waco Skrevet 27. november 2013 #21 Skrevet 27. november 2013 Dette er blank løgn. Du må slutte å ødelegge for ts. Vil du ikke at hun skal få hjelp med problemet sitt? Du bidrar til å opprettholde misbruket hennes gjennom dt du skriver. Det er veldig alvorlig. Ts - erkjenn problemet ditt og søk hjelp. Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Du må være meget overtroisk dersom du tenker at du kan behandle andre menneskers alkoholisme. Hvor mange alkiser slutter å drikke etter behandling, - er det fem prosent eller ti prosent? Det store flertallet, altså 90% slutter aldri å drikke. Men du kan gjerne tro det hvis du vil! =) 1
waco Skrevet 27. november 2013 #22 Skrevet 27. november 2013 Men du kan gjerne legge frem egen tall? =) Mine råd for og slutte å drikke er å finne ut hvorfor du drikker. Deretter kan du finne en løsning. Det å finne en løsning før man vet hva som er problemet er bare overtroisk ønsketenkninger. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #23 Skrevet 27. november 2013 Du må være meget overtroisk dersom du tenker at du kan behandle andre menneskers alkoholisme. Hvor mange alkiser slutter å drikke etter behandling, - er det fem prosent eller ti prosent? Det store flertallet, altså 90% slutter aldri å drikke. Men du kan gjerne tro det hvis du vil! =) Så fordi prognosene er dårlige skal man ikke prøve å behandle? Synes du dette burde gjelde andre sykdommer også, kanskje? Skal vi la være å behandle kreftformer som har under ti prosent overlevelsesrate? Synes du det hadde vært et fint samfunn? Du forsøker altså å få et menneske med alkoholproblemer til å la være å søke hjelp? Vil du virkelig ha det på samvittigheten? Skjønner du ikke hvor alvorlig det du driver med er? Du oppfører deg helt motbydelig. Ta også med i betraktningen at yngre misbrukere faktisk har gode prognoser om de får hjelp innen misbruket tar fullstendig overhånd. Vi snakker ikke om et langvarig etablert misbruk her, men et menneske som holder på å etablere et misbruk som vil kunne ødelegge livet hennes. Og forsøket på å komme ut av dette vil du altså stoppe? Synes du det er gøy å ødelegge menneskeliv????Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #24 Skrevet 27. november 2013 Men du kan gjerne legge frem egen tall? =) Mine råd for og slutte å drikke er å finne ut hvorfor du drikker. Deretter kan du finne en løsning. Det å finne en løsning før man vet hva som er problemet er bare overtroisk ønsketenkninger. Dette vet vi fra lang, lang erfaring med behandling og forskning at man sjelden til aldri klarer selv. Man trenger hjelp til å finne årsaker og trenge gjennom selvbedrag og egen rettferdiggjøring av rus. Du aner ikke hva du snakker om. Nå holder du opp, din menneskefiendtlige tulling.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
waco Skrevet 27. november 2013 #25 Skrevet 27. november 2013 Så fordi prognosene er dårlige skal man ikke prøve å behandle? Synes du dette burde gjelde andre sykdommer også, kanskje? Skal vi la være å behandle kreftformer som har under ti prosent overlevelsesrate? Synes du det hadde vært et fint samfunn? Du forsøker altså å få et menneske med alkoholproblemer til å la være å søke hjelp? Vil du virkelig ha det på samvittigheten? Skjønner du ikke hvor alvorlig det du driver med er? Du oppfører deg helt motbydelig. Ta også med i betraktningen at yngre misbrukere faktisk har gode prognoser om de får hjelp innen misbruket tar fullstendig overhånd. Vi snakker ikke om et langvarig etablert misbruk her, men et menneske som holder på å etablere et misbruk som vil kunne ødelegge livet hennes. Og forsøket på å komme ut av dette vil du altså stoppe? Synes du det er gøy å ødelegge menneskeliv????Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Kan du fortelle meg hva den hjelpen består i?? 1
