Gå til innhold

Når blir mennesker verdt noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som mener at mennesker er verdt noe, eller dere som er for abort i alle tilfeller: Når blir mennesker verdt noe?

- Når de er embryoer?

- Når hjertet begynner å slå når de er 5-6 uker gamle i mors mage?

- Når de er 12 uker gamle i mors mage, og sjansen for spontanabort ofte minsker?

- Når de er 18 uker gamle i mors mage og man ofte får vite kjønn, om de er friske osv på ordinær ultralyd?

- Når de er 24 uker gamle i mors mage og det er relativt stor sjanse for at de kan overleve, med hjelpemidler, utenfor mors mage?

- Når de er ønsket?

- Når det er 90% sjanse for at de overlever utenfor mors mage?

- Når de er halvveis ute av magen? Er de halvt menneske da?

- Når de er født, men med navlestrengen koblet til?

- Når navlestrengen er klippet?

- Når de begynner med fast føde ved 4/6 mnds alder?

- Når de har sluttet å die helt, og kun spiser fast føde?

- Når de er store nok til å prate?

- Når de er store nok til å lage mat selv?

- Når de er store nok til å være alene hjemme?

Når er man verdt noe? Når er det et liv?

Embryoer klarer ikke seg selv. Fostere klarer ikke seg selv. Babyer klarer ikke seg selv. Småbarn klarer ikke seg selv. Større barn klarer seg selv til en viss grad. Ungdommer klarer seg selv ganske greit. Voksne klarer seg selv, som oftest. Middelaldrende klarer seg selv. Gamle klarer seg selv i noen tilfeller, men trenger ofte hjelp.

- Er handikappede ikke verdt noe?

- Mister du verdien som menneske hvis du havner i en bilulykke og blir lam?

- Mister du verdien som menneske hvis du får angst?

- Mister du verdien som menneske dersom du ikke har noen venner eller familie som er glade i deg?

Anonymous poster hash: 3a918...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hahahahaa,nå lo jeg. Hva prøvde du å bevise egentlig ? "halvt menneske",hahaha,for et tullet og barnslig argument.

Nei,vet du hva,jeg syns at sædceller også er mennesker! Så jeg er imot alle type seksuell utløsning som ikke medfører at man føder.

Sperm is life!!!!



Anonymous poster hash: 9159a...f37
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahahaa,nå lo jeg. Hva prøvde du å bevise egentlig ? "halvt menneske",hahaha,for et tullet og barnslig argument. Nei,vet du hva,jeg syns at sædceller også er mennesker! Så jeg er imot alle type seksuell utløsning som ikke medfører at man føder.Sperm is life!!!! Anonymous poster hash: 9159a...f37

For et ekstremt barnslig svar, kan du ikke svare ordentlig? Du virker forresten noe hysterisk og skremt i svaret ditt, følte du deg støtt? Setter veldig pris på om du kan svare et av alternativene på ordentlig åte altså! :) det hadde vært veldig fint.

Anonymous poster hash: 3a918...b8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et ekstremt barnslig svar, kan du ikke svare ordentlig? Du virker forresten noe hysterisk og skremt i svaret ditt, følte du deg støtt? Setter veldig pris på om du kan svare et av alternativene på ordentlig åte altså! :) det hadde vært veldig fint.

Anonymous poster hash: 3a918...b8f

Svarte tilbake på språket ditt,sånn at du forstår

wow,du er flink til å lese mellom linjer!

KG-psykolog? eller et lite barn som forventer smilefjes?

Anonymous poster hash: 9159a...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker TS selv om temaet?

Hva mener egentlig TS med "verdi"?

Jeg ville heller spurt om når det er nødvendig å vise omtanke og respekt for et følsomt vesen. Svaret mitt ville blitt at det er nødvendig i det øyeblikket det faktisk er snakk om et følsomt vesen. Men 12 uker gamle fostere er ikke følsomme vesener. Ikke enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker TS selv om temaet?

Hva mener egentlig TS med "verdi"?

Jeg ville heller spurt om når det er nødvendig å vise omtanke og respekt for et følsomt vesen. Svaret mitt ville blitt at det er nødvendig i det øyeblikket det faktisk er snakk om et følsomt vesen. Men 12 uker gamle fostere er ikke følsomme vesener. Ikke enda.

Når mener du mennesket har blitt et følsomt vesen, og hva er din definisjon på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hyssingen

Er mennesket ønsket, så har det verdi fra første stund. Bortsett fra det så er min definisjon, at det får verdi når det ikke lenger bare er en kladd med hjerteslag, men faktisk begynner å bli litt mere definert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Som gulmelon sier, hvis vi bare snakker om fostre og ikke ferdige mennesker,

Er verdien det foreldre setter på den, Noen foreldre vil knytte seg med en gang, og for dem vil tapet av et fostet i uke 13 være en trageide, for noen tar det lengre tid å knytte seg til det. Noen vil ikke bry seg i det hele tatt og bare tar abort(da vil jo ikke fosteret ha noe betyding, for andre er valget å ta abort vanskelig, i så fall vil fosteret ha en viss verdi osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mener du mennesket har blitt et følsomt vesen, og hva er din definisjon på dette?

Den første forutsetningen er at nervesystemet må være tilstrekkelig utviklet. Ingen hjerne, ingen følelse. Ingen komplette nervebaner, ingen opplevelse. etc, etc. Det er på bakgrunn av kunnskap om dette at 12-ukers regelen er satt, og den er nok langt mer konservativ enn den behøver å være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første forutsetningen er at nervesystemet må være tilstrekkelig utviklet. Ingen hjerne, ingen følelse. Ingen komplette nervebaner, ingen opplevelse. etc, etc. Det er på bakgrunn av kunnskap om dette at 12-ukers regelen er satt, og den er nok langt mer konservativ enn den behøver å være.

Fostere har utviklet hjerne allerede i 11 uke.

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/

Anonymous poster hash: 2cee8...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har en verdi er jeg enig med både gulmelon og Gunfreak.

Men når det er selvstendig liv som har rett til en viss beskyttelse er en langt vanskeligere problemstilling. Fullstendige menneskerettigheter fås ved fødsel, men hvor lenge er det etisk forsvarlig f.eks. å ta abort dersom fosteret er friskt. Har det skader eller feil uforenlig med liv blir saken en helt annen. Er det uforenlig med et normalt og fullverdig liv så snakker man igjen om vanskelige grenser som vil være individuelt tolket av de som måtte være foreldrene til et slikt foster.

Norges regler om abort sier at en kvinne har rett til selvbestemt abort til og med 12. svangerskapsuke. Da er selve fosteret ca. 10 uker, litt avhengig av morens syklus, da svangerskapsuker regnes i antall dager fra siste menstruasjon, mens eggløsning vanligvis ligger ca 14 dager etter dette tidspunktet.

Samt mulighet for abort intill 18. svangerskapsuke dersom visse kriterier er oppfylt, helt opp til 23. svangerskapsuke,dette er grensen for når de anseer at det er en reell mulighet for at fosteret kan overleve en fødsel pr idag, ved særlig tungtveiende grunner. Med annet det er fare for morens liv, da kan også fosteret aborteres etter 23. uke.

Disse reglene helt greie. Jeg synes ikke disse reglene er for frie. Men jeg synes ikke de er for strenge heller. Skal man først fjerne et foster ved abort så burde man jo gjøre seg opp en mening så fort som mulig. Med ny viten om fosterutvikling kan det være reglene bør revideres. På generelt grunnlag tror jeg ikke noe uønsket foster er noe en potensiell mor bør tvinges til å bære frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fostere har utviklet hjerne allerede i 11 uke.

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/

Anonymous poster hash: 2cee8...d72

Nei, de har ikke det. De har en hjerne i startgropen, som mangler de fleste av de forbindelsene og strukturene som ville tillatt den å oppleve noe som helst. Det er almen enighet om at så tidlig i svangerskapet så er det ikke snev av mulighet for at hjernen kan være bevisst. Den hjernen som fostrene har på det tidspkt, er ikke større enn en fingernegl. Hvis DET var en ferdig hjerne, hva skal vi da med den enorme kladden av et nervesystem som vi drasser rundt på? Den veier over halvannet kilo, og gjør fødselen til et livsfarlig prosjekt både for mor og barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart de er født, eller så snart de sannsynligvis vil overleve på egenhånd dersom fødselen igangsettes.



Anonymous poster hash: 0cd12...3bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som mener at mennesker er verdt noe, eller dere som er for abort i alle tilfeller: Når blir mennesker verdt noe?

- Når de er embryoer?

- Når hjertet begynner å slå når de er 5-6 uker gamle i mors mage?

- Når de er 12 uker gamle i mors mage, og sjansen for spontanabort ofte minsker?

- Når de er 18 uker gamle i mors mage og man ofte får vite kjønn, om de er friske osv på ordinær ultralyd?

- Når de er 24 uker gamle i mors mage og det er relativt stor sjanse for at de kan overleve, med hjelpemidler, utenfor mors mage?

- Når de er ønsket?

- Når det er 90% sjanse for at de overlever utenfor mors mage?

- Når de er halvveis ute av magen? Er de halvt menneske da?

- Når de er født, men med navlestrengen koblet til?

- Når navlestrengen er klippet?

- Når de begynner med fast føde ved 4/6 mnds alder?

- Når de har sluttet å die helt, og kun spiser fast føde?

- Når de er store nok til å prate?

- Når de er store nok til å lage mat selv?

- Når de er store nok til å være alene hjemme?

Når er man verdt noe? Når er det et liv?

Embryoer klarer ikke seg selv. Fostere klarer ikke seg selv. Babyer klarer ikke seg selv. Småbarn klarer ikke seg selv. Større barn klarer seg selv til en viss grad. Ungdommer klarer seg selv ganske greit. Voksne klarer seg selv, som oftest. Middelaldrende klarer seg selv. Gamle klarer seg selv i noen tilfeller, men trenger ofte hjelp.

- Er handikappede ikke verdt noe?

- Mister du verdien som menneske hvis du havner i en bilulykke og blir lam?

- Mister du verdien som menneske hvis du får angst?

- Mister du verdien som menneske dersom du ikke har noen venner eller familie som er glade i deg?

Anonymous poster hash: 3a918...b8f

Anonymous poster hash: 03436...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til dere som mener at mennesker er verdt noe, eller dere som er for abort i alle tilfeller: Når blir mennesker verdt noe?

- Når de er embryoer?

- Når hjertet begynner å slå når de er 5-6 uker gamle i mors mage?

- Når de er 12 uker gamle i mors mage, og sjansen for spontanabort ofte minsker?

- Når de er 18 uker gamle i mors mage og man ofte får vite kjønn, om de er friske osv på ordinær ultralyd?

- Når de er 24 uker gamle i mors mage og det er relativt stor sjanse for at de kan overleve, med hjelpemidler, utenfor mors mage?

- Når de er ønsket?

- Når det er 90% sjanse for at de overlever utenfor mors mage?

- Når de er halvveis ute av magen? Er de halvt menneske da?

- Når de er født, men med navlestrengen koblet til?

- Når navlestrengen er klippet?

- Når de begynner med fast føde ved 4/6 mnds alder?

- Når de har sluttet å die helt, og kun spiser fast føde?

- Når de er store nok til å prate?

- Når de er store nok til å lage mat selv?

- Når de er store nok til å være alene hjemme?

Når er man verdt noe? Når er det et liv?

Embryoer klarer ikke seg selv. Fostere klarer ikke seg selv. Babyer klarer ikke seg selv. Småbarn klarer ikke seg selv. Større barn klarer seg selv til en viss grad. Ungdommer klarer seg selv ganske greit. Voksne klarer seg selv, som oftest. Middelaldrende klarer seg selv. Gamle klarer seg selv i noen tilfeller, men trenger ofte hjelp.

- Er handikappede ikke verdt noe?

- Mister du verdien som menneske hvis du havner i en bilulykke og blir lam?

- Mister du verdien som menneske hvis du får angst?

- Mister du verdien som menneske dersom du ikke har noen venner eller familie som er glade i deg?

Anonymous poster hash: 3a918...b8f

Les partiprogrammet til FrP så finner du raskt ut av om du er verdt noe eller ikke...

Anonymous poster hash: 03436...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det er vel opp til en selv hva man gir verdi, om det er mennesker eller dyr. Når jeg går i skogen så tråkker jeg på maur. Er det riktig? Har ikke maur verdi? Når jeg blir bitt av mygg, så dreper jeg myggen. Har ikke den verdi? Jeg har personlig definert det slik at, jo maur har også verdi..men på grunn av dens lille størrelse og ekstreme antall, samt minimale følelsesregister og forståelse av liv/død og verden rundt den, så er det ikke noe stort tap for verden og naturen at jeg tar livet av et par hundre på min skogstur.

Når det gjelder fostere, så er jeg enig med Mann42 (JØSS!) Jeg definerer et foster som liv, for all del. Men fosteret har ikke en ferdig utviklet hjerne innenfor det tidsrommet vi kan abortere. Det har heller ikke utviklet nervebaner, følelser, tanker om ting eller forståelse av verden rundt den. Sånn sett ser jeg ikke på det livet som veldig betydningsfullt enda. Jeg hadde selvsagt blitt svært lei meg om fosteret i min kones mage skulle dø. Men hvorfor? Jeg har jo ikke opplevd noe med denne personen, jeg kjenner den ikke, og vi har ingen minner sammen. Det jeg hadde blitt trist over er jo hva som kunne blitt!

Så nei, jeg ser ikke på fostere som verdifulle. Egentlig ser jeg ikke på mennesker som spesielt verdifulle i utgangspunktet - da det er alt for mange av oss, men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at mennesker er verdt noe, eller dere som er for abort i alle tilfeller: Når blir mennesker verdt noe?

- Når de er embryoer?

Nei

- Når hjertet begynner å slå når de er 5-6 uker gamle i mors mage?

Nei

- Når de er 12 uker gamle i mors mage, og sjansen for spontanabort ofte minsker?

Nei

- Når de er 18 uker gamle i mors mage og man ofte får vite kjønn, om de er friske osv på ordinær ultralyd?

Nei

- Når de er 24 uker gamle i mors mage og det er relativt stor sjanse for at de kan overleve, med hjelpemidler, utenfor mors mage?

Kanskje

- Når de er ønsket?

Nei

- Når det er 90% sjanse for at de overlever utenfor mors mage?

Tja

- Når de er halvveis ute av magen? Er de halvt menneske da?

Ja, og halvt enhjørning

- Når de er født, men med navlestrengen koblet til?

......

- Når navlestrengen er klippet?

Doh*

- Når de begynner med fast føde ved 4/6 mnds alder?

- Når de har sluttet å die helt, og kun spiser fast føde?

- Når de er store nok til å prate?

- Når de er store nok til å lage mat selv?

- Når de er store nok til å være alene hjemme?

Når er man verdt noe? Når er det et liv?

Embryoer klarer ikke seg selv. Fostere klarer ikke seg selv. Babyer klarer ikke seg selv. Småbarn klarer ikke seg selv. Større barn klarer seg selv til en viss grad. Ungdommer klarer seg selv ganske greit. Voksne klarer seg selv, som oftest. Middelaldrende klarer seg selv. Gamle klarer seg selv i noen tilfeller, men trenger ofte hjelp.

- Er handikappede ikke verdt noe?

Jo, for all del, men mer som at Gull er verdt noe, og bronse er verdt noe. Verdi har alle, men den varierer.

- Mister du verdien som menneske hvis du havner i en bilulykke og blir lam?

Du er like fullt menneske, men din "verdi" i et samfunnsøyne blir jo redusert.

- Mister du verdien som menneske hvis du får angst?

Same as above.

- Mister du verdien som menneske dersom du ikke har noen venner eller familie som er glade i deg?

Nei

Anonymous poster hash: 3a918...b8f

Anonymous poster hash: d51e6...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at mennesker er verdt noe, eller dere som er for abort i alle tilfeller: Når blir mennesker verdt noe?

Verdi er subjektivt. Derimot kan man snakke om når noe anses for å være et menneske. Den første tiden er det ikke et menneske der inne.

Når er man verdt noe? Når er det et liv?

Embryoer klarer ikke seg selv. Fostere klarer ikke seg selv. Babyer klarer ikke seg selv. Småbarn klarer ikke seg selv. Større barn klarer seg selv til en viss grad. Ungdommer klarer seg selv ganske greit. Voksne klarer seg selv, som oftest. Middelaldrende klarer seg selv. Gamle klarer seg selv i noen tilfeller, men trenger ofte hjelp.

Det handler ikke om å klare seg selv eller ikke, men om det er menneskelige egenskaper. Et embryo har ikke de nødvendige menneskelige egenskaper (f.eks. sentralnervesystem).

- Er handikappede ikke verdt noe?

- Mister du verdien som menneske hvis du havner i en bilulykke og blir lam?

- Mister du verdien som menneske hvis du får angst?

Skadde mennesker er fortsatt mennesker, akkurat som en ødelagt sykkel fortsatt er en sykkel.

- Mister du verdien som menneske dersom du ikke har noen venner eller familie som er glade i deg?

Verdi er subjektivt, lille venn. Man er derimot menneske selv om man ikke har venner eller familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...