Gå til innhold

Serverer ikke alkohol i julebesøket. OK å ta med selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel bare å spørre? Si at dere syns det er godt, men at det så klart ikke er nødvendig om de ikke vil at barna skal se det. Hvis dere tar med vin tar dere også med noe alkoholfritt som fin eplemost eller alkoholfri cider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville spurt hva de synes først i det minste. Barn har ikke skade av at de ser fra tidlig alder at alkohol kan nytes, og ikke drikkes med det å bli fullest mulig som mål. Tror det i lengden er sunnere enn å være bastant med "nei, vi kan ikke ta oss et glass vin på grunn av barna".

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normal etikette å ta med seg noe til vertskapet uansett, men dere tenkte kanskje å ta med noe annet til dem?
Hvis dere har med dere en flaske vin er det normalt at den er til vertskapet (til å drikkes senere, ikke samme kveld) og da blir det veldig spesielt om dere drikker den selv. Da får dere evt. ta med to.

Det kommer an på settingen synes jeg, om det er slik at de aldri drikker men ikke har noe imot at andre gjør det, eller om de har spesifikt sagt at det er en alkoholfri kveld. Jeg synes personlig det er for bastant, men hvis de inviterer så må man respektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en rar ide TS. Jeg synes det hadde blitt veldig uhøflig å ta med seg vin til dere når de har sagt fra om at de velger å ikke servere alkohol pga barna. Kanskje vil de ikke ha drikking rundt de små barna. Dere kan da drikke når som helst, hvorfor ikke bare kose seg med mat og godt selskap denne ene kvelden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som noen over sa og spør om de ikke serverer alkohol fordi de ønsker en alkoholfri feiring. Da stiller du dem et indirekte spørsmål og de bør ikke føle seg presset til å si ja til medbragt. Synes folk er litt ømfintlige her. Det er snakk om et glass vin, ikke fyllefest. I mine kretser drikkes vin nesten utelukkende for å løfte et måltid, ikke for å bli full (selv om det selvfølgelig også hender).



Anonymous poster hash: 1cf3c...436
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Allergikeren

Synes folk er litt ømfintlige her. Det er snakk om et glass vin, ikke fyllefest. Anonymous poster hash: 1cf3c...436

For min del hadde det handlet mer om respekt for vertskapet enn fyllefest kontra å løfte et måltid. Et annet eksempel kunne like gjerne vært røyking, "det er jo jul bare en gang i året, da må man jo kunne nyte en god sigar og cognac i stua i stedet for å stå ute og fryse som en annen utstøtt ... Det er jo ikke snakk om å leke skorstein heller." Hvis jeg da ikke ønsker å puste inn stanken eller lufte ut all varmen for deretter å sprengfyre for å få noenlunde temp i stua igjen, så må jeg vel kunne bestemme det i mitt eget hjem, at her røyker man ute? Jeg er som sagt stort sett for dialog og kompromiss, men enkelte ting er absolutte grenser. Det er ikke alltid "føl deg som hjemme" er bokstavelig ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normal etikette å ta med seg noe til vertskapet uansett, men dere tenkte kanskje å ta med noe annet til dem?

Hvis dere har med dere en flaske vin er det normalt at den er til vertskapet (til å drikkes senere, ikke samme kveld) og da blir det veldig spesielt om dere drikker den selv. Da får dere evt. ta med to.

Det kommer an på settingen synes jeg, om det er slik at de aldri drikker men ikke har noe imot at andre gjør det, eller om de har spesifikt sagt at det er en alkoholfri kveld. Jeg synes personlig det er for bastant, men hvis de inviterer så må man respektere det.

Man gir da ikke vin til noen som ikke drikker alkohol!

Anonymous poster hash: c0d06...b21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir da ikke vin til noen som ikke drikker alkohol!

Anonymous poster hash: c0d06...b21

Det står da ikke at de er avholdere. Står at de ikke serverer denne kvelden pga. barna. Hvis de av uviss grunn er avholdere så har ikke TS informert om det.

Endret av Marie90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden..men spør vertskapet om det er greit ? Uansett så bør det ikke være et problem for voksne folk å klare seg uten alkohol en kveld.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feiret jul i et hjem hvor vertskapet ikke drikker alkohol (fordi de ikke liker smaken). Jeg spurte om det var greit om jeg tok med to (2 stk.) juleøl som jeg kunne ha til maten.

Det var greit for dem (så lenge det ikke ble noe fyll, som de sa). Hadde de på forhånd sagt at de ville ha det alkofritt hadde jeg ikke spurt en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så familier med barn kan ikke drikke alkohol på julaften? Veldig spesielt spør du meg! Men det gjorde du egentlig ikke.

For å svare på spørsmålet ditt: Nei dessverre bør dere nok ikke ta med alkohol når dere er invitert til et alkoholfritt juleselskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel ikke ta med alkohol, om det er sagt at det ikke blir alkohol der pga barna.....

Samtidig så syntes jeg vel at dette er litt spesielt (men mindre noen som skal dit aldrikan begrense seg)

Foreldrene mine har alltid drukket vin og en akevitt på julaften, rødvin på lørdager, og gjerne en utepils i sola.... Dette har de gjort siden jeg var liten, og jeg kan da virkelig ikke si jeg har tatt noen skade av det..... De har jo da selvsagt drukket i moderate mengder, jeg tror det er sunt å lære barna tidlig at man kan drikke et glass vin eller en øl og kose seg, men må ikke drikke to flasker vin eller ei kasse øl?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normal etikette å ta med seg noe til vertskapet uansett, men dere tenkte kanskje å ta med noe annet til dem?

Hvis dere har med dere en flaske vin er det normalt at den er til vertskapet (til å drikkes senere, ikke samme kveld) og da blir det veldig spesielt om dere drikker den selv. Da får dere evt. ta med to.

Det kommer an på settingen synes jeg, om det er slik at de aldri drikker men ikke har noe imot at andre gjør det, eller om de har spesifikt sagt at det er en alkoholfri kveld. Jeg synes personlig det er for bastant, men hvis de inviterer så må man respektere det.

Er det vanlig med vertinnegave på julaften?

Anonymous poster hash: 42821...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til ts: Nei, det er ikke greit!

Jeg mener at man kan nyte alkohol i begrensede mengder selv om det er barn til stede, og har levd etter det.

Andre i familien har ment det motsatte og har invitert til selskap (jul og ellers) uten alkohol. Det kunne ikke falt meg inn å ikke respektere dette selv om jeg er uenig. Det er litt sånn "mitt hus, mine regler".

En kveld kan dere klare dere uten vin til maten og heller spare det glasset til dere kommer hjem!

Er det vanlig med vertinnegave på julaften?

Anonymous poster hash: 42821...8fd

For meg er det det, enten i form av en blomst, en flaske vin eller noe annet jeg vet vil falle i smak. ;) Selv om vedkommende får julegave, så har hun jo stilt hus til disposisjon, kjøpt og laget maten og da er en liten oppmerksomhet hyggelig, syns jeg,

:heks:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si jeg ikke hadde tenkt tanken på å ta med noe selv (det gjør man på hjemmealenefester) om man får beskjed om at det ikke serveres noe. Men, som en alltid har hatt et veldig avslappet og greit forhold til de edle dråper, enten de er drukket av meg eller andre så synes jeg det i grunnen er synd at man må gå til et slikt skritt. Ofte er det en god grunn for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det det, enten i form av en blomst, en flaske vin eller noe annet jeg vet vil falle i smak. ;) Selv om vedkommende får julegave, så har hun jo stilt hus til disposisjon, kjøpt og laget maten og da er en liten oppmerksomhet hyggelig, syns jeg,

:heks:

Da blir det spennende å se om svigers møter med noe i år. De skal til oss, nemlig. Og jeg tviler på at de tar med seg noe annet enn dårlig stemning ;)

Anonymous poster hash: 42821...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke du skal ta med noe. Jeg kommer fra en familie hvor det ikke er noen form for tradisjon å drikke i jula, hverken litt eller mye. Vi drikker rett og slett ikke når det er barn til stede. For så vidt drikker vi ikke etter de har lagt seg heller i jula, men det er mer en vane enn noe annet. Om noen da hadde dukket opp med alkohol her og forventet å få drikke det på julaften, etter at jeg hadde sagt klart fra at vi ikke drikker i jula...da hadde jeg blitt temmelig forbannet og du ville nok bli bedt om å fjerne alkoholen fra huset. Det handler om respekt for hvordan vi ønsker å ha det i eget hjem.

Jeg synes ikke det er så viktig å vise små unger at man kan drikke med måte. Jeg foretrekker å vise dem at det går helt fint an å ha det moro og hyggelig UTEN alkohol.



Anonymous poster hash: 74ff5...9bc
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...