waco Skrevet 27. november 2013 #26 Skrevet 27. november 2013 Dette vet vi fra lang, lang erfaring med behandling og forskning at man sjelden til aldri klarer selv. Man trenger hjelp til å finne årsaker og trenge gjennom selvbedrag og egen rettferdiggjøring av rus. Du aner ikke hva du snakker om. Nå holder du opp, din menneskefiendtlige tulling.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Jeg kjenner mennesker som har bitt forverret av behandling. Faktisk det store flertallet alkiser blir ikke bedre av behandling. Du kan gjerne tro det, men da er du overtroisk! Du har ikke en gang fortalt meg hva som er behandlingen består av! 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #27 Skrevet 27. november 2013 Kan du fortelle meg hva den hjelpen består i?? Ja, det kan jeg, men du kommer ikke til å forstå det, for jeg vet at det er mange som har prøvd å forklare deg det før, og du vil ikke høre. Jeg synes du skulle holde deg vekk fra slike diskusjoner, for du gjør ikke annet enn å forverre en vanskelig tankeprosess for de som poster problemene sine her.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #28 Skrevet 27. november 2013 Jeg kjenner mennesker som har bitt forverret av behandling. Faktisk det store flertallet alkiser blir ikke bedre av behandling. Du kan gjerne tro det, men da er du overtroisk! Du har ikke en gang fortalt meg hva som er behandlingen består av! Og jeg har jobbet med rusbehandling i snart 20 år. Nå synes jeg du skal slutte.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
waco Skrevet 27. november 2013 #29 Skrevet 27. november 2013 Og jeg har jobbet med rusbehandling i snart 20 år. Nå synes jeg du skal slutte.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c La meg gjette, du nekter for at det finnes mennesker som blir forverret av behandling? Min kamerat drakk seg ihjel etter å ha vært på behandling modum bad eller hva det het. Om du ikke evner til å forstå at dødsrisikoen hos mennesker ØKER etter behandling så vet ikke jeg. Behandling kan være livsfarlig for en alkis, han kan død av absistenter og av delerium, og av alkoholforgiftning fordi man i lang tid har gått uten alkohol og derfor tåler lite. Nå spør jeg deg, hvor mange mennesker dør årlig i norge på grunn av alkohilisme og behandlingstvang? Er det flere enn fem hundre i året tror du?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #30 Skrevet 27. november 2013 La meg gjette, du nekter for at det finnes mennesker som blir forverret av behandling? Min kamerat drakk seg ihjel etter å ha vært på behandling modum bad eller hva det het. Om du ikke evner til å forstå at dødsrisikoen hos mennesker ØKER etter behandling så vet ikke jeg. Behandling kan være livsfarlig for en alkis, han kan død av absistenter og av delerium, og av alkoholforgiftning fordi man i lang tid har gått uten alkohol og derfor tåler lite. Nå spør jeg deg, hvor mange mennesker dør årlig i norge på grunn av alkohilisme og behandlingstvang? Er det flere enn fem hundre i året tror du? Waco, jeg prøver å få et menneske med et alvorlig problem til å søke hjelp. Jeg er ikke her for å argumentere mot dine misoppfatninger om behandlingsapparatet, og defor er ikke denne diskusjonen noe interessant. Informasjonen finnes for deg om du gidder å løfte blikket og prøve å se noe annet enn dine egne fordommer. Det du skriver er riv, ruskende galt, og har ingen ting i denne tråden å gjøre. Det er utilgivelig at du prøver å fraråde folk å gjøre noe med en alvorlig livssituasjon. Nå er det nok.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
waco Skrevet 27. november 2013 #31 Skrevet 27. november 2013 Waco, jeg prøver å få et menneske med et alvorlig problem til å søke hjelp. Jeg er ikke her for å argumentere mot dine misoppfatninger om behandlingsapparatet, og defor er ikke denne diskusjonen noe interessant. Informasjonen finnes for deg om du gidder å løfte blikket og prøve å se noe annet enn dine egne fordommer. Det du skriver er riv, ruskende galt, og har ingen ting i denne tråden å gjøre. Det er utilgivelig at du prøver å fraråde folk å gjøre noe med en alvorlig livssituasjon. Nå er det nok.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Skjerp deg! Nok er nok. Du mener at det er å hjelpe en med alkoholproblemer å gå til behandling. Jeg mener at en selv bør undersøke hvorfor en drikker før en begynner på behanding. Årsaken er at behandling er tro, overtro og ønsektenkinger. Derfor kan behandling være farlig. Man kan sikkert gå til fastlegen, en behandler, en teraput, en coach eller ett annet fremmed menneske som får betalt penger for å hjelpe deg. Jeg ville ikke bare satset på at fremmede skal gjøre deg alt godt. Hva er galt med å alliere seg med venner? Hva er galt med å alliere seg med tidligere rusbrukere? En behandler skjønner jo ingenting, - forstår ikke en gang hvorfor man ruser seg, - og skal attpåtil hjelpe? Hvis ikke dette her er overtro så vet ikke jeg. Min løsning til alkiser er; finn ut hvorfor du drikker.
waco Skrevet 27. november 2013 #32 Skrevet 27. november 2013 Waco, jeg prøver å få et menneske med et alvorlig problem til å søke hjelp. Jeg er ikke her for å argumentere mot dine misoppfatninger om behandlingsapparatet, og defor er ikke denne diskusjonen noe interessant. Informasjonen finnes for deg om du gidder å løfte blikket og prøve å se noe annet enn dine egne fordommer. Det du skriver er riv, ruskende galt, og har ingen ting i denne tråden å gjøre. Det er utilgivelig at du prøver å fraråde folk å gjøre noe med en alvorlig livssituasjon. Nå er det nok.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Du kommer jo ikke med egne tall? Hvor mange dør årlig i norge på grunn av alkoholforgiftning som skyldes behandling?
Unia Skrevet 27. november 2013 #33 Skrevet 27. november 2013 Kan desverre ikke hjelpe deg så mye, men syns det er tøft gjort å innrømme det for seg selv. Ingenting å være flau over. Men du trenger nok hjelp av noen, enten en profesjonell, eller en venn du kan "henge deg på" for en periode, noen som ikke dømmer og som kan hjelpe deg over i noen bedre rutiner. Og så må du forsøke å fylle dagene dine med ting, ikke gå så mye alene hjemme. Anonymous poster hash: c1690...c8d Jeg har veldig lite lyst at folk skal vite om det. Spesielt familie og nærmeste venner. Venner vet forsåvidt at jeg drikker endel, men tror ikke de er helt klar over hvor mye det faktisk er. Jeg har liksom ingen interesser i det hele tatt, så har derfor store problemer med å finne på ting. Jeg liker veldig godt å jobbe, for da har jeg i det minste en grunn til å ikke drikke, og jeg prøver å jobbe mest mulig, men har jo selvfølgelig en del fri også, og da blir det jo bare sånn at jeg drikker.. Skulle på en måte ønske at jeg hadde noe å stå opp til, men når det kun er for å gjøre meg klar til jobb, så gidder jeg bare ikke... TS, har du forsøkt å la være å drikke men sprukket før? Anonymous poster hash: b5c7d...37e Jeg har ikke akkurat prøvd å la være.. Jeg drikker når jeg kan rett og slett. Og jeg syns også det er gøy å drikke, så ser derfor aldri noen grunn til å la være. Jeg har det gøy, det hjelper meg å sove, tidsfordriv..
