Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som skriver "norsk" med stor forbokstav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett dette opptil flere ganger, at folk skriver "norsk" og "norges" med stor forbokstav. Dette er jo ikke grammatisk korrekt, eller har det skjedd endringer etter at jeg ble ferdig med grunnskolen? I forbindelse med studier er ikke dette noe jeg kunne ha skrevet.



Anonymous poster hash: e5753...55b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det er en "uvane" enkelte har fått fra andre språk f.eks. engelsk. Det samme gjelder den utstrakte bruken av bindestrek og ordelingsfeil.



Anonymous poster hash: 7819f...609
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal "Norges" skrives med stor N ettersom Norge er et egennavn (akkurat som vi også ville skrevet for eksempel Henriks og Annes med stor forbokstav). At mange skriver "norsk" med stor N kommer muligens av påvirkning fra andre språk, eller at man blander med "Norges".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er en "uvane" enkelte har fått fra andre språk f.eks. engelsk. Det samme gjelder den utstrakte bruken av bindestrek og ordelingsfeil.

Anonymous poster hash: 7819f...609

Nå skal "Norges" skrives med stor N ettersom Norge er et egennavn (akkurat som vi også ville skrevet for eksempel Henriks og Annes med stor forbokstav). At mange skriver "norsk" med stor N kommer muligens av påvirkning fra andre språk, eller at man blander med "Norges".

Ok. Jeg var litt usikker på om "norges" skulle skrives med stor forbokstav eller ikke, da jeg har sett at professoren min har gjort det et par ganger, men "norsk" skal i hvert fall ikke skrives med stor forbokstav.
Takk for tilbakemeldinger. :)

Anonymous poster hash: f5f90...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kommer det av utstrakt bruk av engelsk som skriftspråk og når jeg ikke tenker meg om blir det stor forbokstav, selv om jeg vet hva som er rett og galt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det meste dreier det seg nok om påvirkning fra engelsk. Dessuten har jeg inntrykk av at folk med rasistiske holdninger skriver Norsk og Nordmenn med vilje fordi de på en måte vil "opphøye" disse ordene.

Uansett, det svir i øynene når man kommer over det. Likeledes med all annen misbruk av stor bokstav, som i hardangerepler, finnmarksdialekt, norgesvenn, oslorestaurant, sverigeturnė, og alle mulige andre sammensatte ord hvor det første leddet består av et egennavn, men hvor hele sammensetningen naturlig nok skal ha liten forbokstav fordi de ikke er egennavn i seg selv. Her syndes det veldig mye.

Anonymous poster hash: 0290b...c49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente å ha é til slutt i "sverigeturné", men tastaturet spilte meg visst et puss. :)

Anonymous poster hash: 0290b...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det skjedd endringer etter at jeg ble ferdig med grunnskolen?

Anonymous poster hash: e5753...55b

Det at du føler du må stille spørsmålet sier jo litt om deg.

Anonymous poster hash: 6e8e5...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du føler du må stille spørsmålet sier jo litt om deg.

Anonymous poster hash: 6e8e5...cd6

Hva sier det om vedkommende mener du?

Anonymous poster hash: 6bfd8...22b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det av og til, men så har jeg skrevet, snakket og hørt mer engelsk enn norsk de siste 10 årene, så da smitter det over innimellom:P



Anonymous poster hash: 34348...65a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg ser også dette og lignende relativt ofte. Det som jeg synes er ekstra rart, er at det ofte er folk i godt voksen alder (40-50) som skriver f.eks: Handels Messe (til orientering - det har ikke noe med musikk å gjøre). Og: "Det blir det en skikkelig Festkveld! Antrekk er lange Kjoler og Dress!!!!!!!!! (jada... de skriker i mot meg de utropstegnene). Høh. Tenker jeg. Gikk ikke vi på skole i ca samme tiår? Med diktat og pugging and so on. (;))

Men siden jeg allerede er i språktråden; kan jeg fortsatt skrive Internett? Eller er det nå valgfritt om man velger stor eller liten førstebokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du føler du må stille spørsmålet sier jo litt om deg.

Anonymous poster hash: 6e8e5...cd6

Åh, en som bruker AB til å slenge dritt! Hva er vitsen med å poste et slikt intetsigende svar som ikke har noe å gjøre med trådens tema? Å lure på rettskriving er da ikke rart!

Anonymous poster hash: b273c...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dette opptil flere ganger, at folk skriver "norsk" og "norges" med stor forbokstav. Dette er jo ikke grammatisk korrekt, eller har det skjedd endringer etter at jeg ble ferdig med grunnskolen? I forbindelse med studier er ikke dette noe jeg kunne ha skrevet.

Setninger begynner alltid med stor bokstav derfor kan det hende at noen skriver "Norsk" hvis de begynner setningen med det ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ganske sikker på at dette er pga engelsk. Fingrene mine vil automatisk ha stor forbokstav fordi jeg er vant med å skrive engelsk og gjerne med autocorrect. Og jeg hater at telefonen min vil rette på meg, så jeg prøver å gjøre den fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skriver de det med stor bokstav først på engelsk da? Som American, German, Norwegian etc? I'm an American?

Anonymous poster hash: d05c3...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skriver de det med stor bokstav først på engelsk da? Som American, German, Norwegian etc? I'm an American?

Anonymous poster hash: d05c3...ace

Ja, på engelsk er det korrekt med stor forbokstav.

Jeg ser også dette og lignende relativt ofte. Det som jeg synes er ekstra rart, er at det ofte er folk i godt voksen alder (40-50) som skriver f.eks: Handels Messe (til orientering - det har ikke noe med musikk å gjøre). Og: "Det blir det en skikkelig Festkveld! Antrekk er lange Kjoler og Dress!!!!!!!!! (jada... de skriker i mot meg de utropstegnene). Høh. Tenker jeg. Gikk ikke vi på skole i ca samme tiår? Med diktat og pugging and so on. ( ;))

Men siden jeg allerede er i språktråden; kan jeg fortsatt skrive Internett? Eller er det nå valgfritt om man velger stor eller liten førstebokstav?

Teknisk sett er det korrekt å skrive Internett med stor forbokstav. Men det er mange som aktivt har valgt å gå bort fra dette, blant annet en god del aviser.

Språkrådet har en artikkel om dette som kan være interessant å sjekke:

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Om-forbokstaven-i-ordet-Internett/

[ Redigert for å svare på et spørsmål til. ]

Endret av Erazor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Refleks, skriver selv hele tiden Norsk med stor forbokstav så går jeg tilbake og forandrer det til norsk. (skrev med stor forbokstav på siste der og, 3x backspace og begynne på nytt)



Anonymous poster hash: ab075...f8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier det om vedkommende mener du?

Anonymous poster hash: 6bfd8...22b

At vedkommende ikke kan være spesielt lur, og da neppe spesielt mye lurere enn de som begår denne feilen.

Anonymous poster hash: 6e8e5...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, en som bruker AB til å slenge dritt! Hva er vitsen med å poste et slikt intetsigende svar som ikke har noe å gjøre med trådens tema? Å lure på rettskriving er da ikke rart!

Anonymous poster hash: b273c...8d9

Lurer du virkelig på om nye rettskrivingsregler sier at man kan skrive "Norsk" midt inne i en setning? Jeg tipper du ikke lurer så veldig mye på det, men vet godt at det ikke er tillatt. Spørsmålet er hvorfor du da skrev det.

Anonymous poster hash: 6e8e5...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dette opptil flere ganger, at folk skriver "norsk" og "norges" med stor forbokstav. Dette er jo ikke grammatisk korrekt, eller har det skjedd endringer etter at jeg ble ferdig med grunnskolen? I forbindelse med studier er ikke dette noe jeg kunne ha skrevet.

Anonymous poster hash: e5753...55b

Hva mener du forresten med at det ikke er lov å skrive "Norges"? Klart det er lov, men ord som "norgesvenn" o.l. skal skrives med liten forbokstav.

Anonymous poster hash: 6e8e5...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...