Gå til innhold

Når blir mennesker verdt noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener når hjertet begynner å slå så er det et menneske, med verdi. Uavhengig av om vedkommende er ønsket.

Det er altså bare min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener når hjertet begynner å slå så er det et menneske, med verdi. Uavhengig av om vedkommende er ønsket.

Det er altså bare min mening.

For noe tull.

Problemet med grunnløse meninger er at de er og blir bare meninger. Du må komme med noe som faktisk er relevant for biologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull.

Problemet med grunnløse meninger er at de er og blir bare meninger. Du må komme med noe som faktisk er relevant for biologien.

Men herregud. Denne tråden ER jo basert på meninger. "Verdi" er subjektivt.

Det finnes ingen biologi som gir korrekt svar på når man er et "menneske" - "menneske" er jo bare et ord. Noen mener så lenge det finnes en hjerne, noen mener når hjernen er utviklet, noen mener når det er et hjerte, andre mener når hjertet slår...man kan holde på slik i evigheter.

Med mindre du sitter på den konkrete biologiske informasjonen om når man er et menneske og når man har verdi? I så fall, del, ikke bare sitt og kveruler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Denne tråden ER jo basert på meninger. "Verdi" er subjektivt.

Det finnes ingen biologi som gir korrekt svar på når man er et "menneske" - "menneske" er jo bare et ord. Noen mener så lenge det finnes en hjerne, noen mener når hjernen er utviklet, noen mener når det er et hjerte, andre mener når hjertet slår...man kan holde på slik i evigheter.

Med mindre du sitter på den konkrete biologiske informasjonen om når man er et menneske og når man har verdi? I så fall, del, ikke bare sitt og kveruler.

Verdi er subjektivt, men man må ha gyldige argumenter for å begrunne dette.

Jo, man kan faktisk finne et korrekt svar på når noe er et menneske. Det handler om å begrunne dette på en saklig måte. Du kan ikke begrunne at en nybefruktet eggcelle er et menneske, for eksempel. Det er helt umulig. For hvis dette er et menneske, er også mange typer kreftceller det. Bare som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdi er subjektivt, men man må ha gyldige argumenter for å begrunne dette.

Jo, man kan faktisk finne et korrekt svar på når noe er et menneske. Det handler om å begrunne dette på en saklig måte. Du kan ikke begrunne at en nybefruktet eggcelle er et menneske, for eksempel. Det er helt umulig. For hvis dette er et menneske, er også mange typer kreftceller det. Bare som et eksempel.

Ettersom "verdi" er subjektivt er jo også "gyldige" argumenter subjektivt. Argumenter for vil være gyldige for de som har dette synet og ugyldige for de som ikke har det.

Det eneste objektive svaret på ordet "menneske" står i ordboken, og det adresserer ikke verdi overhodet.

Ja, jeg er for å begrunne dette på en saklig måte. Men det vil alltid forbli en evig debatt ettersom mange er dypt uenige. Et svar vedkommende ikke er enig i, vil automatisk bli "usaklig".

Det er lett å slenge ut "la oss være saklige" uten å komme med et eksempel. TS stilte dette spørsmålet rett og slett slik at vi kunne se hva de ulike meningene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom "verdi" er subjektivt er jo også "gyldige" argumenter subjektivt. Argumenter for vil være gyldige for de som har dette synet og ugyldige for de som ikke har det.

Det eneste objektive svaret på ordet "menneske" står i ordboken, og det adresserer ikke verdi overhodet.

Ja, jeg er for å begrunne dette på en saklig måte. Men det vil alltid forbli en evig debatt ettersom mange er dypt uenige. Et svar vedkommende ikke er enig i, vil automatisk bli "usaklig".

Det er lett å slenge ut "la oss være saklige" uten å komme med et eksempel. TS stilte dette spørsmålet rett og slett slik at vi kunne se hva de ulike meningene var.

Hva er det med hjerteslag som gjør det spesielt verdifullt?

Et fungerende nervesystem er det som gir bevissthet og som gjør at man kan føle og oppleve og være til som individ. Hjertet er bare en pumpe som får blodet til å sirkulere. Ta bort hjertet (og det har faktisk vært gjort med et antall mennesker) og erstatt det med en maskin, og du har fortsatt det samme mennesket. Riktignok et menneske som kanskje ikke kan forlate sengen pga slanger og tuber, eller et menneske som alltid må ha en ladet batteripakke for hånden for at pumpen alltid skal ha strøm. Men altså det store og det hele det samme individet. Man kan donere en nyre eller halve leveren, eller få utlagt tarm, og fortsatt være den samme personen. Så jeg har litt vanskelig for å se at kroppens organer er så viktige. Det er ikke der vi befinner oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan donere en nyre eller halve leveren, eller få utlagt tarm, og fortsatt være den samme personen. Så jeg har litt vanskelig for å se at kroppens organer er så viktige. Det er ikke der vi befinner oss.

Det er liksom litt av det store spørsmålet, hvor skal vi lete for å finne oss selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom litt av det store spørsmålet, hvor skal vi lete for å finne oss selv ?

Jeg opplever det iallfall slik at jeg sitter (billedlig talt) et sted rett bak øynene mine. Litt som den lille tassen som satt bak spakene i hodet på Carel Struyken (av Star Trek fans best kjent som "mister Homm", tjeneren til Lwaxana Troj) i "Men in Black".

Og hvem vet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å snakke om menneskeverd, hadde man virkelig trodd på det så burde man vel gjort mer for de fattige og de som lever under krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel TS, vi har definert abort som lovlig til utgangen av 12 uke. Ønsker du abort etter dette, så kreves det tungtveiende grunner.

De fleste land som har lovlig abort har veldig lignende regler, så man kan si det er et slags konsensus om at når fosteret er over 3 måneder, så anerkjenner vi fosteret som et liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...