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #34 Skrevet 27. november 2013 Du kommer jo ikke med egne tall? Hvor mange dør årlig i norge på grunn av alkoholforgiftning som skyldes behandling? Jeg gikk ikke inn i denne tråden for å tilfredsstille ditt behov for å kverulere. Tråden handler om at en ung kvinne er bekymret for eget drikkemønster. Da trenger hun hjelp av noen med kompetanse - ikke beskjed om at de som er spesialisert til å hjelpe henne vil forverre situasjonen. Ts - det finnes god hjelp, og du trenger den for å komme deg ut av dette. Med tanke på din unge alder og det du beskriver som drikkemønsteret ditt, har du sannsynligvis gode prognoser hvis du får hjelp nå. Venter du, og tenker at du kan slutte siden, vil dt bli vanskeligere. Du har et viktig valg foran deg. Å åpne seg for noen du kjenner kan hjelpe deg til å ta skrittet fullt ut, og komme i kontakt med de som kan hjelpe deg. Ikke vent med å ta tak i dette. Innrøm for deg selv at du har et problem, og søk hjelp hos de som har kompetanse. Dette kan du klare, men det er en lang og tung vei. Derfor trenger du støtte hos noen som har er faring og kompetanse med din problematikk. Jeg ønsker deg lykke til, og håper du kommer ut av dette.Anonymous poster hash: d0ab1...b2c
JustLittleMe Skrevet 27. november 2013 #35 Skrevet 27. november 2013 Jeg har en jente på 24 år som har alkoholproblem. Jeg har ikke så mange venner, og føler at jeg må drikke for å klare å sove. Jeg synes det er så lite å ta seg til med hver eneste dag, og ettersom jeg jobber mye kveld så har jeg dårlig døgnrymte. Dermed blir det sånn at de dagene jeg har fri, så må jeg drikke for å klare å sovne. Jeg tenker hver dag at jeg har ikke nødt til å drikke, men klarer rett og slett ikke å la være. Det er altfor enkelt å gå på butikken å kjøpe alkohol og noen dager så har jeg så høy puls pga at jeg har drukket så mye dagen før at jeg blir nesten litt redd. Jeg vet at folk liker meg, jeg er en pen jente, men jeg karer ikke å ta initiativ til ting, og blir bare sittende alene. Jeg har på en måte prøvd å late som om alt er bra, og at jeg klarer å slutte om jeg vil, men det går ikke. Jeg er kjempelei meg, og orker ikke mer Har på en måte lyst til å snakke med noen om det, men det er flaut... Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger Anonymous poster hash: 6c582...f82 Anonymous poster hash: 36268...96a Det høres ut som meg. Kan dessverre ikke hjelpe deg, klarer ikke å hjelpe meg sjøl engang. Men føler med deg, og du er LANGT i fra alene.
waco Skrevet 27. november 2013 #36 Skrevet 27. november 2013 Det høres ut som meg. Kan dessverre ikke hjelpe deg, klarer ikke å hjelpe meg sjøl engang. Men føler med deg, og du er LANGT i fra alene. Hei og hå. En del av behandlingen mange steder er at man skal sitte sammen med andre rusbrukere og diskutere hverandres problemer akkurat som at det skulle hjelpe! Mennesker ruser seg vel av like mange ulike årsaker som det finnes mennesker vil jeg tro? Å føle innhold i livet, å ha en mestringsfølelse i hverdagen, - å kjenne gleder når en er rusfri. Det er motiver som får en til å slutte å ruse seg. En jeg kjenner fungerte forholdsvis greit. Han bodde i egen leilighet og forsørget seg selv. Etter at han var på behandling, - nå var dette her institusjon, - så ble han så mye verre. Klarte ikke å lage mat selv, ble mer stakkarslig og mer avhengig av hjelp av andre mennesker. Oppholdet på institusjonen virket mot sin hensikt. Han ble skadet av oppholdet. Idag bor han hjemme hos foreldrene sine i kjellerstuen. Institusjonsoppholdet ødela han på flere måter. For det første, en som er vant med å selv lage mat, - stå for matlagingen og handle inn matvarer selv vil jo bli fullstendig passivisert av en tilværelse hvor man bare får mat hele tiden, og altså å gjøre mennesker uselvstendige med vilje. En helt håpløs tankegang. Deretter vil jo de aller fleste mennesker som ruser seg slutte å ruse seg i en fengselsaktig miljø hvor behandlingen er kontroller av mennesker, i stedet for tillit? Å slutte å ruse seg i sterile omgivelser hvor kontroller har fjernet alkohol er jo bare å pakke inn problemet til at den blir forverret? Man må behandle mennesker i nærmiljøet og i sitt liv. Greit og få råd og tips, men hva hvis rusbruken skyldes omsorgssvikt i barndommen så må man gå i bunns av problemstillingene folk sliter med før man kan behandle noe som helst. Alt annet er overtroisk tull, derfor blir rusbruk meget sjeldent behandlet innen helsevesenet. De aller fleste som slutter å ruse seg slutter på eget initiativ uten behandling av fagfolk.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #37 Skrevet 27. november 2013 Waco! Du lyver. Du aner ikke hva du snakker om. Du aner ikke hvordan en slik behandling foregår, og du trekker konklusjoner på grunnlag av ÉN pasienthistorie. Pasienthistorier inneholder ofte bare halve sannheten, i hvert fall når de er negative. Det er mange som får god hjelp av behandling, både av gruppeterapi, individuelle terapi i ulike former, oppfølging både når det gjelder sosiale, økonomiske og medisinske problemer og som rehabiliteres og kommer tilbake i arbeid som normalt fungerende mennesker. Tror du virkelig ikke en vesentlig del av behandlingen dreier seg om å finne ut av årsaken til rustrangen, hvilke tankemønstre og/eller traumer som ligger i grunnen, og hva man kan gjøre for å endre disse, og forebygge tilbakefall? Hva tror du egentlig terapi handler om? Din holdning til dette er så bort i staur og vegger gal som den kan bli. Én ting er at du mener dette. Men at du i en tråd hvor mer enn én uttrykker bekymring for sin rusproblematikk skal komme med løgnaktig svada om hvordan hjelpetilbudene er nytteløse og gjør ting verre for folk - det er helt vanvittig. At man skal hjelpe folk til å fungere i egen tilværelse og nærmiljø er selvsagt viktig, men da må de først være i stand til å nyttiggjøre seg slike tiltak. Det er ofte en ettervernsfase som kommer når man har gjennomgått behandling. Hva er det du prøver å oppnå? Vil du at disse menneskene skal være alene med problemene sine til de er blitt så dårlige at livet kollapser, og de får akuttinnleggelse? Ønsker du at de skal befeste misbruksmønsteret sitt i en slik grad at det ikke er mulig å komme ut av det igjen? Det er NÅ disse menneskene er unge og har gode prognoser. Ikke om fem år, ti år eller tyve år. Det er NÅ de må begynne å jobbe med problemene sine, slik at de kan komme tilbake til en normal tilværelse mens det enda er i en fase der det er enklere å snu. Hvorfor vil du gå i veien for dette? Tror du oppriktig at ingen får hjelp av behandlingsinstitusjoner og terapi? Vil du ha det på samvittigheten at disse som skriver her kunne kommet tilbake til en rusfri tilværelse, men at de ikke fikk det til fordi DU ba dem om å holde seg vekk fra hjelpeapparatet?Anonymous poster hash: d0ab1...b2c 1
waco Skrevet 27. november 2013 #38 Skrevet 27. november 2013 Waco! Du lyver. Du aner ikke hva du snakker om. Du aner ikke hvordan en slik behandling foregår, og du trekker konklusjoner på grunnlag av ÉN pasienthistorie. Pasienthistorier inneholder ofte bare halve sannheten, i hvert fall når de er negative. Det er mange som får god hjelp av behandling, både av gruppeterapi, individuelle terapi i ulike former, oppfølging både når det gjelder sosiale, økonomiske og medisinske problemer og som rehabiliteres og kommer tilbake i arbeid som normalt fungerende mennesker. Tror du virkelig ikke en vesentlig del av behandlingen dreier seg om å finne ut av årsaken til rustrangen, hvilke tankemønstre og/eller traumer som ligger i grunnen, og hva man kan gjøre for å endre disse, og forebygge tilbakefall? Hva tror du egentlig terapi handler om? Din holdning til dette er så bort i staur og vegger gal som den kan bli. Én ting er at du mener dette. Men at du i en tråd hvor mer enn én uttrykker bekymring for sin rusproblematikk skal komme med løgnaktig svada om hvordan hjelpetilbudene er nytteløse og gjør ting verre for folk - det er helt vanvittig. At man skal hjelpe folk til å fungere i egen tilværelse og nærmiljø er selvsagt viktig, men da må de først være i stand til å nyttiggjøre seg slike tiltak. Det er ofte en ettervernsfase som kommer når man har gjennomgått behandling. Hva er det du prøver å oppnå? Vil du at disse menneskene skal være alene med problemene sine til de er blitt så dårlige at livet kollapser, og de får akuttinnleggelse? Ønsker du at de skal befeste misbruksmønsteret sitt i en slik grad at det ikke er mulig å komme ut av det igjen? Det er NÅ disse menneskene er unge og har gode prognoser. Ikke om fem år, ti år eller tyve år. Det er NÅ de må begynne å jobbe med problemene sine, slik at de kan komme tilbake til en normal tilværelse mens det enda er i en fase der det er enklere å snu. Hvorfor vil du gå i veien for dette? Tror du oppriktig at ingen får hjelp av behandlingsinstitusjoner og terapi? Vil du ha det på samvittigheten at disse som skriver her kunne kommet tilbake til en rusfri tilværelse, men at de ikke fikk det til fordi DU ba dem om å holde seg vekk fra hjelpeapparatet?Anonymous poster hash: d0ab1...b2c Jeg er ikke overtroisk! Behandling forutsetter at du tror på behandlingen. Men dette her vet du godt. Å ha gode venner vet jeg kan hjelpe mer enn å bare omgi seg med behandlere og lønnet personalet hele dagen lang. Vi snakker om forskjellige ting. Ja, gruppeterapi kan fungere, men ikke så godt som å ha rusfrie venner å henge med! Så fordomsfull du er mot meg? så sjikanerende og slem som det du er? Aldri har du akseptert noe av det jeg skriver! Skamme deg burde du. Jeg kjenner personlig mennesker som har blitt drept av behandlingsinstitusjonen. En ble kastet ut av behandling fordi han sniffet bensin, - han døde av overdose den samme helgen. Er det behandling for deg? Jeg kjenner en som ble kastet ut av behandling fordi han hadde en spritflaske på rommet, - er det behandling? Å kaste ut mennesker som drikker og etterpå si at de er behandlingsresistente? Er det å gi opp? Er det å ødelegge liv? Behandling idag på institusjoner er kontroller og behandling på dps er samtaleterapi. Samtaleterapi kan fungere bedre enn opphold er min mening. Men du, - du som påstår at behandling fungerer på alle, det er du som juger. Men det vet du selv. Av de som slutter å drikke, - så gjør over 80% av det på eget initiativ. Mitt råd til trådstarter er at hun må henge med rusfrie venner for å minske faren for å drikke. Og en annen ting, hvorfor nekter du å fortelle at det finnes mennesker som blir skadet av behandling? Hva tjener du på å narre mennesker slik? Har du et personlig motiv bortsett fra at du er en lønnet idealist? Du vet jo selv at 90% av alle som får behandling ikke slutter å ruse seg, - og den skamfølelsen du gir mennesker som er rusavhengige er skamfull og veldig fordomsult. Skjerp deg litt, be om unnskyldning for språket ditt! Ro deg litt ned, og slutt å bruk stygge ord om meningsmotstandere. Kanskje vi sitter med verdifull kunnskap? Hvorfor er du så frekk i språket? Er du sånn på jobben også? Skriker du og kjefter på pasienter, eller bare fremmede og tilfeldige på nettet?
JustLittleMe Skrevet 27. november 2013 #39 Skrevet 27. november 2013 Det finnes mange behandlings tilbud, både for de unge brukerne og de eldre. Hele poenget er, hva er problemet, hva ligger i grunn på at problemet oppstod. Det må også være til stede det at man må kunne føle seg komfortabel med å evt snakke med legen og/eller behandleren. Det er mye i livet som kanskje må graves opp i for å komme til bunn av problemene. OG det er det som er det verste. Det begynner som regel med en grunn for at rusproblemene starter, også kommer man til det at de skal finne den grunnen, og da er man kommet i den onde sirkelen med det at de gamle følelsene kommer opp igjen,og da er det slett ikke lett å slutte med avhengigheten. Det kommer og selvfølgelig på vilje styrken til hver enkelt, de fleste vill leve ett normalt liv, men hva er det som er normalt når man har gått glipp av hver dagen i så mange år, og hva skal man gjøre i stede for å ruse seg? Det er jo det som er livet. Hvorfor gi opp det som man kjenner så godt?! Det er som å bli dratt mellom mellom to liv, hvem er jeg, og hva vill jeg? Tankene, desperasjonen og angsten vill ikke gi slipp for det som er ukjent Men det med f.eks institusjoner, AA eller poliklinikk . ++ kan for noen være både og. Det som å bli kjent med andre som sliter med det samme kan både være bedre og gjøre ting verre, hvorfor?! Man har noen å snakke med som kan virkelig forstå det som man går igjennom, og det er bra, men så kan man og dele de negative erfaringene og dele dette med å gi hverandre negative tips som kan virke bra der og da. For å gjøre dette kort, det varierer på hver enkelt person. Uansett alder eller hvilken type rusmidler som det er snakk om. Det som "irriterer" meg mest, er at de jeg kjenner, ikke forstår noen ting.
Marie90 Skrevet 27. november 2013 #40 Skrevet 27. november 2013 Mye krangling i denne tråden her. Jeg støtter fullt ut at mange får god hjelp av profesjonelle når de har et problem. Det gjelder likevel ikke alle. Jeg må faktisk støtte Waco her, og synes andre også skal klare å se noen av poengene han gjør. Det er en trend å overdrevent sykelliggjøre folks tilstand og tro at det er en ensartet løsning. Hva enn vi leser, er det "ring AA", "ring barnevernet", "få en psykolog", "få tak i noen". Det er forøvrig en naturlig respons, og gjør at lesere kan føle at de har hjulpet. Ja, TS har et problem med alkohol, men det har ikke utviklet seg til fysisk irreversibel avhengighet og hun er enda ung. Det Waco faktisk foreslår at hun selv tar et strengt blikk på hva som faktisk får henne til å drikke - noe hun, uavenhengig av behandlingstilbud, må svare på selv. Når man overlater sine problemer til profesjonelle sier man indirekte til seg selv at man ikke har kontroll over egen kropp, egne handlinger eller liv. For noen er dette faktisk en nødvendig innsikt, og et vanskelig steg å ta. Men langt fra alle er i denne kategorien. Det finnes et godt TED foredrag som omhandler dette - folk som prøver å bli kvitt en uvane eller avhengighet ved å tilrettelegge ting for seg selv, i troen på at deres fremtidige "jeg" ikke klarer å ta riktig beslutning, har ofte mindre suksess. De mister selvtilliten, og blir daglig påminnet på en mangel av tro på seg selv. Det blir en negativ spiral. Det kan være langt vanskeligere å bli bedre når man har tatt beslutningen om å ikke si at man har et problem, men at man er "syk". Byrden virker større. Problemet skal selvsagt ikke undervurderes, men det skal ikke verdien av selvtillit og maktelsesfølelse heller. En annen faktor er at mange organisasjoner og institusjoner helgarderer seg ved å eliminere problemet fra livet totalt. I noen tilfeller er avhengigheten såpass alvorlig og sterk at vedkommende må ta helt avstand. Men langt oftere - dersom det handler om mildere misbruk - er måtehold løsningen for de aller fleste mennesker. Sexavhengige går ikke resten av livet uten sex og overspisere lever ikke som veganere resten av livet. TS er i en situasjon som etter det vi har lest, kan snus rundt. Igjen - dette er helt individuelt. Det er godt mulig at TS bør da en tlf. til en instans og få en mening om hennes alkoholkonsum. Om ikke annet kan det være bra å utvikle et kontaktforhold. Jeg mener det er desto viktigere, hvor enn flaut det er, å åpne seg til en man har jevnlig kontakt med. Selv om hun da forsøker å ordne ting selv, så er det noen som kjenner henne som er informert og kan bistå dersom ting blir verre. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå