Teriyaki Skrevet 14. november 2013 #61 Skrevet 14. november 2013 Jeg er jammen glad min familie er mer opptatt av å være sammen og ha det bra enn å gjøre det som "passer seg". Det passer OSS veldig bra Enig!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #62 Skrevet 14. november 2013 Julemat i mitt hus er da svært enkel å lage. Pinnekjøttet damper seg selv, største jobben er vel å hakke opp kålrabien. Men jeg skjønner jo at enkelte strever fælt med sånt no. Kanskje det er de som har svineribbe som sitter og surmuler hele jula? (Men jeg har da laget det òg, og SÅ vanskelig er det ikke). Den lager seg jo selv den også. Hvertfall for oss med skikkelige ovner Nja, den fikser jo seg selv og, nesten. Bare følge litt med på slutten. Da pleier jeg sette meg på en krakk foran ovnen og mobilsurfe. It's all good. Ok, nå vet vi at julemat er veldig enkelt å lage, såframt man har skikkelig ovn selvfølgelig. Jeg synes likevel det er litt stressende å være vertinne mens jeg har et par veldig små barn å ta meg av, og ønsker derfor å feire kun med de aller nærmeste. Likevel blir vi invadert av mannens familie, og jeg gruer meg til jula. Får meg ikke til å være megga som ødelegger alt, så jeg lar det passere for husfredens skyld. Anonymous poster hash: c6b78...49d
Gjest Magdalene Skrevet 14. november 2013 #63 Skrevet 14. november 2013 Får meg ikke til å være megga som ødelegger alt, så jeg lar det passere for husfredens skyld. Anonymous poster hash: c6b78...49d og godt er vel det, for barna dine. Tenk den gleden de har av å feire sammen med hele familien. Ikke bare den lille kjernefamilien.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #64 Skrevet 14. november 2013 og godt er vel det, for barna dine. Tenk den gleden de har av å feire sammen med hele familien. Ikke bare den lille kjernefamilien. Det har jeg faktisk mine tvil om. Om noen år ja, men ikke mens de er så små som nå. Tror egentlig de har det bedre med avslappede foreldre og trivelige måltider, i stedet for kaos fra enda til annen. Anonymous poster hash: c6b78...49d 2
Silfen Skrevet 14. november 2013 #65 Skrevet 14. november 2013 Altså, ungene kan man jo delegere vekk til gjester. Eller delegere matoppgaver, bordsetting osv. Dersom man tar en Hege Schøyen, så har man seg selv å skylde. Man har en hjerne og en stemme; bruk den!
Eliza Doalot Skrevet 14. november 2013 #66 Skrevet 14. november 2013 Det er mulig jeg har begynt å se dårlig, men hvor er det TS skriver at julen skal feires kun med kjernefamilien? I HI skriver hun jo det stikk motsatte, nemlig at det helt naturlig å invitere resten av familien. Så vidt jeg skjønner er vel ikke poenget hennes at en skal slutte å feire med øvrige familie etter at en har fått barn, men at det på et eller annet tidspunkt er naturlig at neste generasjon tar over arrangementet, og at det i hennes omgangskrets sammenfaller med å få barn, Jeg, for min del, er enig med henne selv om jegt selvsagt ser at det finnes massevis av grunner til at ting gjøres på annet vis. Jeg klarer heller ikke å skjønne hva som provoserer folk så voldsomt med spørsmålet.
Silfen Skrevet 14. november 2013 #67 Skrevet 14. november 2013 Jeg er bare bittelitt provosert over alle de stressede folkene som ikke kan være med familien fordi det er så stress.
Gjest Magdalene Skrevet 14. november 2013 #68 Skrevet 14. november 2013 Så vidt jeg skjønner er vel ikke poenget hennes at en skal slutte å feire med øvrige familie etter at en har fått barn, men at det på et eller annet tidspunkt er naturlig at neste generasjon tar over arrangementet, og at det i hennes omgangskrets sammenfaller med å få barn, Jeg, for min del, er enig med henne selv om jegt selvsagt ser at det finnes massevis av grunner til at ting gjøres på annet vis. Jeg klarer heller ikke å skjønne hva som provoserer folk så voldsomt med spørsmålet. Hva når man har flere søsken man også ønsker å feire sammen, som også har barn. Da kan an jo plutselig ikke feire jul hjemme hos seg selv hvert år alikevel, og da går jo planen om å lage egne tradosjoner hjemme i vasken (for de det er så superviktig for). 1
Mafalda Skrevet 14. november 2013 #69 Skrevet 14. november 2013 Man har en hjerne og en stemme; bruk den! Nettopp! Jeg bruker hjernen og stemmen til å ett og annet år få vært alene med familien, eventuelt med noen få gjester. Å av og til måtte manøvrere litt med hjerne og tunge for å slippe innrykket av ørten svogere, svigerinner, nieser og nevøer gjør jeg, uten å føle meg spesielt meggete av den grunn. Jeg liker min svigerfamilie og inviterer dem gjerne til jul, men ikke hvert år. Uansett hvordan man vrir og vender på det blir det lite mobilsurfing når middag og dessert skal serveres til nesten 25 mennesker. Bare oppvasken er jo et logistisk mareritt. Som sagt inviterte en stor del av familien seg selv to dager før julaften i fjor, og jeg satte meg vel ikke ned og spiste kald ribbe med dissende svor før klokka ni om kvelden. For all del, det er hyggelig med familie, men jeg er glad for at vi har muligheten til å variere litt så ikke hver eneste julaften blir et eneste langt maratonløp. Jeg synes i grunnen alle former for feiring har sin sjarm: om vi er på besøk, om vi har besøk, og et og annet år synes jeg det er superdeilig å være alene. Rett og slett fordi da kan jeg også senke skuldrene litt, og jeg er ikke noen hyperstresset type som går bananas dersom vi har tre gjester for mye til at dessertskålene matcher. Men at det bare er å slenge over noen poteter og be folk fikse i vei, det er kanskje en litt overdreven enkel fremstilling av saken? Folk har jo gjerne en del forventninger til hvordan det skal være i jula, om vi nå feirer her eller der. Så vi bytter på og fordeler og gjør alle mest mulig til lags, passer på bestemor og sørger for fetter Petter, men faktisk: en sjelden gang synes jeg det må være greit å prioritere seg selv også. For øvrig også enig med Eliza Doalot, jeg skjønner ikke helt hva som provoserer så veldig. Det er da en helt vanlig diskusjon om et tema der det finnes mange løsninger, men ikke nødvendigvis noen fasit. 2
Eliza Doalot Skrevet 14. november 2013 #70 Skrevet 14. november 2013 Hva når man har flere søsken man også ønsker å feire sammen, som også har barn. Da kan an jo plutselig ikke feire jul hjemme hos seg selv hvert år alikevel, og da går jo planen om å lage egne tradosjoner hjemme i vasken (for de det er så superviktig for). Men da alternerer man vel da, hvis det er det man ønsker, også er det det som er deres tradisjon. Kjære vene, folk får da gjøre som dem vil, men jeg synes altså at det er pussig at det er så vanlige å fortsette egne barndomstradisjoner fremfor å skape egne. 1
Gjest Keikolina Skrevet 14. november 2013 #71 Skrevet 14. november 2013 Vi er så få ifra før av i familien, så vi feirer med svigemor og hennes far.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #72 Skrevet 14. november 2013 Det har jeg faktisk mine tvil om. Om noen år ja, men ikke mens de er så små som nå. Tror egentlig de har det bedre med avslappede foreldre og trivelige måltider, i stedet for kaos fra enda til annen. Anonymous poster hash: c6b78...49d I vår familie klarer vi faktisk å være mange sammen uten å lage kaos. Vi har noe som heter folkeskikk. Anonymous poster hash: 089ab...1f2 3
Gjest Magdalene Skrevet 14. november 2013 #73 Skrevet 14. november 2013 men jeg synes altså at det er pussig at det er så vanlige å fortsette egne barndomstradisjoner fremfor å skape egne. Men om man er fornøyd med tradisjonene man har, hvor endre de bare fordi man får barn? Vi elsker trasisjonene våre, og er så glad for at barna våre får oppleve de. Jeg syns det heller er rart å absolutt skulle finne opp kruttet på nytt. Men nå er det sikkert ikke alle som er fornøyde med slik ting har blitt gjort i barndomshjemmet sitt da. 1
Serafina. Skrevet 14. november 2013 #74 Skrevet 14. november 2013 Men da alternerer man vel da, hvis det er det man ønsker, også er det det som er deres tradisjon. Kjære vene, folk får da gjøre som dem vil, men jeg synes altså at det er pussig at det er så vanlige å fortsette egne barndomstradisjoner fremfor å skape egne. Jeg vil tro tradisjonene endrer seg litt etter litt uansett om man er bevisst det eller ikke ettersom familien utvider seg. Tradisjonene er kanskje de samme hvis man feirer hos mor og far, men så feirer man med svigerfamilien neste år der ting er litt annerledes, hjemme hos seg selv med et utvalg av besøk eller alene, igjen litt ulikt fra tidligere etc. Jeg er enig i at det er litt merkelig med de som aldri kommer seg ut fra sin egen barndomstradisjon og MÅ feire hjemme hos mor og far for å få alt likt. De kan ikke feire noe annet sted for da er julen ødelagt. Men at man fortsatt ønsker å feire med storfamilien og lage gode minner på den måten er jo bare hyggelig.
