Gå til innhold

Alkoholproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes mange behandlings tilbud, både for de unge brukerne og de eldre.

Hele poenget er, hva er problemet, hva ligger i grunn på at problemet oppstod.

Det må også være til stede det at man må kunne føle seg komfortabel med å evt snakke med legen og/eller behandleren. Det er mye i livet som kanskje må graves opp i for å komme til bunn av problemene. OG det er det som er det verste. Det begynner som regel med en grunn for at rusproblemene starter, også kommer man til det at de skal finne den grunnen, og da er man kommet i den onde sirkelen med det at de gamle følelsene kommer opp igjen,og da er det slett ikke lett å slutte med avhengigheten.

Det kommer og selvfølgelig på vilje styrken til hver enkelt, de fleste vill leve ett normalt liv, men hva er det som er normalt når man har gått glipp av hver dagen i så mange år, og hva skal man gjøre i stede for å ruse seg? Det er jo det som er livet. Hvorfor gi opp det som man kjenner så godt?!

Det er som å bli dratt mellom mellom to liv, hvem er jeg, og hva vill jeg? Tankene, desperasjonen og angsten vill ikke gi slipp for det som er ukjent

Men det med f.eks institusjoner, AA eller poliklinikk . ++ kan for noen være både og. Det som å bli kjent med andre som sliter med det samme kan både være bedre og gjøre ting verre, hvorfor?! Man har noen å snakke med som kan virkelig forstå det som man går igjennom, og det er bra, men så kan man og dele de negative erfaringene og dele dette med å gi hverandre negative tips som kan virke bra der og da.

For å gjøre dette kort, det varierer på hver enkelt person. Uansett alder eller hvilken type rusmidler som det er snakk om.

Det som "irriterer" meg mest, er at de jeg kjenner, ikke forstår noen ting.

Takk for at du deler verdifull informasjon. Det at vi som har deltatt i behandling, både som pasient og pårørende besitter erfaringer er veldig klokt å komme frem med.

Arild knutsen holdt et foredrag for konfirmant foreldre hvor han snakker litt om forskjellen på før og nå, før var alle andre eksperter og fagfolk ekspert på ham, nå er ham ekspert på fagfolk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke overtroisk! Behandling forutsetter at du tror på behandlingen. Men dette her vet du godt.

Å ha gode venner vet jeg kan hjelpe mer enn å bare omgi seg med behandlere og lønnet personalet hele dagen lang. Vi snakker om forskjellige ting.

Ja, gruppeterapi kan fungere, men ikke så godt som å ha rusfrie venner å henge med!

Så fordomsfull du er mot meg? så sjikanerende og slem som det du er? Aldri har du akseptert noe av det jeg skriver! Skamme deg burde du.

Jeg kjenner personlig mennesker som har blitt drept av behandlingsinstitusjonen. En ble kastet ut av behandling fordi han sniffet bensin, - han døde av overdose den samme helgen. Er det behandling for deg?

Jeg kjenner en som ble kastet ut av behandling fordi han hadde en spritflaske på rommet, - er det behandling? Å kaste ut mennesker som drikker og etterpå si at de er behandlingsresistente? Er det å gi opp? Er det å ødelegge liv?

Behandling idag på institusjoner er kontroller og behandling på dps er samtaleterapi. Samtaleterapi kan fungere bedre enn opphold er min mening.

Men du, - du som påstår at behandling fungerer på alle, det er du som juger. Men det vet du selv.

Av de som slutter å drikke, - så gjør over 80% av det på eget initiativ.

Mitt råd til trådstarter er at hun må henge med rusfrie venner for å minske faren for å drikke.

Og en annen ting, hvorfor nekter du å fortelle at det finnes mennesker som blir skadet av behandling? Hva tjener du på å narre mennesker slik? Har du et personlig motiv bortsett fra at du er en lønnet idealist?

Du vet jo selv at 90% av alle som får behandling ikke slutter å ruse seg, - og den skamfølelsen du gir mennesker som er rusavhengige er skamfull og veldig fordomsult.

Skjerp deg litt, be om unnskyldning for språket ditt! Ro deg litt ned, og slutt å bruk stygge ord om meningsmotstandere. Kanskje vi sitter med verdifull kunnskap?

Hvorfor er du så frekk i språket? Er du sånn på jobben også? Skriker du og kjefter på pasienter, eller bare fremmede og tilfeldige på nettet?

Jeg blir helt matt.

Du legger inn holdninger og meninger jeg ikke har.

Det er ingen motsetning mellom sosiale relasjoner og behandling. Men sosiale relasjoner kan av og til (for noens vedkommende ofte) gjøre vondt verre, fordi den velvillige hjelperen ikke har nok innsikt til å forstå at det man tror er snilt, faktisk bidrar til å gjøre vondt verre. Det er vanskelig å sette grenser for noen man har en sånn relasjon til, og uten innsikt og erfaring er det veldig lett å bli manipulert. Det hjelper ingen. Ikke dermed sagt at man ikke skal hjelpe venner med rusproblemer, men denne hjelpen kan ha sine begrensninger.

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes negative aspekter ved behandlingstilbudene. Det gjør det ved alle former for behandling, enten den er somatisk, sosial eller psykiatrisk. Det er derimot ikke spesielt lurt å trekke frem slikt overfor et menneske som ønsker og trenger hjelp. Tar man i utgangspunkt i at noe ikke hjelper, kveler man motivasjonen til pasienten i utgangspunktet. Når informasjonen i tillegg er bygget på noen pasienters subjektive fremstilling av et havarert behandlingsforsøk, blir det enda dummere. Jeg har behandlet en del sånne saker. Det er nesten en regel at mye blir utelatt i hvordan slike historier presenteres fra pasientens side.

Jeg har ikke sagt at all behandling hjelper for alle. Det er mange grunner til mislykkede behandlinger, men det er ikke noe å gå inn på her.

Hovedlinjen her, er at du aktivt forsøker å skremme ts fra å søke hjelp, gjennom å svartmale et behandlingsapparat du ikke har tilstrekkelig innsikt i. Ingen av oss kjenner omfanget av ts' problem. Vi kan ikke vite hva som er nødvendig. Det vi derimot kan gjøre, er å forsøke å motivere henne til å ta grep om situasjonen, gjennom å erkjenne at dette er noe som må tas tak i, og å forsøke å finne veier ut av det.

Det gjør man IKKE ved å si at tjenester som er spesialisert i hennes problematikk dreper og ødelegger livene til folk. Du leker med et menneskeliv her, Waco. Det vil jeg ikke la deg gjøre.

Resten av det du skriver gidder jeg ikke å kommentere. Det henger ikke sammen på noen måte, annet enn at du forteller meg mye om deg selv som du kanskje ikke vil at andre skal vite.

Anonymous poster hash: d0ab1...b2c

• Liker 2
Skrevet

Mye krangling i denne tråden her.

Jeg støtter fullt ut at mange får god hjelp av profesjonelle når de har et problem. Det gjelder likevel ikke alle. Jeg må faktisk støtte Waco her, og synes andre også skal klare å se noen av poengene han gjør.

Det er en trend å overdrevent sykelliggjøre folks tilstand og tro at det er en ensartet løsning. Hva enn vi leser, er det "ring AA", "ring barnevernet", "få en psykolog", "få tak i noen". Det er forøvrig en naturlig respons, og gjør at lesere kan føle at de har hjulpet.

Ja, TS har et problem med alkohol, men det har ikke utviklet seg til fysisk irreversibel avhengighet og hun er enda ung. Det Waco faktisk foreslår at hun selv tar et strengt blikk på hva som faktisk får henne til å drikke - noe hun, uavenhengig av behandlingstilbud, må svare på selv.

Når man overlater sine problemer til profesjonelle sier man indirekte til seg selv at man ikke har kontroll over egen kropp, egne handlinger eller liv. For noen er dette faktisk en nødvendig innsikt, og et vanskelig steg å ta. Men langt fra alle er i denne kategorien. Det finnes et godt TED foredrag som omhandler dette - folk som prøver å bli kvitt en uvane eller avhengighet ved å tilrettelegge ting for seg selv, i troen på at deres fremtidige "jeg" ikke klarer å ta riktig beslutning, har ofte mindre suksess. De mister selvtilliten, og blir daglig påminnet på en mangel av tro på seg selv. Det blir en negativ spiral. Det kan være langt vanskeligere å bli bedre når man har tatt beslutningen om å ikke si at man har et problem, men at man er "syk". Byrden virker større. Problemet skal selvsagt ikke undervurderes, men det skal ikke verdien av selvtillit og maktelsesfølelse heller.

En annen faktor er at mange organisasjoner og institusjoner helgarderer seg ved å eliminere problemet fra livet totalt. I noen tilfeller er avhengigheten såpass alvorlig og sterk at vedkommende må ta helt avstand. Men langt oftere - dersom det handler om mildere misbruk - er måtehold løsningen for de aller fleste mennesker. Sexavhengige går ikke resten av livet uten sex og overspisere lever ikke som veganere resten av livet. TS er i en situasjon som etter det vi har lest, kan snus rundt.

Igjen - dette er helt individuelt. Det er godt mulig at TS bør da en tlf. til en instans og få en mening om hennes alkoholkonsum. Om ikke annet kan det være bra å utvikle et kontaktforhold. Jeg mener det er desto viktigere, hvor enn flaut det er, å åpne seg til en man har jevnlig kontakt med. Selv om hun da forsøker å ordne ting selv, så er det noen som kjenner henne som er informert og kan bistå dersom ting blir verre.

Et veldig klokt og interessant betraktning. Det ligger noe i det å bare være omgitt av betalt fagfolk og ingen venner som er der frivillig.

At hun fagmannen skriker og skråler tror jeg er en del av behandlingen. Man skal forsøke å latterliggjøre, ydmyke, håne, kalle en løgner og traumatisere mennesker så mye som mulig, - for å senere for å bygge dem opp.

Man må jo forutsette en del ting, man må forutsette at fremmede kjenner deg bedre enn deg selv, og du må forutsette at fremmede vil deg godt.

ingenting av dette her kan du stole på. Ihvertfall ikke av en anomym skrikende helsepersonell som i sin distanse faktisk forsøker å latterliggjøre deg foran andre mennesker? Forsøke å føle deg liten. Si at du ikke er verdt noe! Forfølge alle hans innlegg med hån og kritikk! Gå etter folk manisk akkurat som man har et personlighetsforstyrrelse!

Ja fagfolk er ikke som annet folk!

Skrevet

Waco, når lærer du at alle tråder du poster og krangler i kommer til å bli stengt og slettet? Hvordan hjelper det TS?

Anonymous poster hash: a143e...612
Skrevet (endret)

Hovedlinjen her, er at du aktivt forsøker å skremme ts fra å søke hjelp, gjennom å svartmale et behandlingsapparat du ikke har tilstrekkelig innsikt i. Ingen av oss kjenner omfanget av ts' problem. Vi kan ikke vite hva som er nødvendig. Det vi derimot kan gjøre, er å forsøke å motivere henne til å ta grep om situasjonen, gjennom å erkjenne at dette er noe som må tas tak i, og å forsøke å finne veier ut av det.

Ja jeg har bedt henne være forsiktig med behandlingsapperatet ja av den enkle årsak at den er basert på en overtroisk tankegang som er likegyldig som at jesus er i en kirke.

Mange mennesker blir syke av behandling. Behandlingen faktisk forverrer og tar liv. Jeg vet ikke om det akkurat skjer i dette tilfellet. Jeg bare oppmuntrer henne til å være forsiktige mot sånne som deg. Autoritære formyndermennesker som liker å plage og mobbe andre.

Endret av waco
Skrevet

Jeg tror jeg begynner å få en allergisk reaksjon mot Waco.

Skrevet

Et veldig klokt og interessant betraktning. Det ligger noe i det å bare være omgitt av betalt fagfolk og ingen venner som er der frivillig.

At hun fagmannen skriker og skråler tror jeg er en del av behandlingen. Man skal forsøke å latterliggjøre, ydmyke, håne, kalle en løgner og traumatisere mennesker så mye som mulig, - for å senere for å bygge dem opp.

Man må jo forutsette en del ting, man må forutsette at fremmede kjenner deg bedre enn deg selv, og du må forutsette at fremmede vil deg godt.

ingenting av dette her kan du stole på. Ihvertfall ikke av en anomym skrikende helsepersonell som i sin distanse faktisk forsøker å latterliggjøre deg foran andre mennesker? Forsøke å føle deg liten. Si at du ikke er verdt noe! Forfølge alle hans innlegg med hån og kritikk! Gå etter folk manisk akkurat som man har et personlighetsforstyrrelse!

Ja fagfolk er ikke som annet folk!

Hvem er det som hyler og skriker?

Hvis det finnes noe som er essensielt i behandlingen av folk med rusproblemer, så er det å behandle dem med respekt og verdighet. Det betyr forøvrig ikke å gi dem medhold i ett og alt.

Det eneste jeg har å si til deg, er at du ikke får lov til å skremme folk fra å søke hjelp når de er motivert for, og trenger det.

Din beskrivelse av apparatet er ikke hentet fra virkeligheten.

Waco, når lærer du at alle tråder du poster og krangler i kommer til å bli stengt og slettet? Hvordan hjelper det TS? Anonymous poster hash: a143e...612

Dette slutter jeg meg til. Jeg skulle ønske ts kunne få igjen tråden sin, slik at hun selv kan vurdere hva hun skal gjøre, uten at noen skal fortelle at alt utenom "kompisbehandling" er farlig og forverrende.

Skrevet

Waco, når lærer du at alle tråder du poster og krangler i kommer til å bli stengt og slettet? Hvordan hjelper det TS?

Anonymous poster hash: a143e...612

Det hjelper trådstarter i den grad at alkoholproblemene hennes må hun selv forsøke å komme til bunns i og ikke lytte bare lytte til vilt fremmede mennesker.

Oppsøk rusfrie miljøer om det er mulig. Omgi deg med rusfrie mennesker dersom de ikke har altfor mye forakt mot mennesker som ruser seg?

Og ikke minst,- finn ut hvorfor du drikker, - først da kan du behandles av deg selv først og fremst.

Dersom det ikke nytter å behandle deg selv, reis vekk da vel? Reis til et arabisk land i to måneder!

Skrevet

Jeg tror jeg begynner å få en allergisk reaksjon mot Waco.

Ja det finnes en sånn ignorer funksjon! Så slipper du å bli allergisk når en selv har meningsfulle innlegg!

Jeg har fått elveblest av en annen her allerede jeg! =)

Skrevet

Ja jeg har bedt henne være forsiktig med behandlingsapperatet ja av den enkle årsak at den er basert på en overtroisk tankegang som er likegyldig som at jesus er i en kirke.

Mange mennesker blir syke av behandling. Behandlingen faktisk forverrer og tar liv. Jeg vet ikke om det akkurat skjer i dette tilfellet. Jeg bare oppmuntrer henne til å være forsiktige mot sånne som deg. Autoritære formyndermennesker som liker å plage og mobbe andre.

Autoritære formyndermennesker? Forverrer og tar liv? For noe sludder.

Nå må du slutte.

Skrevet

Jente på 25 her. Jeg trodde i lengre tid at jeg hadde et alkoholproblem, noe jeg kanskje hadde, siden jeg følte jeg måtte drikke vin nesten hver kveld for å få til å kose meg. Drakk også litt for å bli mer komfortabel i sosialt ubehagelige situasjoner som dates. Jeg forstår i ettertid hvorfor jeg drakk og hvorfor jeg så fram til det, da livet mitt var totalt forferdelig stressende og min daværende kjæreste gjorde meg til en usikker og nedbrytbar person.

Så begynte jeg å trene styrketrening 3-5 ganger i uka, og typen gikk ut av livet mitt. Alkoholsuget og depresjonen gikk over. Jeg drikker fortsatt alkohol til tider, men er slettes ikke slik at jeg drikker noen glass vin hver kveld. Kan gå uker mellom hver gang. Grunnen til dette er fordi jeg er mer lykkelig enn jeg var. Finn ut av hva som gjør deg lykkelig og ikke regn med alkoholen som din eneste lykke.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 236ba...9a3
Skrevet

Ja det finnes en sånn ignorer funksjon! Så slipper du å bli allergisk når en selv har meningsfulle innlegg!

Jeg har fått elveblest av en annen her allerede jeg! =)

Kanskje vi skal gå til legen sammen? :kose:

Skrevet (endret)

Jente på 25 her. Jeg trodde i lengre tid at jeg hadde et alkoholproblem, noe jeg kanskje hadde, siden jeg følte jeg måtte drikke vin nesten hver kveld for å få til å kose meg. Drakk også litt for å bli mer komfortabel i sosialt ubehagelige situasjoner som dates. Jeg forstår i ettertid hvorfor jeg drakk og hvorfor jeg så fram til det, da livet mitt var totalt forferdelig stressende og min daværende kjæreste gjorde meg til en usikker og nedbrytbar person.

Så begynte jeg å trene styrketrening 3-5 ganger i uka, og typen gikk ut av livet mitt. Alkoholsuget og depresjonen gikk over. Jeg drikker fortsatt alkohol til tider, men er slettes ikke slik at jeg drikker noen glass vin hver kveld. Kan gå uker mellom hver gang. Grunnen til dette er fordi jeg er mer lykkelig enn jeg var. Finn ut av hva som gjør deg lykkelig og ikke regn med alkoholen som din eneste lykke.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 236ba...9a3

Hva er det du forteller? Klarte du å bli rusfri på egenhånd uten behandling? Er det bare en myte dette her da? Altså at man helbreder sin egen avhengighet?

Jeg likte innlegget ditt. Og ja jeg likte at du tok saken i egne hender, og som jeg tror da, er at suksessen var der fordi at du selv vet best hva som fungerer på deg selv?

Endret av waco

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...