AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Jeg har en jente på 24 år som har alkoholproblem. Jeg har ikke så mange venner, og føler at jeg må drikke for å klare å sove. Jeg synes det er så lite å ta seg til med hver eneste dag, og ettersom jeg jobber mye kveld så har jeg dårlig døgnrymte. Dermed blir det sånn at de dagene jeg har fri, så må jeg drikke for å klare å sovne. Jeg tenker hver dag at jeg har ikke nødt til å drikke, men klarer rett og slett ikke å la være. Det er altfor enkelt å gå på butikken å kjøpe alkohol og noen dager så har jeg så høy puls pga at jeg har drukket så mye dagen før at jeg blir nesten litt redd. Jeg vet at folk liker meg, jeg er en pen jente, men jeg karer ikke å ta initiativ til ting, og blir bare sittende alene. Jeg har på en måte prøvd å late som om alt er bra, og at jeg klarer å slutte om jeg vil, men det går ikke. Jeg er kjempelei meg, og orker ikke mer Har på en måte lyst til å snakke med noen om det, men det er flaut... Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger Anonymous poster hash: 6c582...f82 Anonymous poster hash: 36268...96a 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Kan desverre ikke hjelpe deg så mye, men syns det er tøft gjort å innrømme det for seg selv. Ingenting å være flau over. Men du trenger nok hjelp av noen, enten en profesjonell, eller en venn du kan "henge deg på" for en periode, noen som ikke dømmer og som kan hjelpe deg over i noen bedre rutiner. Og så må du forsøke å fylle dagene dine med ting, ikke gå så mye alene hjemme. Anonymous poster hash: c1690...c8d 1
mie23 Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Du burde snakke med fastlegen. Mye alkoholforbruk kan igjen føre til psyiske problemer, som depresjon og angst. 1
waco Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Du burde snakke med fastlegen. Mye alkoholforbruk kan igjen føre til psyiske problemer, som depresjon og angst. Blir det ikke litt overtroisk å tro at fastlegen er en slags magisk tryllekunster som kan forhindre henne i å drikke? Isåfall lurer jeg spent på hvordan? 3
mie23 Skrevet 27. november 2013 #5 Skrevet 27. november 2013 Fatlegen kan sende henne i terapi? eller skal hun fortsette til hun ender opp som alkoholiker kanskje? god ide. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #6 Skrevet 27. november 2013 Blir det ikke litt overtroisk å tro at fastlegen er en slags magisk tryllekunster som kan forhindre henne i å drikke? Isåfall lurer jeg spent på hvordan? Så du vil fraråde et menneske med problemer å søke hjelp? Det er virkelig umenneskelig. Du burde skamme deg. Det er ikke fastlegen som står for selve behandlingen her. Han er en figur som følger opp over lang tid, men også den som i første instans hjelper til å kartlegge problemet, og henvise videre til spesialiserte tjenester. Alkoholistbehandling kan ta mange former. En som ikke er mer enn 24 år har ofte ikke utviklet et veldig alvorlig problem, og for noen kan det være nok med poliklinisk behandling over lang tid, eventuelt supplert med gruppeterapi. For andre må man gjennom en avrusning, og innleggelse i rusklinikk i spesialisthelsetjenesten. Mange kan ha nytte av medikamentell behandling med disulfiram (antabus), som gjør en overfølsom for alkohol, slik at det rett og slett ikke går å drikke. Dette brukes imidlertid sjeldnere idag enn tidligere. Ts - jeg vil råde deg til flere ting. 1. Ta kontakt med fastlegen din, og få kartlagt problemet, eventuelt med henvisning videre. 2. Hvis du er i jobb, ta kontakt med AKAN-representanten på din arbeidsplass (hvis dere har en). 3. Ta kontakt med Anonyme Alkoholikere (tlf. 22 46 89 65). De kan være til uvurderlig hjelp, og hjelper deg til å innse hvordan du lyver for deg selv for å opprettholde et misbruk. Det finnes alltid noen du kan ringe der om du har det vanskelig. 4. For en generell informasjon, ring rustelefonen (tlf. 08588). De kan orientere deg om hvor du kan få hjelp der du er. Du trenger ikke å si hvem du er. 5. Før en logg over hvor ofte og hvor mye du drikker, og skriv gjerne også ned når, og om du får abstinenser. Det vil hjelpe deg til å se hvor alvorlig problemet ditt er. Kartlegg når, hvorfor og hva du drikker. 6. Fortell noen du stoler på om dette. Det er vanskelig, men veldig lurt. Du trenger noen som kan støtte deg, og som du ikke kan gjemme deg for. Og ALLER, ALLER viktigst: Erkjenn at du har et problem. Før du gjør det, kommer du ingen vei, og vil bare lage unnskyldninger for deg selv for å fortsette å drikke. Da går det fort nedover. Jeg håper du klarer å ta tak i dette nå. Det blir IKKE lettere om du venter.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 Kunne ha skrevet dette selv... Er 23, og eneste forskjellen er vel at jeg kan drikke på dagtid også. Det startet med at jeg ofte tok meg en drink for å samle meg og kommer over sjenansen. Brøt med en kjæreste for snart to år siden - etter det var jeg mye alene og i forsøk på å komme meg tilbake på markedet sa jeg ja til flere dater. Var skitnervøs og måtte ha en drink, eller to eller tre, for å komme gjennom det. Ble mer og mer vant til å akkompagnere hva enn jeg gjorde med vin. Mengden alkohol jeg tåler er nå sterkt utvidet - skal mye vin eller gin til før jeg blir brisen. Det er selvsagt også et pengesluk og jeg er flau over å møte de samme menneskene når jeg kjøper alkohol. Fordelen flasker i flere søppelposer siden jeg ikke vil gå med åpenbart "klirrende" poser når jeg støter på naboen. Nå har jeg atter en dag våknet med hodepine og vet jeg må gjøre noe med det. Men jeg er også redd for å være helt nykter. I bunn og grunn handler det om at dersom jeg ikke kan avslutte dagen med en film eller musikk kombinert med alkohol så føler jeg at jeg ikke har noe å glede meg over. Alt annet er bare halvveis bra. Jeg vet ikke helt hvordan det ble slik. Ikke spor av alkoholproblemer eller generell avhengighet i familien. Ingen vet noe heller, jeg bor ikke engang i landet. Du er ikke alene TS, til tross for ung alder. Anonymous poster hash: b5c7d...37e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 TS, dette innlegget kunne vært skrevet av meg for 3 år siden. Da jobbet jeg som kokk som var svært stressende og mye alkohol i miljøet, jeg jobbet også bare sent og sa til meg selv at jeg måtte drikke for å sovne.. Det som hjalp for meg var å bytte jobb rett og slett! Komme i et annet miljø hvor kos ikke sirkulerte rundt alkohol, og jeg begynte på skolen igjen for å omskolere meg. Plutselig måtte jeg gjøre helt om på døgnrytmen min, jeg fikk store søvnproblemer som jeg fortsatt sliter med, men jeg klarte å kutte ut alkoholen. Syns du det er vanskelig å sovne bør du snakke med legen din om å få noen innsovningstabletter (jeg brukte melatonin som er veldig mild), men før du begynner å bruke det må du ha sluttet med alkohol for det er en dårlig miks som du sikkert vet. Jeg sier ikke at du skal si opp jobben og alt, men kanskje flytte? Marker en slags forandring i livet ditt så er det lettere å få nye rutiner, gjør en innsats for å få venner, jeg vet hvor lett det er å ta en drink om man føler seg ensom, og man kjeder seg. Anonymous poster hash: a178f...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #9 Skrevet 27. november 2013 TS, har du forsøkt å la være å drikke men sprukket før? Anonymous poster hash: b5c7d...37e
Gjest Kim Skrevet 27. november 2013 #10 Skrevet 27. november 2013 Dette er noe du mest sannsynligvis ikke vil kunne klare uten hjelp, da du har blitt såpass avhengig som du er. Du må starte med å snakke med fastlegen din, så vedkommende kan henvise deg videre til riktig behandling.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #11 Skrevet 27. november 2013 Blir det ikke litt overtroisk å tro at fastlegen er en slags magisk tryllekunster som kan forhindre henne i å drikke? Isåfall lurer jeg spent på hvordan? Det er da ingen her som har påstått det? Eller så er jeg blind - kan du sitere setningen hvor det står noe sånt? Fastlegen kan i mange tilfeller gi deg de riktige verktøyene for å bedre situasjonen, enten det er informajson, råd, henvisning, osv. Men det er verktøy - jobben må du gjøre selv. Anonymous poster hash: 0af41...a39
Gelica Skrevet 27. november 2013 #12 Skrevet 27. november 2013 Kanskje du kunne funnet hjelp i å snakke med noen her. http://www.rustelefonen.no/ Virker ikke som dette er et sted hvor de hever pekefingeren, men heller kan gi deg råd på veien. Kanskje verd et forsøk? Ser ut som man både kan ringe og chatte med dem helt anonymt. Masse lykke til :-)
waco Skrevet 27. november 2013 #13 Skrevet 27. november 2013 Så du vil fraråde et menneske med problemer å søke hjelp? Det er virkelig umenneskelig. Du burde skamme deg. Det er ikke fastlegen som står for selve behandlingen her. Han er en figur som følger opp over lang tid, men også den som i første instans hjelper til å kartlegge problemet, og henvise videre til spesialiserte tjenester. Alkoholistbehandling kan ta mange former. En som ikke er mer enn 24 år har ofte ikke utviklet et veldig alvorlig problem, og for noen kan det være nok med poliklinisk behandling over lang tid, eventuelt supplert med gruppeterapi. For andre må man gjennom en avrusning, og innleggelse i rusklinikk i spesialisthelsetjenesten. Mange kan ha nytte av medikamentell behandling med disulfiram (antabus), som gjør en overfølsom for alkohol, slik at det rett og slett ikke går å drikke. Dette brukes imidlertid sjeldnere idag enn tidligere. Ts - jeg vil råde deg til flere ting. 1. Ta kontakt med fastlegen din, og få kartlagt problemet, eventuelt med henvisning videre. 2. Hvis du er i jobb, ta kontakt med AKAN-representanten på din arbeidsplass (hvis dere har en). 3. Ta kontakt med Anonyme Alkoholikere (tlf. 22 46 89 65). De kan være til uvurderlig hjelp, og hjelper deg til å innse hvordan du lyver for deg selv for å opprettholde et misbruk. Det finnes alltid noen du kan ringe der om du har det vanskelig. 4. For en generell informasjon, ring rustelefonen (tlf. 08588). De kan orientere deg om hvor du kan få hjelp der du er. Du trenger ikke å si hvem du er. 5. Før en logg over hvor ofte og hvor mye du drikker, og skriv gjerne også ned når, og om du får abstinenser. Det vil hjelpe deg til å se hvor alvorlig problemet ditt er. Kartlegg når, hvorfor og hva du drikker. 6. Fortell noen du stoler på om dette. Det er vanskelig, men veldig lurt. Du trenger noen som kan støtte deg, og som du ikke kan gjemme deg for. Og ALLER, ALLER viktigst: Erkjenn at du har et problem. Før du gjør det, kommer du ingen vei, og vil bare lage unnskyldninger for deg selv for å fortsette å drikke. Da går det fort nedover. Jeg håper du klarer å ta tak i dette nå. Det blir IKKE lettere om du venter.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Duuu, burde du ikke først og fremst finne ut hvorfor trådstarter drikker før du begynner med alle disse løsningene dine? 1
waco Skrevet 27. november 2013 #14 Skrevet 27. november 2013 Det er da ingen her som har påstått det? Eller så er jeg blind - kan du sitere setningen hvor det står noe sånt? Fastlegen kan i mange tilfeller gi deg de riktige verktøyene for å bedre situasjonen, enten det er informajson, råd, henvisning, osv. Men det er verktøy - jobben må du gjøre selv. Anonymous poster hash: 0af41...a39 Jeg hadde nok fått mer nytte av en god venn enn en fremmed fastlege. Menmen, kanskej den fremmede legen er løsningen på alt? 1
waco Skrevet 27. november 2013 #15 Skrevet 27. november 2013 Dette er noe du mest sannsynligvis ikke vil kunne klare uten hjelp, da du har blitt såpass avhengig som du er. Du må starte med å snakke med fastlegen din, så vedkommende kan henvise deg videre til riktig behandling. De aller fleste som slutter å drikke slutter på egenhånd uten ekstern hjelp. Ofte forverrer behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #16 Skrevet 27. november 2013 Snakk med noen! Fastlege, psykolog, hjelpetelefon, et eller annet. Du trenger motivasjon til en livsstilsendring, og det er mye lettere å få til om du har noen å snakke med jevnlig som kan backe deg opp og som du vil ønske å imponere. Du trenger blant annet noe å bruke tiden din på, så en eller annen fast avtale, hobby eller lignende hadde vært fint. Sett deg små delmål og vær stolt når du klarer dem. Utvid nettverket ditt (f.eks. gjennom en hobby) og bruk det. Anonymous poster hash: fb277...efb
waco Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Snakk med noen! Fastlege, psykolog, hjelpetelefon, et eller annet. Du trenger motivasjon til en livsstilsendring, og det er mye lettere å få til om du har noen å snakke med jevnlig som kan backe deg opp og som du vil ønske å imponere. Du trenger blant annet noe å bruke tiden din på, så en eller annen fast avtale, hobby eller lignende hadde vært fint. Sett deg små delmål og vær stolt når du klarer dem. Utvid nettverket ditt (f.eks. gjennom en hobby) og bruk det. Anonymous poster hash: fb277...efb For å gi deg et konkret eksempel. For eksempel ett menneske liker å være attraktiv og det å bli likt av andre mennesker. Dersom den følelsen av å være attraktiv kun oppstår når man drikker alkohol så vil ikke ett menneske som ønsker å bli likt kunne klare å slutte med alkohol. Et annet eksempel. Jeg har lyst til å være utro og jeg har lyst til å være et dårlig menneske. Jeg klarer ikke å være utro uten å ha drukket og derfor må jeg drikke for å være utro. Alkoholen er jo bare et hjelpemiddel for å nå de målene en selv ønsker seg. Det er derfor du drikker. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Jeg hadde nok fått mer nytte av en god venn enn en fremmed fastlege. Menmen, kanskej den fremmede legen er løsningen på alt? Ja, det var det jeg mente med "han gir deg verktøyene, du må gjøre jobben selv". Da mente jeg at legen er løsningen på alt. Og har du setningen hvor det står at legen på magisk vis kan forhindre henne i å drikke, eller? Venter spent jeg og. Anonymous poster hash: 0af41...a39 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #19 Skrevet 27. november 2013 Duuu, burde du ikke først og fremst finne ut hvorfor trådstarter drikker før du begynner med alle disse løsningene dine? Nei det burde jeg slett ikke. Det er det ts som må gjøre - og for å klare det, må hun ha hjelp av noen. Jeg har bare prøvd å hjelpe henne til å finne noen som kan hjelpe. Det er ikke mine løsninger. Det er muligheter for å komme i gang med å jobbe med problemet. Hvorfor har du et problem med at jeg forteller ts hva hun kan gjøre for å få hjelp?Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #20 Skrevet 27. november 2013 De aller fleste som slutter å drikke slutter på egenhånd uten ekstern hjelp. Ofte forverrer behandling. Dette er blank løgn. Du må slutte å ødelegge for ts. Vil du ikke at hun skal få hjelp med problemet sitt? Du bidrar til å opprettholde misbruket hennes gjennom dt du skriver. Det er veldig alvorlig. Ts - erkjenn problemet ditt og søk hjelp. Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå