Gå til innhold

Hvis du ble lottomillionær, ville du delt det offentlig?


Gjest suphadupha

Anbefalte innlegg

Gjest suphadupha

Hvis du en dag skulle vinne en større sum (typ millionen og større), ville du fortalt det til noen, andre enn evnt aller nærmeste familie?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg personlig ville ikke delt det med andre enn samboer/foreldre/søsken.

Vanskelig å forklare, men tror det automatisk kan bli et slags negativt rykte på personen, grunnet gevinsten. Ofte blir man jo faktisk omtalt i lokalavisen også hvis du har vunnet en stor sum. Eks: foreldrene til en jeg gikk på skolen med vant i lotto en gang, for rundt 20 år siden. De har derfor hatt et ganske fint og stort hus, men "alle" vet at de "vant jo i lotto", så er jo ikke noe de har jobbet for/fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du en dag skulle vinne en større sum (typ millionen og større), ville du fortalt det til noen, andre enn evnt aller nærmeste familie?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg personlig ville ikke delt det med andre enn samboer/foreldre/søsken.

Vanskelig å forklare, men tror det automatisk kan bli et slags negativt rykte på personen, grunnet gevinsten. Ofte blir man jo faktisk omtalt i lokalavisen også hvis du har vunnet en stor sum. Eks: foreldrene til en jeg gikk på skolen med vant i lotto en gang, for rundt 20 år siden. De har derfor hatt et ganske fint og stort hus, men "alle" vet at de "vant jo i lotto", så er jo ikke noe de har jobbet for/fortjent.

Jeg ville ikke sagt noe, men skattelistene ville sagt det for meg. Men hadde vært interessant å se om skattesnokerne hadde turt å spørre meg hvor pengene kom fra, da :)

Ellers virker det egentlig som om lottovinnere blir sett på som en slags hverdagshelter, faktisk i motsetning til de som jobber for pengene. For ikke å snakke om de som investerer smart og får aksjegevinster.

Anonymous poster hash: 1732f...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i om folk vet hvor mine penger kommer fra,altså hadde ikke brydd meg hvis jeg hadde fint hus "bare" fordi jeg var heldig og vant.Men jeg hadde nok ikke delt det med mange nei, kjenner flere som har fått litt ekstra penger og opplevd at slektninger og venner de sjeldent hører fra plutselig skal bli bestevenner.

Samtidig vil jeg liksom ikke skjule at jeg har penger. Alle vet at jeg er student, så betyr det at jeg måtte leve som student i mange år til? neppe



Anonymous poster hash: 3ee0c...e03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville holdt det hemmelig og kun delt med nærmeste familie. Tror det lett kan bli til at venner og bekjente "krever" mer av deg og prøver å komme med innspill til hva du kan bruke pengene på, når du selv ville brukt de på noe annet.

Sikkert ikke mange som forstår seg på at man vil spare summen, i stedet for å dra på rådyre ferier etc.

Også hadde jeg vel vært redd for at folk kun var med meg pga. pengene, det samme med ran.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Ville fortalt det til dem det ville hatt direkte innvirkning på, som samboer og nære venner. Familie har jeg ikke, men hadde jeg hatt ville jeg fortalt det til dem.



Anonymous poster hash: c4346...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hadde helt klart sagt det om det var en million eller to. For da hadde jeg brukt det på boliglån og hus ogsånt. Hadde det vært 15 millioner type. Så burde man vel tenke litt mer på hvem man sier det til. Har flere venner jeg tror ville forventet å få en god sum noe jeg ikke hadde gjort. Så tror nok jeg ville holdt det skjult til noen. Men igjen, vi har jo skattelister her i Norge så hadde jo ikke vært så vanskelig for folk å finne det ut....



Anonymous poster hash: 90f09...c90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt det til de nærmeste. Blir fort en del sjalusi rundt penger.

Men en tante&onkel vant cirka en million i Lotto for noen år siden. De er jo ikke generasjonen til å dele alt i hytt og vær på facebook (det var vel i facebooks spede begynnelse også), men det ble nå kjent i familien, og jeg har iallefall ikke misunt dem det i det hele tatt, tvert imot. De nærmet seg pensjonsalder, hadde flere barn som ikke hadde vondt av å få littegrann økonomisk hjelp, og hadde jobbet hardt hele livet. De kjøpte seg bobil for pengene, og bruker den til å kjøre rundt og besøke venner og familie. Absolutt "verdige vinnere" om det finnes noe sånt.



Anonymous poster hash: 6376c...331
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sagt det til mine aller nærmeste. Og folka på jobben hadde jo funnet ut av det når jeg kom å leverte oppsigelsen min :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Kun med de nærmeste. Hadde jeg vunnet veldig mye, hadde nok folk allikevel begynt å lure, da vi hadde oppgradert bolig etc. langt over hva vår hverdagsøkonomi ville tilsi. Men det hadde jeg brydd meg mindre om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke sagt det til noen bortsett fra foreldre og søsken. Men de skulle holdt munn og ikke sagt det videre.

Håper virkelig jeg hadde greid å ikke si noe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri fortalt det til noen. Noen jeg kjenner at veldig godt med penger pga arv osv. Da venner fant det ut ble det gnisning for alle venta at de skulle betale ute på restaurant osv. Så de lærte at det er bedre og holde kjeft når en har litt penger.



Anonymous poster hash: 0ff29...b7d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...