siebaeo Skrevet 14. november 2013 #75 Skrevet 14. november 2013 Du vet ikke hvordan bånd jeg har til familien. Har gode relasjoner, men begynner å komme i en alder hvor det passer seg bedre å være hjemme. Det har vel ikke noe med alder å gjøre? Over familie er vi like opptatte av å være sammen selv omvi er 25 eller 85. Og da er vi der det er mest praktisk og hvor vi har våre tradisjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #76 Skrevet 14. november 2013 Jeg er bare bittelitt provosert over alle de stressede folkene som ikke kan være med familien fordi det er så stress. Og jeg provoseres av de som mener man skal være sammen med hele den store, bråkete svigerfamilien fordi det er "såå koooselig", selv om det egentlig ikke er det man ønsker. Nettopp! Jeg bruker hjernen og stemmen til å ett og annet år få vært alene med familien, eventuelt med noen få gjester. Å av og til måtte manøvrere litt med hjerne og tunge for å slippe innrykket av ørten svogere, svigerinner, nieser og nevøer gjør jeg, uten å føle meg spesielt meggete av den grunn. Jeg liker min svigerfamilie og inviterer dem gjerne til jul, men ikke hvert år. Helt enig i alt du skriver i innlegget ditt! Jeg er glad i familien jeg, men vil gjerne være alene med kun de nærmeste av og til, siden det gir lavere skuldre og mer ro. I vår familie klarer vi faktisk å være mange sammen uten å lage kaos. Vi har noe som heter folkeskikk. Anonymous poster hash: 089ab...1f2 Ja det har vi også. Derfor er det litt slitsomt når svigerfamilien rykker inn med sine (mange) barn som er bare "såå greie, men litt aktive". Foreldrene kommer på ferie, og forventer at barna skal passes av oss andre. Og de har helt andre meninger om hva som er normalt enn det jeg har. Jeg har mer enn nok med mine to små barn og vertinnerollen, og kan ikke si jeg gleder meg. Anonymous poster hash: c6b78...49d
Sushi Skrevet 15. november 2013 #77 Skrevet 15. november 2013 Og jeg provoseres av de som mener man skal være sammen med hele den store, bråkete svigerfamilien fordi det er "såå koooselig", selv om det egentlig ikke er det man ønsker. Anonymous poster hash: c6b78...49d Det er da ingen som sier at man skal det. Trives man best med bare kjernefamilien så feirer man alene. Det mange blir provoserte over her er at TS og en del andre mener at i det øyeblikket man har fått barn så "passer det seg ikke" (!) å feire hos resten av familien. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #78 Skrevet 15. november 2013 Vi feirer julekvelden bare kjernefamilien, rett og slett fordi ingen andre er "ledig" til å feire sammen med oss. Først syntes jeg det var litt trist for barna mine, siden jeg har vokst opp med stor familiefeiring selv. Men nå ser jeg det positive med denne løsningen og fokuserer på å skape best mulig jul og hyggelig tradisjoner for barna våre Men vi feirer med familie i løpet av jula også: Første juledag tilbringer vi med min søsters familie (som har vært hos hans foreldre på juleaften) Og nyttår tilbringer vi hos min manns foreldre, etter at de har kommet hjem fra sin datter hvor de har feiret jul. Jeg synes jo det er dumt at mannens foreldre ikke kan komme til oss annenhvert år. Særlig med tanke på at hennes svigermor er hos dem hvert år, mens jeg ikke har noen foreldre. Men det er deres valg og vi må bare gjøre det beste ut av vår lille kjernefamiliejul.Anonymous poster hash: da85b...eee
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #79 Skrevet 15. november 2013 Det er da ingen som sier at man skal det. Trives man best med bare kjernefamilien så feirer man alene. Det mange blir provoserte over her er at TS og en del andre mener at i det øyeblikket man har fått barn så "passer det seg ikke" (!) å feire hos resten av familien. Jo, det er det. Både Silfen og Magdalene har gitt uttrykk for at det beste er å feire med storfamilien. "Det er ikke stress å lage julemat, deleger bort barn og borddekking, barna har mest glede av å feire med storfamilien, provosert av stressede folk som synes familie er stress " osv. (fritt sitert). Deres verden høres så utrolig perfekt ut. Synspunktet til TS skjønner jeg ingenting av, folk må gjøre som de vil uansett hva som "passer seg". I min familie er det feiring med storfamilien som er "riktig", men jeg synes det er mye stress å være vertinne med små barn, og skulle ønske vi kunne feire bare oss fire+evt. beste-/oldeforeldre. Anonymous poster hash: c6b78...49d
Gjest Magdalene Skrevet 15. november 2013 #80 Skrevet 15. november 2013 (endret) Jo, det er det. Både Silfen og Magdalene har gitt uttrykk for at det beste er å feire med storfamilien. "Det er ikke stress å lage julemat, deleger bort barn og borddekking, barna har mest glede av å feire med storfamilien, provosert av stressede folk som synes familie er stress " osv. (fritt sitert). Deres verden høres så utrolig perfekt ut.Anonymous poster hash: c6b78...49d Må du rulle inn da! Hvor har jeg skrevet at det er best for alle? Jeg har skrevet at VI syns det er best for oss, og at VI trives med det, og derfor ikke trenger å lage noen nye tradisjoner. Endret 15. november 2013 av Magdalene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå