette idioter?

• Liker 3
Gjest Heartbeat
Skrevet

Bor du under en stein eller? Tror du at de som lever på lavkarbo er komplette idioter?

Hva mener du med det? Jeg vet jo at mange spiser masse fett på lavkarbo. Komplette idioter er dine ord!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...