Gå til innhold

Serverer ikke alkohol i julebesøket. OK å ta med selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener at man ikke skal ta med alkohol når vertene inviterer til alkoholfritt selskap. Du vet jo ikke hvilke grunner de har for å ikke servere alkohol, men jeg regner med at det er gjennomtenkt fra vertenes side.

Ta med noe annet! :)



Anonymous poster hash: 24b70...7f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Passing by

Synes ikke man skal spørre engang. De har sagt de ikke vil ha alkohol pga barna da skal de slippe å føle press på å si ja til medbrakt alkohol.

Jeg tenker at det alltid er lov å spørre, men de kan ikke forvente at resultatet blir noe annet enn det vertskapet allerede har gitt beskjed om og at de respekter det svaret.

Jeg er vant til at det er juleøl og vin for dem som ønsker det, hittil har ingen blitt overstadig beruset men jeg respekterer og har ingen problemer med å feire jul uten alkohol.

Endret av Passing by
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med en flaske vin til et alkoholfritt selskap må jo være oppskriften på å skape dårlig stemning.

Det kan være mange grunner til at de ikke ønsker alkohol i selskap sitt, kanskje det kommer flere dit som ikke klarer å styre seg når de ser en vinflaske. Det kan også hende at de har hatt flere uheldige episoder der noen har sagt at de ikke skal bli fulle, men så blir de skikkelig dritings likevel. Det kan være nok til at mange heller velger å droppe alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvilken side man selv tar i alkoholdebatten er det råfrekt å bruke julaften i andres hjem til å stå for sitt eget synspunkt og preferanser.

Du skal selvsagt ikke ta med alkohol når vertskapet ikke serverer det! Du skal ikke be om ketchup til pinnekjøttet heller, om du var i tvil.... :roll:

Ellers må jeg tillegge at etter 4 eller 5 år som vertinne for mannens familie har jeg ALDRI fått noe som ligner en vertinnegave, bidrag til julematen eller lignende.... Blir spennende å se om de tilbyr noe bidrag i år, når vi har halvert inntekten for å være hjemme med barnet vårt, mens de jobber fulltid alle mann..:P Jeg er IKKE gjerrig, og hadde aldri bedt om bidrag, men det koster å lage jul for en hel gjeng...:P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke det er ok å spørre engang, for meg vitner det om dårlige manerer å ikke respektere vertskapets ønsker/planer for kvelden, og det sender samtidig et signal om at det som serveres ikke er 'godt nok'. Ville dere tatt med egen mat også dersom dere ikke var fornøyd med menyen? (Jeg har faktisk hatt en middagsgjest som gjorde det en gang - jeg serverte tapas (med andre ord: stor variasjon) og vedkommende tok med seg kalkun, saus og poteter som hun ba om å få varme i mikrobølgeovnen min. Resten av selskapet satt stort sett og måpte.

Burde ikke spille noen som helst rolle hvorfor verskapet ønsker et alkoholfritt selskap heller, synes jeg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen tar med eget til meg på JULAFTEN, tar jeg meg ikke supernæt av. Det har gjester gjort hos meg, jeg har selv gjort det og jeg har vært i selskaper hvor andre har gjort det.

Julaften er en kveld hvor tradisjoner og ritualer er viktig for mange, og da greier jeg ikke bli provosert ober at noen tar med en posjon juletorsk til seg selv når verten serverer pinnekjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg og sambo skal til hans tante og feire jul. Det blir ikke servert alkohol pga. de har barn (2åring og en på 5mnd). Det er greit at de ikke vi drikke pga. de har barn. Men jeg og sambo synes det er godt med et par glass ved slike anledninger. Er det ok at vi tar med en flaske vin? Vi klarer fint å begrense oss til et par glass. Jeg tror heller ikke ungene tar skade av at vi drikker litt.

Hva tenker dere?

Vi skeier ikke ut med vin så ofte.

Anonymous poster hash: 0c3f3...0df

om de vil ha alkoholfritt pga barna så er det jo fordi de ikke vil ha alkohol rundt barna. Dermed blir det jo helt feil av dere å trosse dette og ta med alkohol og likevel drikke foran barna..
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er vel bare å spørre? Si at dere syns det er godt, men at det så klart ikke er nødvendig om de ikke vil at barna skal se det. Hvis dere tar med vin tar dere også med noe alkoholfritt som fin eplemost eller alkoholfri cider.

ts. Dere kan jo ta med alkoholfri vin..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ville spurt hva de synes først i det minste. Barn har ikke skade av at de ser fra tidlig alder at alkohol kan nytes, og ikke drikkes med det å bli fullest mulig som mål. Tror det i lengden er sunnere enn å være bastant med "nei, vi kan ikke ta oss et glass vin på grunn av barna".

men dette er det jo foreldrene til barna, altså vertskapet som bestemmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen tar med eget til meg på JULAFTEN, tar jeg meg ikke supernæt av. Det har gjester gjort hos meg, jeg har selv gjort det og jeg har vært i selskaper hvor andre har gjort det.

Julaften er en kveld hvor tradisjoner og ritualer er viktig for mange, og da greier jeg ikke bli provosert ober at noen tar med en posjon juletorsk til seg selv når verten serverer pinnekjøtt.

Men nå er det en gang forskjell på juletorsk og alkohol.

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å la være, og heller feike et epileptisk anfall og komme seg bort derfra så tidlig som mulig.

Endret av Trapp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå er det en gang forskjell på juletorsk og alkohol.

:heks:

Det var en kommentar til en bruker som skrev at en gjest av henne en gang hadde tatt med egen middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette er det jo foreldrene til barna, altså vertskapet som bestemmer

Derfor det går an å forhøre seg. Ikke alle som synes at julaften skal være alkoholfri "bare" fordi det er barn der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor det går an å forhøre seg. Ikke alle som synes at julaften skal være alkoholfri "bare" fordi det er barn der.

Men hvorfor skal de forhøre seg når de allerede har fått beskjed fra vertskapet at de ikke ønsker alkohol i selskapet sitt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Derfor det går an å forhøre seg. Ikke alle som synes at julaften skal være alkoholfri "bare" fordi det er barn der.

Ikke hvis man har folkeskikk.

Anonymous poster hash: 824c9...6b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kommentar til en bruker som skrev at en gjest av henne en gang hadde tatt med egen middag.

Sorry! Jeg misforstod den.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo skal til hans tante og feire jul. Det blir ikke servert alkohol pga. de har barn (2åring og en på 5mnd). Det er greit at de ikke vi drikke pga. de har barn. Men jeg og sambo synes det er godt med et par glass ved slike anledninger. Er det ok at vi tar med en flaske vin? Vi klarer fint å begrense oss til et par glass. Jeg tror heller ikke ungene tar skade av at vi drikker litt.

Hva tenker dere?

Vi skeier ikke ut med vin så ofte.

Anonymous poster hash: 0c3f3...0df

Dette er ekstremt taktløst og hensynsløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...